Waarom was Albert Schweitzer ook bekend als profeet?

Ik kan maar niet vinden op internet waarom Schweitzer ook bekend stond als profeet. Is dit misschien omdat hij ook veel over Jezus heeft gestudeerd???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (4)

Nee, dat heeft niets met Jezus te maken. Hij werd in een biografie van Hermann Hagedorn (1949) "Prophet in the Wilderness" genoemd. Dat kwam door zijn overtuiging dat de Westerse wereld zou verbeteren en dat dat proces zich zou voortzetten op lange termijn.
13 jaar geleden
Een profeet is iemand die met gezag spreekt over heden verleden en toekomst, iemand met een visie dus, en een maatschappij analyse.
Daarom kan Albert Schweitzer, die een gezaghebbende man was in zijn tijd, een profeet worden genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als Albert Schweitzer in bepaalde kringen wordt gezien bekend als profeet, komt dit voornamelijk door zijn citaten. Een kleine greep:
-Even sterk als de wil tot waarheid moet de wil waarachtig zijn.
-Gebeden veranderen de wereld niet, maar veranderen mensen en mensen veranderen de wereld".
-Geluk is het enige wat verdubbeld als men het deelt.
-Zoals de door wateren draaiende schroef het schip voortstuwt, zo stuurt eerbied voor het leven de mensheid voort.
-Idealen zijn een rijk bezit, je mag ze nooit ruilen voor iets anders.
-Ik weet niet wat je bestemming zal zijn, maar één ding weet ik wel: De enigen onder ons die echt gelukkig worden, zijn degenen die zochten hoe ze moesten dienen en dat gevonden hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een profeet is iemand die uitspraken doet over de toekomst. Dat doet ieder wel eens. Maar als je een autoriteit of gezag hebt, dan spreekt men wel eens van een profeet.