Hoe kan je komen tot Verlichting ?

Zodat je je niet meer zorgen hoeft te maken over je baan , je geldzaken , je relatie , je kinderen ( als je die hebt) , je ouders en je gezondheid.
En je je kan gaan ontwikkelen naar je werkelijke doel in je leven...

Toegevoegd na 51 minuten:
+ geen zorgen meer over de kredietcrisis , het naderende olietekort, stijging van de zeespiegel , gevaar voor oorlog , uitsterven van diersoorten en kinderslavernij op de Filippijnen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het eerlijk gezegd een stuk zinvoller om je wél zorgen te maken over je kinderen, je partner, de kredietcrisis die zovelen treft, het naderende olietekort, de steiging van de zeespiegel, gevaar voor oorlog, het uitsterven van diersoorten en kinderslavernij op de Filipijnen. En er dan ook nog aan te doen wat je kan, hoe klein ook. Compassie is in mijn boekje een stuk belangrijker dan persoonlijke verlichting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt je zorgen maken en stoppen, en je kunt je zorgen maken en actie nemen. Als ik me zorgen maak over het verdwijnen van het oerwoud, kan ik me heel erg zorgen maken, maar dat zal geen verschil maken. Ik kan ook proberen te kijken *wie* het oerwoud kapt, en *waarom* dat gebeurt. Dan kom ik erachter dat een deel wordt gekapt door grote bedrijven. Die kappen om er winst mee te maken. Die winst komt van ons, omdat wij mooie meubelen en mooie schuttingen willen hebben. Als ik dus hout met een keurmerk koop en mijn vrienden oproep hetzelfde te doen, doe ik iets aan dat deel van de oorzaak. Ik kom er ook achter dat een ander deel van de kap wordt veroorzaakt door kleine boeren die geen andere methode zien om hun gezin in leven te houden. Als ik doneer aan organisaties die die boeren leren hoe ze de grond twintig jaar vruchtbaar kunnen houden in plaats van de huidige twee jaar, heb ik dat deel al tot 10% teruggedrongen. Als ik daarnaast doneer aan organisaties die de boerenkinderen scholing geven, zorg ik dat het in de toekomst nog beter wordt. Ik kom er ook achter dat een deel wordt veroorzaakt door sloebers die, op zoek naar goud, alles vervuilen met kwik. Ik weet nog niet wat ik daar aan kan doen. Daar ben ik nog naar op zoek. Maar ook hier geldt: ik heb iets negatiefs (mij zorgen maken over de kwikvergiftiging) omgebogen in iets positiefs: het zoeken naar mijn mogelijkheid hier een steentje bij te dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank jullie wel , het zijn goede aanwijzingen voor een bewuster leven. Ik denk ook dat als je zelf begint , en een "beweging " veroorzaakt , dit opgepakt wordt door anderen.
Een beetje holistisch " het collectieve onderbewuste " komt dan tot uiting . Niet zo magisch als je zou denken hoor, dit gebeurde eind jaren tachtig in het oostblok. Doordat iedereen verandering wilde, veranderde de samenleving.

Het beste antwoord

De mens lijdt het meest aan het lijden dat hij vreest.

Hoe waar is deze uitspraak.

Ik heb geprobeerd me geen zorgen meer te maken over dingen waar ik geen invloed op heb. Het kostte veel moeite en vooral tijd, maar uiteindelijk is het me gelukt.

In de woorden van Covey: zorg dat je "circle of concern" niet groter wordt dan je "circle of influence". Als je daarnaast nog je "circle of competence" even groot weet te krijgen als je "circle of influence", ben je al echt gevorderd.

Ik kán me zorgen maken over wat er gebeurt als ik mijn baan kwijtraak. Daar heb ik echter niets aan. Het remt me slechts, het zorgt voor stilstand en voor ongemakkelijke gevoelens.

Ik heb ervoor gezorgd dat ik enige financiële reserves heb. Of nu plotseling de verwarmingsketel en de wasmachine tegelijk kapotgaan, of dat ik een paar maanden werkloos ben - ik kan het redelijk opvangen. Niet 100%, maar dat zien we dan wel weer. Dan ga ik maar eens een keertje niet op vakantie.

