wanneer zijn hallucinaties niets meer dan waarnemingen die niet kloppen, en wanneer spreekt men over paranormale waarnemingen?

hoe bepaalt men deze grens, en waar ligt deze grens?

door mijn slaapstoornis wat ernstig slaapgebrek kan veroorzaken heb ik nu en dan last van hallucinaties, en het is steeds weer een (boeiende) verassing wat ik 'zie'.
sprak een tijdje terug iemand die vond dat op dat moment openstond voor de geestenwereld en boodschappen door kon krijgen.

ik vond van niet, want ik kan mijn hallucinaties toetsen aan werkelijke feiten en weet dat waarnemingen niet per definitie kloppen al zien ze er nog zo echt uit.
werd me er wel bewust van dat dit niet altijd het geval hoeft te zijn gezien de reactie van de betreffende persoon.

hoe doen andere mensen dit als het om waarnemingen gaat die niet te toetsen zijn aan werkelijke feiten?

hoe weten ze zeker dat het een paranormale waarneming betreft een dus uit kan sluiten dat het mogelijk om een visuele/gehoor/reuk/smaak-, en vooral gevoelshallucinatie gaat, en dat er ook geen sprake is van verbeelding, waan, illusie, foutieve waarneming, pareidolie, fantasie etc. etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste zou ik, in plaats van me af te vragen wat ik zie, al kan dat natuurlijk heel interessant zijn, eerst heel hard proberen die slaapstoornis aan te pakken.
Ik weet niet wat de oorzaken zijn, maar probeer echt dit op te lossen!!!
Succes!
(Ik weet niets hiervan af, vandaar geen antwoord, maar ik weet wel wat van de gevolgen van slaapgebrek, en die zijn niet zo best... Sorry. Ik weet dat je niet zo'n reactie wilde, maar ik doe het toch maar ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je weten hoe je kan toetsen of iets een hallucinatie is of niet?
Of wil je weten hoe je kan toetsen of het om een paranormale waarneming gaat dan wel niet een hallucinatie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@iltshi
geen sorry hoor :)
gewoon even wat uitleg want er zijn vast meer mensen die zich e.e.a. afvragen. er zijn nogal wat slaapstoornissen, met elk hun eigen oorzaken.
ik heb een slaapritme stoornis waarbij de biologische klok gewoon niet loopt zeg maar (is dus ook niet te resetten)
dat wil zeggen dat het chronisch is. aan oplossen heb ik uiteraard ook zelf gedacht en van alles geprobeerd (het is vermoeiend hoor!!) :) maar helaas... zonder resultaat.
oplossingen zijn er ook nog niet voor simpelweg, behalve melatonine maar in mijn geval werkt ook dit niet. overigens is het niet zo dat ik ze hele dagen zie vliegen hoor, maar zo nu en dan als ik 2 nachtjes oversla komt mijn brein met grappen (en deze zijn boeiend!! zou het zelf niet kunnen bedenken!)
;-)) @jorryt
beiden. mij kan het namelijk voorstellen dat als je iets ziet je wil weten waarom je het niet als je de enige bent op bepaalde momenten. en als je iets zeker wil weten lijkt het mij dat je al het andere uit moet sluiten omdat je er anders niet zeker van kan zijn. snap je wat ik bedoel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ingewikkelde vraag!
Vanuit de psychologie is iets pas *echt* een hallucinatie wanneer de persoon zelf niet meer het verschil tussen echt en onecht inziet. (Dit kan zowel visueel als auditief etc zijn.)
Wiki zegt:
"Hallucinaties moeten tenslotte ook niet verward worden met mentale voorstellingen (innerlijke beelden die wij zelf kunnen oproepen) en pseudohallucinaties. Hierbij is men zich doorgaans bewust dat de waarnemingen ‘in het eigen hoofd zitten’, en niet van buiten komen. Men spreekt ook wel van niet-psychotische hallucinaties. Pseudohallucinaties kunnen bijvoorbeeld voorkomen bij normale mensen na gebruik van drugs of bij ernstig slaapgebrek. Bij echte hallucinaties denkt de patiënt die stemmen hoort dat er tegen hem wordt gesproken, terwijl men bij een pseudohallucinatie weet dat de stemmen alleen in het hoofd zitten." Om antwoord te geven op een ander deel van je vraag: "hoe weten ze zeker dat het een paranormale waarneming betreft", zul je eerst moeten bepalen of je wilt aannemen dat paranormale waarnemingen uberhaupt bestaan.
Het is van sommige paranormale waarnemingen aangetoond dat er een verhoogde activiteit in de hersenen plaatsvindt, op de zelfde wijze als bij gewone communicatie. Hetzelfde gebeurt bij 'gewone' hallucinaties, en in die zin is er dus geen neurologisch verschil tussen gewone hallucinaties en paranormale waarnemingen. Interessant onderwerp, waar nog steeds veel neurologisch onderzoek naar gedaan wordt, met name bij mensen die hersenschade hebben opgelopen in bepaalde gebieden. Zo zijn er mensen die na hersenschade de hele dag een bepaald liedje horen, of de hele dag het gevoel hebben door Jezus aangesproken te worden. Als je hierover wat wilt lezen, raad ik je "The man who mistook his wife for a hat" aan. Ik kan zo gauw niet op de naam van de schrijver komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hopelijk lig je lekker te slapen nu, maar ik ben zo nieuwsgierig naar je reactie op de reacties op je ingewikkelde vraag;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat had ik ook gehoopt, maar heb even een paar uurtjes kunnen pakken.
hmm.. ik denk ook dat ik er even een nachtje over ga slapen over de reacties :) maar kom er zeker op terug (niet morgen, maar wat eerder) sweet dreams......pfff, stelletje nachtbrakers! ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GV Euc!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
#gááp#
goede smorgus! ;-) (haha, heus niet) @covered
dank je wel voor je reactie in info
wat ik vond op wiki:
Een hallucinatie is een zintuiglijke beleving die niet overeenkomt met wat er in werkelijkheid gebeurt. Anders gezegd: een hallucinatie is een waarneming waarbij de prikkel uit de buitenwereld ontbreekt. Ze zijn slechts #schijnbaar# afkomstig van een zintuig.

