Hoe werken tarotkaarten?

Toegevoegd na 9 minuten:
ik wil ook weten waarom je tarot doet ik heb wel gehoord van 1e kaart verleden 2e kaart heden 3e kaart toekomst maar ik snap het niet. En hoe speel je het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.5K

Het beste antwoord

Op Tarotkaarten staan afbeeldingen die men in de psychologie Archetypen noemt. Archetypen zijn oerbeelden, symbolische voorstellingen die in het onderbewustzijn van alle mensen aanwezig is. Bij het gebruik van de Tarotkaarten gaat men ervan uit dat je met jouw energie van dat moment de kaart aantrekt waarvan de symboliek overeenkomt met de energie van de vragensteller.
Je kan de Tarot op verschillende manieren gebruiken. Je kan (als je daarin wilt geloven) de toekomst zien in de kaarten. Of je kan de Tarot als inzichtkaarten gebruiken.
Eigenlijk is de Tarot gewoon een kaartspel met plaatjes. Punt. Je kan dus net zo goed een gewoon kaartspel gebruiken of zelf een spel maken. De Tarot is gewoon één van de vele instrumenten om met je onderbewuste contact te maken en dat onderbewuste zichbaar te maken via afbeeldingen. Vandaar dan wel dat de symbolen dus meer vertellen als de afbeeldingen van gewone speelkaarten.
Er zijn vele, vele leggingen mogelijk. Wat jij bedoelt is de
3-kaarten legging. Je stelt dan eerst de vraag (aan je zelf!!).
En die vraag is het belangrijkste; op een duidelijke vraag geef je jezelf een duidelijk antwoord. Daarna schud je de kaarten en neemt er drie uit.
De eerste kaart geeft dan in 1 overzicht aan wat de essentie van het verleden was betreffende je vraag. De tweede geeft aan hoe de situatie nu is. En de derde: de waarschijnlijke toekomst gezien door de ogen van de enegie van dat moment.
Dus: wanneer je plannen zich na het kaartleggen wijzigen, wijzigt de energie ook en is de toekomst alweer verandert en de derde kaart al niet meer waardevol.
Wat je ook als eerste kan doen is de vraag stellen:
hoe kan ik het beste met de Tarot omgaan? Kijk goed naar het antwooen, misschien geef je jezelf wel als antwoord dat je beter de Tarot kan laten voor wat het is. Misschien ook niet.
En verder maken sommige mensen de vergissing om zich helemaal aan het antwoord van de kaarten over te leveren.
Dat is Niet de bedoeling. De antwoorden geef je aan jezelf dus je kan elk moment afwijken van de adviezen die je aan jezelf geeft via de Tarotkaarten.
Het kan heel interessant zijn om met de Tarot te spelen, en zoals Siska zegt, begin gewoon met 1 kaart per dag, leer de symbolen kennen, krijg er voeling mee.
Maar laat je leven niet door de Tarot leiden, jij bent altijd zélf degene die beslissingen neemt,
met of zonder de Tarot.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooie uitleg +
Kristal
12 jaar geleden
dank je wel Wiccalife
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist kristal.............Maar laat je leven niet door de Tarot leiden, jij bent altijd zélf degene die beslissingen neemt,
met of zonder de Tarot................
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje vanwege die - door Ed ook al geciteerde - laatste zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie uitleg van wat er gevraagd wordt, zonder te oordelen. Helemaal een plus waard. Zo zou het vaker moeten op GV.
Kristal
12 jaar geleden
dank hiervoor Ed, Marleen en Widar.

Andere antwoorden (7)