Ik leef dus nu met het idee dat deze "rampen", als ze gebeuren, weliswaar lastig zijn, maar zeker niet onoverkomelijk. Geen zorgen meer over maken dus.

Dan is er natuurlijk nog ziekte. Ik kan een ernstige ziekte krijgen. Ik kan van mijn fiets worden gereden door een bejaarde die geen idee heeft van het bestaan van dode hoeken, of ik kan zelf een fout maken. Tja, dat kan. Kan ik me erop voorbereiden? Nee, ik kan hooguit een arbeidsongeschiktheidsverzekering en een ziektenkostenverzekering nemen. Verder heb ik er geen invloed op. Dus ook hier: geen zorgen meer over maken, dat levert helemaal niets op.

Samenvattend: maak je zorgen over dingen die oplosbaar zijn. Bereid je enigzins voor op zulke dingen. Maar zorg dat je er niet dagelijks mee bezig bent - twee keer per jaar controleren of alle spaarpotjes en verzekeringen nog op orde zijn, is het maximum. Verder: denk aan al die dingen die je hebt (materieel en immaterieel), geniet ervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Doen door niet te doen.

Werkt bij mij prima. Er zijn tijden dat het goed is dat je je zorgen maakt en/of twijfelt. Maar laat dit niet de overhand op je leven krijgen. Door je bij dingen neer te leggen, waar je toch niets aan kunt doen, spaar je jezelf een hoop ongemak.

Niet drukmaken doet wonderen. Maar let wel dat je dit niet verward met laksheid en luiheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zullen mensen zijn dat je je in een geloof moet storten om tot een verlichting te komen.

Ik ben echter van mening dat het op een andere manier kan.
1. Sta positief in het leven, praat positief, denk positief en doe dingen waar je voor 100% achter staat.

2. Zorg dat je omgeving ook positief is. Je gezin, vrienden, werk. Als je veel negatieve invloeden om je heen hebt, dan kan dat ook jouw leven beheersen.

3. Doe dingen voor anderen, een positieve feedback is een opbeuring voor jezelf. Post op fora, help je buren een handje, doe vrijwilligerswerk.

4. Sport regelmatig, het schijnt dat sporten je een oppepper geeft, niet alleen qua energie, maar het kan je een voldaan gevoel geven (p.s. pas op met teveel geven in 1 keer, dat geeft weer een paar dag en spierpijn en dat is niet zo positief voor jezelf :P)

Het bovenstaande is niet wetenschappenlijk opgebouwd, maar is puur mijn eigen mening. Positiviteit komt niet naar je toe, maar je kan het stimuleren.

Toegevoegd na 12 minuten:
Zinsopbouw veranderd:
Er zullen mensen zijn die zeggen dat je je in een geloof moet storten om tot een verlichting te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord, +1. Eén correctie: al je punten zijn wel degelijk wetenschappelijk onderbouwd. Lees de psychologische literatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 dank je voor de tips
Dat kun jij niet en nooit niet, en verlichting bestaat trouwens ook niet...

Maar niemand zal accepteren wat ik hierboven zei...

Dus dan zeg ik het maar anders... Iemand ide in elke situatie en op commando onmiddellijk kan slapen, die is verlicht... Dus kijk maar in jezelf of jij onmiddellijk in elke situatie op commando kan slapen, als je dat kunt dan mag jij je in de wereld verlicht noemen... Dit is ook niet waar maar indiceert wel iets...

Realiseren is een beter woord, gerealiseerd... Kan de ware IK gerealiseerd/belichaamd worden door een individu, dat is het...