iedereen zal blindelings vertrouwen op zijn waarnemingen:
ECHT zien, ECHT voelen, ECHT waarnemen, en vervolgens een interpretatie hiervan: wat ik 'waarneem' klopt ten alle tijden, het is waarheid, het zijn feiten, het is puur, intense, bijzonder, heftig (etc)
heel logisch, een heel menselijk. ik verdiep me meer in de tot stand koming van waarnemingen, en hierna pas de interpretatie. dus mijn 'zekerheden' en de 'feiten' onderwerpen aan allerlei opties en mogelijkheden. ik weet dat ook mijn brein truckjes uit kunnen halen, weet dat ik gevoelig ben (HSP) maar probeer het niet te koppelen aan persoonlijke waarheid die enkel op de waarneming (ook gevoel) zelf gebaseerd is. mij gaat het dus niet om het wel of niet bestaan 'van' maar vraag me af hoe bij iemand de zekerheid tot stand komt om (welke conclusie dan ook!) te maken hieruit. juist omdat het een grijs gebied is.
ruik ik mosterd, en is er geen mosterd in de buurt te vinden, dan ben ik niet helderruikend omdat ik het niet voor niets ruik bv er zijn nog heel veel andere mogelijkheden. de hersenactiviteit die gemeten kan worden kan er dus op duiden dat gebieden overactief zijn, en ook in verbinding staat met andere gebieden. sensorisch kunnen waarnemingen is dus een feit (puur met de grijze massa/witte stof) maar wat zegt dit over het perspectief en de cognitieve vaardigheden en is dit (in hoeverre) bepalend 'voor'?
ik zie het als radertjes en wieltjes van een klok. loopt er 1 wat sneller heeft dit impact op het hele systeem klok (waarnemen dus) de tijd die de klok aangeeft (feit) hoeft dus niet waar te zijn (conclusie) ook al geven de wijzers een bepaalde tijd aan. (interpretatie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is bewezen dat verhoogde emoties een oorzaak kunnen zijn voor hallucinaties en het waarnemen beinvloeden. mij valt op dat gevoelige en empathische mensen vaker paranormale ervaringen hebben dan de minder gevoelige en empatisch mensen wat het voor mij interessant maakt.
welke waarneming dan ook (echt of niet echt) kan veel intenser worden beleefd, (mooier, puurder, intensiever, duidelijker, waardevoller, men kan overdonderd raken etc)
en tevens weer waarnemingen beinvloeden. de gebiedjes (bindingunits) staan met elkaar in verbinding. het krijgt wat door (wat en hoe maakt niet uit, het eindigd altijd in een waarneming tenslotte) is het dan erg ongewoon om jezelf af te vragen of er geen sprake is van een bindingsprobleem (wieltje in de klok wat van slag is) bv als er sprake is van van een bepaalde emotie/waarneming of heb ik alleen die tick ;-)
wat zijn nu de interne factoren (prikkel vanuit de hersenen zelf) en wat zijn de externe factoren (prikkel vanuit de zintuigen) stel: mijn muur wordt spontaan oranje.
hey.... ik heb een bijzondere muur! hoezo KAN niet? ik ZIE het toch, en ik BEN niet gek (volgens artsen ;-) je hoeft me dan niet te geloven, je hoeft me niet te snappen...want ik WEET gewoon wat ik WEL zie, en ik lieg niet. ik mankeer niets, ben niet kippig, mijn IQ is normaal etc. ik kijk dus NIET meer naar een mogelijke oorzaak, reden, biologische verklaring maar ik vertrouw erop dat wat ik waarneem ALTIJD klopt, ik zit er gewoon nooit naast.
zelfanalyse zou totaal niet in me op komen in de bovenstaande situatie maar m.i. is dit juist erg belangrijk als je iets echt zeker wil weten wat betreft waarnemen.
jezelf onder de loep durven nemen, je waarnemingen, niets vanzelfsprekend vinden, écht neutraal, en alle mogelijkheden stuk voor stuk aflopen., alle voors en tegens af kan wegen. (zie ik wat ik geloof, of geloof ik wat zie?) dus als er geen verschil is in de hersenen wat betreft hallucinaties en paranormale waarneming waar zit dit verschil hem dat wél in, of beter miss: is er wel een verschil?
(voor de goede orde: ik beweer helemaal niets, ik vraag me enkel af!!)
vond het volgende hierover hallucinaties ZIJN paranormale waarnemingen (ach, dat ik het even weet van mezelf toch, pseudo hallucinaties blijken dus van de baan te zijn??) ;)
http://groups.omni-chat.com/*HSPs%20-%20Hoog%20Sensitieve%20Personen*/Hallucinaties%20of%20Paranormaal%20%3F.ocgp (volgens mij wordt het er niet echt duidelijk op op deze manier....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bere interessante vraag Eucalypje ! Voor mijzelf is er ook nog een andere interessante overeenkomst met de door jou geschetste vraag. Ik droom namelijk "echter dan echt ", compleet met een spiegel werkelijkheid waar alle dingen net wat anders zijn dan in het " echte " leven , maar bijna niet van de werkelijkheid te onderscheiden. Als ik een dergelijke droom beleef kan ik ook "lucide " worden dan besef ik dat ik droom , maar ik kan dan toch niet wakker worden uit de droom . Is dat dan dan een hallucinatie die ik 's nachts beleef , of is het een andere werkelijkheid die ik betreed ? Sterker nog , wetenschappers denken dat er mogelijk meerdere universums zijn waar wij onze werkelijkheid kunnen beleven. Dus waarom zou een hallucinatie niet een beleving kunnen zijn in een ander parallel universum.

