Volgende maand is een dierbare 1 jaar geleden plotseling overleden, dit wil ik herdenken, heeft iemand tips? Ik wil iets speciaals doen.

Ik ga alleen doen, want niemand wil naar deze herdenking, dus geen vrienden en familie. Elke dag steek ik een kaarsje voor de overleden dierbare.

Toegevoegd na 16 minuten:
Degene is gecremeerd en de as is in een andere stad verstrooid, daar moet ik lang voor reizen.

Toegevoegd na 4 dagen:
Bedankt voor jullie mooie adviezen, hiermee sluit ik de vraag en kies daarom geen beste antwoord, iedereen heeft een goed antwoord gegeven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Kristal
12 jaar geleden
Ik wens je een bijzondere dag toe. Het is jammer dat je dit alleen dient te doen maar weet je, het kan ook heel intiem zijn;
in de geest even samen zijn, jij en de geliefde die overgegaan is, om elkaar daarna weer los te laten. Er zijn veel mooie ideeen aangereikt, ik hoop echt voor je dat je er iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!

Antwoorden (5)

Je kunt een deel van de dag reserveren voor jezelf, zodat je niet gestoord wordt. Steek een kaars aan bij een foto, draai muziek die je aan hem/haar herinnert, lees een gedicht. Schrijf op of spreek uit wat hij/zij voor je betekende, haal herinneringen op aan goede tijden. Je kunt ook alles opschrijven wat je tegen/hem zou willen zeggen en verbrand die brief vervolgens (doe dat wel veilig!) zodat de rook ten hemel kringelt. Of schrijf een paar woorden op een mooie steen, die je neerlegt op een plaats die speciaal voor jullie was.
Natuurlijk kun je ook naar het graf gaan en daar (een deel van) deze dingen doen. Bloemen brengen, kaars aansteken, bidden. Alles is goed, als jij je daar goed bij voelt.
Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Vouw een boot van mooi papier met de naam van je dierbare erop, en eventueel ook je eigen naam. Doe er een bloem in en een briefje met iets liefs; een groet, een gedicht, een kus (van lippenstift) en laat je boot wegdrijven op de golven. Je geliefde vaart van je weg maar jouw gedachten aan hem varen naar hem toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel mooi symbolisch ritueel/gedachte/gebaar! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, heel mooi!
+
Kristal
12 jaar geleden
Mooi. +1
Je kunt met vrienden en familieleden afspreken om s'avond van die wens-ballonnen op te laten. Altijd een mooi en bijzonder gezicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, verkeerd gelezen.
In dit geval kun je dit ook alleen doen. Luister overdag bijvoorbeeld naar de muziek, waar die persoon van hield.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het idee wensballon is mooi, daarom een +1
Kristal
12 jaar geleden
ja, zo'n ballon is mooi +1
Koop een pakje kunstklei in een speelgoedwinkel of hobby winkel.
Maak een geschikte plaats aan je tafel, waar je ook zijn foto neer zet.
Plaats links en rechts een kaarsje en steek deze aan.
Zet een zacht muziekje op, iets waar hij veel van hield.
Schenk een glaasje wijn of zo iets voor je .
Neem nu de klei en boetseer de letters van zijn naam.
Plaats het ,als je alle letters hebt, de naam voor de foto van je dierbare.
Doe dat op een plankje of stukje spaanplaat.
Inmiddels is je muziekje wel afgelopen.
Ga nu goed recht op je stoel zitten, voeten goed vlak op de grond en je handen op je knieën.
Zucht een paar keer flink en ontspan je..................
Sluit je ogen en denk aan hem...............................
Mogelijk wordt je heel licht in je hoofd en tintelingen in je voeten en/ of handen............................................
Laat je emotie vrij komen......................................
Na een minuut of vijf open je weer klangzaam je ogen.....
Besef nu dat je dierbare, vlak bij je was........................
En eigenlijk nog is.
Hij is nooit echt weg, maar moet wel verder................
Je moet hem los laten, beter voor hem en beter voor jou.
Dat doet pijn, veel pijn, maar jij moet het een keer afsluiten.
Pas dan krijg je de rust weer terug, die je hard nodig hebt.
Pak nu de letters van zijn naam en boetseer ze samen tot de bal een kleur heeft gekregen en de letters weg zijn.
Een van de kaarsjes kan je er nu zo in duwen, de ander blaas je uit.
Zet nog even een muziekje op, maar nu voor je zelf, je eigen muziek, die je zelf zo graag wilt leren spelen.
Blaas hierna je kaarsje uit en ga nog even een straatje om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh wat mooi dit antwoord, ik zie het zo voor me . Ik denk dat vragensteller hier een prachtige herinnering aan zal kunnen hebben als ze / hij dit doet. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is idd een heel mooi idee ed een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad moeilijk dat loslaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier moet je echt doorheen.
Er komt een moment in je leven, dat je met een glimlach aan hem kan terugdenken, pas dan ben je er en geloof me, het is mogelijk.
Sterkte met alles.
Kristal
12 jaar geleden
Ed, wat een mooi antwoord... +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank jullie voor de plusjes.
Als jij een tuin hebt !
Dan kun je een boompje kopen van 1 jaar oud omdat die dierbare 1 jaar overleden is .
Geef die boom de naam van die dierbare .
En dan kun je elk jaar een kleine herdenking houden voor jou zelf bij die boom met een kaarsje en een mooi plantje .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1