Toegevoegd na 21 minuten:
Er is nog nooit een persoon verlicht geworden, nog nooit in de hele geschiedenis van de mensheid en het zal ook nooit, maar ook nooit gebeuren, persoon moet sterven, daarom noemen ze dat ook sterven en heeft zo iemand totaal geen angst voor de dood, want die is al gestorven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Maar niemand zal accepteren wat ik hierboven zei…"
Je generaliseerd en... jezelf is ook niet niemand ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt ik ook niet, helemaal juist... en ja ik generaliseer, klopt ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn vele personen verlicht geworden. De Chinese personen zijn allemaal boeddhistische goden geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb jij het helemaal mis... Het kan niet zo zijn dat een PERSOON verlicht raakt, dat is een contradictio in terminis... het persoon zijn staat de realisatie ten ene male in de weg, ik moet zeggen dat jij er niets van snapt en als ik dat zeg dan is dat weer niet persoonlijk bedoeld hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, je hebt weer eens helemaal niet gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weerleg het dan aub? Speel niet op de persoon, maar weerleg het dan als je kunt... En stop anders met op de persoon te spelen, dank je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik ken zulke personen die jij zegt verlicht te zijn, ik denk dat ik er 20 ken in Nederland en niet uit de geschiedenis in China maar heden ten dage en in levende lijve... En er lopen er 6 miljoen rond op aarde op dit moment, die 6 miljoen is een schatting natuurlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry hoor, maar je nodigt in je antwoord niet uit om te weerleggen. Sterker nog je zegt indirect dat jij het goed hebt en dat ik (onpersoonlijk) er niets van snap.
Je laat geen enkele ruimte open.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weerlegt het niet, je krijgt alle ruimte... Kom maar op dan... IK NODIG JE UIT OM HET TE WEERLEGGEN en als je dat niet kunt stop er dan mee met dit gedoe...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor de ruimte. Ik wil eerst eens afstemmen.
Wat beschouw jij als verlichting?
Hoe beoordeel jij dat iemand verlicht is? Jij zegt dat iemand op commando in slaap moet vallen, waar haal je dit vandaan? Want deze in mij in het geheel onbekend. Mijn opvatting over verlichting wordt door wikipedia goed omschreven:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verlichting_%28boeddhisme%29 http://nl.wikipedia.org/wiki/Zes_Bovennatuurlijke_Krachten In mijn optiek kan een persoon niet door een ander worden beoordeeld of hij verlicht is of niet. Zeker niet via wetenschappelijk bewijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga er hier niet op in... Stel al die vragen maar op GV en niet hier... Dan zal ik ze allemaal weerleggen of bevestigen... Denk je dat ik zoveel punten heb met gezwam of als ik niet weet waar ik over spreek... Nee hoor... Stel ze maar op GV... Dan zal ik erop ingaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik vind het prachtig dat je gas terug geeft... Ik hou wel van vuur... Dank je wel voor deze discussie... Laat ze maar komen die vragen... jippie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was even lunchen... XiniX, Jij bent zo voorspelbaar. Eerst geef je geen ruimte, dan als ik er dieper op in wil gaan geef je niet thuis. En jij vindt dit discussie. Je wordt er sterk door. Ik vindt het zwakte. Je zegt eerder: Hij die zwijgt weet en Hij die spreekt weet niet. Ik dacht toen al, dat voor iemand met de meeste punten en die dus altijd spreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ieder zijn waarheid heeft, dan verschilt de waarheid van mens tot mens, dus DAT KAN DE WAARHEID NIET ZIJN... Ik respecteer jouw waarheid, maar hoe kan ik dat zien als je niet spreekt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ gdanonym Maar waar blijft je nu met al je vragen, ik zie ze niet gesteld op GV... Jij geeft niet thuis... Dat zie ik wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ego