Waarom dan toch achteraf niet zo'n goed idee die foto?

Ik had een foto gemaakt van mijn overleden vader terwijl hij opgebaard lag maar heb de foto later verbrand omdat ik het idee had dat ik hem los moest laten.Begrijpen jullie dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed aangevoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben nog steeds de foto van mijn vader in zijn kist, wel ver weg gestopt. Heb hem 6 jaar zien lijden en interen, er bleef niets meer van deze mooie man over, die altijd prachtige kleren aanhad. (zware hersenbloeding gehad). Door zijn ziekte en verlamming had hij altijd makkelijke kleren aan. Maar in de kist hebben we hem er zo mooi bijgelegd met prachtige kleren, hij lag daar weer echt zoals hij vroeger was met een prachtige vredoge glimlach. En heb dit een tijdje moeten bekijken om al die jaren waarin hij niet meer gelachen heeft en pijn heeft gehad om dit te kunnen verwerken. En als ik de foto weer zag zei ik altijd Pa wat een heer ben je om zo boven te mogen komen. Ik hou van je, liefs aan mama. En wees gelukkig. Wij waren blij dat zijn lijdensweg was afgelopen voor hem. En hebben allemaal liefdevol afscheid van hem kunnen nemen en kunnen loslaten om zijn vleugels te spreiden en te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een lang ziekbed heeft je vader gehad lora.Dat moet heel erg geweest zijn,om zo hulpeloos te moeten toekijken.Dan is de dood een verlichting.

Het beste antwoord

Juist, ja...

Hier weer een antwoord van XiniX...

Doordat jij die foto daar had, kon de persoon niet verder... Jij hield die hier en je wist dat... Door nu die foto te verbranden kreeg de persoon de kans om naar het licht te gaan, zo noemt men dat... En heel juist gedaan, Sharona...

Toegevoegd na 22 seconden:
Eh Taurus... (sorry)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+heel mooi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet weer doen hoor XiniX,je moet mij nu toch onderhand wel kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij eens wist hoe snel ik typ... ik lees de vraag in minder dan 1 seconde... Vandaar... Maar ik zal het nooit meer doen LOL...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk je niet wie de vraag stelt dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee... maar meestal weet ik het nog wel, maar nu dus niet...

Andere antwoorden (11)

Ik kan me dat wel voorstellen. Het is veel prettiger om iemand te herinneren zoals hij bij leven was. Als je dood bent is daar weinig van over. Je fotografeert een leeg omhulsel, niet je vader.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt,het voelde niet goed.+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ De levende herinnering is prettiger denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, je 'jas' blijft achter +
Ja dat begrijp ik heel goed.Ik vraag me af of het gewerkt heeft?En ik hoop dat je er geen spijt van krijgt dat je de foto nu verbrand hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ nee,ik heb er geen spijt van.Het was net als eeen ballon oplaten.Je laat het los.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heeft dat gewerkt bij jou.
Dat kan ik me net zo goed voorstellen. Voor jou is dit een symbolische handeling geweest. In rouwverwerking is niets goed of fout, of raar of niet, als het je maar helpt het een plaats te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en die foto was misschien juist wel een goed idee. Hierdoor heb je bewust een actie ondernomen om hem los te laten. Een eigen ritueel.
Dat helpt veel beter bij het loslaten dan een begrafenis of crematie.
Bedankt voor het idee, voor als het mijn tijd is om afscheid van m'n ouders te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+Ja,het heeft me echt geholpen.
Ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Zoals ik al schreef in mijn antwoord op je vorige vraag, vond ik mijn moeder er vreemd uitzien toen ze dood was ...
Dat loslaten, dat komt volgens mij met de tijd.
Als je vader pas overleden is lijkt het me moeilijk om hem meteen al los te laten. Later gaat dat zonder dat je er erg in hebt. En foto's heb je toch wel ... die hoef je m.i. niet te verbranden om iemand los te laten.
Maar, dat is mijn ervaring, dat is natuurlijk voor iedereen anders.
Rouwen is een van de meest persoonlijke dingen die er zijn. Daar zijn geen regels voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,het is al 15 jaar geleden en mijn moeder is ook al 10 jaar dood maar soms komt het gewoon weer boven drijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oooo, ik dacht dat het pas geleden gebeurd was.
Mijn moeder is een half jaar dood, en ik heb er best vrede mee en denk er ook niet constant aan. Maar het is net als je zegt .. zo af en toe komt het bovendrijven. Dat zal wel zo blijven tot het mijn tijd ook is.
Mijn moeder overleed 9 jaar geleden. Ze zag er niet als zichzelf uit toen ze in de kist lag. Haar broer had foto's gemaakt voor zichzelf en die kreeg ik later toen ook hij was overleden pas te zien. Alle pijn en verdriet kwam weer naar boven toen ik ze zag. Zelfs na al die jaren. Ik heb de foto's nog wel, maar diep weggestopt en ik heb er niet meer naar gekeken. Maar wegdoen doe ik ze eigenlijk nog steeds niet. Ik denk dat het voor ieder persoonlijk is. Bij jou heeft het goed gewerkt om het te verbranden. Een ritueel die je heeft geholpen los te laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 heb ik ook gedaan
Ja natuurlijk is dit begrijpelijk. Loslaten is belangrijk maar loslaten in het hoofd is nog belangrijker, wel positief denken maar niet vasthouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp dat zeker, de meeste mensen doen foto's dan op een andere manier weg, maar ik vind verbranden dan wel een veel persoonlijker iets. Beter voor diegene en beter voor jezelf. Respect daarvoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het geen goed idee is zo'n foto omdat het een foto is zonder leven. Een foto van iemand die overleden is, hoe mooi hij/zij ook ligt opgebaard is toch een foto zonder ziel.
Door deze foto te verbranden heb je ook bewust afscheid kunnen nemen van het feit dat zijn ziel het lichaam al had verlaten.
Zet een hele mooie foto van je vader neer, dat heb ik ook gedaan, en altijd als ik ernaar kijk verschijnt er een (soms weemoedige) glimlach op mijn gezicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik begrijp je. Het was ook het enige wat je kon doen.!
Sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat begrijp ik. Ieder mens rouwt op zijn eigen manier en je kan pas loslaten wanneer je er zelf aan toe bent. Op dat moment was jij die foto nog even nodig, in je aanloop om los te kunnen laten en daar is niks mis mee. Toen jij die foto verbrandde heb jij niet alleen je vader losgelaten maar ook jezelf bevrijd. Het verdriet en gemis gaan nooit meer echt over maar jouw leven gaat wel verder, of je het nu leuk vindt of niet.

En als jij er vrede mee hebt dan heb je het àltijd goed gedaan.

Sterkte trouwens...