wat is de symbolische betekenis van de kleur zwart?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.5K
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat hangt sterk af van de cultuur van de zwartkijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwart_(kleur) "Zwart is geen kleur zoals de andere kleuren uit het spectrum. Zwart moet eerder gezien worden als het ontbreken van licht. In het dagelijks leven en spraakgebruik wordt zwart echter wel ervaren als een kleur. Een oppervlakte, zoals zwarte kleding of zwart papier, heeft een zwarte kleur, als er geen licht wordt teruggekaatst. Al het licht wat op het voorwerp valt wordt door de pigmenten van de verf geabsorbeerd. Bij een licht uitstralend voorwerp, zoals de monitor van een computer wordt zwart verkregen door geen licht uit te stralen. De pixels van het scherm staan in dat geval uit."
en:
"Geen enkel voorwerp is in de werkelijkheid echter volledig zwart, er wordt altijd wel iets van het licht teruggekaatst. Een uitzondering vormen zwarte gaten, waaruit door de grote zwaartekracht geen licht kan ontsnappen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Bij een licht uitstralend voorwerp, zoals de monitor van een computer wordt zwart verkregen door geen licht uit te stralen. De pixels van het scherm staan in dat geval uit." Was het maar zo'n feest, dit is hoe we zouden willen dat schermen zouden werken. Bij normale LCD schermen wordt altijd licht uitgezonden maar wordt zodanig gemaskeerd dat het zwart moet lijken. In de praktijk heb je bij een zwart scherm altijd leklicht (backlight bleeding) e.d. . Ook plasma is niet compleet zwart omdat daar de pixels voor-ontbrand zijn (als ik het zo goed zeg). Vaak kijken we dus naar een donkergrijs scherm ipv zwart. Pas als je je tv/monitor uitzet wordt deze het zwartst als hij kan zijn. In principe is lcd te vergelijken met een tl-lamp waar je een zwart papier voor houdt. Dit is een van de dingen waar heel veel aan gewerkt wordt in de schermen industrie. De situatie die jij beschrijft komt misschien dichterbij met OLED, waarbij elke pixels zijn eigen licht gaat uitstralen. http://tweakers.net/nieuws/65948/panasonic-aangeklaagd-om-afnemende-zwartwaarden-plasma-tvs.html http://www.youtube.com/watch?v=SohjyKjV6zc CRT(oude beeldbuis) heeft er (haast) geen last van.

Het beste antwoord

symbolische betekenissen zijn betekenissen/invullingen die je zelf ergens aan kan geven.

het ligt eraan vanuit welke invalshoek er een betekenis aan de 'kleur' zwart gegeven kan worden.

niemand kan dit dus voor jou invullen: je kan er zelf een symbolische betekenis aan geven die past bij het idee wat jij bij deze 'kleur' hebt, áls je er een betekenis aan wil geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt gelijk. ieder heeft zijn eigen betekenis voor symboliek. het is alleen vaak zo jammer dat het de rede niet wordt begrepen, waardoor vaak personen verkeerd op worden gevat. bedankt voor het antwoord.

Andere antwoorden (5)