bestaat niet monique het is alleen maar een hardnekkige overtuiging die wereldwijd heerst... Sorry dat ik jou niet in je waarde laat, door te ontkennen dat het juist is wat je zegt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles is bewustzijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Sherpa Bewustzijn is meer dan alles... en als alles bewustzijn is: wat is dan onbewustzijn, valt dat dan onder alles of niet? :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@monique... Ik ben zo in mijn bejegening... Daar moet je geen aanstoot aan nemen, ik doe zo, dat is mijn stijl en dat is niet en nooit niet persoonlijk... Het ego bestaat niet in werkelijkheid, alleen wel in gedachten en die zijn mondiaal heel hardnekkig... En ik laat je in je waarde, maar als je iets zegt wat niet waar is, dan krijg je de wind van voren... Zo ben ik nu eenmaal... En daarom heb ik ook succes hier op gv... Iemand vind me heel aardig of iemand vind me onuitstaanbaar... Een tussenweg is er niet... En dat is best hoor... Ik geniet van wat je zegt, maar het moet wel waar zijn... Ik kan alles weerleggen en ik kan met alles eens zijn, voor mij is dat een spel...En dat spel daar hou ik van... Ik neem niemand serieus ook mezelf niet... en ja dat is mijn foto, jaren terug...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix. De vragen liggen er toch, ik zoek het antwoord van jouw, niet van anderen.
Ik heb dus geen reden om ze op GV te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gdanonym... Dus je laat het afweten... Kritiek leveren is makkelijk als je niet wil spreken... @monique... Nee dat zie ik wel.... doei doei...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor je hebt helemaal geen gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
na 30 reacties is het wel welletjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor... Ga maar door... Het leven gaat ook door, altijd maar door... Dus kom maar op, als je nog wat moet ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prima...
Als je je geen zorgen meer wilt maken over zulke zaken, zou je kunnen overwegen om op een (klein) eilandje te gaan wonen waarbij je je in je eigen levensonderhoud voorziet door 't voedsel en dergelijke uit de jungle te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dat eilandje zou ik me juist zorgen gaan maken - over de zeespiegelstijging...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verlichting heb je ±12 uur per dag (afhankelijk van de breedtegraad en dergelijke, natuurlijk).
Als je in NL woont kan je de verlichting gewoon 24h/dag aanzetten, mocht je dat willen.
Dat is geen Verlichting, maar vooruit ... Wat jij wil is het overwinnen van jouw angsten. Als je echt veel angsten hebt en je kan ze niet wegrederneren, dan moet je hulp zoeken. Ik een ben begonnen met een vrees voor viaducten, maar die kon ik zelf wegdenken. Ik heb een sterkte hoogtevrees, ik heb geprobeerd die weg te werken door mij eraan over te geven. Als ik weer eens bij het inslapen een beeld van staan op een randje van mijn flat op 17 hoog kreeg, dan stelde ik mijzelf voor dat ik een Ninja was en zo naar beneden kon springen. Uiteindelijk heb ik mijn flat verkocht. Ik wordt zelfs misselijk als ik in een tekenfilm een grote hoogte zie. Ik kan dat dus niet zelf oplossen, dat betekent als het mijn nu nog vaak problemen zou geven, dat ik dan een professional moet inschakelen. Het gebeurt nu nog maar eens per maand, dat kan ik wel aan. Andere dingen, als economische crisis, politiek en uitspraken van de Paus winden mij ook erg op , maar die probeer ik van mij af te schrijven op GV :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 vanwege de eerste zin...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 mensen zijn zo interessant ( en ik meen dit )
Met werkelijke verlichting heb je inderdaad alle jouw genoemde voorbeelden met onbezorgd.
Die verlichting is heel moeilijk te verkrijgen. Tijdens de weg daar naartoe zul je merken dat je zoektocht naar werkelijke verlichting niet een streven is die je (als verlichte) moet hebben.

