hoe definieer je het verschil tussen een psychose en spirituele ervaringen en wie bepaaldt dat?

ik bedoel de 1 zal zeggen ach , je bent gek of je zit in een psychose en de ander noemt t wel spiritueel enzv. De ene therapeut gaat er in mee en de ander zal het afwijzen.Wie ken dat nou echt bepalen dan , denk niemand??
wist nou niet of ik het nou wel in de groep spiritualiteit moest plaatsen eigelijk, want dat is dan al zo gekleurd, denk ik.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vindt dit een hele goede vraag.
Ja,wie bepaalt dat?
Ik heb na het overlijden van mijn beste vriendin " vreemde " dingen meegemaakt en gezien.
Dingen die voor mij niet altijd te verklaren zijn.
Ik slaap slecht en heb nachtmerries.
Ik vroeg de psychiater me een echt goed slaapmiddel voor te schrijven en hij heeft me anti-psychotica voorgeschreven.Het zegt dat hij weet dat ik niet in de war ben,maar dat het me kan helpen weer helder en realistisch te worden.
Mijn familie zegt dat als het zo zou zijn dat je overleden mensen nog kam zien/voelen enz. zij ze ook zouden moeten zien en dat ik me te veel inbeeld.En dat ik altijd een vreemd kind ben geweest.
Ik heb veel problemen.Ik heb een eetstoornis ontwikkeld waar ik voor behandeld moet worden.Ik heb de diagnose Borderline gekregen.Ik kan met niemand over dit alles praten en ben heel eenzaam hier in.
Ik krijg ook vaak te horen dat ik "te intelligent" ben om in flauwekul te geloven.Ik heb in Delft op verzoek van de psychiater een intelligentietest gedaan en ik had de hoogste score in tien jaar en dus vinden ze dat ik mijn hersenen moet gebruiken.
En dat doe ik dus schijnbaar niet.
Ik hoop dat ik hier geen vervelende reacties op krijg...
Ik moest het ff kwijt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach wijfie...niet bang zijn voor vervelende reacties hoor, dat zegt meer over die peroon dan over jou!!!!Met jou zijn er zovelen die de diagnose borderline hebben oftewel bps...oa ikzelf!!!lol..aangenaam kennis te maken.
Mischien ben je wel super gevoelig ,
noemen ze ook wel HSP>> hoog sensitief persoon.
Of heb je een groot empatisch vermogen ,maar ken je de indrukken die je binnen krijgt (nog) niet scheiden van wat van jezelf is en verwar je dat met de gevoelens van buitenstaanders. Klinkt mischien wat vreemd voor je???er is genoeg over te vinden op internet en er zijn ook veel borderline site enzv ook hsp sites.Zou zeggen google ff wat op je gemakje.Ook op hyves zijn er verschilende hyves aangemaakt voor en door mensen met de diagnose Borderline.
En dan nog...mensen willen nou eenmaal iemand die zgnd änders"is of niet voldoet aan de gewenste norm in een vakje plaatsen en als ze erzelf niet uitkomen de heren medici...ach "stempeltje borderline"wil nog ff zeggen dat er ook verschillende therapieen zijn specifiek gericht op bps behandeling, maar zou me maar niet al te druk maken, want weet niet hoe oud je bent, maar hoe ouder , hoe beter je ermee om leert gan en ebt t ook at weg. Rustiger vaarwater zogezegd.;)
Kijk ik weet niet of je jezelf ook snijdt enzo...ja dan zou ik je toch wel willen aanraden goeie info te verkrijgen hierover op een bps forum ofzo .
ZOO...dat was een lange reactie he, maar hoop echt dat je hier wat mee kan!!Veel liefs en schaam je niet!!!!!!
Kristal
12 jaar geleden
Laurena, hoogstwaarschijnlijk werken bij jou je hersenen júist heel goed. Alleen op een manier die anderen niet herkennen. Bij hen werkt het blijkbaar anders.
Maar daardoor denk ik wel dat het echt nodig is om goed te slapen. Om goed uit te rusten. Wanneer je namelijk uitgerust bent kan je eerder zelf bepalen of je je open stelt voor waarnemingen of juist niet. Het hoeft niet met je op de loop te gaan. Anders zou het teveel voor je kunnen worden. Je staat er blijkbaar voor open, dat is prima maar je kan wel oefenen in de deur open of dicht doen. En dat gaat het beste wanneer je inderdaad goed uitgerust bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja Kristal, helemaal mee eens..structuur , erg belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was even weg..
Ik zie nu de reacties.
Hier moest ik ook weer aan denken:
Ik " zie " al dingen sinds mijn 4e ongeveer.Mijn ouders hebben veel slapeloze nachten gehad omdat ik ze s'nachts wakker gilde omdat ik "mensen" in mijn kamer zag.Ik heb op mijn 6e een keer bij mij opa en oma gelogeerd en toen ben ik s'nachts opgehaald door mijn ouders omdat ik op de zolder bij mijn opa en oma verschijningen zag en geluiden hoorden.Ik weet nu nog hoe doodsbang ik was.Ik was compleet hysterisch en heb de hele buurt wakker gegild.Ik zag dingen.. Ik wil dat hier niet eens zeggen..
Ik vraag jullie:Denken jullie dat een kind van 6 al psychotisch kan zijn?
Ik heb het momenteel heel erg moeilijk.
Ik kan hier met niemand over praten.
Onlangs had ik ruzie met 1 van mijn broers en die zei:jij bent echt gestoord.:.
Daarom spreekt deze vraag me zo aan.Nou,ik kan je wel vertellen dat je hiermee niet naar psychiaters, psychologen etc. hoeft te gaan.
Behalve als je graag gedwongen opgenomen wil worden.
Ik moet aan mijn toekomst gaan denken.Ik wil graag gaan studeren.
Maar op dit moment zie ik alles als een zwart gat..
Wat als ik hier allemaal niet uitkom...?
Sorry,moest het weer ff kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O,en ja Maroeska, HSP heb ik ook al vaker gehoord.
Ik vindt dat ellendig soms, al die etiketjes.Borderline,HSP en het is tegenwoordig zelfs in om te zeggen dat je ADD (hebt ADHD in je hoofd) als je toevallig veel nadenkt.
Nou,ja het zal allemaal wel..
Trouwens over dat snijden: Dat doe ik niet meer..Ik heb wel veel littekens.
Maar volgens mijn psych is jezelf uithongeren ook een vorm van automutilatie.
Kristal
12 jaar geleden
Nou Laurena, ik herken dat gevoel van toen ik wat jonger was, ook dat gevoel van hopeloosheid: kom ik hier ooit nog wel uit... Ja, dat kom je. Kijk terug in je leven en je zal momenten herkennen dat je dat gevoel toen ook had, en toen kwam je er ook uit. Dus ga daar nu ook vanuit ook al is het nu heel moeilijk om zo'n positieve gedachte te hebben als alles duister lijkt. Het is rot als je broer dat zegt maar dat komt toch hoofdzakelijk omdat hij niet kan voelen, zien wat jij ziet.
Je hebt in ieder geval hulp van een psychiater voor je andere problemen. Dat is mooi.
Wat jijzelf er nog bij kan doen is in deze periode met je fysieke leven aan de gang gaan. Misschien heb je het idee dat het er niets mee te maken heeft, dat had ik destijds ook, maar het bleek echt een groot verschil te maken. Ga bewegen (iets wat je echt leuk vindt, zwemmen, dansen, yoga, doet er niet toe.), drink eens een poos geen koffie, zorg dat je regelmaat in je leven creeert, slaap voldoende. Eet weinig suiker of beter helemaal geen. Drink voldoende water, of slappe thee van de natuurvoedingswinkel. Zorg dat je regelmatig eet, al is het maar een klein beetje. Probeer je te focussen om een gezonde levenswijze na te streven. Na korte tijd voel je je sterker worden en kan je ook beter gaan bedenken wat goed voor je zou zijn verder te doen waardoor je je nog weer wat beter gaat voelen.
Denk niet dat je er zelf niets aan kan verbeteren meis, dat je alleen maar het slachtoffer kan zijn van je depressie, dat het je overkomt en je er niets aan kan doen.
Probeer met (hele) kleine stapjes, het heft weer in eigen hand te nemen.
Als je eerst 1 ding gaat veranderen, het mag gerust iets kleins zijn want het moet iets zijn wat je makkelijk vol kan houden, dan kan je na een week (of wanneer je eraan toe bent) er nog een veranderingetje bij doen. Je zal zien dat jij je steeds beter gaat voelen over jezelf en met jezelf.
Ik hoop dat onze adviezen je een beetje kunnen helpen,
we leven in ieder geval met je mee meis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sluit me volledig aan bij Kristal..en wens je veel kracht Laurena!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@laurena
goed dat je hier toch een stap naar buiten doet!
heel kinderachtig dat anderen zeggen dat je raar bent, altijd al raar was, of een andere kwetsende opmerking van je broer. Borderline is geen kattenpis, dat weet ieder die zich hierin wil verdiepen. het heeft impact op alle aspecten in het leven of men nu wil of niet, en of jij wil of niet. zonder begrip hiervoor kan jij ook niet lekker in je vel zitten en steun krijgen. het kan zelfs tegen je gaan werken en ik denk persoonlijk dat je moet uitkijken dat je geen faalangst krijgt (stukje persoonlijke ervaring dit :)
een eetstoornis is ook geen kattenpis, dat kan ook ieder weten met gezond verstand. zelf heb ik ADD (niet omdat het 'in' is, het is getest en lijkt zelfs op Borderline, bovendien is het aan te tonen op scans) en ben HSP heb een slaapstoornis (en nog wat labels) dus ik ben raar, altijd al geweest, maar voor mensen die mij willen en kunnen snappen ben ik toch wel vrij normaal :) jij vraagt of het kan dat kinderen van 6 een psychose hebben. dat weet ik niet, maar weet wel dat kinderen van 6 echt doodsbang kunnen zijn omdat ze echt dingen zien. of het nu fantasie is (zo scheet ik zelf ook in mijn broek voor spoken/geesten en was ervan OVERTUIGD dat het géén fantasie was) tot paniekaanvallen toe. fantasie, psychose of wat anders maakt niet uit. domweg ontkennen of roepen dat het 'dat of dat' is daar is niemand bij geholpen. ten eerste is een psychose heel negatief, bent gek, doorgedraaid, je spoort niet, en dus een stuk minder mens dan 'normale' mensen.
men vergeet dat een psychose nog steeds een heel logische menselijke reactie is, en niemand wil horen dat ie 'verkeerd' ziet, denkt, opvat etc. voor het gemak vergeet men ook maar even dat IEDEREEN een psychose kan krijgen. het is bekend dat als iemand onder veel stress gebukt gaat er een grotere kans is op psychoses.
bovendien is er bij borderline vaak sprake van dissociatie, wat eventueel ook een verklaring zou #kunnen# zijn. misschien dat je dingen leest die je liever niet horen, of zie je mijn tekst ziet als iets negatiefs, maar zo bedoel ik het echt niet. ik ben zelf van 'iets' te diep gekomen overigens om zomaar iets te roepen of te denken over een ander. hoop dat ook dat je het net negatief oppikt en wens je echt heel veel sterkte, begrip en doorzettingsvermogen toe om je staande te kunnen houden ondanks alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtige vraag Maroeska! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wendy...krijg zoveel reacties en antwoorden hier op de vraag dat k gewoon nog niet weet wie t beste antwoord geeft, vind iedereen eigelijk wel goed antwoord geven!!!!!!! allemaal een dikke + :)

