Hoe komt het dat ik de energie van mensen voel?

het valt me steeds meer op dat ik de energie van mensen voel maar ook van dieren
het voelt soms als heel licht maar ook vaak zwaar en als stress
ik wordt er doodmoe van en vooral van die mensen die heel veel spanning en stress hebben
hoe kan ik er me voor afsluiten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees eens over HSP, of hoog gevoeligheid.
Ik denk dat je daar wel dingen in herkent.
Net zoals je open staat om dit te voelen, kan je ook leren je ervoor af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke bedankt nelly 3 zal eens in de bieb gaan kijken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat versta jij onder die energie? wat zijn de dingen die er zo bij je inklappen?
stemmingen, geluiden, drukte, lichten, kleuren, emoties, je eigen gevoel erbij? hebzelf hsp en herken het wel maar weet inmiddels wat mij overdonderd en weet wanneer ik mijn rust moet nemen of nee moet zeggen (ging niet van de een op de andere dag overigens) ;-)

Het beste antwoord

Je voelt het omdat je een zintuig hiervoor hebt, die overigens iedereen heeft, bij de een iets meer ontwikkeld dan bij de ander.
'ervoor afsluiten' vind ik nooit prettig klinken, alsof je een muurtje moet hebben.
Je kunt het ook zien als een trigger voor jezelf. Dat wat jou raakt/voelt is ook een herkenning in jezelf.
Anders kun je het niet herkennen.
als voorbeeld: Als je die spanning en stress van de ander niet ook bij / in jezelf voelt, dus daar zelf vrij van bent, zul je eerder compassie voelen tov de ander.
Daarom heb ik ook moeite met het 'afsluiten' bij dit soort dingen. Het zegt namelijk ook zoveel over jezelf. Wees daar ook gewoon nieuwsgierig naar zou ik zeggen..
Het is namelijk prachtig wanneer je dat invoelende vermogen wel hebt, maar je niet er een defensie voor in hoeft te zetten.
Dat is 'de boeddha in jezelf'

;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik herken veel in je antwoord omdat ik vaak bij mezelf denk als ik die energie of hoe je he took wilt noemen voel; is dit nu van mezelf of hoort dit bij de ander? dus volgens jou is het iets wat in jezelf zit en zij zijn de trikkers ..werk aan de winkel dus.. wat zou je me kunnen adviseren... er gewoon naar kijken en het weg laten ebben ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja, t is van jezelf en van de ander. Of van de ander en jezelf.
Inderdaad, ernaar kijken, zien zoals het is, je afvragen; wat is het in mij, wat dit kent/ herkent. Wat spiegelt dit in mij. En hoe kan ik zelf open zijn in die (negatieve) gevoelens. Weg laten ebben is mooi. Zien -herkennen- en loslaten... succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan het ook zo zijn dat als je er zoveel "last" van hebt, dat het beter is dat je eerst een poos probeert "af te sluiten" en bezig gaat om je eigen rommel op te ruimen, zodat je er minder "last" van krijgt? Dan is het makkelijker om er niet moe van te worden en te definiëren als van de ander? Hoewel, dan is het bij jezelf minder aanwezig en zul je er vanzelf minder ´last`van hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
miss dat ermee om leren gaan ook een optie is? overigens kunnen de bekende zintuigen bijzondere combinaties geven als ze gevoelig genoeg zijn (HSP kan je het ook noemen) dingen zijn gewoon duidelijker en helderder soms zelfs overweldigend en zeer storend. afsluiten heeft geen zin (tenzij je stofjes in je hersenen kan regelen, maar dat lijkt me heel sterk) ;-)

Andere antwoorden (4)