Helemaal niet, de afbeeldingen worden een bepaald betekenis toegeschreven,die ooit misschien wel eens zullen uitkomen, maar dat is m.i. puur toeval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tarotkaarten werken niet. Degene die ze leest "werkT'Die interpreteert de kaarten , naar aanleiding wat ze weet/ziet.
Het is naar mijn idee, een goede hulp om je gedachten even op een rijtje te zetten. Niet om er naar te leven
12 jaar geleden
Tarotkaarten spelen en erin geloven is het domste wat je kan doen, het is een van de (als je erin gelooft natuurlijk) oplichting voor lichtgelovigen.
Je gelooft toch zelf niet dat een spel kaarten de toekomst kan voorspellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ieder zijn eigen Samuel, ik leef dan niet bij de tarot, maar ben wel erg spiritueel ingesteld. Ik zal nooit zeggen dat een Christen die voor het eten in de Bijbel leest of bid een sprookjesboek zit te lezen en hoopt dat een of andere man het gebed verhoort (als je dat heel zwart/wit bekijkt ook oplichting voor lichtgelovigen, zijn ook geen bewijzen voor). Dit is een voorbeeld, ik heb respect voor alle geloven en iedereen moet lekker doen/geloven waar ie zelf zin in heeft. Het is niet aan mij/ons om anderen hierin te beoordelen. Dus wanneer iemand veel steun heeft aan de tarot laat ze lekker, ze doen jou er geen kwaad mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier ben ik het niet mee eens muffin.
Wat betreft "ieder zijn eigen" dan. Soms moeten mensen tegen hun eigen domheid, kracht, en/of gebrek aan ratio in bescherming worden genomen.
Mensen zouden domme dingen kunnen doen als ze afgaan op dit soort rare nepperij waarvan de werking nooit bewezen is. Sylvia Millecam is een goed voorbeeld.
Voor de duidelijkheid, ik heb respect voor alle mensen, ook als ze in sprookjes geloven, maar ik vind dat de mensen die anderen sprookjes aansmeren keihard moeten worden aangepakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de verandering ben ik het deels met je eens J0ve, maar Sylvia Millecam was wel wat meer onder behandeling van "Jomanda" dan alleen een keertje tarot natuurlijk he, Jomanda heeft zich als een soort van "Arts"/"genezer" opgesteld tegenover haar. Maar wat respect betreft voor mensen die in sprookjes geloven ben je toch niet helemaal eerlijk nu. Ik ben trouwens niet katholiek of iets in dat gebeuren maar moet een pastoor dus dan ook maar hard aangepakt worden? Die "smeert" mensen uiteindelijk dan toch ook iets aan? Mensen kunnen vrijwillige de kerk binnen lopen, net zoals ze dat bij een paragnost kunnen doen. En nu graag een fatsoenlijk antwoord zonder respectloze aan of opmerkingen op taalfouten of wat dan ook.
Vele mensen 'doen' tarot uit nieuwsgierigheid.
Als je erin geloofd kunnen de kaarten de toekomst voorspellen en je helpen bij levensvragen.

Het leggen van de kaarten vraagt naast kennis van symbolen ook de durf om de eigen gevoelens en soms onbekende werkelijkheid van de eigen persoon onder ogen te zien.
Als u pas begint, kunt u het beste eerst een tijdje met 'dagkaarten' werken. Later kunt u ten rade gaan bij aanvullende interpretaties uit de omvangrijke tarotliteratuur. Daarnaast bestaan er allerlei patronen voor het neerleggen van de tarotkaarten.

Iedere reeks bestaat uit 14 kaarten, die opgebouwd zijn uit:
10 getalkaarten: Aas (=een), Twee, Drie tot en met Tien, en 4 hofkaarten: Koning, Koningin, Ridder en Schildknaap, die door Crowley herdoopt werden in:
Ridder, Koningin, Prins en Prinses.

Er zijn vele manieren om zich voor te bereiden op een tarotlegging. Het beste is om uit te gaan van je eigen gevoel en inzicht.

