Hoe kan ik in een debat een religieus argument het best weerleggen?

Bijvoorbeeld over abortus gebeurt het vaak dat god erbij wordt gehaald. Hoe kan ik zoiets het best weerleggen? Het namelijk niet feitelijk en bewezen maar toch hechten veel mensen waarde aan de bijbel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn er ook niet om anderen te veroordelen die abortus plegen. Het is geen gemakkelijke beslissing.
Maar een goede voorlichting bij abortus kan zeker geen kwaad, want ook de impact voor de moeder achteraf wordt zwaar maar dan ook zwaar onderschat.
Een die verkrachting.. ok, maar betreft misschien 1 % van de gevallen.
Het grootste probleem is manier hoe gemakkelijk seks wordt gepresenteerd of eigenlijk opgedrongen aan de jeugd, vaak nog geestelijk kinderen.
Sommige ouders zouden graag zo'n een kindje adopteren.

Het beste antwoord

Hét argument hiertegen:

De regels van jouw religie gelden niet voor mensen die jouw religie niet delen.

We hebben in Nederland, en terecht, vrijheid van levensbeschouwing. De vrijheid om een religie te volgen, én de vrijheid om géén religie te volgen.

Het staat iedereen vrij te streven naar wetswijziging, maar omdat wetten voor iedereen moeten gelden, hebben ze daar wel argumenten voor nodig die óók voor iedereen gelden. En dat kan nooit zijn 'omdat mijn god of mijn heilige boek het zegt'. Dat argument geldt alleen voor mensen die in dezelfde god geloven en hetzelfde heilige boek volgen. En dat is nou juist iets waar mensen vrij in zijn om dat wel of niet te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed gezegd! Samen met het argument van itsme is het het best antwoord. Toch blijft het heel lastig, wetenschap is in een debat beter te onderbouwen met feiten en religie moet je simpelweg geloven, of niet. Religie is voor de één de waarheid en voor de ander niet, dus kan het niet een algemeen geldend argument zijn, denk dat ik zoiets ga zeggen in een debat. Maar iig, Bedankt allemaal voor goede antwoorden!

Andere antwoorden (6)

Een religieus argument is alleen geldig voor de personen die daar in geloven. Een wetenschappelijk argument is geldig voor iedereen, ook voor de gelovigen.

Dat, en dat alleen, is in te brengen tegen een religieus argument. Want een religieus argument is wel degelijk een bestaand iets: het is van groot belang voor een grote groep mensen.
Het enige wat daar tegenover gesteld kan worden is een wetenschappelijk, dus feitelijk bewezen, argument omdat dat universeel is.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt niet helemaal: een wetenschappelijk argument kun je met behulp van theologie zonder moeite aan de kant vegen door te zeggen dat God het nou eenmaal zo heeft bedacht. Religie is één groot truisme ( http://en.wikipedia.org/wiki/Truism ). Religie uitleggen als een truisme en filosofisch zelfbewijzend en dus onweerlegbaar, is het argument dat ik altijd gebruik als God erbij komt. Het is geen argument om een gelovige te overtuigen, het is een meta-argument om de discussie ongeldig te verklaren als er religie bij komt kijken. Met andere woorden: zodra iemand er God bij gaat halen kun jij beargumenteren dat je met religie geen bewijzen meer nodig hebt (want God heeft toch alles zo gewild, simpel gezegd) en dat daarom enige discussie niet zinnig is. Ik vraag mensen dan om oftewel God erbuiten te laten omdat dan een feitelijke benadering van het onderwerp niet meer mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Itsme, hoe kan een 'wetenschappelijk, dus feitelijk bewezen, argument...' in uw ogen universeel zijn? Dus van waarde voor het gehele universum? Ik stel die vraag, omdat het slechts een kwestie van tijd is wanneer de wetenschap een en hetzelfde feit vanuit een totaal ander gezichtsveld gaat belichten en tot een geheel andere uitkomst / conclusie komt! Kortom, dat de wetenschap met een geheel nieuwe en andere belichting de feiten benadert en uitlegt. Ik zou me wel kunnen vinden in de volgende formulering; 'de wetenschap kan argumenten leveren die door hen op een gegeven moment feitelijk bewezen lijken te zijn, en waarschijnlijk voor mensen die op dat bewuste moment in de tijd verkeren het meest voor de hand zullen liggen' ...
itsme
13 jaar geleden
juist...
Sommige mensen proberen in dit soort kwesties god erbij te halen om hun gelijk te onderstrepen. Of ze verwijzen naar dingen die in de bijbel staan. De bijbel staat vol waardevolle dingen, vind ik. Ik geloof echter niet dat er een god is die aan de mensen zijn wil oplegt. Als er al een god bestaat is het maar de vraag of die gedachten heeft. En of iemand in staat is die gedachten te lezen.
Als je iemand hoort zeggen: volgens god of volgens de bijbel is het zus of zo, dan kun jij zeggen:
die bijbel gaat over liefde, de liefde van god voor de mensen. Er staat in de bijbel ook dat je niet moet oordelen over elkaar. Daarmee kun je respect vragen voor jouw standpunt.