Het beste antwoord

Heel serieus en zonder flauw te willen zijn:

Degenen die die termen bedacht hebben zijn hoogstwaarschijnlijk de enigen die precies weten wat ze er mee bedoelden te zeggen. En daardoor ook de enigen die het verschil zouden weten te duiden.

Iedereen die daarna kwam, en een ervaring probeert te categoriseren als "psychotisch" of "spiritueel" heeft een eigen interpretatie van het begrip en probeert daar de ervaring in onder te brengen.

Dit is natuurlijk een waanzinnig abstracte redenering waar je erg weinig aan hebt, want ik vermoed dat je met iets concreets zit waar je vat op probeert te krijgen.
En waarvan je hoopt dat een van deze twee begrippen je wat duidelijkheid verstrekt.

Als dat het geval is wil ik graag dit zeggen:
Als iemand een probleem heeft, KAN het plakken van een label erop bijdragen aan de oplossing ervan.
MAAR het gebeurd heel erg vaak dat het plakken van een label de weg afsluit naar andere opties, en daardoor juist veroorzaakt dat iemand NIET tot een oplossing kan komen.

Vaak gaat een probleem ook, naarmate er aandacht aan besteed wordt, over van de ene uiterlijke verschijningsvorm naar een andere.
Een eenmaal opgeplakt label biedt dan niet de flexibiliteit om mee te veranderen.

Bijvoorbeeld:
Iemand kan woede uitbarstingen hebben. (Diagnose depressie ? Nou, wacht daar nog maar even mee zeg. )
Er wordt aandacht aan besteed en er blijkt een enorme angst aan die woede ten grondslag te liggen. (Diagnose Psychose? Wacht daar ook nog maar even mee, grapjas.)
Er wordt nog langer aandacht aan besteed en er ligt een reusachtig gevoel van onveiligheid aan ten grondslag.

Ga daar maar eens de oorzaak van zoeken.
Stel je voor dat je was gestopt bij de diagnose depressie.
Dan had dat label veroorzaakt dat er niet aan het licht was gekomen dat er een gevoel van onveiligheid de oorzaak van de woede aanvallen was.

Zo kan een label een oplossing in de weg staan.
Maar dat hoeft niet.
Je kunt het stellen van een diagnose ook gebruiken om er achter te komen in welke richting men jouw probleem zoekt, en of je het daar mee eens bent.

Persoonlijk vind ik het beter als er helemaal geen diagnose gesteld wordt, maar iemand goed begeleid wordt om het probleem zelf op te lossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens witteMus, iemand een label opplakken kan verstikkend werken, je kan je dan onbewust gaan gedragen naar het hokje waarin je gestopt bent.
Een hokje waar geen ramen in zitten, zodat je uitzicht belemmerd wordt. je kunt dus nooit zien of je wel in het verkeerde hokje zit.
HPS, ADHD, borderline, ADD, autisme, alles lijken raakvlakken te hebben met spirituele zaken, is mijn ervaring, dus maar beter geen etiketjes, maar gewoon wat meer gevoelige mensen dan de meeste anderen.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hier euca ADD, HSP, ASS (aussie waussie dus)en nog labeltjes, maar heel erg blij met hokjes labeltjes. eucje geeft het duidelijkheid, handvaten, en dus ook naar anderen toe. het gaat VEEEEEL verder dan 'wat gevoelig zijn'. (info is op te zoeken op het net) voor mij scheelt het dus wel, want met gewoon wat gevoelig kon ik het niet bolwerken dankzij die afkeuring. labeltjes kunnen dus ook richtlijnen zijn, en duidelijke JUIST naar anderen. zonder label geen begeleiding en begrip is mijn persoonlijke ervaring, want dan is er namelijk gewoon niets aan de hand en kan je normaal doen (wat dat dan ook mag zijn) het KAN verstikkend werken, maar het KAN ook een wereld voor je openen. :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi guys ! :-) Nice 2 C U :-) Je kunt je onbewust gaan gedragen naar het etiket dat je gekregen hebt; dat heb ik aan mezelf wel gemerkt, klopt wat mij betreft wel. Dat je zonder label geen begeleiding krijgt, althans niet via de gebruikelijke wegen, dat is ook een feit, helaas.
En inderdaad geeft een label houvast vanwege de informatie die het kan geven over wat mogelijk het probleem is, waardoor het ook inzicht kan geven. Daar ben ik het ook helemaal mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eucalypje, ik heb het ADD stuk gelezen op wiki, maar als dat klopt dan heb ik ook ADD. Volgens mij is het normaal dus.
Maar ja, wie weet ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu HSP op wiki gelezen. Klopt ook met mijn gedrag en eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@WitteMus: Helemal met je eens, dikke vette +! Labeltjes kunnen handig zijn: gevaar is, dat je er teveel geloof aan hecht en erin vastloopt, omdat je je er krampachtig aan vasthoudt. Altijd open minded (klinkt beter dan een "open geest" houden) blijven ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel WendyH. Inderdaad beide kanten op in dit geval; het label kan zowel beperkend zijn als juist een begin van de noodzakelijke informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoveel goede antwoorden en reacties, maar jou zienswije sluit t beste aan op wat ik zelf ook al dacht..vandaar.
Wil wel iedereen hartelijk bedanken jullie zijn TOP en allemaal een + :)

Andere antwoorden (8)

Naar mijn gevoel: een psychose is vaak schadelijk voor je. terwijl een spirituele ervaring dat niet hoeft te zijn.
Een psychose kun je ook opwekken van buitenaf, door bijvoorbeeld chemische middelen; dat kan met spirituele ervaringen ook maar dan zullen de middelen vermoedelijk anders zijn en vooral met een ander doel gebruikt worden.

