Waar kan ik een betrouwbare wetenschappelijk bron vinden over het stimuleren van 'persoonlijke ontwikkeling'?

Toegevoegd na 1 uur:
Waarin bewezen wordt wat de voordelen zijn van 'persoonlijke ontwikkeling'.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ga is in de tuin zitten. Met een sappie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over dat onderwerp zijn zoveel theorien. Het is geen exacte wetenschap.
Gewoon veel lezen en je eigen theorie ontwikkelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt waar? moeten vragen tegenwoordig zo gesteld worden om te kunnen blijven staan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen antwoord, maar ik zou zeggen om te google met deze termen: persoonlijke ontwikkeling universiteit psychologie De wetenschap die over persoonlijke groei gaat is de psychologie.
Maar of de vraag dan in de categorie spiritualiteit hoort, betwijfel ik.
Ook het onderwerp van persoonlijke ontwikkeling is heel uitgebreid... Werk, prive, relatie, seksualiteit, enz, enz.
Annswers
11 jaar geleden
Ja dank je gdanonym, ik ben bezig met het schrijven van een stuk over een organisatie, die o.a. als doel heeft; persoonlijke ontwikkelingen. Deze moet ik weerleggen. De vorige vraag was idd verwijderd, ironische genoeg omdat ik uitging van onbewezen stelling. Nu zoek ik dus de bewijzen, lastig...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken wel een organisatie, die heet 'ZIN', in Zutphen volgens mij. Ik heb een website gevonden: http://www.zininwerk.nl/over-zin/organisatie-van-zin/ Ben er geweest, en was toen vol met spiritualiteit, maar ook ontwikkeling. Ook voor bedrijven om hun medewerkers weer 'zin in werk' te laten geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een vraag wordt verwijderd, dan verander ik de vraag naar: "waar kan ik op internet (info) vinden..."
Zodat de vraag wordt verlegt naar het zoeken en niet de stelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind ik ook juzerneem, flauwe bedoening.

Antwoorden (2)

Daarvoor moet dat gegeven van Persoonlijke Ontwikkeling eerst goed gedefinieerd en gesitueerd worden.

Dus laat ik een poging doen.
Mensen die aan schizofrenie leden, of een andere ziekte waardoor hun gedrag duidelijk anders was, werden vroeger opgesloten in een dolhuis. Men mocht komen kijken tegen een vergoeding, en de gekken uitlachen.

Freud zag in, eind negentiende eeuw, dat deze mensen ziek waren in hun hoofd, en ontwikkelde een behandeling voor bepaalde soorten psychische ziekten. De dolhuizen verdwenen, en psychische ziekten werden niet meer als 'gek' gezien, door de medische stand dan.
Freud ging nog uit van de therapeut als centrum van de behandeling.

Medio 20e eeuw ging Maslow over op de psychologie van de geestelijk gezonde mens. Even later ontwikkelde Smit de assertiviteit, om om te gaan met normale mensen, die bijvoorbeeld weerstand tegen veranderingen boden.
Carl Rogers zette de cliënt in het centrum van de behandeling, welk fenomeen nu cliëntgericht heet.

Waar het om gaat, is de mens te leren om te gaan met intrapersoonlijke en interpersoonlijke conflicten. Het maakte vanaf de jaren 60 niet meer uit, of die mens geestelijke gezond was of niet.
Daarmee kon ook de term 'therapie' komen te vervallen.
Want 'therapie' gaat uit van de vooronderstelling, dat de mens beterschap behoeft.

Maar ook de gezonde mens kan zich altijd verbeteren, en de reeds ontwikkelde methoden zijn daarvoor onverminderd geschikt.

Rond de jaren 60 ontstonden, onder meer onder invloed van het Oosten, er dan ook veel richtingen als NLP, TA. En veel later ontstonden er doorontwikkelde trainingen als de VERS-training en de schematherapie.
In feite zijn dit langlopende interpersoonlijke interacties die gericht zijn op verbeterde effectiviteit van de persoon. Dit al dan niet in groepsverband.

Omdat 'normale' mensen ook graag zich willen ontwikkelen (wat van oudsher alleen voor de elite was weggelegd), laat men het woord 'therapie' weg en heet hetzelfde Persoonlijke Ontwikkeling.

Dan de wetenschappelijk onderbouwde cijfers. Bijvoorbeeld bij Schematherapie is gemeten, dat 52% van de mensen die behept zijn met BPS, als genezen moeten worden beschouwd.

Dit soort trainingen is voor ieder mens goed.

Dan is er nog de bedrijfscoaching. Dit is in feite gebaseerd op de gespreksmethode van Carl Rogers. Bedrijven huren coaches in, met een welbepaalde doelstelling. Via klanttevredenheidsanalyses, zal men wel de effectiviteit meten. Dit gezien het commerciële belang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Persoonlijke groei is gerelateerd aan het functioneren van de mens. Er zijn verschillende niveau's. deze worden perfect op bijgevoegde link beschreven.