Het beste antwoord

Paranormale waarnemingen bestaan niet. Ondanks dat veel mensen willen denken dat we meer dan onze 5 zintuigen hebben (horen, zien, voelen, ruiken en proeven) is er nog nooit (nee, echt nooit) een 6e zintuig dat betrouwbare informatie kan geven gevonden.

Telkens weer blijkt deze informatie gebaseerd op onbewuste waarneming (met de gewone zintuigen) en niets paranormaals.
Er is dus geen 'grens'; waarnemingen zijn altijd normaal en nooit para-normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plus voor een ,voor veel mensen ,waardevol antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm, maar niet voor alle mensen ?
Kristal
12 jaar geleden
Nee natuurlijk niet voor alle mensen, maar evengoed een plus want je komt goed voor jouw visie uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist dat bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is alleen geen 'visie' maar gewoon wat er aan de hand is. Sorry voor de "andere' mensen die graag willen geloven dat er 'meer' is. Het is nu eenmaal niet anders en er is durf voor nodig om je dat te realiseren maar het voordeel is dat je dan ook geen last meer hebt van allerlei illusionaire angsten (of 'geruststellingen')
Kristal
12 jaar geleden
***maar gewoon wat er aan de hand is...*** en dát is dus een visie :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je kunt natuurlijk alles 'maar een visie' noemen. Maar de ene visie is de andere niet. Als je uit het raam stapt omdat zwaartekracht maar een visie is dan merk je dat vanzelf. Aan deze visie heb je namelijk werkelijk iets omdat 'ie altijd klopt.
Als je spreken met geesten ook een net zo goede visie vindt maar je weet nooit of 'ie wel werkt (werkt namelijk nooit als er kritisch naar gekeken wordt) dan is het gewoon geen nuttige visie. Behalve dat het je een geruststelling kan geven als je bang bent om dood te gaan. "A great deal of intelligence can be invested in ignorance when the need for illusion is deep."
- Saul Bellow
Kristal
12 jaar geleden
nee, ik noem niet alles een visie, maar dát (***maar gewoon wat er aan de hand is…***) wel.

Andere antwoorden (5)

Erg moeilijk aan te geven wanneer het nu hallucinaties zijn, of een paranormale waarneming.
Ik ben er zelf van overtuigd, dat veel paranormale waarnemingen, gewoon hallucinaties zijn.
Maar zeker ook niet alles.

In grote lijnen denk ik zelf, dat hallucinaties ontstaan uit een uitzonderlijke situatie, waar de persoon zelf, ernstig is beinvloed door, stress, te weing voeding, te weinig drinken, te weinig slaap, traumatische ervaringen, sterk oververmoeid zijn enz.
Dan zijn er natuurlijk ook het medicijngebruik, drugs en de afkickverschijnsellen er van.

Een paranormale waarneming zal meestal ontstaan vanuit een geheel ander uitgangspunt, die van rust, ontspanning en overzicht, zeg bewust 'meestal' want ook hier zijn uitzonderingen.

Het moeilijk van dit soort zaken is de ervaring van heel echt zijn, de persoon zelf ziet 'echte' dingen, die alleen niet bestaan.

Mogelijk is er nog een ander verschil, een paranormale ervaring , gaat vaak gepaard, met een uitzonderlijk euforisch gevoel op het moment van de waarneming, of kort er na.

