Hoe open je je 6e zintuig ?

Is het mogelijk om te leren je zesde zintuig te gebruiken ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Iedereen heeft een "zesde zintuig". Bij sommigen is dat vermogen beter ontwikkeld dan bij anderen. Maar iedereen heeft het. In feite is er geen sprake van een extra zintuig. Datgene wat wij het "zesde zintuig" noemen, is een combinatie van waarnemingen die we heel gewoon met onze bekende vijf zintuigen doen, met een stuk onbewuste verwerking van die waarnemingen. Een voorbeeld is wanneer je bij vrienden op bezoek komt, en direct doorhebt dat er een spanning hangt, dat er een negatieve sfeer heerst. Je hebt dat direct door - maar je weet niet hoe het komt dat je dat doorhebt. En dus noem je dat je zesde zintuig. In werkelijkheid heb je al heel snel van alles opgemerkt. Bijvoorbeeld de armspieren van je gastheer, die wat meer aangespannen zijn dan anders. Of de manier van praten van de gastvrouw, die net wat kortere pauzes tussen haar woorden gebruikt dan normaal. Of de snelheid waarmee de gastheer het water uit de kraan in de fluitketel laat lopen. Al die kleine dingetjes neem je waar. Heel gewoon, met je normale zintuigen: voornamelijk je ogen en je oren, maar misschien ruik je zelfs dat de bewoners net wat andere geurstoffen afscheiden dan anders - wie weet. Hoofdzaak is: je neemt al die kleine subtiliteitjes waar, maar je merkt daar niets van. Vervolgens gaan jouw hersens aan de gang met al die waarneminkjes. Ze combineren alles razendsnel - dat is een heel oud mechanisme dat al heel vroeg in de evolutie is ontstaan. Maar ook daar merk je niets van, want alles gebeurt volkomen automatisch en geheel onbewust. Wat er uitkomt is een gevoel, een indruk. In dit voorbeeld vertelt jouw gevoel je: spanning, ruzie, onheil. Dat gevoel is bijna altijd juist. Wat jij ervan *merkt* is alleen maar dat je ergens binnenkomt, dat je direct dat sterke gevoel kreeg, en dat dat gevoel bleek te kloppen. Omdat je geen idee hebt waar dat gevoel vandaan komt, denk je dat je een zesde zintuig hebt. Dat zesde zintuig zou op raadselachtige wijze de sfeer kunnen waarnemen. Toegevoegd na 2 minuten:   Hoe kun dit zogenaamde zesde zintuig nu verder ontwikkelen? Dat doe je door ontspannen te zijn. Door open te staan voor je gevoelens. Door niets te moeten. Want 'moeten', gespannen zijn, "draaiboeken volgen", dat zorgt ervoor dat je die subtiele signalen van je zintuigen geen kans meer geeft. En dat je je hersenen met andere dingen bezighoudt, zodat dat belangrijke onbewuste proces als het ware wordt weggedrukt. Wees dus ontspannen en vertrouw op jezelf. Dan zal dat "zesde zintuig" sterker worden.

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Door wiet te roken komen veel mensen in een staat van euphorie waardoor je dingen kan zien die er niet zijn. De Indianen van Noord Amerika bereikten deze staat door in een wigwam te gaan zitten waarin een vuur werd gestookt zonder de rook een weg naar buiten te geven.

Ten eerste: je "opent" niet je 6e zintuig, die heb je al, maar die gebruiken de meeste mensen niet (omdat ze er niet bewust van zijn). Dus je zou moeten uitvinden voor jezelf waar jij het sterktst in bent: heb je een sterke intuitie, weet je vaak iets zonder dat je dat kan weten, zie je welleens iets vanuit je ooghoeken, ben je goed met kaarten, kan je "iets" op afstand, kan je mensen helpen door handoplegging, droom je vaak dingen die echt gebeuren of gaan gebeuren.. er zijn tal van dingen die jij al kan zonder dat je het weet, of dat je er bewust mee bezig bent. Door je in die ene zintuig te verdiepen en er meer over te weten te komen, bijv, door cursussen te doen, fora te zoeken met mensen die hetzelfde gezind zijn, met mensen te praten in het echt of online die dezelfde houding hebben als jij en door veel info te zoeken kom je al een heel eind. Maar het gaat niet vanzelf en het grootste deel moet je toch echt zelf doen, zoals ik al aangaf.. Toegevoegd na 1 minuut: En als je die ene zintuig kan gebruiken leer je gaandeweg wat je nog meer kan met je 6e zintuig(en) en ook dat gaat praktisch op dezelfde manier.

