vlak voor ik in slaap val zie ik beelden van mensen: mensen laten zich aan mij zien, waarom?

Soms zijn het zwart/wit beelden, soms kleurenbeelden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoel je: laten zien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fotografisch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij zijn het schaapjes, die ik dan ga tellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
The Sixth Sense?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mensen laten zich aan jou zien? en hoe weet je dat?: puur omdat je deze beelden ziet of is het een eigen invulling ervan waaruit blijkt dat deze mensen echt zijn en de opzet hebben om zich aan jou te tonen om welke reden dan ook?

Antwoorden (4)

Om je goedenacht te wensen...
Als je steeds met de gedachte gaat slapen wat komen gaat, gebeurt t ook.. T zijn je eigen gedachte dus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je bedoelt met "laten zien", weet ik niet, maar waarschijnlijk is wat je ziet hypnagoge beelden, of hypnagoge hallucinaties.

In het gebied tussen waken en slapen doen onze hersenen vreemde dingen. Ik weet niet of je ooit de ervaring hebt gehad dat je tijdens het in slaap vallen of wakker worden helemaal verlamd was, maar dat is een vrij veel voorkomende ervaring, en heeft eenzelfde oorsprong als het zien van beelden terwijl je in slaap valt. Zo'n slaapverlamming ontstaat doordat tijdens de droomslaap je spieren als het ware verlamd zijn (niet echt eigenlijk, maar je hersenen geven dan gewoon geen signalen meer door aan je spieren). Dat is nodig, omdat we anders onze dromen uit zouden gaan beelden en uit ons bed zouden vallen. Maar als je dus wakker bent terwijl dit deel van je lijf nog (of al) in de droomtoestand is, merk je dat op. Voor sommigen is dat een beangstigende ervaring.

Hypnagoge beelden of hallucinaties is ook zo'n soort ervaring op het randgebied van slapen en waken. In je dromen creëren je hersenen bepaalde beelden, geluiden en ervaringen. Soms beginnen je hersenen daar al mee terwijl je nog half wakker bent. Sommige mensen zijn zich er dan van bewust dat ze in hun eigen bed liggen en in slaap aan het vallen zijn (zoals naar ik begrijp bij jou het geval is) en bij andere mensen gebeurt dit terwijl ze zich hier niet bewust van zijn, zodat ze denken dat de dingen die ze zien of horen, zich echt in hun slaapkamer afspelen. Soms hoort iemand bijvoorbeeld een hond blaffen terwijl hij helemaal geen hond heeft, of hoort hij iemand de kamer binnenkomen, die er dus helemaal niet echt is. Dit is een heel normaal neurologisch verschijnsel dat te maken heeft met het wat door elkaar lopen van waak- en slaaptoestand, maar het kan - net als een slaapverlamming - beangstigend zijn wanneer je niet weet wat het is. Heel vaak gaan deze dingen trouwens ook samen, en dan kun je je goed voorstellen dat dat eng is: als je het gevoel hebt verlamd in bed te liggen, en je hoort bijvoorbeeld tegelijkertijd voetstappen in huis, terwijl je nét zover in slaap bent dat je je niet realiseert dat wat je hoort niet echt is.

Omdat onze hersenen dit soort beelden produceren, ga je steeds meer die dingen zien en horen die je verwacht te horen. Wanneer iemand bijvoorbeeld bang is voor inbrekers, zal die persoon eerder voetstappen in het huis horen dan andere geluiden. En als jij verwacht mensen te zien, zul je eerder mensen zien dan andere beelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wonderbaarlijk!
Heb ik ook. Zijn zg hypnagoge beelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na de uitstekende beschrijving van hypnagoge beelden die door Lies is gegeven (thumbs up) wil ik nog opmerken dat de bron van de beelden niet altijd even relevant is. Waar het om gaat is wat jij ermee doet. Wordt je er angstig van? Vind je het vreemd dat je deze beelden ziet? Vind je het misschien juist leuk of grappig? Wat is de echte reden dat je de vraag 'Waarom' stelt?

Het belangrijkste is wat jij met deze ervaring doet.
Als jouw lichaam / jouw geest (dat ben je zelf) vindt dat het belangrijk is dat je voor het slapen beelden ziet, dan is dat niet altijd toevallig. De eerste stap is het simpelweg accepteren van het feit dat je deze beelden ziet. Als je daarna bij jezelf nagaat wat deze beelden jou zeggen, zul je zelf de vraag 'Waarom' kunnen beantwoorden. Jij bent namelijk de enige persoon die dat antwoord sluitend, waar en volledig kan geven!