De bijbel gaat over waarde, niet over waarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met goede argumenten komt prima, staan gelovigen meestal open.
Wat arbortus betreft zijn er volgens de world polulation clock in het AD 12 miljoen abortussen wereldwijd per jaar.
De doodstraf voor een massa moorderdenaar willen we niet en vinden we niet humaan.
Maar nagenoeg levensvatbare babies worden het leven ontnomen en krijgen geen kans, dit zijn de morderne mensenrechten. Dit soms om een hazenlip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
interessant, maar dat was niet de vraag
Dat hangt er van af waar het over gaat.
Gaat het om geloven DAT, of geloven IN (subtiel maar essentieel verschil)

Het religieus gefundeerde idee dat de zon rond de aarde draait was met wetenschappelijke argumenten te weerleggen.
Bij morel/ethische dilemma's of zingevingsvraagstukken ligt dat minder eenduidig.

Uit ervaring kan ik je melden dat je een religieus argument niet moet weerlegen. Daarmee zet je de discussie op slot.

In een discussie met een gelovige, als god erbij wordt gehaald, helpt soms de Aikido benadering, namelijk meebewegen en dan doordraaien naar het centrum van de weerstand. Dat is doorvragen naar de achterliggende waarden, waar het eigenlijk om gaat.

Bij abortus kunnen dat bv opvattingen zijn over grenzen aan de menselijke zelfbeschikking, of het recht op leven, of grenzen t.a.v. de maakbaarheid van het menselijk bestaan. Daarover is niet zelden een goed gesprek mogelijk en kunnen aanvaardbare oplossingen gevonden worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is moeilijk om religieuze argumenten te weerlegen. Dat geldt trouwens ook voor argumenten van seculier gelovige aard(bijv. communisme). Zij zijn namelijk gebaseerd op feiten die de gelovige goed uitkomen. Wij mensen zijn namelijk niet goed in staat om feiten objectief vast te stellen. De wetenschap beweert daar dicht in de buurt te komen. Wetenschappers noemen feiten "intersubjectief", dat wil eigenlijk zeggen feiten waar we met elkaar over eens zijn dat zij waar of echt-zo zijn.
In debatten tussen mensen met verschillende geloven ontbreekt veelal die overeenstemming. Vraag daarom in zo'n debat naar een omschrijving van de feiten waarop een argument is gebaseerd. Als ze antwoorden met "er staat geschreven", vraag dan waarom dat zo geschreven staat. Vaak komen die mensen bij hun god: omdat die dat zo wil, zeggen ze dan. De wil van god of goden is wat wiskundigen een axioma noemen, of te wel wat je niet verder kunt bewijzen.
Overigens er bestaan ook geloven zonder een god, Bijbel, Koran ofzo. Ook jouw mening over abortus is gebaseerd op een geloof: jouw geloof. ,Als wij meer beseffen dat onze meningen gebaseerd zijn op geloven, dan kunnen we opener naar elkaar toe zijn en elkaar beter respecteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou jij iets willen weerleggen waar een ander zich aan vasthouden wil.
Beter is het jezelf bewust te worden van waar je je aan vasthoudt, en daar iets mee te doen
Het is het bekende splinter en balk verhaal

Voel eens diep in je hart wat voor jou passend is bij een vraagstuk, en vertel dan gerust. Heb niet de intentie de ander te willen zeggen dat jij het beter weet dan hem, want zodra dat zo is, tekent dat dat je op dat moment je hart niet meer gebruikt. Alles wat in de ander zit, bevindt zich ook in jou. Herken jezelf in die ander, waartegen zou je dan nog strijd leveren?

groet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mooi gezegd, maar dit is meer de aanpak voor een discussie, waar je er samen uit probeert te komen. In een debat is het toch wel de bedoeling je eigen standpunten vast te houden en die van de ander te weerleggen... Maar toch, het is zeker waar wat je zegt ;)