Is geluk maakbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
KennisDelen
12 jaar geleden
Waar wil je precies naar toe met deze vraag (anders gezegd: Wat is voor jou de reden om deze vraag te stellen?)

Het beste antwoord

Enigszins, maar niet voor de volle 100%. De omstandigheden moeten het ook mogelijk maken je gelukkig te voelen, en je instelling moet positief zijn. Je moet een open oog hebben voor geluk en ook om het geluk te herkennen,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve die omstandigheden is aan al de andere dingen die je noemt te werken, deze zijn dus maakbaar. Daarnaast denk ik dat je je ook prima gelukkig kunt voelen ook als de omstandigheden minder zijn. Je kunt er nl. ook aan werken je daar niet druk om te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is heel juist opgemerkt Widar.

Andere antwoorden (11)

Dit hangt er denk ik van af wat je onder ´geluk´ verstaat. Wanneer ben je gelukkig? Ben je gelukkig wanneer je 100.000 euro wint, ben je gelukkig als je een nieuwe auto koopt, beetje gelukkig als je kinderen krijgt, etc?
Dus in die zin van het woord is geluk maakbaar. Je moet je denk ik afvragen wat jou gelukkig maakt en in hoeverre je dit door eigen kunnen kunt bereiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geluk is een momentopname, en 'je gelukkig voelen' zit hem in het kunnen zien van die momenten. In zoverre is het maakbaar, dat je jezelf kunt trainen om te genieten van de mooie dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
Dat is niet de manier waarop de vraagsteller het bedoelt :-)
Maar je hebt wel een (goed) punt: HOE je ergens naar kijkt, heeft ook invloed op HOE je het ervaart
Ja! Ik denk van wel. Mijn motto is ook: Geluk maak je zelf....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ongeluk maak je ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is iets anders, maar als je ongelukkig bent zijn er altijd dingen waardoor je je weer gelukkig kunt voelen. Geluk begint bij jezelf...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is dat iets anders? Geluk is toch de tegenhanger van ongeluk?
Je zegt in je antwoord dat je geluk zelf maakt. Dus als je dat niet doet, dat je dan automatisch het ongeluk hebt gemaakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe maak je geluk dan? Enige motivering ontbreekt weer eens.
KennisDelen
12 jaar geleden
Eerst stel je vast welke dingen je gelukkig maken, vervolgens kan je (proberen) die dingen na te streven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kennisdelen: ja! Jij snapt wat ik bedoel....en positief ingesteld zijn, dat scheelt al de helft!
Nee. Wat maakbaar is, is je vermogen om geluk te zien en te ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg scherp! +je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord + Doet me denken aan de Boeddhistische inslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeddhistisch ja, maar ook soefi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kort, krachtig en waar +
KennisDelen
12 jaar geleden
kort, krachtig, en... ongebalanceerd :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooier kunnen we het niet maken ; helemaal juist in mijn optiek.
Nee, geluk is niet maakbaar, in tegendeel; hoe meer je er naar streeft hoe ongelukkiger je je gaat voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(Vanuit het Westerse perspectief)

Wat wij eigenlijk zijn is een accumulatie van erfelijke eigenschappen en conditioneringen.
Dat betekent dat er niet echt plek is voor een vrije wil, onze 'wil' komt voort uit hoe wij zijn, en hoe wij zijn is dus een resultaat van bovengenoemde factoren.

Geluk is dus 'maakbaar' voor hen die een persoonlijkheid hebben die dat toelaat, zou je kunnen zeggen.
Mensen die anders in elkaar steken, en altijd van het negatieve uitgaan, kunnen geluk moeilijker bereiken.
Echter is het wel zo dat de conditionering altijd doorgaat, en een persoonlijkheid dus kan veranderen.

Als er echter geen vrije wil bestaat, zoals ook Albert Einstein aangaf, dan is 'maakbaar' een erg relatief begrip.

(Oosterse denken)

Je bent al volmaakt en gelukkig, de enige reden dat je dit niet voelt is omdat je de basis van je bestaan ondersneeuwd met mentale rotzooi.
Onder de gedachten en emoties die jij als JIJ ervaart, ligt een pure vrede en ultiem geluk.
We hoeven geluk niet te maken, het is er al. We hoeven niets te bereiken, niets te vergaren om geluk te laten komen.