Bij een hallucinatie, zal dat eerder ervaren worden in een situatie van stress, verbazing, verwondering of angsten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Je kunt voelen wanneer het een paranormale ervaring is. Hoewel sommige mensen natuurlijk kunnen zeggen dat ook dat suggestie is of i.d. (wat zij dan ook doen). Meestal cheque ik nog 2x of het klopt, in conclaaf met begeleiders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Meike
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
emoties kunnen waarnemingen beinvloeden dus ook een intense beleving (gevoel) zowel vooraf als achteraf.
http://www.gezondheidskrant.nl/20143/emoties-beinvloeden-waarneming-en-geheugen ik weerleg dus niets, en gooi het niet op suggestie
of wat dan ook, maar hoe valt iets te checken met de wetenschap dat (bijna) ieder mens 100% vertrouwd op zijn/haar eigen waarnemingen? hoe valt dan te checken dat een waarneming klopt als emotie hier invloed op kan hebben? (meer info over wat ik bedoel in de reactie onder de vraag zelf) Ed
+ 1 voor je openheid en het delen van je kijk hierop ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is amper te checken, niet te meten, moeizaam te onderzoeken.
Je zult er zo nooit uitkomen, was het maar waar, dan wisten we waar we aan toe zijn.
Je hebt er zelf heel veel over geschreven in de reacties onder je vraag.
Het is zelfs zo, dat je zou moeten twijfelen aan iedere waarneming die de mens doet.
Wat is de werkelijkheid in het leven?
Als achteraf blijkt, dat we het niet goed gezien, gehoord of geroken hebben.
En wie kent de echte werkelijkheid?
Ik begrijp dat je met dit antwoord niets op schiet. Een mooi voorbeeld, was vorig jaar bij een oude vrouw van 96 jaar, ze stond ineens op om tegen het raam te bonzen, ze zag een zwarte kat in de tuin lopen, waar ze zo'n hekel aan had.
Maar de kat bleek een lege vuilniszak te zijn die er rond waaide.
Maar de vrouw bleef een zwarte kat zien! Onze eigen brein denkt vooruit en creëert een bepaalde verwachting.
Als er maar enkele kleine dingetjes kloppen met deze verwachtingen, vult ons brein de rest gewoon in.
En zien we dingen die er niet zijn. Een paranormale waarneming, wordt niet door een verwachting gecreëerd, maar is er ineens, altijd totaal onverwacht en bijna altijd gepaart gaand met een bijzonder, niet uit te leggen gevoel.
Een soort van sterke vibratie in heel je lijf.
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar stel dat die vrouw die fibratie ook had, en de vuilniszak er niet zou zijn. de kat zou een ander gedaante zijn. de zogenaamde kat was kan ook gezien worden doordat de vrouw een beetje slecht ziet. het is de eigenschap van de hersenen om meteen iets te koppelen aan een beeld. ze ziet dus die kat, tot ze dichterbij komt. of ze blijft er zo in geloven dat het een kat is dat niemand haar kan overtuigen van het feit dat het een zwarte zak is. en stel nu dat ze blijft denken dat het een zwarte kat is, dan is dat misschien bijzonder en speciaal, had de kat een boodschap (nee, geen wiskas van de super!) ;-)
wellicht dat ze denkt dat ze een gave zou hebben omdat een kat kan zien die niemand anders kan zien... (hihi moet wel een beetje laggen om de vrouw... de kattenvanger kan dus iemand zijn die met een tang papiertjes en andere rommel op ruimt??)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ze was erg bijziend, ze zag alleen iets erg donker door haar tuin bewegen en de rest van de hersenen vullen de rest in.
Ik zei nog, het is een vuilniszak, maar dat hoorde ze niet eens, want het was een kat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog even over die fibratie, als je dat voelt, is het een paranormale waarneming.
Het is een soort van bevestiging voor je zelf.
De fibratie is niet iets wat ze zelf produceert.
je bent dan als een soort radio, die een uitzending ontvangt van elders en niet zelf muziek kan maken.
Moeilijke, interessante en intrigerende vraag!
Als alle zaken, zoals medicijngebruik, slaapproblemen, geestelijke problemen, drugs, alcohol etcetc. zijn uitgesloten, dan zou je een ervaring heel misschien paranormaal kunnen noemen.....
Vraag is, of je al die aspecten voor de volle 100% kunt uitsluiten....