waarschijnlijk heb je een gave omdat te voelen.
Hoe je er meer om moet gaan is niet altijd eenvoudig mss heb je wat aan deze site
http://www.paranormaaladviespunt.nl/Paranormaal/leren_afsluiten.html
Op internet kun je ook sowieso wel heel veel vinden over paranormale waarnemingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onzin, je voelt geen energie van iemand.
en nee die - is niet van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat bedoel je precies met energie voelen. Heeft de ander koorts of zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben benieuwd wat je vindt van de antwoorden op die door jou gestelde vraag, Spaansebrabander ;-)
Voor de geïnteresseerden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/energien-voelt-mensen.274929
Wanneer je van mening bent dat je energie van anderen aanvoelt, is het ook mogelijk het over te nemen. Bijvoorbeeld: Je vriendin is helemaal in zak en as en belt jou op. Ze spuit eens lekker haar gal, na een kwartier hangt ze opgewekt op en zit jij als een dweil in je stoel. Wat er dan gebeurt is dat zij jouw positieve energie opgenomen heeft, onbewust parasiteert, (dat doen we allemaal in meer of mindere mate) en dat jij het kwijt raakt dus.
Wat vooral belangrijk is, als je denkt energie van anderen te voelen, is uitgerust zijn. Heel simplistisch maar toch zo belangrijk is voldoende slapen. Dat maakt je al weerbaarder.
Daarbij is gronden/aarden belangrijk!! Er zijn vele manieren om dat te doen. Heel simpel is iets eten, of kleien, of wandelen. Of via je adem leren gronden. Zoek op internet en kijk wat jóu het meeste aanspreekt als het om gronden/aarden gaat, dat zal jou het beste helpen.
Op het moment dat je bij iemand staat en je voelt diens energie, kan jij je bijvoorbeeld verbeelden dat je een fijne blauwe (beschermende kleur) jas aan hebt. Of je kan je verbeelden dat je van glas bent zodat je die energie van die ander er gewoon door je heen en er weer uit kan laten vloeien. Of, als jij jezelf het liefste beschermt op een liefdevolle manier, dan kan je een grote transparante, mooie, zelfgekozen kleur roos tussen jullie in plaatsen. Dan blijft de zware energie bij degene waar het van is en kan jij je toch openstellen voor een zinvol gesprek. Voor mijzelf een favoriete manier. Want als je je helemaal wilt afsluiten, sluit je je ook af voor het positieve van de ander. En dát is dan weer jammer en een gemis.
Het zal misschien allemaal niet meteen lukken maar oefening baart bescherming.
Kijk ook verder op internet, er zijn vast nog andere methodes waarmee je goed voor jezelf zorgt zonder anderen daarbij de rug toe te keren.
Maar hier heb je misschien alvast wat aan.
Succes.

Toegevoegd na 36 minuten:
Oja, het kan zijn dat je die energie van anderen aanvoelt omdat je een (hoog-)gevoelig persoon bent. Er zijn er velen, ook op GV ;-)
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ mee eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Kristal
12 jaar geleden
Dank jullie beiden, Meike en Ed :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan nog niet plussen anders had je er een van mij gehad en ik ga het zeker proberen goeie tip en ja ik denk dat ik erg gevoelig ben, mijn man zegt wel eens nou jij ziet en let ook op alles, maar dat is het niet ik voel het gewoon het komt binnen zonder er om te vragen of op te letten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, herken het maar schaar het onder de noemer HSP de meest lullige dingen kunnen er gewelddadig inklappen, en heel vaak zijn het dingen waar een ander totaaaal niet op letten ;-)
Kristal
12 jaar geleden
Dank je Sushine ;-) Ja Eucje, maar gelukkig hebben we ook gevoel voor humor en dat scheelt dan weer ;-)) Humor is onontbeerlijk voor Hspers/hooggevoelige mensen, het relativeert zo heerlijk.
Je vraag is volgens mij: Hoe kan ik er me voor afsluiten? Op het moment dat je wat denkt te voelen, verzet je je zinnen op iets irrelevants. Ik noem de plaatselijke voetbalclub of je voortuin. Volgens mij sluit je jezelf dan af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk moet je het woordje voelen niet gebruiken in je vraag. Want waarschijnlijk voel je die energie niet echt, maar krijg je via je hersenen een seintje door over de gemoedstoestand van anderen. Zie het als een soort instinct. Zelf heb ik dat namelijk ook zeer sterk.(En met mij de meeste mensen denk ik wel ) En niet alleen bij bekenden ook wel gewoon bij klanten. ( ik verkoop bloemen en plantjes) Ik merk eigenlijk direct hoe iemand in zijn vel zit. Of ie vrolijk is ,blij is, ergens mee zit of wat dan ook. En dan niet aan iemands houding of aan de manier hoe iemand praat want meestal hebben ze nog niks gezegd maar dan weet ik vaak al genoeg. Bij de ene persoon ben ik dan ook meer op mijn gemak dan bij de ander. Ik zie het altijd als een soort van karakter wat wel of niet klikt. Dat weet je soms gewoon zonder dat je iemand kent. Ook een soort van intuïtie. En je er voor afsluiten zal waarschijnlijk dan ook niet zo gemakkelijk gaan, omdat je hersenen je hoe dan ook dat seintje door blijven geven. Je kunt er hoog uit mee leren leven er niet te veel bij stil staan,en het je niet al te veel aan trekken. He proberen los laten. Want hoe meer je er mee bezig bent hoe meer het je op valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sarakim mooi antwoord ik kan alleen nog niet plussen ben net nieuw