Ik zou denken: van een spirituele ervaring kun je groeien, een psychose breekt je vooral af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan hebben wij dezelfde overtuiging, maar gebruik jij een stuk minder woorden :) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord!
+
Kristal
12 jaar geleden
Dat heb je mooi gezegd Hippo.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1!
Ja,dat is mooi verwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vaak is dat wel het geval, maar er zijn ook mensen die bezeten zijn, of bang zijn voor geesten en waarbij het wel hun leven invloed op een neg manier. er zijn ook genoeg mensen in een psychose die zelf dikke schik hebben maar waarvan de wereld bepaald dat ze niet sporen. ligt het hebben van een psychose er dan aan in hoeverre het geaccepteerd kan worden door anderen maar spreken we wel duidelijk over een psychose? een psychose komt niet van de een op de andere dag, het zijn kenmerken die hieraan vooraf gaan. zou men dit kunnen zien als paranormale groei omdat dit nu eenmaal meer geaccepteerd is dan de blije man die in elke stad loopt, mensen vriendelijk gedag zegt, in zichzelf praat en hardop lacht? of is deze man eigenlijk niet zo heel veel anders? lastige vragen en heb het nog niet duidelijk, dus wie weet kan jij me een stukje op weg helpen eventueel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruikte ook de term 'vooral' - want het is niet absoluut. Ik zag net inderdaad zo'n blije man, tenminste, zo kwam hij over. Onaangepast, zeker, maar als hij mogelijkheden heeft/krijgt om zich te handhaven (een dak boven zijn hoofd en een inkomen en eten en dergelijke), dan heeft hij geen problemen, ook al lijkt hij me klinisch gesproken 'verward'. Maar 'verward' is niet gelijk aan 'psychotisch'. (Helaas zijn er steeds minder mogelijkheden voor deze mensen.)
Kijk ik naar mijn schizofrene bovenbuurman die op zich keurig voor zijn huis zorgt maar die alle buren in anderhalf jaar tijd tot waanzin heeft gedreven met zijn lawaai (schreeuwen en brullen tegen de stemmen en de dingen die hij ziet), in combinatie met de angst die hij uitstraalt als hij zo tekeer gaat, en de bedreigingen die hij nu gericht tegen ons uit omdat hij door die overlast weg moet: dan is het schadelijk. Voor hem, want na elke keer dat hij echt ver heen is zal hij terug moeten krabbelen naar weer een iets lager functioneringsniveau, en hij was zo blij om op zichzelf te wonen, en voor ons omwonenden die nachten wakker liggen, bang zijn, en na al die tijd bijna overspannen zijn.
Buurman zelf zei er eerder over dat hij contact had met buitenaardse wezens, maar als je hem hoort op zijn slechte momenten dan ervaart hij dat duidelijk als een bedreiging en als iets angstaanjagends.
Ik denk dat reistebrein in punt 4 en Kristal wat dat betreft het verschil ook duidelijk aangeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oef tijd dat scotty die buurman op komt beamen? hier woont er ook zo een. ex-junk. bij hem is het de stof in huis. het zit ook overal in zijn huis. zijn keel gaat ervan dichtzitten, hij stikt hier in de flat en krijg het spaans benauwd (ook wij als buren, pure paniek, maait om zich heen met stokken etc)
de deur kan niet open tegen het stof, want hij zit niet op de goede plek daarvoor (?) over een paar weken verhuist hij, ergens naar het platteland waar geen stof is en waar het raam wel open kan. aan de overkant een jongen, super aardig als ie maar zijn medicatie inneemt. zo niet slaat ie overal de ramen eruit. inclusief de koplampen van zijn auto. gaat het goed met medicatie dan denkt ie dat ie beter is en stopt er weer mee. tot de politie hem af moet voeren. nu komt er dagelijks iemand over de vloer om te zorgen dat ie zijn medicatie neemt. het rare is dat er helemaal niets aan deze jongen te merken is als ie maar zijn medicatie inneemt. (en nu maar hopen dat we 'normale' mensen terug krijgen in de flat) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die therapietrouw is zeker bij sommige antipsychotica een probleem: als je je goed voelt, er is niks aan de hand, waarom zou je dan die pillen met veel nare bijwerkingen nog slikken - die redenatie snap ik best. Maar ja, kap er een tijdje mee en het gaat toch vaak weer mis (bij deze mensen dus, niet bij iemand die een 'losstaande' psychose heeft gehad - zoals een vrouw met zwangerschapsdiabetes ook niet voor altijd diabetesmedicatie hoeft te gebruiken, maar een diabeet wel).
Het is niet voor niets dat ze voor dit soort medicatie ook depots hebben uitgevonden: eens per week bijvoorbeeld een prik, zodat de begeleiding zeker weet dat het week goed zit.
Ik hoop dat jouw aanstaande ex-buurman een goeie plek vindt, en de mijne ook. En dat we wat rustiger mensen terugkrijgen...
Hoe definieer je het verschil tussen een psychose en spirituele ervaringen?
Hier krijg je een opsplitsing.

1. Uitgaande van moderne psychologie bestaan 'spirituele ervaringen' niet zozeer en wordt iedere 'hallucinatie' of 'stem' afwijkend genoemd. (niet direct psychotisch, overigens, maar daar gaan we nu niet op in)

2. Nu, er zijn ook genoeg mensen en groeperingen die de almacht van wetenschap in zijn geheel betwijfelen. Deze mensen zullen dus menen dat een psychose juist 'spiritueel' teweeg "zou kunnen" zijn gebracht.
Ook dat is niet onrealistisch, gezien we alleen de symptomen kennen, er een stempel opdrukken en dan denken dat we nu
'begrijpen' wat een psychose is.

3. Dan heb je natuurlijk ook veel mensen die er tussenin zweven, en subjectief onderscheid maken tussen wat zij psychotisch en spiritueel vinden. Dit beeld wordt dan bepaald door de manier waarop de persoon zelf geconditioneerd is.

4. Ik persoonlijk zou zeggen dat een ervaring spiritueel is wanneer je het contact met je eigen geluk en kwaliteiten niet verliest. Wanneer die ervaringen jou positief opbouwen.
Daarbij kies ik ervoor om dus niet in 'negatieve' spiritualiteit te geloven. Ik geloof dat spiritualiteit niet negatief kan zijn. Het brein kan negatief zijn. (ik val dus in categorie 3)

Het verschil is dus, in mijn oogpunt, dat een psychose gecreerd wordt binnen het brein, en dat een 'spirituele ervaring' voortkomt vanuit spiritualiteit.

(Spiritualiteit zou ik beschrijven als het 'niets' van de planeet. Dat waar materie en energie vanuit voortvloeien. Je zou het dus ' God' kunnen noemen. Al bevat die term teveel conditionaties)

Zo definieer IK het verschil, maar zoals je al kunt zien is iedere definitie subjectief.