Dus ik denk niet, dat je met zekerheid kunt zeggen, dat een waarneming paranormaal is.
En mijn hoop is, dat dit misschien in de toekomst wel te "bewijzen" valt, omdat veel ervaringen, ook hier op GV veelvuldig beschreven, vaak zó mooi, zó puur en zó niet te toetsen zijn: ze verdienen het m.i. gewoon ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik hoop met je mee want blijf zoeken naar zekerheden, wat deze dan ook kunnen zijn, ben de eerste die mijn interpretatie hieraan zou toetsen en aanpassen. :) (niet persoonlijk) het valt me op dat bijna iedereen denkt aan externe factoren die een hallucinatie veroorzaken, maar emotie kan ook een oorzaak zijn. de beleving kan zeker emotie oproepen, heel intens, bijzonder mooi, etc. maar is het daardoor per definitie geen hallucinatie en sluit het juist een somatische hallucinatie uit (een beleving van een heftig gevoel dus) het zijn dus niet altijd die welbekende roze olifantjes veroorzaakt door middeltjes, slaapgebrek, aandoeningen, stoornissen etc. (meer uitleg over wat ik bedoel in de láááánge reactie onder de vraag zelf) +1 (en nu staat ie er wél gelijk bij) ;-)
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie voor de 2 plusjes (huh??? er staat er 1????) :-) Ik heb emotie als oorzaak van hallucinatie/paranormaal verschijnsel met opzet niet genoemd, omdat dit NOG moeilijker te beoordelen is dan de genoemde externe oorzaken. Wat ik in mijn antwoord erbij had gezet en weer heb verwijderd was, dat "de interpretatie van" de ervaring ook heel persoonsgebonden is en heel veel te maken heeft met je referentiekader. Dat heb ik verwijderd, omdat het zó subjectief is, dat een objectief bekijken ervan mij een onmogelijkheid lijkt en dus zinloos te vermelden vond. Je schreef onder de reacties:
"jezelf onder de loep durven nemen, je waarnemingen, niets vanzelfsprekend vinden, écht neutraal, en alle mogelijkheden stuk voor stuk aflopen., alle voors en tegens af kan wegen. (zie ik wat ik geloof, of geloof ik wat zie?)" Dit is wat ik met dat stukje verwijderde antwoord bedoel.
Is het mogelijk totaal objectief te zijn betreffende al je eigen waarnemingen?
Want dan moet je in feite ALLE waarnemingen onder de loep gaan nemen. Al je zintuiglijke ervaringen, elke vermeende werkelijkheid.
Dus niet alleen "zie ik wat ik geloof, of geloof ik wat zie?", maar ook: hoor/ruik/voel/proef/ervaar ik wat ik geloof, of geloof ik wat hoor/ruik/voel/proef/ervaar? Bestaat die mogelijkheid? We zijn geen computer als mens, geen robot. Onze lichamelijke gewaarwordingen zijn er niet voor niets denk ik dan. Als je werkelijk ALLES wat je ervaart in "de werkelijkheid" in twijfel trekt, dan kan je m.i. niet meer leven. Alleen al vanwege het feit, dat je 100% daarmee bezig bent. Los hiervan: er is niets mis met jezelf onder de loep nemen, relativeren, nadenken, voors en tegens afwegen. Maar kan een mens dat ècht objectief, ècht neutraal?