Donker....
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat spreekt voor zich, maar ik weet zeker dat er meer achter zit dan dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
enkel dat er meer achter zit? of zoek je naar iets wat er nog meer achter kán zitten en waar jij je in kan vinden? +1
Duisternis, diepste rouw, dwaling, zonde.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is wat ik heel vaak hoor, maar volgens mij hoeft het niet puur een negatieve kleur te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan idd een symbolische betekenis zijn dus een +je. volgens de bron klopt het dus het is een optie. daarbij is een symbolische betekenis niets meer dan een persoonlijke invulling van iets m.i.
(het is maar net waar men de voorkeur aan geeft dus) duisternis, rouw, dwaling en zonder zijn niet per definitie negatief (ligt bv aan de cultuur, of de persoon zelf: iemand die van de 'afdeling satanisme' kijkt er misschien wel positief tegenaan om maar wat raars te noemen)
Zwart geeft aan als een donkere kleur, tegenovergesteld als licht. Zwart toont als symbolisch rouw en duisternis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als zwart met symbolisch bedoelt denk ik eerst dat gene wat ik zojuist heb opgenoemd. Maar idd zoals bij bruiloften of het zakelijke leven, mensen met pak hebben ook zwart. Ik denk vanwege speciale gelegenheid. Want zwart betekent ook volgens mij nieuw ontdekking,hervorming en vrede. http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/4068-kleurenpsychologie-betekenis-zwart-grijs-wit.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je weet er redelijk wat over Kahootje, maar het is meer dan wat je hebt gezegd buiten de link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is het nadeel met symbolische betekenissen. het zijn geen vaststaande feiten, maar een persoonlijke invulling of idee ergens bij. zwart kan netjes zijn, maar kan ook pos of negatief zijn. +1
Dat ligt eraan in welke context je het over zwart hebt. Is er iemand dood dan is het de rouwkleur. Wil je je chique, extravagant of officieel kleden dan is zwart de aangewezen kleur.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zondag, dit vind ik een mooi neutraal antwoord. maar ik wacht nog even voordat ik beste antwoorden kies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus 1
Aangezien ik de volgende informatie behoorlijk compleet vind heb ik het overgenomen voor je:

De algemene symboliek heeft overwegend negatieve associaties met zwart. Zwart ontkent de aanwezigheid van licht en andere kleuren en daarmee mensen, doeleinden en gedachten.

Zwart is de kleur van rouw en dood, de kleur van duisternis, donkere tunnels. Zwarte dagen zijn dagen van depressie en verdriet om 't verleden.

De duivel en zijn trawanten worden in de kunst afgebeeld in zwarte en donkere tinten en daarmee is 't de kleur van 't kwade machten.

Zwart zijn vijandige en kwaadaardige mensen. De boze macht van de haat en de rancune is zwart. Belemmeringen en hindernissen zijn de donkere blokkades op onze weg naar de verlichting.

De pessimist ziet alleen de donkere kant van 't leven en wenst de lichte kant niet te zien. De kwaadaardige pessimist neemt zelfs het licht van de ander weg om vervolgens zijn tot wanhoop gebrachte slachtoffer te manipuleren. De duivelse pessimist vereert 't zwart en saboteert zelfs 't licht om de mensheid in duister ongeluk te storten.

Zwart is de kleur van de depressie. Het licht dringt niet meer door tot in de duisternis en de zwarte dagen van rouw volgen elkaar op.

De zonden die we op onze witte ziel hebben zijn zwart en het symbool van 't kwade, 't negatieve en schade aan anderen.

Ondanks al deze negatieve symboliek staat zwart ook symbool voor de eerste groeifasen van vele dingen. Onze eerste levensfase brengen we door in de duisternis van de baarmoeder. Zaden worden uitgezet in de donkerte van de aarde. Bloembollen moeten een tijdlang in 't donker bewaard worden voor ze weer tot groei kunnen komen.

't Zwart ruimt oude zaken op om plaats te maken voor nieuwe dingen. Daarmee is 't de kleur van de verandering, van de belofte van 't nieuwe.

Een zwart oppervlak zet alle licht om in warmte waarmee opnieuw 't veranderende vermogen van zwart wordt aangegeven.

Pubers dragen vaak zwarte kleren. De nieuwe generatie veroorzaakt verandering in de bestaande orde.

Positieve associaties met zwart.
Nieuw leven, hoopvolle verwachting, de toekomst die ontstaat uit 't verleden, de verandering.