Gezien jij je eigen wereld creert, kun je dus het beste voor jezelf kiezen wat je wel en niet psychotisch vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeilijk onderwerp he!
Goed antwoord ( vind ik )+
Kristal
12 jaar geleden
Dat heb je goed onderverdeeld in de verschillende benaderingen. +1
een psychose en een spirituele ervaring zijn te categoriseren onder dezelfde noemer. er is een verschil:
een psychose is iets wat je -ongewild- overkomt
een spirituele ervaring kun je (weliswaar achteraf, maar toch) heel concreet zelf benoemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus.
Kristal
12 jaar geleden
+1
Oh wat een moeilijke maar zeer goede vraag!!
Een psychose is een mentaal probleem van het lichaam ( brein) zelf.
Een spirituele ervaring is een waarneming die van iets dat van buiten het lichaam komt.
Wetenschappelijk gezien is dat dan heel makkelijk, omdat volgens de wetenschap ,paranormale waarnemingen, niet bestaan en juist uitgelegd worden als uit het brein komende.
Uit eigen ervaringen is soms totaal niet te zien of het een psychose is of een paranormale waarneming.
Beiden kunnen op het randje zitten, mogelijk beide tegelijk.
Wie dat bepaalt is nog moeilijker, dat is afhankelijk van de instelling van de therapeut, gelukkig komen er steeds meer therapeuten die met beide mogelijkheden rekening houdt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wat een prachtige avatar heb je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kijken wij er ongeveer hetzelfde tegenaan. Vond het een ook een mooie vraag inderdaad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ eddijst..dus eigelijk kan men het dus niet"bepalen"en is t maar net hoe je t zelf ervaart,toch??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
btw..thx voor t compliment ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou nee, eigenlijk niet, een psychose is wel duidelijk in ziekte in het hoofd en een paranormale ervaring is iets van buitenaf dat je kan waarnemen, dus zeker geen ziekte, maar beiden kunnen wel door elkaar lopen, tenminste, dat sluit ik niet uit.
Zelf voel ik wel het verschil, een psychose voelt akelig, paniek, geen overzicht, angsten, terwijl als het met een paranormale/ spirituele te maken heeft, gaat dat bij mij gepaard met een intens blij gevoel.
Maar veel anderen zullen misschien totaal geen verschil zien, de een zal met stemmen in zijn hoofd een workshop gaan doen om contact te kunnen krijgen met de eigen gids, terwijl de ander bij de dokter terecht komt en pillen moet slikken, of erger!
terwijl diegene die de workshop gaat volgen, beter naar zijn dokter kon gaan en die pillen moet slikken, beter de workshop kon volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL...ja begrijp t!
Kristal
12 jaar geleden
:-)) Mooi uitgelegd Ed hoe dat inderdaad in elkaar kan overvloeien :-) +1 En Maroeska, echt mooi hoor, je avi, toen ik hem uitvergrootte!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Kristal, en ben blij met jullie fijne reacties!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welkom bij "ons" maroeska
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ons? oei, dat klinkt warm, maar best partijdig. bij deze: we hadden al kennis gemaakt, maar welkom op GV maroeska, waar ieder mens gewoon mens is, en we allemaal onszelf maar toch gelijk aan elkaar (zouden moeten kunnen) zijn :) @ed
jij zegt
Een psychose is een mentaal probleem van het lichaam ( brein) zelf.
Een spirituele ervaring is een waarneming die van iets dat van buiten het lichaam komt. als ik kijk bij de kenmerken van psychoses lees ik Een hallucinatie is een zintuiglijke beleving die niet overeenkomt met wat er in werkelijkheid gebeurt. Anders gezegd: een hallucinatie is een waarneming waarbij de prikkel uit de buitenwereld ontbreekt. Er kunnen dingen gehoord, gezien, gevoeld of geroken worden die niet in in de buitenwereld voorkomen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hallucinatie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Psychose hoe is het dan mogelijk om hiertussen een onderscheid te maken als in beide gevallen (zowel psychose als paranormaal) men er 100% van overtuigd zijn dat het écht is, het kunnen verklaren, OOK als men ermee om heeft leren gaan. wat zou bv het verschil zijn tussen een geest, en een kabouter? ik denk zelf dat je niet uit kan gaan van een persoonlijk standpunt want hiervan zijn er velen en elk zijn eigen grens hierin, dus op een andere manier duidelijkheid zou moeten krijgen, maar welke zou in dat geval het beste kunnen zijn? niemand hoort namelijk graag dat ie dingen verkeerd ziet, dat is net zo menselijk als een psychose zelf, maar dit wordt pas als iets negatiefs gezien als er een paranoia gaat lijken. hier wellicht een interessante link hierover. http://www.txtxs.nl/artikel.asp?artid=117
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euca, zelf kan je geen verschil aangeven, hooguit als je het gevoel er bij kan begrijpen.
zelfs voor een buitenstaander zal er erg veel moeite mee hebben ergens een grens te trekken.
maar dat heb ik ook al aangegeven in mijn antwoord.
Mogelijk kunnen ze zelfs samen gaan.
dan is het nog moeilijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel voor je reactie en uitleg Ed zoals je weet ben ik een 'ik vraag me dán af' typje.
(mijn excuus als je het als storend gaat ervaren, geef het in dat geval aan zodat ik er rekening mee kan houden) stel nu dat ze samen gaan.
zou er dan ook maar iemand zijn die paranormaal begaaft is, kunnen accepteren dat het mogelijk om een komt omdat hij/zij een psychose beleefd? bedoel dus niet de neppers (die je kan bellen voor de toekomst) maar de mensen waarvoor het werkelijk zo is. zoals je weet heb ik ook aan de andere kant gestaan, maar ben door een of andere reden verder gaan kijken. het was alsof ik een klap in mijn snater kreeg want een bepaalde zekerheid die ik dacht te hebben was weg (heb me toe ook een tijdje afzijdig gehouden op GV) als iemand mij dat had verteld dat ik het verkeerd zag zou ik tegengas geven. nú denk ik dat het wel degelijk een vorm van psychose (een kenmerk, of wat anders zou kunnen zijn geweest) had iemand dat verteld, oei oei oei. dus ik vraag me af of dat bij ieder zo is, aangezien iedereen 100% uitgaat van zijn eigen persoonlijke zekerheid, en niemand wil horen dat je er wel degelijk naast zit. snap je wat ik bedoel? zou elke mens dit keihard van zich afzetten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Euca Ik merk dat jij inderdaad de hele andere kant op bent gegaan. Een maand of wat geleden geloofde je inderdaad nog in paranormale zaken, en nu ben je meer de wetenschappelijke kant ingeslagen. Het lijkt je goed te hebben gedaan, dus waarom ook niet?
Ikzelf blijf liever open voor alle kanten, hoef me niet zozeer te verenigen met 1 idee. Ook een idee, is niets meer dan een geest. Je zegt echter dat je zelf denkt dat je niet uit kan gaan van een persoonlijk standpunt. Daarbij vergeet je echter dat de wetenschap een 'collectief' persoonlijk standpunt is.
Wetenschap komt voort vanuit rationaliteit, maar rationaliteit zelf heeft geen andere basis dan rationaliteit. En hoe allesomvattend deze is, is niet aan te tonen.
Dat kun je goed zien in het filosofisch concept van de grot van Plato. Er is een erg interessant boek geschreven omtrent dit thema door Robert M Pirsig. Al vroeg werd hij een wonderkind genoemd en zijn IQ is gemeten op 170. Beslist geen zwever.
Het boek heet Zen and the Art of Motorcycle Maintenance, beslist een aanrader.
In dit boek plaats hij 'Kwaliteit' aan de top van wereld. En vanuit kwaliteit vloeit alles voort. Het is te complex om daar nu op in te gaan, maar je kunt het boek eens lezen. zie vervolg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ook ideeen zijn geesten. De wet van de zwaartekracht is een geest, die ontstond op het moment dat hij ontdekt was.
Hier een quote van het boek. "The law of gravity and gravity itself did not exist before Isaac Newton."
...and what that means is that that law of gravity exists nowhere except in people's heads! It 's a ghost!"
Mind has no matter or energy but they cant escape its predominance over everyhting they do. Logic exist in the mind. numbers exist only in the mind. Idont get upset when scientists say that ghosts exist in the mind. its that only that gets me. science is nly in your mind too, it s just that that doesnt make it bad. or ghosts either."
Laws of nature are human inventions, like ghosts. Law of logic, of mathematics are also human inventions, like ghosts."
...we see what we see because these ghosts show it to us, ghosts of Moses and Christ and the Buddha, and Plato, and Descartes, and Rousseau and Jefferson and Lincoln, on and on and on. Isac Newton is a very good ghost. One of the best. Your common sence is nothing more than the voices of thousands and thousands of these ghosts from the past." Het idee is, dat alles komt vanuit je brein. Je kunt de zwaartekracht nog zo mooi meten, maar ook dat komt vanuit je brein. Je brein is niet allesomvattend, er is NIETS dat allesomvattend is. "In the high country of the mind one has to become adjusted to the thinner air of uncertainty..."
— Robert M. Pirsig Ook prachtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En nu terug naar je opmerking. Kan het niet zijn dat paranormale personen vaak psychotisch zijn maar dat niet toe willen geven of niet willen zien? Pscychotisch is een woord, met negatieve bijklank. Jij maakt zelf de wereld, waarom zou je ervoor kiezen om psychotisch te zijn, om dat woordje te nemen boven al het anderen. Bovendien, terug naar een lager level, tijdens een psychose is er altijd sprake van grote verwarring en problemen met de algehele communicatie. Soms is er bijna geen bewustzijn meer. Neem nu een persoon als Ed. Deze kan prima communiceren, heeft een prachtig stuk land gecreerd en onderhouden en Zeeland en kan veel mensen helpen. Beslist geen psychose, maar toch staat Ed, vanuit zijn oogpunt, in contact met geesten. En jij, jij staat, vanuit jouw oogpunt, in contact met wetenschap momenteel. Allemaal leuk en aardig, het is maar hoe we het noemen. We zitten alleen met zijn allen te rommelen in een donkere grot, zonder dat we enig idee hebben wat er boven die grot is, wat er zich in het daglicht afspeelt. Maar wat als de waarheid in die grot maar heel erg relatief is? Verspillen we dan niet onze tijd met het benamen van die relatieve dingetjes in die grot.
En die grot, dat is ons brein. Of je nu in paranormaliteit gelooft, of in wetenschap. In beide gevallen geloof je in niets meer dan een geest.
Kristal
12 jaar geleden
Reistebrein, in de geest applaudiseert ik voor je ;-)
Ik moet over sommige dingen die je schrijft nog dieper nadenken, maar dit is mooi verwoord en de inhoud spreekt me echt aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reistebrein er is een snaar geraakt bij je door deze discussie, wat verbaas je me door dit soort uitspraken!
wat zeg je veel met weinig woorden.
geweldig! euca. ja, wat moet ik je nu nog zeggen.
Zat gisteravond wat oude mails te lezen, oude P.B. moet ik zeggen, tussen ons, ben toen erg geschrokken.
Jij leek wel een andere persoonlijkheid dan nu.
Spiritueel gezien, "ontstaan' hier vragen, reacties en antwoorden, die voor ons allemaal bedoelt zijn.
Moeilijk te begrijpen misschien, maar wel waar.
iemand van G.V. zat eens erg in een depressie, tijdens het dieprepunt van deze depressie, stelde ik een ongewone vraag hier op G.V., de antwoorden die hier op kwamen, waren precies de antwoorden waar deze persoon naar aan het zoeken was.
gevolg en zeer emotioneel P.B. tje aan mij om me te bedanken voor het precies op tijd stellen van deze vraag, tranen niet te kort, ook bij mij.
Waarom?
Omdat we geraakt waren door iets heel groots, buiten ons zelf om, het leek alsof we aan een God vroegen en hoe nu verder?
En de antwoorden kwamen direct, helder en zo duidelijk, met een overweldigend gevoel van blijdschap en dankbaarheid, bij ons alletwee.
daarom die tranen.
dan weet je wat bij de mens hoort en wat uit de andere wereld komt.
Zo zal een psychose door een sterk spiritueel ontwikkeld persoon altijd te voelen zijn, als bij de persoon horende, onmogelijk te verwarren met een spirituele ervaring, puur door het geboel er bij.
Ik hoop dat ik je vraag zo goed heb beantwoord, ik ben er de laatste tijd een beetje slordig in geworden door omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@reistebrein dank je wel voor je reactie.
ik ben idd de andere kant op 'geslagen' maar ik zie het hier niet als 2 groepen. 'de wetenschappers' en de 'paranormaalgelovers' (het is een aanduiding, heb zelf een hekel aan benamingen, dus ook deze) standpunten zie ik zelf niet als een collectief iets, het zijn namelijk nog steeds #persoonlijke# standpunten, en om die reden alleen al niet even ergens onder te scharen, ook al behoor je volgens anderen tot een bepaalde groep omdat bepaalde eigenschappen hiermee over komen of lijken te komen. je zegt dat jij liever open blijft voor beide ideeën, dat doe ik ook, maar het kan anders lijken dus als je dit eventueel niet aan kan nemen van mij snap ik dat.
ik heb nu eenmaal de stempel 'sceptisch'. dat is dan ook de reden waarom ik dingen vraag. ik wil snappen hoe anderen het zien, of het nu om paranormale dingen gaat, of om wetenschappelijke dingen.
en ook dat is weer per persoon verschillend dus voor mij komen ook hier die groepen voor want hier is m.i. geen sprake van. ik kan me 'verschuilen' achter een collectief standpunt, maar dat wil niet zeggen dat ik dat ook werkelijk doe? ook ik ben nog steeds een persoon dat zelf na kan denken, zelf uit kan zoeken, zelf antwoorden vinden. collectiviteit of statistieken..tja ze zijn er, maar het is niet mijn basis of uitgangspunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat de vastlopen in communicatie betreft durf ik nergens meer naar te verwijzen, maar er zijn vragen waar e.e.a. toch wel vast lijkt te lopen. er zijn overigens meer kenmerken, waar niet ieder in even grote mate last van heeft. mijn vraag aan Ed was enkel een reactie (ik zeg ook ... ik ben een doorvraag type) dus ook ik rommel in een grot, ben het daar helemaal mee eens. miss wek ik de indruk een stempel te willen drukken, maar dit is niet mijn bedoeling. deze vraag heeft mij getriggerd tot nadenken (volgens eigen ratio) en het antwoord van Ed wekte ook weer vragen op. meer is het niet. het kan dus zijn dat we tijd verspillen aan benamingen, maar als dit het geval zou zijn denk ik dat niemand die deze mening deelt hier bij deze vraag te vinden was. we hebben er allemaal over nagedacht. ik vraag me dus nog steeds dezelfde vraag af. en bovendien weet ik dat Ed hele bijzondere dingen doet, hij heeft uit het niets zoveel op weten te bouwen, hij maakt voor andere mensen ook een wereld van verschil door wat hij voor hen doet. dat heb ik altijd gezegd, dat blijf ik zeggen. dat heeft een 'collectief' standpunt niets mee te maken, en daar zal een 'collectief' standpunt ook niets aan kunnen veranderen. ik hoop dat je inziet dat ik antwoorden zoek, en geen andere achterliggende gedachte op opzet hierachter heb.