Ik denk van niet.
Kristal
12 jaar geleden
uche uche... hoezo? er staan toch 2 plusjes???? ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeeeeeeeej, jaaaaaaaaaa.... foutje van mij Kristal, die irritante subjectieve waarneming ook van me ;-)))))
Kristal
12 jaar geleden
geeft niks hoor ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Hallucinaties kunnen ook waarnemingen zijn van het onderbewuste, sterker nog, waarschijnlijk zijn dit ze altijd.

Datgene wat de hallucinatie veroorzaakt (drugs, slaaptekort etc) zorgt ervoor dat de scheidingslijn tussen het bewustzijn en het onderbewuste transparant word, zou je kunnen zeggen.
Een hallucinatie kan dan een paranormale waarneming zijn, maar een paranormale waarneming kan ook een hallucinatie zijn.
Het belangrijkste is wat de waarnemer ermee doet en hoe hij/zij dit interpreteert. Een soort van 'bewijsdrift' hierin blijft discutabel en dus eigenlijk niet zo belangrijk. En heeft ook niet met spiritualiteit te maken. Da s meer iets voor op tv ;-)
Er is dus geen antwoord op denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is een goeie vraag Euc; wanneer is een voorstelling ontstaan vanuit een gebrek en wanneer vanuit een gave.
Persoonlijk heb ik ook periodes gehad dat ik overspoeld werd door waarnemingen die je paranormaal zou kunnen noemen (ik nam pijnen over {nagevraagd}, en wist waar mensen het over hadden die twee verdiepingen lager in gesprek waren en die ik onmogelijk met mijn fysieke oren kon horen {aan de personen nagevraagd}). Maar het was in een periode dat ik een flinke postnatale depressie had... dus wat was het? Stond ik door mijn kwetsbaarheid veel meer open voor paranormale waarnemingen?
Sóms klopte het niet. Was ik vatbaarder voor hallucinaties in die periode?
Ik vermoed dat beide opties opgaan, dat een hallucinatie en een paranormale waarneming de twee zijden van dezelfde medaille zijn.
Wanneer je uitgeput of kwetsbaar bent zal de hallucinerende kant van de medaille zich eerder manifesteren (wat niet een wet is, er kunnen evengoed wel paranormale waarnemingen plaatsvinden).
Wanneer je goed gegrond bent en sterker zal eerder de paranormale kant zich manifesteren (wat ook al geen wet is, je kan evengoed hallucineren...)
Dus hoe onderscheid je het dan?
Eigenlijk kan dat niet.
Om er dan toch een onderscheid in te maken vraag ik mijzelf bij elke waarneming af:
Heeft deze waarneming op dit moment zin voor mij of voor een ander die ik ken? Zo niet, dan laat ik het onmiddellijk los. Zo ja, dan doe ik ermee wat mij goed acht.
Op die manier hoef ik mij niet af te vragen wat het is, maar of ik er iets mee kan. De rest is ballast, en kan weg.
Zo ga ik er mee om.