Negatieve associaties met zwart.
Depressie, melancholie, wanhoop, ondermijning, droefenis, pessimisme, ontmoediging, negativiteit, het kwade, nadelige handelingen, verwondingen, vernielingen, sabotage, smaad, beledigingen, haat, rancune, hindernissen.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welke new age pagina?
Kristal
12 jaar geleden
'k heb de link erbij gezet Bigmomma :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal, ik ben erg onder de indruk van uw antwoord, maar ik heb daarmee wel de indruk dat zwart en duisternis daarmee te vaak wordt gezien als negatief. Vaak heb ik het namelijk gezien als een kleur van bescherming, maar misschien blijkt het dat ik net de verkeerde koos. hoe dan ook, ik wacht nog even voordat ik een antwoord als de beste ga aanwijzen, maar dit is een kanshebber.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan dus alle kanten op met zwart.
Zelf denk ik dat zwart duidt op respect en neutraliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik nou nog mis: zwarte kleding kleedt af; lijkt alsof je wat slanker bent.... heeeeej hè: positief ;-))))
+
Kristal
12 jaar geleden
Rockerfreak, een kleur op zichzelf is neutraal maar wij kunnen de kleur als positief en negatief beschouwen/ervaren. Dat ligt eraan wat de kleur doet voor ons, als jij dus de kleur zwart als beschermend ervaart, zou ik dat zeker blijven dragen want dan werkt dat voor jou persoonlijk zo. Jouw eigen ervaring met kleur is belangrijker dan de algemene opvatting als het om beschermende energie gaat. Jaaa Wen, die stond er nog niet bij, dank je voor de aanvulling ;-))
Cryofiel
12 jaar geleden
Dit antwoord is duidelijk gegeven door iemand die uit de westerse cultuur afkomstig is. Om zomaar een voorbeeld te noemen: hier staat dat zwart de kleur van de rouw zou zijn. Er zijn echter andere culturen waarin juist wit de kleur van de rouw is.
Kristal
12 jaar geleden
Ja, dat is zo Cryo, ik antwoord even vanuit deze cultuur. Goede aanvulling van je :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier (westerse cultuur) wordt wit ook vaak gebruikt als kleur van rouw, tijdens begrafenissen en crematies.
Kristal
12 jaar geleden
Wen wordt wit juist niet meestal gebruikt bij begrafenissen etc. waar men niet het sombere van rouw wil uitdrukken maar het feest van een nieuw begin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er geen ervaring mee, maar wat ik ervan weet klopt het wat je schrijft.
zondag
12 jaar geleden
Ik ben het er maar gedeeltelijk mee eens. Zwarte lingerie kan hartstikke pikant zijn. Of wordt jij daar depressief van Kristal ;) Zwate chique jurk met mooi decolleté, nou ik ga ervoor hoor. Zwarte pumps met naaldhakken, prachtig! Zwarte eyeliner, mascara, kohlpotlood, mooi (als het je staat). Zwarte dunne panty of nylons, lekker sexy. Zwart is helemaal niet een en al somberheid; zwart is vaak gewoon mooi.
Kristal
12 jaar geleden
Haha, nee, van zwarte lingerie word ik niet depressief nee Zondag, maar zwart heeft net als alle kleuren een positieve en negatieve kant toch?
Kristal
12 jaar geleden
Nog even Rockerfreak; uiteindelijk is dus de kleur waardoor jij je persoonlijk het best beschermd voelt de juiste kleur. In zijn algemeenheid wordt blauw als een beschermende kleur gezien. Bij bijvoorbeeld teveel indrukken van buitenaf die me overspoelen kan ik in gedachte een blauwe jas aantrekken waar ik in wegduik :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mij werkt een roze (zonne)bril maar zet m niet in gedachten op (a-ben altijd mijn spullen kwijt, b-staat me voor geen meter) ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je overigens. m.i. is een symbolische betekenis iets wat geen vaststaand feit is, en wat niet juist of onjuist kan zijn. als ik zeg dat ik vrolijk wordt van de kleur zwart is dat mijn persoonlijke invulling. dit zegt niet dat ik vrolijk wordt van een begrafenis omdat men hier vaak zwart draagt. het is nogal van verschillende dingen afhankelijk en het is maar net waar men zich in kan vinden en welke betekenis er men bij ziet/welke associatie men er bij heeft o.a.
Kristal
12 jaar geleden
Euc, ik zou die roze zonnebril in gedachten juist wél opzetten, in gedachten vind je'um zó weer terug :-)
Kristal
12 jaar geleden
leuke reactie Conque ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en omdat het zo ingewikkeld is, is zwart voor mij gewoon zwart. niets meer en niets minder :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel slechts 3 zwarte plusjes.... en 1 zwartgallig minnetje.....
Kristal
12 jaar geleden
ach... ik zie het niet zwart in, het zijn toch meer plusjes dan minnaars ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijgeschreven in het zwartboek: reactie 25.
Zwart is beautiful! ;-)