Ben je verplicht om eerst te trouwen en daarna samen te gaan wonen bij een baptistengemeente

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
4.9K

Antwoorden (4)

Het is niet mogelijk om daar eenduidig antwoord op te geven! Er zijn in het batisme, net zo als in andere godsdiensten veel stromingen , van extreem orthodox tot idem vrijzinnig. Wat in de ene stroming dus totaal niet is toegestaan, zal in de andere (oogluikend) worde toegestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lekker duidelijk
+1 !
Nee, je bent niet verplicht. Hoogstens zou het eventueel wenselijk zijn, dat je eerst trouwt, en dan pas gaat samenwonen, m.a.w. men zou dat misschien graag willen.

Net zoals in je andere vraag, kun je er van uitgaan, dat er in Baptisten-gemeenten een grote mate van tolerantie heerst, t.o.v. andersdenkenden.

Hier een stukje tekst van de Baptistengemeente Amersfoort:

"Seksualiteit, huwelijk en de christelijke gemeente
In vragen rondom seksualiteit gaat het ons niet om de goede moraal op zichzelf. Vragen hierover staan in het grotere kader van God die een relatie met ons wil. God die ons gemaakt en verlost heeft.

We geloven dat Gods instelling van het huwelijk aansluit bij wat heilzaam en passend voor ons is. Daarom spreken en denken we als gemeente vanuit een positieve keus voor het huwelijk als een verbond waarin man en vrouw tot hun recht komen, ook in de vragen rondom samenwonen en homoseksualiteit. Tegelijkertijd willen we in onze houding goed luisteren om tot verstaan te komen van de verschillende situaties.

We zoeken samen naar de ‘motieven van het hart’ en naar Gods bedoeling met het huwelijk. We vinden het belangrijk dat er een sfeer van vertrouwen is in de gemeente, waardoor mensen eerlijk kunnen en durven zijn over hun ideeën en gevoelens. We willen samen onderweg zijn in het licht van de relatie met God en elkaar steeds de vragen voorhouden: Wat betekent het goede nieuws van Jezus voor mij? Wil je Jezus volgen? Hoe volg ik Jezus? Hierin hebben we elkaar nodig."

Je kunt hier duidelijk lezen, dat baptisten het huwelijk als zeer waardevol zien, maar dat ze het tegelijkertijd hebben over "vragen over samenwonen" (ze geven dus geen antwoorden!) en ook over "luisteren" naar anderen.
Als je bereid bent te luisteren naar anderen, dan kun je ervan uitgaan dat je oordeel of mening niet voor iedereen hoeft te gelden.

Het ligt dus allemaal niet vast, hoe een samenlevingsvorm er precies uitziet. Een "positieve keuze voor het huwelijk" hoeft dus niet te betekenen dat samenwonen wordt afgewezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar haal je de onbijbelse onzin vandaan dat Baptisten het samenwonen goedkeuren en dat daar een grote mate van tolerantie heerst? Het kan zijn dat de vrijzinnige hoek van de baptistengemeente deze leer aanhangt maar de meerderheid die hun leven baseert op de Bijbel zal altijd het samenwonen afwijzen en het huwelijk voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is denk ik beter, dat je eerst goed leest, en dan pas reageert.
Een christen is verplicht te trouwen en dan te gaan samenwonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Sorry Aimeetje, maar dat klopt echt niet. Er zijn wel christelijke groeperingen waar dat verplicht is (en daar behoor jij vermoedelijk toe), maar het merendeel der christenen woont ook ongehuwd samen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea, zó is het precies.
Sommige mensen verwarren meningen met feiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de bijbel is een wettig huwelijk de enige door ’s mensen Schepper goedgekeurde manier om als man en vrouw samen te leven. De bijbel laat ook zien dat God het eerste mensenpaar in de echt verbond.
Amadea
13 jaar geleden
Genesis 2 vers 18: "God dacht: Het is niet goed dat de mens alleen is, ik zal een helper voor hem maken die bij hem past".
Er staat nergens in de bijbel dat ze verplicht waren om met elkaar te trouwen. Het is goed om iemand bij je te hebben die bij jou past. Ook wordt in de bijbel aanbevolen om feestdagen te vieren. Dus ik denk dat een huwelijk is bedoeld als feest, om te vieren dat twee mensen elkaar als passend hebben gevonden. Geen plicht, alleen advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen heeft het recht te huwen met een maagdelijk persoon.
Iemand die een relatie met een ongehuwd persoon aangaat ,pleegt inbreuk op de rechten van een ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aimeetje, als je ZO de bijbel gaat lezen en uitleggen, is oorlog een prima zaak, is de vrouw onderdanig aan de man, en is het houden van slaven ook geen enkel probleem. Er is niets mis met de Bijbel als bron van inspiratie, maar we hebben van God ook ons verstand gekregen. Als je dat verstand gebruikt, dat kom je tot de conclusie, dat er allerlei zaken in de Bijbel worden beschreven, die in de huidige tijd, anders dan letterlijk geinterpreteerd moeten worden.
Aannemende dat jij ook de vraag gesteld heeft over anticonceptie tov de Baptistengemeente graag het volgende;
Zit jij of je vriend bij deze gemeente?
Zou je eigenlijk niet het allerliefst lekker bij je vriendje willen zijn en intresseerd het je eigenlijk geen ene malle moer hoe & waarom?

Ergo, overtuig je vriend hoe jij je leventje wil invullen en laat de Baptisten, Christenen en R Katholieken zich druk maken waarmee zij zich druk willen maken.

Voor het overige is de volgorde: Flirten, verliefd worden, op vakantie gaan, samen wonen, trouwen & kindjes krijgen. Dus eerst lekker op vakantie en evt samen hokken. De rest komt later wel. Ga Genieten!!