Hoe kan je als spiritueel persoon het beste omgaan met seks ?

Seks is leuk en seks is ook wat "zondig " . De spannendste gedachten kunnen behoorlijk in contrast staan met het hemelse spirituele gevoel dat je beleeft als je contact hebt met de bron ( spirituele bron , geest van leiding , de "andere dimensie , de onzichtbare wereld ) . Hoe gaat een spiritueel het beste om met zijn lustgevoelens ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Dat seks iets of wat "zondig" zou zijn ligt vooral in onze christelijke cultuur, die overigens ook hier niet altijd zo benepen was. Maar dat stukje geschiedenis gaat hier te ver.

Bij de meeste ander volkeren, ook de spiritueel ingestelde volken en geloven, is seks niet zondig.
Weinig erotiek is vindingrijker en veelvormiger dan de liefde van de goden in het Hindoeisme.

Je moet seks op dezelfde manier beschouwen als eten en drinken en andere vormen van noodzaak en van plezier.
Genieten zonder overdaad.
Je er niet aan te buiten gaan.
Er niemand anders mee kwetsen.

Seks is door de Boeddha omschreven als de sterkste impuls in de mens.
Maar:
Als iemand een slaaf wordt van deze impuls, verandert zelfs de sterkste mens in een ware slappeling. Zelfs een heilige zakt van een hoger naar een lager niveau.
Dat geld voor alle vormen van afhankelijkheid, van verslaving.

Maar je kunt seksualiteit ook zien als een spirituele verbinding met fysieke wortels.

http://www.spiritueleseks.nl/zenseks.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Seks is voor christenen ook niet zondig, maar een bekroning op het huwelijk. Seks buiten die setting is het niet wenselijk omdat het huwelijk daarvoor is ingesteld dat de intimiteit die je met elkaar hebt elkaar respecteert en veilig behoort te zijn, in ieder aspect. Dat is het uitgangspunt in de christelijke opvatting, en zo ervaar ik het zelf ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@yelloflag: dat is je eigen opvatting, andere christenen denken er weer anders over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar: Natuurlijk. Dat is mijn opvatting, en met mij vele andere christenen, die ik op de bijbel baseer. Geen probleem toch? Maar wat wil jíj horen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoef niks te horen. Ik zeg alleen dat je niet moet stellen dat het voor alle christenen zo is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar zeg ik dat dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Dat is het uitgangspunt in de christelijke opvatting" Ik heb geen zin hier een dikke discussie van te maken. Hiet viel me op, ik plaatste er een kanttekening bij, klaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
whatever, pak het niet zo zwaar op. Het is immers mijn mening en reactie op de vraag. Klaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik pakte het ook niet zwaar op. Ik nuanceerde je stelling slechts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets aan toe te voegen . Bedankt Momopoyolo +10

Andere antwoorden (6)

Ik begrijp niet goed waarom je stelt dat seks ook wat "zondig" is. Iemand die spiritueel is, contact heeft met de bron, die weet toch wel dat de bron niet oordeelt?

En hoe spiritueel je ook bent, hoe goed je contact met de andere dimensie ook is; je verblijft nog altijd op deze wereld, in een menselijk lichaam waar soms de hormonen doorheen gieren, en wat dus ook lust kent. Ik zou er niet zo zwaar aan tillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt , mooi antwoord +
Tantraseks wellicht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat een vraag, of een suggestie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Suggestie
Ik begrijp absoluut niet wat je bedoelt met een mogelijk conflict tussen seks en een vaag begrip als "de andere dimensie of "de onzichtbare wereld" of meer van dergelijk ongrijpbare esoterische nonsens. Daar voeg je bovendien nog het begrip "zondig"aan toe wat niets te maken heeft met esoterische gedachten maar alleen maar met het verwrongen beeld van christenen over seks ingegeven door hun waandenkbeeld over een niet bestaande erfzonde. Om op je vraag terug te komen: als spiritueel persoon ( whatever that may be) kun je het beste met seks omgaan op de volkomen vanzelfsprekende en natuurlijke manier: al dan niet gericht op voortplanting maar altijd genietend, liefdevol, de partner respecterend en bevrijd van alle bekrompen ideeen die te maken hebben met zonde, schuldgevoel of andere door bekrompen opvattingen opgeworpen barrieres.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niets met kwakzalverij, maar daarom mag ik er nog wel over oordelen, een mening geven. Dat is wat Hanson doet, hij geeft een oordeel/mening. Daar mag jij het dan weer mee oneens zijn.
Door er mee te zijn.
Zonder oordeel, zonder "the mind" er mee aan de haal te laten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken daarover.
Spirituelen hebben sowieso een grotere binding met dat onderwerp, meer dan andere mensen.
Als bron kan ik de volgende link geven:
12 jaar geleden
Aan sex is niets zondigs, ook volgens de Bijbel niet, deze waarschuwt er zelfs voor dat sex binnen het huwelijk niet eens zondig genoemd MAG worden.

Spiritualiteit en lustgevoel kan co-existeren, toch denk ik dat je je in een gewenste sexrelatie gewoon mag laten meevoeren met je (lust) gevoelens, daarmee je sexpartner echter voorzichtig en met respect behandelen.
Aan sex op zich is niets smerigs, zondigs of a-spiritueels.
Je kunt dus als spiritueel gewoon met sex omgaan als ieder ander verstandig mens.