Vooral chinese methoden ken ik:
QiGong heb je nodig om energetisch ontwikkeld te worden waardoor lichaam en geest een eenheid kan worden. Ook wordt er energetische verbindingen gemaakt via je kruin naar het universum (waar grote wijsheden zijn).

Een QiGong vorm die heel diep gaat in op jouw wensen en je geest op de juiste manier zal opstellen is in China verboden. Dit is Falun Gong.
De boeken zijn openbaar en te downloaden.

Weet wel dit is een jarenlang proces, waarbij het niet eens zeker is of je dit zult halen in jouw leven nu.
Er zijn er niet veel die dit gehaald hebben in het verleden.
Verlichting wil namelijk ook zeggen dat je klaar bent in het reincarnatie proces.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier klopt niets van, van wat je allemaal zegt... Verlichting kan ineens gebeuren... zonder aankondiging, zonder iets te weten wat het is, het kan iemand spontaan overkomen... En het is niet om te bereiken, het is er al, ja ook voor jou, nu al... Het is de vraag realiseer jij je (dat) wel... Daar draait het om... Het ligt zo voor de hand dat je eroverheen kijkt... Zo zit dat... en niet anders... Maar wat jij zegt, daar klopt NIETS van...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX 3 uur geleden: "Verlichting bestaat trouwens ook niet"
XiniX 1 uur geleden: "Verlichting kan ineens gebeuren"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@monique Ik kan alleen maar zien dat hij niet spreekt uit eigen autoriteit en dat is als persoon... Dat zie ik wel...
Ik herken realisatie en zie het niet in gdanonym... @durexlw ja ik spreek me tegen, leuk hè... ik ben vrij om te zeggen wat ik voel op het moment...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix, wil je als persoon nu serieus genomen worden en een nuttige GV'r, of is dit jouw manier om te laten weten dat je eigenlijk ook niet goed weet hoe om te gaan met je eigen leven en ook een zoekende bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Berth Ik neem mezelf al niet serieus... en ik ben niet zoekende... En ik wil niets laten zien... en ik weet er goed mee om te gaan met mijn eigen leven... Gv is voor mij een interactief spel van gedachten en die gedachten die kunnen soms botsen en soms imploderen tot niets... Het is alleen maar een interactief-gedachtenspel en er kan belang aan gehecht worden of je kunt erom lachen... Maar het is een spel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus een spel heeft bij jou een negatieve connotatie? Dus je zegt dat ik de ander in de maling neem, omdat ik het een spel noem? Het hele leven, het hele bestaan is een spel, daar is niets serieus aan... En als dat wel zo is dan hoor ik dat graag van je...
mensen eisen steeds meer dat komt omdat de maatschappij ons zo maakt mensen komen in schulden
gaan nog harder werken hebben zelf haast geen leven meer dan alleen maar werken werken en nog eens werken je denkt dan eigenlijk niet meer aan jezelf maar doet dit voor een ander vroeger hadden mensen het ook niet breed maar er was veel meer gezelligheid bv voor de deur een praatje maken naar de radio luisteren toen er nog geen tv was daar keken mensen naar uit
en wat nu mensen eisen teveel (materialistisch) maar vergeten de leuke dingen die niet veel hoeven te kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Internet is ook wel gezellig ( op de sites met "goeie " energie) . En toen email werd uitgevonden wist ik niet wat ik zag: "Ik kon ineens heel gezellig babbelen met mensen die ik nog niet kende ". En als ik ze dan in het echt zag , bleken ze ECHT de moeite waard , en kon ik doorgaan met babbelen :) Er is volop gezelligheid hoor.
heel simpel werkt bij mij heel goed
leef bij de dag
en geniet van elke dag die jou is gegeven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verlichte meesters hebben het eigenlijk over het in het hier en nu leven.En leven naar je gevoel.Luister naar je gevoel en maak plezier en straal vreugde uit.Kijk naar het licht dan verdwijnt het donker.Leef uit liefde en wees liefde.Dan komt verlichting vanzelf en ook dan is het hier en nu.Let maar eens op de tijd ,bestaat het wel?Als je nu zegt is het ook al voorbij.Ik zelf denk dat de vraag anders gesteld kan worden,Hoe komt verlichting tot mij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij wil helemaal geen verlichting, je wil van problemen af. En als dit je drijfveer is, is er geen hoop voor jou. Trouwens, ik ben verbaasd over de vele onzinantwoorden die op deze vraag zijn gegeven. Iemand die zelf niet "verlicht" (of gerealiseerd) is kan hier geen antwoord op geven. Ook het leven in het "hier en nu" klopt voor geen meter. Je zou je af kunnen vragen of het mogelijk is om niet in het hier en nu te leven! Het antwoord hierop is nee. Kan je uberhaubt uit het hier en nu?
Als je echt "verlichting" (of Zelfrealisatie) wil, lees dan eerst eens wat goede boeken, b.v. Nisargadatta (Ik Ben en Zijn), Alexander Smit, Hans Laurentius, Ramesh Balsekar en dergelijke. Als je dan enigzins denkt te weten waar het over gaat (en dan zit je dús per definitie fout), bezoek dan eens een authentieke leraar. Alleen die kan aanwijzingen geven. Maar daar moet je ballen voor hebben. Heb je dat?
Maar lees eerst Nisargadatta eens en kijk dan of je nog "verlichting" (bestaat zowel wel als ook niet en deze twee tegelijkertijd) wil. En luister niet naar onzinverhalen van leken over verlichting en Realisatie! Zij die het zijn praten hier niet over en zij die het niet zijn raaskallen alleen maar hierover.

