Hypnose is de toestand en trance de manier om er te komen. Je concentreert je dus, door je aandacht naar binnen te richten. Wanneer je dat doet kun je iets ervaren als waakdromen; de toestand. Je kent misschien wel dagdromen; je bent even afgeleid en zit in gedachten ineens op een tropisch eiland.

Als je in hypnotherapie komt, kom je daar niet om op een tropisch eiland te zitten. Je komt omdat je een probleem wilt oplossen. Het ‘dromen’ wordt dus niet zomaar aan het toeval overgelaten, je wordt daarin begeleid. Tegelijkertijd leer je om alles wat je ervaart, beleeft op waarde te schatten en serieus te nemen: wat je ervaart is er niet voor niets; het zegt iets over jou op dat moment. Je leert jezelf en wat je voelt serieus te nemen.

Zo werkt het bij regressie/reincarnatietherapie:
Alles wat we in het verleden hebben gevoeld, gehoord, gezien of gedacht, kunnen we onder begeleiding van een therapeut opnieuw beleven. Het concentreren op een probleem roept in de regel bij de cliënt ervaringen op die met het probleem te maken hebben. Hierbij ontstaat een zekere trance waarin de gebeurtenissen als het ware opnieuw beleefd kunnen worden.

Trance is een bij iedereen bekend verschijnsel waar geen hypnose aan te pas komt. Terwijl je in trance bent, blijft je je bewust van het contact met de therapeut. Je bent dus zowel ‘hier’ als ‘daar’. Op deze manier blijf je controle houden over wat er met je gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Ed :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u wel.

Andere antwoorden (1)

Ik trance kun je raken maar hypnose kan iemand bij je doen (hypnotiseren).