Hoe kun je een voorgevoel herkennen?

Elke keer als ik iets durf te zeggen met ik heb het voorgevoel dat dit of dat gaat gebeuren is dat ook zo maar meestal is zijn het minder leuke dingen zoals bv. 5jaar gelede op 19/01 ben ik s morgens opgestaan met het gevoel dat mijn overgrootvader die dag ging sterven en hij is die dag rond de middag gestorven. Tijdens mijn zwangerschap 3jaar geleden had ik het gevoel dat mijn zoontje de koortsstuipen ging krijgen hij heeft op 8maanden tijd 11 aanvallen gehadvan juni 2009 tot februari 2010. vorig jaar op mijn verjaardag had ik het gevoel dat ten laatste vrijdags mijn grootvader ging sterven hij is die vrijdag ook gestorven. kan dit alles te maken hebben met voorgevoelens of is het gewoon toeval?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij weet jij prima hoe je een voorgevoel kunt herkennen. Daarom snap ik je vraag niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij weet jij prima hoe je een voorgevoel kunt herkennen. Daarom snap ik je vraag niet.

Antwoorden (6)

Toeval is nooit uit te sluiten, maar hier zou heel goed wel eens sprake kunnen zijn van een voorgevoel.
Naar mijn mening pikt een mens vaak onderbewust signalen op die niet meteen tot je bewustzijn doordringen; je kunt dan niet meteen verwoorden van 'Ik zag dit of dat,' maar er kan wel een gevoel ontstaan op basis van kleine dingen die anderen zijn ontgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat jij heel vaak allerlei 'voorgevoelens' hebt. Als er dan af en toe eentje uitkomt is dat niet meer dan logisch en inderdaad toeval.
Als je wat meer zekerheid wilt hebben moet je als je zo'n voorgevoel hebt het gewoon even opschrijven (met tijd en datum). Ik denk dat je dan zult ontdekken dat er niet bepaald een 1 op 1 relatie is tussen jouw voorgevoelens en wat er werkelijk gebeurd. Het menselijk geheugen is ook niet zo vreselijk betrouwbaar wat dit (en heel veel andere dingen) betreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
klopt wel denk ik, De dingen die niet uitkomen vergeet je.
Het voorgevoel dat je visite krijgt wordt vergeten als de visite niet komt. Als er wel iemand komt wordt er extra nadruk op gelegd"ik had al het gevoel dat...."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat opschrijven is een prima tip +
Toeval bestaat niet. Het is echter wel zo dat doordat je verbinding hebt (door familieband, liefde) je dingen kunt aanvoelen, en eerder meekrijgt dan dat ze zich daadwerkelijk uiten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een voorgevoel is een sterk zeker weten, informatie uit je diepere zelf.
Waarschijnlijk heb je dit in sterke mate, en wordt dat zeker weten gevoel nog eens aangewakkerd door de banden van liefde, gesmeed door de familieband.
Door het als toeval af te doen, doe je je zelf tekort.
Zo is het belangrijk om altijd op je eerste gevoel af te gaan, want je intuitie heeft het zelden bij het verkeerde eind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://nl.wiktionary.org/wiki/toeval:
"Toeval is een gebeurtenis of omstandigheid die vooraf niet te voorzien of niet te berekenen is geweest."
en:
http://nl.wiktionary.org/wiki/voorgevoel
"Voorgevoel: gevoel dat iets te gebeuren staat voordat het inderdaad gebeurd."

Persoonlijk zie ik erg veel overeenkomsten in beide begrippen.
Mijn eigen ervaring hiermee is, dat ik ontzettend veel toevalligheden meemaak op het gebied van voorgevoelens.
Ik zie ze als voorbereiding voor mij op gebeurtenissen en ervaar het als iets heel moois. Hoewel het zeer zeker niet altijd "leuk" is, soms verre van zelfs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is toeval. Je denkt wel tig keer per dag een diepe gedachte, en heel af en toe komt zo'n diepe gedachte uit. Dat bestempel je dan als een voorgevoel, terwijl je al die andere diepe gedachten vergeet. Je maakt achteraf je eigen voorgevoelens.

Voorgevoelens zijn dus eigenlijk puur nagevoelens van toeval.