Manipuleren is een woord dat vaak als slecht wordt betiteld. Zijn er positieve manieren van manipuleren?

En dan heb ik het met name over de omgang met anderen, niet het genetisch manipuleren ^^

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Het positieve equivalent van manipuleren is inspireren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mooi :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (11)

De definitie van manupulatie: het overtuigen van iemand zonder daar argumenten bij te gebruiken.

Als jij een crimineel ervan weet te overtuigen dat hij het rechte pad op moet zoeken, zonder hier argumenten voor te noemen, kun je dit zien als een positieve vorm van manipulatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Manipuleren houdt in dat je mensen overtuigd om te handelen zoals jij wilt dat ze handelen.
Het verschil met mensen beinvloeden, ook al is dat een klein verschil, is dat je geen normale argumenten gebruikt maar dat je mensen of de omgeving aanpast zodat je mensen weinig keuze geeft.
Manipuleren is dus heel sluw, terwijl beinvloeden dat niet is.

Beinvloeden betekent eigenlijk dat je mensen overtuigd van jouw gelijk met goede argumenten. Dat kan dus heel positief zijn.

Manipuleren zelf is nooit positief, hoewel het doel van de manipulatie dat wel zou kunnen zijn.

Zijn er positieve manieren van manipuleren?
Ja, want je zou kunnen zeggen dat mensen beinvloeden met gezonde, goede argumenten ook een vorm van manipulatie is. Maar in principe is dat gewoon spelen met woorden natuurlijk.

Persoonlijk vind ik manipulatie meer een vorm van chantage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
manipuleren: het beinvloeden van een persoon zonder dat die daar zelf erg in heeft.
ik doe dat regelmatig met stagiaires, met positieve intentie.
zo geef ik ze opdrachten op hun niveau, steeds wat moeilijker, zodat ze een tevreden gevoel kunnen hebben als ze de opdracht goed hebben uitgevoerd.
ik probeer ook steeds het goede voorbeeld te geven, wat een gemotiveerde stagiair na zal proberen te volgen.
soms geef ik ook een welgemeend compliment aan de een, in de hoop dat de ander het op zichzelf betrekt, en er harder aan gaat trekken om ook complimenten in ontvangst te kunnen nemen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja in feite dus allemaal vormen van emotionele chantage, maar in een positief jasje eigenlijk... thnx :)
Manipuleren betekent ook dat je bewust iemand anders "bewerk" om daar zelf voordeel van te hebben.

Je kan ook iemand beinvloeden met jouw ideeën/ gedachten of argumenteren zodat dat je daar zelf voordeel van hebt of wilt hebben. Dus zijn er heel veel positieve manier van manipuleren of beïnvloeden te bedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijvoorbeeld als een vriend of vriendin advies vraagt bij de aankoop van een nieuwe telefoon of iets anders. Op basis van je eigen ervaring kun je hem of haar advies geven en beinvloeden in welke aankoop er wordt gedaan. Zonder dat je daarbij zelf voordeel van hebt. Het zal je niet veel uitmaken wat er wordt gekocht.
( van dale: )
ma·ni·pu·le·ren -leerde, h gemanipuleerd 1 betasten, bevoelen 2 handig, slim beïnvloeden; bewerken

Ik doe dit dagelijks met mijn kinderen, zoals mijn moeder dat ook altijd met mij deed.
Je kan het negatief uitleggen, maar ik bedoel het op een absoluut positieve manier. Ik bewerk ze bijvoorbeeld zo dat ze zonder zeuren hun speelgoed opruimen, netjes met me meegaan als ik dat wil....En hopelijk als ze puber zijn gewoon op het tijdstip thuiskomen wat we hebben afgesproken ( zoals ik vroeger meestal deed. )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Manipuleren is een bedrieglijke manier, om van mensen bepaalde dingen voor elkaar krijgen, zonder dat ze dit zelf in de gaten hebben, dit kan dus nooit positief zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat niet wat paragnosten doen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ha, ha, ja de onechte misschien wel ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, en alle paragnosten zijn onecht, dus.....
(Al is het dan misschien onbewust)
Ja, er zijn positieve manieren van manipuleren. Er is zelfs een boek over geschreven. Manipuleren houdt in dat je andere mensen beïnvloedt zonder dat ze dat merken. Maar dat hoeft niet slecht voor hen te zijn.

In het boek vind je handige tips hoe je op een goede manier met mensen kunt omgaan. Je leert hoe je mensen zodanig kunt beinvloeden dat ze dingen doen die gunstig voor jou uitpakken, zonder dat ze daar zelf slechter van worden. Je leert dit vooral door de juiste indruk te wekken.

In het boek ‘Manipuleren kun je leren’ van Frank van Marwijk, wordt heel mooi omschreven hoe je kunt manipuleren op een positieve manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen manipuleren (zonder dat ze dat weten) gaat ervan uit dat JIJ wel weet wat goed voor ze is. Hoe kun je je dat ooit zeker weten ?
Manipuleren wil zeggen dat je mensen iets laat doen/denken dat tegen hun eigen geweten/software/opvoeding ingaat.
Dat KAN heel goed/nodig/positief zijn. Maaaaar dan moet je wel heeeel goed weten wat je doet. Het is dus alleen positief als de 'manupileerder' heel erg zeker weet dat wat 'ie doet 'goed' is.
Maar wat is goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Manipuleren klinkt inderdaad slecht. Volgens mij komt dat omdat het in feite betekent:

Mensen zonder dwang of gezag aanzetten tot gedrag.

Gedrag kan hier alles zijn, iets doen of juist iets laten.

Sinds de afschaffen van de slavernij is vrijheid en vrijheid van meningsuiting het hoogste goed wat de mens heeft.

Daar ben ik het natuurlijk mee eens maar ik denk ook dat je er niet aan ontkomt dat je elkaar beinvloedt en stuurt. En waarom zou alleen iemand met macht of gezag mogen sturen?

De term slecht komt voort uit het feit dat het EVT gebruikt kan worden om ALLEEN zelf beter van te worden en de anders te benadelen en dat is natuurlijk kwalijk.

als ik een hond aanleer dat hij een koekje krijgt als hij gaat zitten/liggen manipuleer ik hem in feite ook.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een simpel en duidelijk en goed antwoord.
Als ik het dan even over de omgang met jezelf mag hebben;
soms zou je wat gewoontes bij jezelf willen veranderen.
Dan kan je affirmaties gebruiken. Links van een blad papier schrijf je dan, als je bijvoorbeeld wilt stoppen met roken: vanaf nu adem ik schone lucht in. En rechts schrijf je je reactie: bijvoorbeeld: DAT GAAT MIJ NOOIT LUKKEN!!!
Dan gewoon links weer herhalen: Vanaf nu adem ik schone lucht in. En dan rechts weer je weerstandsreactie. Eigenlijk ben je zelf je gedachtenpatronen op die manier aan het herprogrammeren.
Dat kan je dagelijks doen, je bepaalt zelf hoeveel tijd je eraan besteedt en als je dit een periode doet merk je vanzelf dat er iets gaat veranderen in je weerstand, in je gedachtenpatroon dus.
Dat noemt men dus affirmeren maar zou je ook positieve manipulatie kunnen noemen.
Kristal
12 jaar geleden
Manipuleren houdt in dat je anderen iets wil laten doen, dat ze eigenlijk zelf niet zouden willen, maar door jouw "gemanipuleer" toch doen. Manipuleren kan met woorden, maar ook met het (valselijk) redigeren van situaties.