maar heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag zoals ik m hierboven stelde (met uitleg)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Euca Ik probeer je geenszins te typeren, categorizeren of wat dan ook. Ik probeer je alleen te laten zien dat er een dieper niveau is dan van waaruit we onze vragen stellen. Je komt met veel wetenschappelijke argumenten om zo je vragen te beantwoorden, gezien het paranormale dat niet voldoende deed. Ik probeerde je alleen te laten zien dat ook wetenschap, zowel als paranormaliteit, hele beperkte antwoorden levert. Misschien zijn er wel zo weinig antwoorden, omdat vragen alleen van het brein komen.
Dat een 'reden' in zijn geheel, in de grot ligt.
Dat het niet de kunst is om te vragen, maar om te leven. It's the sides of the mountain that sustain life, not the top."
— Robert M. Pirsig Ik zie best in dat je op zoek bent en dat je niemand probeert te bekritiseren. Dat zijn we allemaal. Je was alleen heel erg enthousiast over wetenschap, en leek mijns insziens te vergeten dat wetenschap geen almacht is. De antwoorden op je vragen leken mij indirect al beantwoord.
Kan het zijn dat een paranormaal persoon tegelijkertijd ook psychotisch is? En dat hij zich daar bewust van afzet? Als je het mij vraagt dan kan dat inderdaad. Maar wat wil dat zeggen, het kan toch ook erg goed zijn dat een psychose een opening is naar een andere dimensie of geesteswereld?
En dat het helpen van anderen via geesten een positieve psychose is, en dat de zelfdestructie een negatieve psychose is veroorzaakt door geesten? Zie je hoe dat gewoon spelen met woorden is? Psychoses ZIJN geesten, bepaalde woorden gecreerd voor omstandigheden zonder werkelijk bestaan. Vervolgens is je vraag of we veel paranormale personen in die categorie kunnen schuiven.
Het antwoord werkt net zo realistisch als je het omdraait. "When analytic thought, the knife, is applied to experience, something is always killed in the process."
— Robert M. Pirsig Je vermoord je wereld wanneer je compleet vertrouwd op logica. Want logica zelf is niet echt, de schoonheid van een bloem sterft wanneer je hem ontleedt.
Kristal
12 jaar geleden
Prachtig verwoord weer Reistebrein.
Het laatste is ook heel herkenbaar voor me, ik hou van logica, heb het ook nodig (absoluut !) maar zou ik daar compleet op vertrouwen dan kan ik een aanzienlijk deel van mijn belangrijkste levenservaringen die mij veel gebracht hebben in de prullenbak gooien.
Dan vermoord ik mijn wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal, ik heb dat zelf ook heel erg veel. Heb ook een erg logisch brein, maar merk dat momenten van absolute schoonheid en begrip je nooit overvallen terwijl je iets aan het beredeneren bent. Momenten als deze doen zich plotseling voor, overvallen je, al je redenaties en bezigheden stoppen plotseling. Je wordt overspoeld door een moment van immens begrip en vrede. Zodra je die gevoelens probeert te beredeneren, zijn ze direct weg. Als je ze laat komen zonder strijd, dan VOEL je een waarheid, een schoonheid, die woorden niet kunnen bevatten. Ik probeer daarom ook minder op mijn brein te vertrouwen. Gezien de diepste wijsheid van het leven misschien wel vrede zelf is, en waarheid een verzinsel van het brein is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
reistebrein, het is als een zeepbel met mooie kleuren, als je begint te denken, hoe de bel kan blijven bestaan, mis je de schoonheid er van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ed, dat is er inderdaad een mooie beschrijving voor.
En misschien is de schoonheid in die zeepbel wel de 'echte' waarheid. En zijn de vragen eromheen de illusie. Hoorde trouwens dat je in Drenthe zit, daar kom ik ook vandaan. Geniet ervan, ik neem aan dat je daar niet zoveel moeite voor zal moeten doen :) Ik ga is aan het werk. Zit nu in Amsterdam, en mijn fietstaxi staat klaar. Prettige zomeravond iedereen!
Kristal
12 jaar geleden
Werk ze Reistebrein, ik ga ook zo weer werken,
en ja, het is precies zoals je de ervaring verwoord.
Gewoon niets aan toe te voegen. Ed, met denken mis je de schoonheid ervan, mooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hey lieve Ed, Ik ga ook even wat vertellen, ik begin met een stukje tekst van jou......daar ga ik mijn ervaring over vertellen en vraag jou dan om je mening. Ed:Nou nee, eigenlijk niet, een psychose is wel duidelijk in ziekte in het hoofd en een paranormale ervaring is iets van buitenaf dat je kan waarnemen, dus zeker geen ziekte, maar beiden kunnen wel door elkaar lopen, tenminste, dat sluit ik niet uit.
Zelf voel ik wel het verschil, een psychose voelt akelig, paniek, geen overzicht, angsten, terwijl als het met een paranormale/ spirituele te maken heeft, gaat dat bij mij gepaard met een intens blij gevoel.
Zoals je weet heb ik je verteld dat ik een bepaalde stoornis heb. Ook weet je dat ik heel veel dingen aanvoel (heldervoelend) en spiritueel kan afstemmen op niveau van anderen. Ik wil helemaal geen discussies openen over of dat waar is en mogelijk is......het is mijn waarheid. Dit is altijd erg fijn voor me geweest en een soort van gids.....intuitie.....het helpt me in ieder geval.
Verder heb ik vanwege mijn stoornis ook vervelende dingen zoals complete chaos en soms ook bepaalde angsten die niet geheel juist in verhouding zijn. Ik ben met een verstraining begonnen en ze overtuigde mij ervan dat bepaalde medicatie rust geeft in je hoofd en zo beter helder je gedrag kunt beredeneren....ik gebruik abilify en oxazepam. Dat eerste is eigenlijk een heel heftig middel voor mensen met bv schizofrenie nie die wanen hebben, maar in minder milligrammen heeft het ook een gunstig effect op stemmingswisselingen.
Maar nu, na een aantal weken (2) verneem ik van alles wat ik omschreef helemaal niks meer. Ik voel niks......in het spirituele.....ik voel me net een blinde in de spirituele wereld,,,maar aan de andere kant wordt ik nu we;l helder om me andere problemen beter onder ogen te komen. Maar nu......door de medicatie die wanen wegneemt......snap je waar ik heen wil? is spiritualiteit dan toch een grote psychose???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wiccalive, ik was je al een poosje 'kwijt'
Gekker nog, ik was je vergeten!
Totdat ik je avatar weer zag en dacht, oh ja, die is er ook nog.
Wat ik hier mee wil zeggen/ denken als jij niets 'uitzend' , 'ontvang' ik dus ook niets.
Conclusie, je zendt niets meer uit.
Mijn ervaring in de grot met mensen die medicijnen slikken, dat het spirituele geheel of gedeeltelijk is geblokkeerd.
waarom en hoe, weet ik niet, begrijp ik ook niet.
is spiritualiteit dan alleen maar een grote psychose?
nee, dat denk en hoop ik toch niet.
Wat reacties terug zeg ik ergens, dat al die etiketjes als ADHD, ADD, borderline enz. enz. raakvlakken hebben met het spirituele.
Maar juist deze groep mensen zijn juist ook extra gevoelig, vaak heel sterk empathisch, dus het een moet ergens met het ander te maken hebben en eigenlijk weet ik dat wel zeker.
Bij mensen die ik ontmoet, weet/ voel ik bijna altijd of ze ook sterk spiritueel zijn.
maar dat kan dan ook weer doordat ik zelf ook empathisch ben, zo loopt het een door de ander heen.
Autistische mensen b.v. zijn vrijwel zonder uitzondering spiritueel, tenminste die ik dan zelf ken.
Wel vind ik het heel erg voor je, dat je het even kwijt bent, het kan je ook veel steun geven, juist met jouw problemen.
Maar de medicijnen lossen andere problemen wel op.
Ik leef met je mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@reistebrein.
omdat de wetenschap én paranormaliteit beperkte antwoorden geven stel ik hier ook mijn vragen. alle vragen komen van het brein m.i. en ik denk dat nergers in principe een klinklaar antwoord voor is.
jij zegt:
Je was alleen heel erg enthousiast over wetenschap, en leek mijns insziens te vergeten dat wetenschap geen almacht is. heb ik zeker niet de waarheid in pacht. zo omhooggevallen ben ik niet. ik zie wetenschap zeker niet als 'almacht', beslist niet dus hier sla je spijker mis.
jij zegt:
De antwoorden op je vragen leken mij indirect al beantwoord.
#dat kan heel goed, omdat ik beelddenker ben pik ik niet altijd alles meteen op en heb het meeste aan concrete antwoorden. vanwege het beelddenken ook het herhalen van de tekst, zo raak ik de draad niet kwijt.
jij zegt
Kan het zijn dat een paranormaal persoon tegelijkertijd ook psychotisch is? En dat hij zich daar bewust van afzet?
Als je het mij vraagt dan kan dat inderdaad. Maar wat wil dat zeggen?
#zou het wat moeten zeggen?nee. ik geef enkel aan dat ik het niet als onmogelijk zie dat ik geen kenmerk van psychose heb mogen 'proeven' alleen had niemand dit mij dit destijds kunnen vertellen. #achteraf# zie ik het anders.
jij zegt
het kan toch ook erg goed zijn dat een psychose een opening is naar een andere dimensie of geestenwereld?
#daarom stelde ik mijn vraag, ik heb hier ook gestaan. En dat het helpen van anderen via geesten een positieve psychose is, en dat de zelfdestructie een negatieve psychose is veroorzaakt door geesten?
#het eerste zou mogelijk kunnen zijn, bij het 2e is iemand m.i. de grip zelf kwijt. ik zie het als een kwetsbaar gebied, dat #kan# leiden tot een psychose. maar waarom door geesten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie je hoe dat gewoon spelen met woorden is? Psychoses ZIJN geesten, bepaalde woorden gecreëerd voor omstandigheden zonder werkelijk bestaan.
#euhm niet helemaal.
Vervolgens is je vraag of we veel paranormale personen in die categorie kunnen schuiven.
#waar vraag ik dat? of mis je wellicht de werkelijke intentie zoals ik het wél bedoel? Het antwoord werkt net zo realistisch als je het omdraait.
#ik ken ook mensen met een andere psychose, totaal los van een paranormaal 'iets' totaal los van 'geesten' dus zo realistisch is dit niet voor mij. Je vermoord je wereld wanneer je compleet vertrouwd op logica.
#wat is logica? waarom zou deze niet 'echt' kunnen zijn?
vertrouwd ieder niet op zijn eigen logica bestaan en is er dus geen sprake van #de# logica? vertrouw jij op je logica reistebrein?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
#ed
we zaten te gelijk te typen dus zie nu pas je reactie het klopt dat ik verander ben, dit heb ik ook verteld. maar het is enkel mijn kijk op de dingen, als persoon ben ik hetzelfde. jij zegt
Spiritueel gezien, "ontstaan’ hier vragen, reacties en antwoorden, die voor ons allemaal bedoelt zijn.
Moeilijk te begrijpen misschien, maar wel waar.
#misschien kan je het uitleggen, hoor ik hier niet tussen? ik herken zeker de ervaring die je beschrijft, het kan zo heftig zijn dat je alles uit je handen laat vallen, maar voor mij is het het geen teken van iets. jij zegt