Dan heb ik het nu niet over de gevoelens en emoties waarmee het soms gepaard kan gaan. Want dan wordt het wel héél subjectief. Oké, heel even dan..
Sóms wéét je dat het beelden zijn die je worden gegeven vanuit een andere dimensie, lichtdimensie.
Dan is er geen enkele twijfel meer, geen enkele vraag.
Dan is er "gewoon".
Dan wéét je.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
........dan is er geen enkele twijfel meer.......
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Kristal
12 jaar geleden
dank Ed en Wen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is wéten ?
Is dat niet gewoon een overtuiging waarvan je niet wilt dat 'ie door feiten wordt weersproken ?
Kristal
12 jaar geleden
Juzerneem, het Weten wat ik bedoel is voor jezelf absoluut helder en duidelijk en niet mis te verstaan.
Als je dat ooit hebt meegemaakt begrijp je wat ik bedoel.
Zo niet, kan je het wel of niet van mij aannemen.
Dat beslis jij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jezurneem, stel dat je op de eerste etage woont.
Dan "weet" je dat er een trap naar beneden is.
Daar hoef je niet naar te gaan kijken.
Niet wetenschappelijk te onderzoeken.
Je hoeft niet te kijken waar de trap uit komt.
Geen treden te tellen.
Enz. je "weet" dat is jouw trap om weer naar beneden te gaan.
Dat is voor ons "weten".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is voor mij ook weten. Je 'weet' dat er een trap is, je hebt de trap gezien toen je naar boven ging en er is geen enkele reden om aan te nemen dat de trap er niet meer is. Alles kan natuurlijk, een aannemer die de trap heeft weggehaald terwijl je lag te slapen om maar een voorbeeld te noemen. Op diezelfde manier weet ik dat er niks bovennatuurlijks is, of dat er mensen paranormaal begaafd zijn. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat zoiets zou bestaan of zou kunnen bestaan. Alles kan natuurlijk.
Kristal
12 jaar geleden
Prima dat jij er zo over denkt Morpheus,
voor mijzelf zijn er behoorlijk wat redenen/ervaringen om aan te nemen dat er veel meer is tussen hemel en aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het niet geloven in het bovennatuurlijke is net zo waardevol als het er wel in geloven.
Het wel geloven in het bovennatuurlijke, is net zo waardevol als het er niet in geloven.
Hoop dat iemand dit begrijpt!
Kristal
12 jaar geleden
oftewel, alles is goed en er is geen waardeoordeel nodig als de ander een andere visie heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ed: in beide zinnen zeg je precies hetzelfde naar mijn idee?
Ik denk te begrijpen, dat je wilt zeggen dat het geen ene moer uitmaakt of je nou wel of niet gelooft in het bovennatuurlijke, beide is okee? Kristal, begrijp ik je goed, dat het voor jou niet gelóven is, maar wéten? Dus dat wéten dat die eerder genoemde trap er is hetzelfde is voor jou als wéten dat er een andere dimensie is?
Geen vraag en geen geloven dát...maar wéten? Net zo reëel als die trap?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wendy, het maakt niet uit aan welke kant van de streep je staat, het is beide even waardevol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, dat schreef ik, dus ik heb je begrepen denk ik ;-)
Ik denk dat ieder mens weleens dit soort beelden krijgt. Als hieraan geen vervolg komt in het gewone leven, worden het hallucinaties genoemd, blijkt het wel te kloppe (man natuurlijk toeval zijn) dan worden het paranormal;e waarnemingen genoemd.