In wezen gebruikt elke mens op elk moment datgene wat sommigen het zesde zintuig noemen en anderen als intuïtie, gelijktijdig allesomvattend bewustzijn of wat dan ook omschrijven. We maken er echter niet altijd even Bewust gebruik van en daardoor lijkt het dat de ene er over beschikt en de andere niet. Ik zou het eerder het bewust activeren noemen in plaats van openen. Het feit dat je hier naar vraagt betekent dat je er rekening mee houdt dat er iets bestaat wat onze 5-zintuiglijke waarneming overstijgt en/of overkoepelt. Om het zo maar uit te drukken want je kan dit fenomeen op eindeloze manieren omschrijven en er zullen altijd redenenen zijn om ergens aanmerkingen op te hebben. Van zodra je rustiger (trager) en bewuster observerend aan het leven deelneemt zullen er automatisch andere zaken op jouw pad komen. Met andere zaken bedoel ik zowel andere gewaarwordingen, andere inzichten, andere mensen met ruimere inzichten enzovoort. In wezen voltrekt dit bewustwordingsproces zich automatisch en hoeven we daar dus niets speciaals voor te doen. Bij de ene verloopt dat proces in een andere volgorde en aan een ander tempo dan bij de andere en daardoor lijkt het er vaak op dat sommigen goed en anderen verkeerd bezig zijn. Dat is dus niet zo. Daar kom je telkens opnieuw achter van zodra je intenser op jouw intuïtie vertrouwt. Je kan ongelooflijk veel boeken lezen en eindeloze workshops volgen. Echter, je zal na een tijdje merken dat jij de enige bent die via onvermijdelijke ervaringen de bij jou passende antwoorden kan verzamelen. Iedereen kan een stukje van diens eigen ervaringspuzzel meegeven maar jij bent degene die zelf dient aan te voelen welke stukjes probleemloos klikken in jouw reeds bestaande masterpiece. Persoonlijk heb ik het meest aan mijn 6e zintuig als ik veel Glimlach, al dan niet in actieve of ontspannen toestand. Glimlachen activeert hetzelfde soort stoffen die anderen via geestverrijkende middelen zoals alcohol, drugs, medicijnen, paddestoelen enz. verwerven. Ik ervaar de zaken liever bewust dan in ongecontroleerde hogesfeer toestanden. Op die wijze zie ik sneller de logica van datgene wat velen zweverig of onzin noemen. Ik zou zeggen, test het zelf eens uit en weet dat diegenen die meermaals bewust door diverse hallucinante ervaringen zijn gegaan altijd begrip zullen opbrengen voor jouw wijze van bewust worden. Geniet met elke vezel van al jouw zintuigen (zentuigen?)van alles wat op je pad komt!

Eigenlijk hoef je het niet te leren. Iedereen heeft het al. Alleen de meeste mensen zijn heel erg bezig met, wat zij noemen, de "realiteit", en het "echte leven", dus met het materiële op deze wereld, deze mensen hebben het verstopt. Er hangt een sluiertje voor het waarnemen met je innerlijke oog. Op een bepaald moment (dit hoeft niet in dit leven te zijn, kan ook in volgend(e) leven(s)), kom je erachter dat dit het tóch niet is en ga je je leven anders inrichten. Je gaat anders denken over de dingen en andere dingen doen. Meer en meer richten op échte liefdevolle dingen te doen die niet gebaseerd zijn op "geven en nemen", waarop zoals gewoonlijk alle relaties zijn gebaseerd. Dit kun je niet forceren, het komt vanzelf als je eraan toe bent. Dan doe je ook wel alle dingen die je moet doen, maar met een andere intentie, gebaseerd op liefde en niet op het idee van het ego: wat levert mij het meeste op. Ik zou niet te veel shoppen als ik jou was, het kost veel geld en er zijn jammergenoeg veel "goroes" bij die het niet al te nauw nemen. Als het de bedoeling is dat jij dit gaat gebruiken, zal er vanzelf van alles gebeuren bij jou, zodat het je op een dienblaadje wordt aangeboden. Je kan ook hulp vragen aan "Boven" of je gids of engel. Ga het niet proberen te forceren, dan zou je wel eens bij verkeerde mensen terecht kunnen komen. Hoewel: ook daar leer je van.

Een zesde zintuig laat zich niet openen. Het is al geopend. Mede bepaald door een erfelijke aanleg, soms meer te mogen waarnemen/ ervaren, dan veel anderen. Net zoals erg muziekaal zijn ,niet is te leren, maar erfelijk aanwezig moet zijn,je hebt het of je hebt het niet. Net als iemand die erg mooi kan schilderen en prachtige schilderijen maakt, ook dat is niet te leren, ja een beetje wel, maar het zal nooit meer dan een beetje zijn. Maar hier houdt de vergelijking wel op. Want al is de de erfelijke aanleg, je zesde zintuig zonodig goed te gebruiken, wel heel belangrijk, toch zouden we het allemaal wel kunnen, als de omstandigheden zich voor doen.

Even los van de vraag of een 6e zintuig bestaat: de 5 heb je bij geboorte, tenzij je een beperking hebt (blind zijn bijvoorbeeld). Die hoef je niet te openen, die zijn er en die ontwikkel je gedurende je leven. Het lijkt me dan logisch, dat een eventueel 6e zintuig ook aanwezig is bij geboorte en dus niet geopend hoeft te worden, maar ontwikkeld wordt.