Zo zal een psychose door een sterk spiritueel ontwikkeld persoon altijd te voelen zijn als bij de persoon horende,
#ik denk dat elk persoon het heel heftig voelt, juist omdat een psychose bij gevoelige mensen voorkomen m.i.#
onmogelijk te verwarren met een spirituele ervaring, puur door het gevoel er bij
#iemand die dit zo voelt zal het zeker niet verwarren met een spirituele ervaring.
stel dat iemand denkt dat ie met god kan praten, deze zal dit ook nooit verwarren met een psychose. maar wil het dan ook zeggen dat deze persoon ook werkelijk niet in een psychose zit? Ik hoop dat ik je vraag zo goed heb beantwoord, ik ben er de laatste tijd een beetje slordig in geworden door omstandigheden.
#ik snap het Ed, hier net zo, maar vind het fijn dat je op mijn (vele) vragen en (lappen) tekst wil reageren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Euca Volgens mij gaat dit nergens heen. Vanuit je antwoorden blijkt dat je niet begrijpt wat ik bedoel. Daarmee wil ik enkel zeggen dat wij op een hele andere manier communiceren en dat je de hoofdlijn van wat ik bedoel niet hebt gezien. Bestaat er, buiten materie en energie, iets anders op deze planeet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euca, ik zal altijd op je teksten blijven reageren, maar je maakt het me soms wel heel moeilijk.
In een van mijn reacties zeg ik.......Spiritueel gezien, "ontstaan’ hier vragen, reacties en antwoorden, die voor ons allemaal bedoelt zijn.
Moeilijk te begrijpen misschien, maar wel waar. Zal het uitleggen, maroeska stelt hier een vraag, een heel bijzondere vraag, voor haar zelf uitermate belangrijk.
maar tegelijk voelt reistebrein zich ook aangetrokken tot het onderwerp van de vraag en gaat voor zijn doen veel tekst neerzetten.
Deze tekst is weer erg belangrijk voor jouw, gezien al je reacties en vragen, maar ook voor wiccalive, die ergens met de zelfde vragen worstelt.
Kristal , Eleo, Hippo en ik zelf, zijn de mensen die begaan zijn met het onderwerp en met jullie zelf, we zijn dus een soort van aangevers.
Zo heeft ieder een aandeel in de antwoorden en discussie.
En eigenlijk gaat het altijd zo, spiritueel gezien. Ik hoop dat de vraag nog even mag blijven staan, zodat iedereen zonodig kan reageren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@reistebrein
'nergens' heen is misschien alleen achteraf te zeggen.
na een eventuele poging tot uitleg, en van mijn kant na pogingen om jou te kunnen begrijpen) dat anders communiceren vind ik frappant, omdat we het hier gisteren over hebben gehad.
waar zit het verschil? waarom snap ik het niet? en begrijp je wel wat ik bedoel? jij vraagt:
Bestaat er, buiten materie en energie, iets anders op deze planeet? #er zijn vele vormen van energie. buiten deze vormen weet ik niet of er #iets# anders bestaat, ik beweer ook niet dat er niet #iets# anders zou kúnnen bestaan.
bovendien denk dat dit een hele andere discussie is. ik hoop dat je me de hoofdlijnen eenvoudig uit kan en wil leggen zodat ik je wél kan begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Edje.....mijn sensoren zijn nu ff uitgeschakeld, maar ook ik hoor in het rijtje thuis hoor en mss juist nu omdat ik het zelf ook allemaal ervaar normaal gesproken en nu even vanaf een afstandje mijn aandeel kan meedelen.......dit is een aanvulling op een reactie, absoluut geen kritiek! Ik doe niet aan kritiek, ik buig om als het nodig is.......Ik ga er nu even tussen uit. Ik ga aanstaande zaterdag 2 weekjes op vakantie dus zal even niet aanwezig zijn....niks aan de hand dus dan hoor!
Een glimlach voor iedereen en een extra knipoog in het bijzonder voor kristal euca hippo en ed....
Kristal
12 jaar geleden
Lieve Wiccalife, heb een heerlijke vakantie ;-))
Tot later weer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@euca Voor zover wij weten is de wereld opgebouwd uit twee dingen.
Materie en energie (spirituele energie hoort daar niet bij)
Wij zijn materie, onze hersenen zijn materie, maar ons brein niet.
Uitgaande van de wetenschap hebben gedachten dus geen bestaan, en daarmee theorieen en ideeen ook niet. Als een wetenschapper zegt; Het zien van geesten zit alleen in je hoofd.
Dan vergeet de wetenschapper, dat al zijn theorieen ook alleen in het hoofd zitten. Daarom heeft een psychose ook geen werkelijk bestaan. Het is een theorie of een stempel, dat enkel leeft in het hoofd van mensen. Net als een geest.
Dat is als we op een dieper niveau praten. Op dagelijks ditjes en datjes niveau, heeft een psychose uiteraard een werkelijk bestaan. De symptomen zijn duidelijk, maar het WAAROM zullen we nooit weten.
Daarom is een naam (en daarbij ook epilepsie) enkel een stempel, een benaming voor iets. Het herkennen van iets.
Maar het is nooit een verklaring, want we weten niet WAAROM iemand epilepsie of een psychose heeft. We kennen enkel de symptomen, en weten soms hoe het tot stand komt.
Dat is dus geen verklaring... Begrijp je nu wat ik bedoel?
Ik heb niet zoveel toe te voegen aan de diverse andere zinvolle antwoorden.
Alleen nog dit:
Ik merk dat bij veel mensen, die in het beginstadium zijn van het ervaren dat er meer is tussen hemel en aarde, er een periode aanbreekt waarbij de grens tussen psychotische en spirituele ervaringen naar hun eigen idee heel smal wordt.
Daarom is het ook zo fijn wanneer je iemand(en) hebt waarmee je over die ervaringen kan spreken in alle openheid.
Want vanwege het voor jou nog onbekende karakter van de ervaringen kan je juist door je angst voor het onbekende gaan denken dat je een psychose hebt.
Maar dat is een tijdelijk iets, en met hulp kan je al vrij snel omgaan met een spirituele ervaring zonder angstig te worden.
Gronden/aarden (dus bewust bezig zijn om met je voeten op de aarde te blijven) is daarbij van heel groot belang.
Dat maakt je stevig en sterk waardoor je niet het gevoel hebt dat de spirituele ervaring er met jou vandoor gaat.
Je kan dus vrij snel leren er zelf grip op te hebben,
er mee om te gaan.
Dat kan met een psychose niet op die manier, voor zover ik weet en gezien heb.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Heel mooi antwoord,Kristal..
Kristal
12 jaar geleden
dank je wel Laurena...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En jij ook nog bedankt voor je lieve reactie...^^
voel me weer een beetje beter.
Kristal
12 jaar geleden
Dát is fijn Laurena! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@laurena
dit is wat ik bedoelde met herkenning en erkenning bij een andere vraag hier. zie je dat het een enorm verschil kan maken, LOS van het feit dat mensen hier anders over kunnen denken, los van het feit of het nu een psychose is of niet? wat Kristal zeg:
Daarom is het ook zo fijn wanneer je iemand(en) hebt waarmee je over die ervaringen kan spreken in alle openheid.
Dus Laurena, je bent niet raar (ik blijf het herhalen tot je ook dit geloofd :) mensen DENKEN dit zelf over iemand maar ze hebben hier helemaal niets over te bepalen. Ze kunnen enkel een andere mening hebben, of dezelfde, meer is het niet! Ik hoop dat je de mensen die roepen dat je raar bent anders leert zien. Ze kunnen zich óf niet in je verplaatsen, óf ze geloven je niet, óf ze kunnen zich in je verplaatsen en geloven je wel maar hebben er andere verklaringen voor. Nog steeds is het niet iets tegen jouw persoonlijk ook al weet ik dat het vele pijn kan doen. Als je dat kan leer je jezelf te wapenen hiertegen, dan is het makkelijker om te accepteren.
Dan veranderd ontkenning van jou als persoon in :prima, ik denk er anders over, ik wil mijn gedachten hierbij uitleggen, sta open voor dat van jou, maar ik blijf wie ik ben, en de ander blijft ook wie hij/zij is. @kristal
+1
grip krijgen, dat is waar het om draait.
de 'houvast aan' verschilt van persoon tot persoon, maar het blijft draaien om grip krijgen. ik denk dat daar een antwoord kan liggen wat betreft de psychose. zelf de regie hebben over wat je denkt en voelt.
Kristal
12 jaar geleden
Dank je Eucje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen dank, 't is verdiend! :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kristal waardevol antwoord en opnieuw de rust die er van uit straalt, het overzicht hebben.
Mijn ervaring met heel veel andere mensen die in de problemen zijn geraakt, dat ze zonder uitzondering het overzicht verloren waren.
dan is je basis weg ,je houwvast, je inzichten, je raakt je zelf kwijt, juist dit soort mensen is dan geneigd om in hun eigen omgeving schuldigen te zoeken voor hun problemen, hierdoor keert ook hun omgeving tegen hun zelf en is hun probleem nog groter.
Hoe moeilijk is het soms elkaar te bereiken, hoe groot de kloof.
+
Kristal
12 jaar geleden
Ja, dat is een hele moeilijke fase, en gelukkig komen de meeste mensen daar, na langere of korte tijd, weer doorheen Dan zijn ze gelukkig uiteindelijk weer in staat hun eigen verantwoordelijkheden op te pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hier in huis regelmatig voetstappen op de trap, in de gang, kranen die spontaan lopen en lampen die aan en uit gaan uit zichzelf. Om nog maar niet te spreken van mijn "spook printer" deze maakt print geluiden als ie uit staat.
In eerste instantie zou je denken, tsja, duidelijk gevalletje van niet helemaal lekker in de bovenkamer en misschien wel een psychose. Ware het niet dat ook mijn vriend moeder en zusje dit ervaren. Dat zou dus betekenen dat ons hele gezin/familie psychotisch is.........
Gelukkig weten wij beter en is het ons huis spook die we "Harmen" hebben genoemd!
Als je het aan mensen vertelt staan ze je aan te kijken alsof je niet spoort.........totdat ze eens op visite komen en in de keuken staan waar opeens het licht uitgaat......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
muffin05, mooi dat je dit hier zo vertelt, nee je bent niet gek of zo, want dit is zo herkenbaar.
"Harmen"probeert jullie wat te vertellen, mogelijk aan slechts een van jullie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'meet harmen guys'
(visite ook spontaan ''psychotisch'' zeker?) ;-) ik vraag me af
waarom lijken geesten bijna altijd 'iets' met elektriciteit te doen wanneer ook andere mensen (in dit geval 'Harmen") kunnen waarnemen?
Kristal
12 jaar geleden
Muffin, heerlijk dat jullie er zo op het gemak met Harmen omgaan. Ik vroeg me af waarom de naam Harmen... en heb de naam Harmen even opgezocht, het betekent: Man van het leger.
Misschien zegt het je iets, misschien niets.
Is het een idee om eens bij te houden wanneer je hem hoort, ervaart? Misschien ga je er een patroon in ontdekken en/of kom je meer over hem en de reden van zijn aanwezigheid te weten .
#andwoord uit persoonlijke visie#!!

