Hoe komt het dat de Koran pas 300 jaar later is geschreven en niet op het moment of vlak nadat de Profeet Mohammed leefde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
18.7K

Het beste antwoord

In het kort dit is wat ik weet over het schrift van de Quran. Ik ben geen geleerde dus als ik het fout heb vergeef mij. Dit is in het kort een algemeen stukje informatie. Dit kun je makkelijk navinden in ieder goed boek over de Islam.

De Quran is gedurende het leven van Profeet Mohammed op geschreven. Dit werden door de metgezellen opgeschreven op stukken perkament, hout en bot. Iedereen leerde en kende de Quran uit zijn hoofd. In deze tijd was over de hele wereld poëzie erg sterk. Hierdoor was het niet moeilijk om stukken tekst te onthouden, ze waren hieraan gewent. Er zijn nog steeds over de hele wereld heel veel mensen die de Quran uit hun hoofd weten, zij worden “Hafiz” genoemd. Echter na het overlijden van Profeet Mohammed, was er een grote veld slag (in 632) hierin stierven vele "Hafizs." De eerste kalief (opvolger/plaatsvervanger) Aboe Bakr heeft de tekstfragmenten systematisch laten verzamelen. Hij heeft de verantwoording gegeven aan een metgezel die de Quran uit zijn hoofd weet en ook de meeste Openbaringen had opgeschreven toe de Profeet dit kreeg. Tevens liet hij dit weer controleren aan andere metgezellen die de Quran uit hun hoofd kende. Zo kwam er geen verandering in de tekst. Niet veel later werd de Quran gekopieerd. Ik dacht dat het om 5 exemplaren ging. Er zijn nog twee Quran’s die uit die periode dateren tot op de dag van vandaag zijn bewaard gebleven een in Istanbul en de ander in Tasjkent. Er zijn dus geen vele generaties voorbij gegaan toen de Quran werd opgeschreven. Dit is altijd gelijk opgeschreven wanneer er een openbaring kwam. De Quran is geopenbaard over een periode van 23 jaar. En de metgezellen werden als maar groter en groter. Toen de profeet stierf waren er ongeveer 100.000 geen klein aantal dus…

Ik vind het belangrijk dat als je iets te zeggen heb niet zomaar iets ga verzinnen. Diallog is hierbij erg belangrijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat men toen nog niet wist dat hij belangrijk was, pas na vele generaties van overleveringen vindt men het de moeite waard om het schriftelijk vast te leggen
Dit is niet alleen met de Koran, maar met alle heilige boeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang Mohammed leefde was de groep islamieten relatief klein en kon men alles vragen aan Mohammed. Bij de dood van M kwam er een probleem: de gelovigen bleken een en ander op een verschillende, soms tegensprekelijke manier verstaan te hebben. Daarbij waren er de amuletten in allerlei vormen: gegraveerde tekst die ter bescherming werd gedragen en die een relatie met mohammed had. Er werd beslist eens definitief in al die mondelinge en schriftelijke teksten eens en voor altijd de juiste versie samen te stellen. Onder andere door belangenvermenging en politieke drijverijen liep dit niet zo vlot. Daarbij had Mohammed (lees: God) een arabisch dialect gesproken dat door weinige islamieten begrepen werd. Het maken van de definitieve koran leidde zelfs tot interne oorlogen en zou uiteindelijk honderden jaren duren.
Nu stelt men de koran voor als in de 7e eeuw neergeschreven, maar dat is absoluut niet waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat de koran 300jaar later nadat de profeet M. de tekst door kreeg is geschreven.

Mohammed kreeg zijn eerste Openbaring in het jaar 610 na Christus. Gedurende de daaropvolgende 23 jaar werd de Koran vers per vers aan hem geopenbaard. Het eerste wat aan Mohammed geopenbaard werd was de eerste vijf verzen van Surah Al-Alaq:
"Lees voor in de naam van jouw Heer die heeft geschapen"
Geschapen heeft Hij de mens uit een klonter.
Lees voor! Jouw Heer is de Edelmoedigste,
die onderwezen heeft met de pen.
Hij heeft de mens onderwezen wat hij niet wist." (Koran 96:1-5)
Het allerlaatste laatste geopenbaarde vers zegt
"Heden heb ik jullie godsdienst voor jullie voltooid"(Koran .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Koran was definitief geschreven ten tijde van de 1ste kalief Aboe Bakr. Elke moslim die de verzen kende stierf meestal in de frontlinies van het Arabische Rijk, dus besloten ze het schriftelijk op te schrijven. Dit was echter moeilijk,want men mocht niets verwarren en veranderen. Daarom is de Koran in het zuiverste Arabisch geschreven. Men wou het eigenlijk schriftelijk opschrijven maar men had schrik dat er iets zou verandert worden en dat het verkeert geinterpreteerd zou worden en bovendien kenden men een grote analfabetisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste officiële versie (codex) is vastgesteld in 651 door een commissie onder leiding van Zaid ibn Sabit. Dat is slechts 19 jaar na de dood van Mohammed (Vrede zij met hem).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De openbaringen aan de Profeet Mohammed (vzmh) werden door zijn metgezellen per direct opgeschreven en uit hun hoofd geleerd. Zo is een van de grootste islamitische kaliefen bekeerd tot de Islam toen hij zijn zusj een papiertje met een koranvers erop zag. Hij werd eerst woedend, las het en toen hij onderweg naar de Profeet was om hem te vermoorden, bedacht hij zich.

De Koran was al geschreven, maar niet in boekvorm. Verder kenden de metgezellen de Koran letterlijk uit hun hoofd. Toch is er enórm veel voorzichtigheid bijgekomen bij het verzamelen van de teksten. Enorm kritisch werd dit gedaan.. er kan geconcludeerd worden dat de Koran zuiver is.. in tegenstelling tot bijv. onze Bijbel