Hoe gaat de test van James Randi in zijn werk?Wat 'moet' je doen om die 1 miljoen dollar te ontvangen/winnen?

't is niet zo dat ik plannen heb om die test te gaan doen hoor ;-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je kunt alle informatie vinden op de site van de James Randi Foundation - zie Bron. Voor informatie over deze prijs klik je bovenaan op de knop met "$1M Challenge".

Kort gezegd komt het erop neer dat de test wordt opgesteld in samenspraak tussen de Randi Foundation en de testpersoon. De test moet zo worden opgezet dat beide partijen het ermee eens zijn, anders is het zinloos.

Beide partijen ondertekenen een contract. Daarin staat wanneer een testresultaat als positief wordt beschouwd, en dat de testpersoon in dat geval de miljoen dollar krijgt. Er staat ook in wanneer de test als negatief wordt beschouwd, en dat de testpersoon in dat geval nooit meer zal beweren dat de beweerde paranormale verschijnselen bestaan.

Notarissen zien toe op de geldigheid van het contract en op de uitvoering van de test.

Vele testpersonen hebben het contract overtreden...

Overigens stopt Randi binnenkort met zijn uitdaging.

Verder maak je nu nog maar weinig kans. Vanwege de enorme toeloop van "hotemetoten" heeft Randi al een tijd geleden de test beperkt tot paranormalen die al behoorlijk bekend zijn. "Truus van hiernaast" maakt dus geen kans.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje voor het antwoord, ik begrijp dus dat de tests dus per persoon kunnen verschillen?
Haha arme "truus van hiernaast" Aha , Randi gaat er mee stoppen?
Zou er dan iemand anders verdergaan met deze test?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, de tests verschillen per persoon. De ene persoon zal beweren dat hij een tijgeroog in een afgesloten doosje kan onderscheiden van een kiezelsteen in een afgesloten doosje. De andere persoon zal beweren dat hij telekinetische gaven heeft. De derde persoon meent dat hij de energie van water kan voelen, en daarmee een flesje zout water van een flesje bronwater kan onderscheiden. Het is duidelijk dat voor elk van deze drie personen een andere test zal moeten worden gemaakt. Daarom begint Randi altijd met het afspreken van een testmethode. Dit gebeurt samen met de te testen persoon, want alleen die persoon weet wanneer hij zijn gaven wel of niet denkt te kunnen inzetten. Randi maakt het de te testen persoon altijd zo makkelijk mogelijk, om verwijten achteraf te voorkomen. Zijn houding is "u vraagt, wij draaien", met als enige voorwaarde dat het om een eerlijke test moet gaan. Dat betekent dat er geen andere (normale) manier mag bestaan om tot een positieve testuitslag te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke, dat is zeker wel te waarderen van hem.
Nog nooit iemand geslaagd las ik op zijn site, maar goed dat was al wat ik dacht, ik neem aan als er iemand slaagt dat het dan wel in het nieuws komt
Nogmaals dank voor je antwoorden
Cryofiel
14 jaar geleden
Er is twee keer iemand bijna geslaagd. De eerste keer was bij proeven over de werkzaamheid van homeopathisch verdunde oplossingen. Daar zijn eerst een aantal "test-testen" gedaan. Dat wil zeggen een aantal testen die je "even snel" kunt doen, maar die daardoor niet zo nauwkeurig zijn. Die "test-testen" gaven aan dat er best wel eens iets aan de hand zou kunnen zijn met die homeopathische verdunningen. De echte test was dan ook behoorlijk spannend. Voor het eerst maakte iemand serieus kans op de hoofdprijs! Echter, de veel nauwkeurigere echte test toonde aan dat er toch niets aan de hand was. De tweede keer was bij een test die niet aan één testpersoon werd voorgelegd, maar voor het gemak maar aan de hele wereld. Randi zou een voorwerp in een kluis leggen. De hele wereld mocht raden welk voorwerp dat zou zijn. Probleem hierbij was, dat iedereen zou kunnen zeggen dat deze test vervalst was. Randi zou stiekem *niets* in de kluis kunnen leggen, en dan de hele wereld een maand de tijd geven om te raden wat het was. Hij zou dan de nacht voor de opening van de kluis stiekem een voorwerp in de kluis kunnen leggen dat door niemand was geraden. Om dat te voorkomen, heeft Randi een code geopenbaard die het voorwerp beschreef, zodat achteraf kon worden gecontroleerd (als hij de code zou uitleggen) dat er niet was gesjoemeld. De code was: 0679
66/27
5 -14 Wat bleek: Matt Blaze kon raden wat het voorwerp was! Als hij niet zo eerlijk was geweest, had hij een miljoen dollar gewonnen! Gelukkig was Matt zo eerlijk uit te leggen dat hij helemaal geen bijzondere gaven had, maar dat hij "gewoon" de code had gekraakt. Zie
http://www.crypto.com/blog/psychic_cryptanalysis/ Dus niemand kan zeggen dat Randi het zijn uitdagers te moeilijk maakt.

Andere antwoorden (1)

Het miljoen wordt uitgelooft aan degene die het bewijs kan geven van enig paranormaal of bovennatuurlijk verschijnsel onder testomstandigheden waar beide partijen mee akkoord gaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus ik zou zeggen... doe je best!:D Ben benieuwd hahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje voor je antwoord. Ik weet wel de bedoeling ervan, maar ik ben zo benieuwd naar wat er precies getest wordt.