ik denk dat er 2 dingen zijn die meespelen hierin.
#de mens die alles wil relativeren (ook onbewust)
#de werking van de menselijke brein die alles onbewust koppelt aan dingen die bekend zijn.

bij kinderen die nog in sinterklaas hoor je vaak dat ze #echt# zwarte pieten op het dak zien als ze er niet zijn.
ze #weten# dat zwarte pieten bestaan.
zie zien wel wát, omdat ze een schim zien van een vogel die opvliegt, wat door hun hersenen geïnterpreteerd wordt als een zwarte piet. de rest vullen ze zelf in, want ze staan open voor het idee.
echter kinderen komen op een leeftijd dat je ze kan #bewijzen# dat zwarte piet niet bestaat. ze moeten dan accepteren dat wat ze zien niet #echt# is.

iemand die #weet# dat geesten niet bestaan zal ook nooit een geest zien. iemand die denkt óf #weet# dat geesten bestaan zal altijd iets zien of voelen. alleen van #moeten# accepteren is er geen sprake meer. er zin testen genoeg maar nog niemand is pos uit de bus gerold (de excuses zijn echter voorspelbaar, ook zonder paranormale gaven)

#psychose
normaal filtert het brein alle indrukken die men opdoet want het zijn er meer dan de hersenen kunnen opslaan. het pikt er (onbewust) uit wat bruikbaar is en koppelt dit aan iets wat bekend is (dan wel zwarte piet, dan wel geesten)
bij een psychose is deze filter weg of werkt niet optimaal. alles wat met ziet is #echt# (net als bij het trippen op LSD)

paranoia
er zit bv een heel team achter iemand aan, doodeng
maar het komt ook voor dat mensen bezeten zijn, of ZO bang zijn voor geesten dat ze echt gaan flippen. ook doodeng

wanen
ik zag geen geest verschijnen het is echt waar of
ik zag een man in mijn huis die afluisterapparatuur plaatste, het is echt waar

hallucinaties
ik krijg dit en dat door van een geest, echt waar
ik hoor dat ik een eind aan mijn leven moet maken, echt waar

verward spreken en schrijven
de geest schrijft met mijn hand, hij komt door mij met een boodschap, echt waar!
of het oude water in de kraan moet ik laten lopen want dat is vergif, doe ik dat niet moet ik eerst een half uur dansen om het te ontgiften, echt waar!

verstoorde emoties
ik lacht hardop op straat want die gebouwen staan verkeerd, echt waar
ik lach hardop want de geest is blij dat ie via mij eindelijk contact met je kan leggen en ik voel zijn blijdschap, echt waar

