Iedereen kent de boeddha met zijn bolle buik en grote lach. Maar er zijn ook boeddha's met een puntig hoofd en nog anderen. Wat is het verschil?

Bolle buik - slanke buik
Lachend - serieus
kaal hoofd - puntig hoofd
handen tegen elkaar - handen in "meditatie houding"

enz. enz.

Zijn het allemaal boeddha's?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ja. Boeddha is namelijk geen eigennaam, maar eigenlijk een soort 'verzamelnaam' / soortnaam voor verschillende boeddhistische goden. De lachende boeddha waar jij aan refereert is wellicht de bekendste en heet Budai of Hotai (afhankelijk van welk land je aan refereert; China of Japan).

De andere overbekende versie, de slanke met het aparte punthoedje op, is de belangrijkste God in de Thaise versie van het boeddhisme.

De derde bekendste variant is de huilende boeddha of yogi-man (voorover gebogen met handen voor het gezicht).

Verschillende landen uit deze regio kennen zo hun eigen verschillende belangrijkste boeddha's en verschillende manieren om deze af te beelden. De drie genoemde boeddha's doen het vooral in het buitenland - bij niet boeddhisten- erg goed als 'gelukspoppetjes' met een mystieke achtergrond. Ook de namen verschillen nog wel eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, er zijn vele variaties. Degene die ik als link heb meegestuurd is niet kaal, lacht niet, en zit niet in de meditatiehouding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is verschil in geloof. Dikke boeddha's zijn van Thais geloof en slanke boeddha zijn van Tibetaans geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn heel veel soorten boeddhabeelden. Die met de bolle buik is eigenlijk geen echte boeddha maar een boeddhistische monnik, die symbool staat voor geluk en voorspoed. De slanke boeddha is Gautama, de historische boeddha. De vele variaties hebben te maken met betekenissen die er aan gebaren en houding gegeven zijn.
Zo is de vinger die naar boven wijst is het symbool voor de onderwijzende boeddha. De vinger die naar beneden wijst heeft contact met de aarde, hij roept de aarde op als getuige voor zijn verlichting.
Er is veel bijgeloof rond het boeddhabeeld ontstaan wat helemaal niets met het oorspronkelijke boeddhisme te maken heeft. Zo zou het krijgen van een boeddhabeeld geluk brengen en het zelf aanschaffen hiervan ongeluk.
12 jaar geleden
De altijd lachende en vrolijke "Chinese " Boeddha is één van de eerste volgelingen van DE Boeddha en wordt als God van de vruchtbaarheid gezien.