Wie heeft het geschrift bijbel geschreven?

Boeken worden altijd door de auteur gesigneerd met een naam.Maar hoe zit dat met de bijbel en waar kwam het eerste exemplaar vandaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Het beste antwoord

De bijbel is geschreven door fragmenten die bij elkaar geraapt zijn en die in de tijd van de samenstellers, ±500 na christus, pasten in één boek... Ze hebben dat erin gestopt wat klopte volgens die normen in die tijd... Zo is het evangelie van Thomas niet opgenomen, omdat het te veel verschilde van de rest... Thomas had het namelijk wel over reïncarnatie en dergelijke, dat is dus weggelaten...
En onder in het Vaticaan liggen die oorspronkelijke boeken van waaruit alles is samengesteld... Maar niemand heeft toegang tot die bibliotheken... Dat zouden eens moeten openstellen voor de wetenschap, maar dat durven ze niet...

Wie: Dus een groep van wijze mannen hebben dat copy- en paste-werk destijds gedaan... En ze hebben het niet ondertekend...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 zo is dat :)

Andere antwoorden (9)

Hoe is de BIJBEL ontstaan?
Zie site.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een link neerzetten vind ik geen antwoord,sorry..
De bijbel is niet geschreven, maar bij elkaar gesprokkeld, ingekort en uitgebreid waar het nodig leek. Een verzameling sagen en mythen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vlgs mij zijn de 66 delen van de Bijbel geschreven door tenminste 40 auteurs
De Kerk heeft bepaald welke geschriften in de Bijbel werden opgenomen

Toegevoegd na 2 minuten:
De Bijbel is oorspronkelijk in het Hebreeuws, Aramees en Grieks geschreven
van geen enkele bijbeltekst bestaan originele handgeschreven teksten; alleen de kopieën zijn beschikbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bijbel is door verschillende mensen geschreven. Men beweert door goddelijke ingeving. De auteurs zijn echter allemaal mannen. Er is geen vrouw aan te pas gekomen. Vandaar dat de inhoud zo vrouw onvriendelijk is. Dat is trouwens het geval met alle heilige boeken voor zover ik weet. De vrouwen komen er maar bekaaid af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In feite heb je gelijk, al klink je enigzins gefrustreerd.
Maar goed dat vrouwen tegenwoordig mogen meedenken, anders bleef de wereld zo saai als vroeger. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, ik ben niet gefrustreerd :-)
Ik ben gelukkig niet opgevoed met de bijbel in de hand, dus ik heb er weinig last van gehad. Vind het wel een zielig voor al die vrouwen die met regels en wetten uit een of ander heilig boek zijn grootgebracht en een ondergeschikt leven moeten leiden. Dat vind ik niet eerlijk en dat druist tegen mijn gevoel voor rechtvaardigheid in. Maar zelf heb ik absoluut niet te klagen. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, maar ik heb god al gevonden. Daar heb ik de bijbel niet voor nodig. Ik hou er niet van als anderen voor mij denken en me van alles voorschrijven. Ik hou niet van godsdiensten. Hoeveel is er al gemoord in de naam van god?
de bijbel bestaat uit verschillende boeken,geschreven door verschillende schrijvers.

Toegevoegd na 7 minuten:
ps inderdaad een typisch door mannen geschreven actie-boek,waar wonderen gewoon plaatsvinden en niks logica bevat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook in het vaticaan liggen alleen oudere exemplaren met verschillen die er nu niet meer inzitten.
Er bestaan geen originelen, zelfs daar niet.

Verder hoor ik tot dusver nog niemand over de kleine 500 keer dat de bijbel is aangepast door de kerk, voornamelijk vanwege pure hebzucht en machtswellusting.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor wat betreft het nieuwe testament. Daar worden wel "auteurs" genoemd, maar uiteindelijk bleken de boeken, waarvan men dacht dat deze door de apostelen te zijn geschreven, ook niet van hun hand te zijn, en ook vele malen aangepast.
Ze staan vol met tijdsfouten en getuigenverslagen, die van elkaar enorm afwijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De smurfen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Bijbel werd door de heidense Romeinse Keizer Constantijn de Grote samengesteld om het volk één geloof te geven en daardoor rustig te houden. Veel geschriften weren niet gebruikt omdat deze dan wel tegenstrijdig, dan wel ongeloofwaardig, dan wel de “geleerden” niet uitkwamen.
Het is de basis van hetzelfde geloof dat een paar eeuwen terug nog mensen verketterde omdat ze beweerden dat de aarde rond was of dat de aarde niet het middelpunt van het heelal was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Is een overlevering.
Het nieuwe testament zijn Evangelies van profeten. Deze zijn geschreven tot uiterlijk 80 jaar of hooguit 100 jaar nadat Jezus de aarde heeft verlaten. Dit ter voorkoming van onjuiste informatie.