de lijn ligt dus bij anderen acceptabel vinden, dus OOK de therapeut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Mooi antwoord! Wel jammer dat je zo voorzichtig moet zijn bij het geven van zulke antwoorden. Overigens - je schrijft, ik citeer: "iemand die #weet# dat geesten niet bestaan zal ook nooit een geest zien". Ik weet dat geesten niet bestaan - althans, voor zover ik weet en heb kunnen nagaan, bestaan geesten niet. Toch heb ik een geest gezien. In Parijs. Zie
http://www.goeievraag.nl/vraag/geest.218705#960540 , vanaf de zesde reactie onder het antwoord van mooieendje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je,
ik had je verhaal en uitleg gelezen Cryo :) de lage hersengolven waren met je waarnemingen aan het spelen denk ik.
JIJ vulde het onbewust in als een geest, waardoor je in 1e instantie #dacht# een geest te zien, maar het was een schaduw. zou jij #weten# dat geesten bestaan, dan had je de schaduw niet gezien waarschijnlijk en gedacht dat het voor geesten makkelijker is om in een slaap/waaktoestand zich te kunnen openbaren aan je omdat men er dan het meest 'voor open' staat.
dan had je #echt# een geest gezien. volgens euca dan... :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat je vind dat je op kousenvoetjes moet lopen, maar dit antwoord snijdt natuurlijk gewoon hout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@marleen
dank je wel :) die kousenvoetjes moeten niet echt, maar ik weet dat bepaalde mensen zich beledigd/aangevallen kunnen voelen door een bepaalde persoonlijke visie.
rekening houden 'met' vind ik geen enkel probleem, en dat het nu wel of niet wederzijds is maakt mij niet zoveel uit. ik hou de eer liever aan mezelf, vandaar de kousenvoetjes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg mooi geschreven, maar ik kan het antwoord nergens terugvinden.
Hoe definieer je het verschil tussen een psychose en spirituele ervaringen?
Het lijkt me toch wel duidelijk dat er een 'spirituele ERVARING' bestaat die los staat van een psychose. Jij trekt er direct weer geesten bij, maar dat hoeft een spirituele ervaring niet zozeer in te houden.
Soms kun je uren mediteren, en in de rust van de stilte kun jij een 'spirituele ervaring' hebben. Daar hoeft niet perse een geest aan te pas te komen.
Dit antwoord is dus een beetje kort door de bocht, gezien spiritualiteit veel breder is dan 'geesten waarnemen'.
Kristal
12 jaar geleden
Je beschrijft het duidelijk Eucje,
echter ik zie alleen de beschrijvingen van negatieve ervaringen. Het volgende ook mogelijk is: In alle rust:
zie ik mijn vader voor mijn geestesoog,
twee jaar geleden is hij overleden,
hij staat daar gewoon.
Dan zie ik mijn nichtje aan komen lopen,
zij zou met een chemokuur beginnen die dag maar toch zie ik haar naar mijn vader toelopen. Hij omarmt haar.
Ik kijk op de klok met mijn fysieke ogen.
Een half uur later belt mijn zus, de moeder van mijn nichtje.
Zij hoeft mij niets te vertellen, ik kan haar vertellen hoe laat haar dochter is overleden en dat onze vader zijn kleindochter opwachtte. Met enige tegenzin vertel ik nogmaals deze ervaring, deze keer in nog kortere vorm, eigenlijk is het te fragiel om "zomaar" te vertellen maar soms, omdat het zó duidelijk is dat dit geen waan, psychose hallucinatie etc. was, voel ik me geroepen om het toch te vertellen. Nee, ik kan hier geen groot bedrag mee winnen,
ik kan het niet oproepen, het is natuurlijk niet te herhalen, af en toe gebeurt het gewoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@reistebrein
ik denk dat er hier wat problemen zijn met de inductie. Het lijkt me toch wel duidelijk dat er een ‘spirituele ERVARING’ bestaat die los staat van een psychose.
#mij nog niet helemaal, maar misschien kan je uitleggen waarom het voor jou wel duidelijk is zodat ik kan snappen waar jij het over hebt en we het over hetzelfde hebben Jij trekt er direct weer geesten bij, maar dat hoeft een spirituele ervaring niet zozeer in te houden.
#weer? in dit antwoord wel ja, dat niet zeggen dat ik er meer onder schaar. de ruimte is echter wat te kort om te antwoorden. overigens heb ik mensen beloofd minder lange teksten te gebruiken. Soms kun je uren mediteren, en in de rust van de stilte kun jij een ‘spirituele ervaring’ hebben. Daar hoeft niet perse een geest aan te pas te komen.
#helemaal met je eens bij mediteren veranderen hersengolven en is het algemeen bekend dat men dingen kan waarnemen. dit hoeft echt geen geest te zijn. Dit antwoord is dus een beetje kort door de bocht, (het is enkele een persoonlijke mening zoals ik aangaf, de ruimte is te krap om hier goed op door te gaan) gezien spiritualiteit veel breder is dan ‘geesten waarnemen’ (dat weet ik, waar staat dat ik beweer dat er niet meer zou moeten zijn dan geesten als het gaat om spiritualiteit?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kristal
het bijzondere verhaal heb ik vaker gelezen idd. kippenvel verwekkend. waarschijnlijk is ieder hier van mening dat ik beweer dat deze dingen niet mogelijk zijn tenzij te herhalen zijn en en een miljoen bij Rani op is te halen? het blijft een emotioneel verhaal, het hoort ook niet als bewijs te dienen, je hoeft mij niet te overtuigen als snap ik dat jij je hiertoe geroepen voelt. (wat ik op zich al spijtig vindt) je moet het ook koesteren, ik mag dan bestempeld zijn als wetenschapper, scepticus of wat dan, me verschuilen achter een collectieve mening, etc. ik beweer hier nog steeds niet, stuur geen enkele kant op (kousevoetjes weer aan, voor het geval 'dat') en ga ook zeker geen poging doen om jou uit te leggen wat het dan wel had kunnen zijn. die behoefte heb ik niet, en bovendien ben ik van mening dat je aan sommige dingen gewoon niet moet komen als buitenstaander. wat dan ook je persoonlijke overruiging mag zijn. misschien zie jij alleen neg beschrijvingen omdat je een nare smaak hebt bij mijn antwoord, zelf zie ik het niet zo en het kan zelfs positief zijn juist. het is in ieder geval niet negatief bedoel maar moet voor zichzelf bepalen hoe ik het wel bedoeld zou hebben, en wat deze er zelf bij voelt. bij vragen kan ik uitleg geven, maar heb tot nu toe nog maar enkel conclusies gezien. mijn antwoord is dus al op een bepaalde manier opgevat, en ook dat is helemaal prima. of het klopt met wat ik bedoel....tja misschien is dat ook wel voor me bepaald, wie zal het zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Euca Dan zijn we het dus met elkaar eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zou idd maar zo kunnen reistebrein
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@reistebrein
ik zit nog eens te lezen en zie je eerste reactie en je laatste. voor mij wekt het de indruk van een omschakeling (kort door de bocht, naar mee eens) vanwaar die 'omschakeling', of zie ik het verkeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Eucalypje, een spirituele ervaring hoeft niet perse iets met geesten te maken hebben. Een spirituele ervaring is voor iedereen iets anders. Voor mij valt bijvoorbeeld een deja vu hier ook onder, als je ergens staat, iets doet en opeens denkt hè, dit heb ik eerder gezien/gedaan/meegemaakt.
Helaas deel ik jou mening over het niet bestaan van geesten niet, ik geloof wel degelijk dat er meer is tussen hemel en aarde. Wat dit is laat ik in het midden, want dat weet ik ook niet.....Als geesten wel bestaan kom ik gewoon bij je op bezoek als t zover is en dan roep ik heel hard BOE! goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@muffin
ik had hier al uitgelegd dat spirituele ervaringen niet perse iets met geesten te maken hoeven hebben.
(zie boven in reacties, of reacties bij Ed) :) ik beweer niet dat geesten niet bestaan, ik heb alleen geen enkel #bewijs# (niet wetenschappelijk, én niet voor mezelf ondanks mijn ervaringen want ben niet altijd sceptisch geweest) dat ze #wel# bestaan. je hoeft mijn mening niet te delen, dat scheelt :) ieders zijn eigen mening, helemaal niets mis mee. een bezoekje mag als het zover is, das prima hoor.
maar laten we hier maar niet vanuit gaan. los van het geloof in iets of niets zou je het leven moeten laten en dat vind ik GEEN goed plan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@euca Ik denk dat wij gewoon op een hele andere manier denken en langs elkaar heen praten.
Ik vond je antwoord te beknopt om er eieren van te bakken, en na je toelichting werd het wat helderder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@reistebrein
dat denk ik ook dat wij op een hele andere manier denken en langs elkaar heen praten. zoals ik bij Ed al aangaf vind ik dit ook dát interessant, gezien het feit dat je het daar in de reacties ook over communicatie had. ik ben benieuwd wat volgens jou de reden is van dat anders communiceren waardoor wij langs elkaar heen praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Euca, Volgens mij ligt het eraan dat je verschillende plateau's hebt wanneer je denkt.
Iedereen komt van een andere kant, bekijkt iets op een bepaalde manier. Soms zit je wat dieper, soms wat hoger.
Als je bepaalde psychedelica neemt, zoals bijvoorbeeld paddo's, dan kun je die levels van praten heel erg duidelijk zien. Wij zitten momenteel op een ander plateau, een ander level.
Dus bepaalde zinnen die ik zeg hebben een bijbedoeling, maar gezien ik niet weet vanuit welk plateau jij precies praat, weet ik niet precies hoe ik je moet benaderen. Dit klinkt erg zweverig, maar is eigenlijk best logisch. De plateau's, uiteraard, zijn gewoon een metafoor.
Ik heb een wat duidelijkere uitleg gegeven over wat ik precies bedoel onder Ed's antwoord.
Het enige wat ik kan toevoegen aan de andere reacties:

wat je ook ervaart, ga altijd na of er geen logische verklaring is voor wat je meemaakt. Bvb: ziekte, aandoening, slaaptekort, middelengebruik,...

Zelf dacht ik als tiener "paranormaal begaafd" te zijn, ik had talloze "visioenen" per dag, ik zag dingen in een soort droom en was ervan overtuigd dat ik in de toekomst zag.
Het was mijn geheimpje, ik vertelde niemand wat ik voelde en was dankbaar voor m'n "gave".

Pas toen ik ook begon te braken na de zogenaamde visioenen ben ik naar een neuroloog gegaan en bleek ik een vorm van epilepsie te hebben. Door medicatie ben ik nu aanval-vrij.

M'n geloof in het spirituele had mijn dood kunnen zijn.

Wees voorzichtig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WOW wat heftig! het had idd je dood kunnen zijn door gewoon te acepteren dat er meer is tussen hemel en aarde. hoop dat dit mensen wakker schud en ellende kan voorkomen. goed dat je op tijd een andere verklaring hebt gevonden! dikke +!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is epilepsie een verklaring? Het is enkel een stempel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kortsluiting in de hersenen. deze zijn zo complex dat men van alles kan zien.
mijn oom had ook epilepsie met lichte aanvallen maar vergat weleens zijn medicatie.
#had# epilepsie. tot ie een heftige aanval kreeg, zijn tong doorbeet en stikte in zijn bloed. is het echt enkel een stempel reistebrein?
http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/21/epilepsie.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is echt enkel een stempel.
Misschien een nuttige stempel, maar geen verklaring.
Een stempel hoeft niet altijd negatief te zijn.
Het is het herkennen van symptomen, ze benamen en behandelen. Maar het verklaart niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wennepenne: heb je nu ook geen ervaringen meer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@reistebrein
voor jou verklaart het misschien niets, maar ik denk dat Wennepenne hier zelf het beste op kan antwoorden. dus wat voor jou zo is, hoef het voor een ander niet te zijn. ieders zijn eigen grot, ieder zijn eigen ratio is mijn mening. als het niets zou verklaren, hoe verklaar jij dan dat deze symptomen door het gebruik van medicatie verdwenen zijn? kan je met medicatie paranormale verschijningen (welke dan ook) wel eens onderdrukken?
zo ja, wat zegt dat dan over die paranormale verschijningen? ik weet niet of je de link hebt gelezen?
Symptomen
Er zijn twee soorten aanvallen: Partiële aanvallen.
Gegeneraliseerde aanvallen.
Partiële aanvallen
Bij een partiële aanval begint de kortsluiting in een deel van je hersenen. In de meeste gevallen raak je niet buiten bewustzijn en kun je na de aanval beschrijven wat er gebeurd is. Verschijnselen van een partiële aanval zijn bijvoorbeeld: Tintelingen in een arm.
Het zien van lichtflitsen.
Iets horen of ruiken dat er niet is.
Onwillekeurig smakken.
Onrustig bewegen. is het heel raar om te denken dat dit idd enkel symptomen zijn? is het heel raar om te denken dat het iets paranormaals zou zijn?
is het nog steeds geen verklaring omdat jij dat zo ziet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat staat er niet Euc, dat de symptomen zijn verdwenen, vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De symptomen zijn epilepsie, en epilepsie zijn de symptomen.
Er is geenszins verklaard waarom of hoe dat tot stand komt.
Dus geen verklaring, heeft niets met eigen grotten te maken.
Het verschil is dat een psychose negatief gewaardeerd wordt door de persoon en door zijn omgeving.
Een spirituele ervaring wordt vaak positief gewaardeerd door de persoon en (in ieder geval delen van zijn) omgeving.
Het is dus niet de ervaring op zich die bepaalt of iets een psychose of spirituele ervaring is, maar hoe de persoon en zijn omgeving er op reageert.
Bijv. sommige medicijnmannen denken dat ze bezeten zijn van geesten wat zowel door hun als hun omgeving positief wordt gewaardeerd. Binnen die cultuur wordt dat gezien als een spirituele ervaring.
Iemand die op bezoek komt en niets van de achtergronden weet zal een en ander misschien zien als een psychose.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 helemaal mee eens!!