Overigens, jij wil van problemen af? Analyseer eens wanneer er sprake is van een probleem. Een probleem ontstaat pas als er een situatie is/was/wellicht zal komen die je op de een of andere manier niet accepteerd of kon accepteren of zou kunnen accepteren. Het niet accepteren is dus curciaal voor het creeren van problemen. Op zich bestaan er dus geen problemen, die worden gemaakt en in elkaar geknutseld (door de mind). Succes!

Toegevoegd na 8 minuten:
"hoe kom je tot verlichting?"
De hoe-vraag is al fout. Er is n.l. geen "hoe", dus ook geen antwoord op je vraag mogelijk. Bovendien kan je niet tot verlichting komen. Het is meer een kwestie van inzicht en inzicht is in tegenstelling tot kennis niet overdraagbaar. Het is dus meer "afleren" dan "aanleren".
kijk eens op Satsang.nl voor wat authentieke leraren. Gezien de eerdere vragen die je op dit forum hebt gesteld vraag ik me af of je echt verlichting wilt (je wil van je problemen af) of dat je gewoon een vraag stelt om de vraag te stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ís eigenlijk verlichting. Enkele mogelijkheden:

1. de zwaarte van het leven kan verlicht worden; iets minder zwaar, of, verlichting brengen
2. We zijn zover in de evolutie dat we alles weten, doorzien en doorleeft hebben.
3. Een deel van het probleem wordt verlicht, beschenen ahw, waardoor er duidelijkheid komt.

Er zullen nog wel meer mogelijkheden zijn maar ik wil hiermee aangeven dat men vanuit verschillende uitgangspunten deze vraag kan beantwoorden.
Doordat alle 3 vanuit spiritueel inzicht beantwoord kunnen worden beperk ik mij voor de (mijn) duidelijkheid voor nr 2. Ook omdat ik denk dat dit het meest tot de verbeelding spreekt.

Ons leven is zo ingericht dat wij elke keer de kans krijgen te leren van de dingen die ons “overkomen” of zoals regelmatig gezegd wordt, we in verzeild raken. Het gebeurd echter met een gericht doel. Jouw dat leren wat je nodig hebt.
Elk leven opnieuw, steeds weer leren en, zonder dat we dit bewust hoeven zijn, wordt onze ‘kennis’ steeds ruimer. Op een gegeven moment heb je alles geleerd wat er te leren valt en zou je kunnen zeggen dat je ‘verlicht’ bent. Het kan tevens impliceren dat je niet meer terug naar het aardse hoeft, niet meer in een aards lichaam. Dit zie ik als de ‘normale’ gang van verlicht worden.

Het kan ook gebeuren dat je een inzicht verwerft waardoor alles, het hele bestaan, in 1x duidelijk wordt. Alle puzzelstukjes vallen op z’n plaats. Eureka!

Het antwoord is mijn inziens, dat wanneer je werkelijk het doel der dingen inziet/weet, waarom dingen gebeuren en waarom ze moeten gebeuren, dat de noodzaak van ‘je druk maken’ niet meer aanwezig hoeft te zijn.