Het enige dat we hoeven te doen, is de overgave van de illusoire zelf. We moeten onze gedachten en emoties weer zien voor wat ze zijn. Het zijn symptomen van onze hersenen. Het is niet wie wij zijn.
Onze essentie is altijd volmaakt, onvoorwaardelijk. We moeten het contact met deze essentie herstellen en dan zullen we ons realiseren dat we altijd al gelukkig waren, we herkenden dat geluk alleen niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens +. Alleen is het 2e deel van je antwoord niet alleen het Oosterse denken, maar ook op andere plekken te vinden.
De Toltecs uit Mexico zeggen precies hetzelfde.
Lees maar eens "the four agreements" en "The fifth agreement" van Don Miguel Ruiz en Don Jose Ruiz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je gelijk in, ik heb 'beyond fear' wel eens gelezen, is van dezelfde schrijver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pluz!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens!
+
Dat hangt er van af hoe je geluk bedoelt. Als je met geluk bedoelt dat het muntje altijd op de kant terecht komt waarvan jij gezegd had dat hij zou terechtkomen, dan niet echt nee, want in mijn ogen is dat soort geluk puur toeval.
Maar als je echt geluk bedoelt van gelukkig zijn wel hoor, ik zou niet weten hoe je anders gelukkig moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Je kan nog zo optimistisch in het leven staan en veel deprimerende zaken relativeren en weglachen, het is het LOT dat ons geluk of ongeluk bepaalt. De dood of ongeneeslijke ziekte van je geliefde of van je kind kan alle toekomstplannen van een mens in één klap vernietigen, en daarmee ook het geluk dat je voor jezelf dacht 'gemaakt' te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
Helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, oneens. Je hebt ten aller tijde de verantwoording, er bestaat niet zoals als noodlot, dat is een fatalistisch bedenksel. Het bestaan, hoe ondoorgrondelijk dan soms ook, heeft het goede met ons voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tegenwind kan zo sterk zijn, dat er geen fietsen meer aan is, en je moet afstappen.
Maar er komt een moment dat je voorzichtig weer kan opstappen en je ontdekt, dat er minder wind staat dan je dacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Ed voor het +je en de wijze woorden.
Ook jodyenboyke bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de stroom meegaan bedoel je, Ed? Niet ertegen vechten, wachten tot je kansen keren.
KennisDelen
12 jaar geleden
Ik vind de stelling een beetje ongebalanceerd:
Als alles "het lot" is, waarom leven we dan eigenlijk?
We zijn toch geen robots die bestuurd worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, jij bent van mening dat het lot niet bestaat, Siska van wel. Zolang zij daar vanuit gaat, is er niets ongebalanceerds aan.
KennisDelen
12 jaar geleden
Even nuanceren: Ik ben voor wat meer BALANS in de discussie.
Ik denk dat we beide standpunten moeten combineren ('work and wait' ;-)
Echt maakbaar is geluk niet, geluk is niet een substantie of iets dergelijks!

Geluk is het zien van de liefde die het bestaan voor je beschikbaar hebt.
Vertrouw je in dat bestaan dan nodig je geluk uit, vertrouw je het niet dan ben je niet ontvankelijk voor geluk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is heel goed maakbaar, maar niet voor iedereen.

het is maar wat je onder geluk verstaat, en of dit afhankelijk (en in hoeveree) is van 'ongeluk, pech' etc.
en wat men hier weer onder verstaat.

m.i. is het afhankelijk van acceptatie, aanvaarding, materialisme, hoe #positief# men in het leven staat, of KAN staan.

geluk is een gevoel wat je kan benadrukken met tastbare en ontastbare dingen: een bosje zelf geplukte bloemen van de kinderen (ook als er een rups in zit, ook als ze uitgebloeid zijn, ook als ze geknakt zijn, ook als je pijn in je hoofd hebt)

of van een knuffel van de kinderen (ook als ze hierna vragen om zakgeld, ook als ze net het bloed onder je nagels vandaan hebben gehaald, ook als ze op je daarbij op je zere gewrichten leunen)

of de warmte van de zon, of het momentje dat je rondkijkt en blij bent met wat je WEL hebt aan rijkdom, ook als je weet dat je zorgen hebt, ook als je weet dat er nog veel kan spelen waarmee je nog keihard aan het werk moet (persoonlijk of algemeen)

voor mij: geluk is maakbaar, en het is een makkie.

voor mensen die zwartgallig zijn is het niet te doen, voor mensen in een depressie is het niet te doen.

het is hoe je tegen de dingen aankijkt, hoe je ervaart, hoe je #wil# zien, maar vooral..... #kan# je dat ook zien??

het niet #kunnen# zien van geluk kan duizende oorzaken hebben waar men niet altijd invloed op heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien je tevreden bent, doe je op een gerustellende manier de inventarisatie op, en als we zien dat we verschillen en daar ons niet aan storen, is dat tevredenheid en dat is de sleutel naar geluk.

Wees dankbaar voor de dingen die fout gaan, en let wel: het is ook goed gegaan. En dat is geluk maken.