Lees hieronder alles over het tarotkaarten leggen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je erin geloofd kunnen de kaarten de toekomst voorspellen en je helpen bij levensvragen. Het werkt alleen als je het gelooft? Dus dan werkt het niet, dan heb je dus de overtuiging dat het werkt, dat is heel wat anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch "werken" ze wel, het kan toeval zijn. Maar wat is toeval. Dat is ook niet op commando af te roepen noch te bewijzen. Ik heb er niet zó veel mee, maar ben wel eens "gelegd" en me verbaasd.
De willekeur speelt een rol, en voor de logisch ingestelde geest gaat dat niet zo goed samen met het zoeken naar verklaringen.
Een volgende legging zou dan precies hetzelfde moeten zijn en dat is niet zo. Er wordt ook volgens mij veel te serieus naar gekeken. Het is een mogelijkheid, een leidraad, een suggestie, een momentopname waar je nu staat. Je bent volledig vrij om het anders te bekijken. Het heeft ook in mijn beleving niet veel met toekomst voorspellen te maken en is slechts in een hele lichte speelse vorm om je beweging naar de toekomst te begelijden. Maar hoe meer je je er aan vastpint, hoe meer je de mist in gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bas , ik heb ook niet zo veel met deze kaartlegging.
het zijn niet de kaarten maar de persoon die ze legt en daar een eigen uitleg bij geeft.
Heb ook eens mijn aura laten lezen, ja mooie kleurtjes hoor, echt prachtig, maar wat moet je er mee?
Toen werd daar ter plaatse mijn aura foto uitgelegd door een donker getint klein vrouwtje.
Met een glimlach ging ik zitten, maar dat was snel over, vrijwel alles wat ze over me vertelde klopte, en dat waren heus niet die voorspelbare dingen die meestal wel bij iedereen klopt zoals hier zo vaak beschreven door bepaalde personen, ook mijn medische klachten van dat moment klopte allemaal.
Maar het hele verhaal had niets meer te maken met de aura foto, het was niets meer dan de sleutel om achter bepaalde informatie te komen.
De sleutel die er ook is bij een goede handlezing, tekeningen bekijken, handschrift, voorwerpen in handen nemen enz.
Zo zou je als je dat goed beheerst, ook wel iets kunnen doen met kaartlegging, het zijn niet de kaarten maar de persoon er achter die een sleutel krijgt.
Kristal
12 jaar geleden
Precies Ed. Het zijn instrumenten, sleutels voor de lezer(es) om een deur te openen naar, een verbinding te maken met, een andere golflengte die informatie doorlaat. Het ligt aan de lezeres met welke sleutel ze graag werkt, welke sleutel het beste bij haar/zijn vermogen past. Daarbij ben ik er wel voor om het vrij luchtig te houden, dan vergeet je niet dat je zelf de verantwoording hebt over je beslissingen en niet de lezer(es).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sluit me helemaal met jullie beide aan.
Ik herinner me de momenten dat ik wel eens perplex was hoeveel informatie er naar voren kwam bij het lezen van wastekeningen en een andere keer bij houtskool tekeningen. Elke unieke tekening was voor de 'interpretator' die de lezing gaf een opening naar de informatiebron. Als ik samen kwam werd mijn vriendin er altijd geheid uitgepikt en de totaal treffende informatie die je dan van een wildvreemde hoorde over je partner was ongelooflijk. Voor de lezer die niet bekend is met dit soort happenings inclusief psychometrie: de spreker kent of ziet degene bij wie de tekening of het voorwerp hoort niet, en pikt deze willekeurig.
Dit is even een uitstapje op tarot lezen, wat 1:1 is.
Kristal
12 jaar geleden
Ja Bas, het is in wezen hetzelfde, ik ken het verschijnsel ook, heb zelf ook nog zo'n tekening waarbij ik geduid werd.
Prachtig was dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
was eens op een spirituele beurs en daar kon je een velletje papier boven een kaarsvlammetje houden, waar dan bruine brandplekjes op kwamen, je moest het snel bewegen anders ging het papier branden.
na een min. of 5 was het klaar en keek ik naar het velletje met al die bruine vlekken, vooral strepen en kringetjes.
Vol spanning wachtte ik op de uitleg. Kijk zei het vrouwtje, je zit hier op een soort van dijkje en je kijkt uit over een soort van landschap dat wat dieper ligt.
dat landschap waar je naar kijkt is het werk wat je gedaan hebt in je leven en dat zit er nu voor je op.
Je voelt tevreden en gelukkig. Vol ongeloof keek ik naar het velletje papier en zag tot mijn grote verbazing, heel duidelijk in al die vlekken een persoon zitten, uitkijkend op een soort landschap.
Jaren later was ik met pensioen en zat op een dijkje in mijn park en keek met grote tevredenheid uit over het park dat wat dieper ligt.................................
Kristal
12 jaar geleden
... en voel je je tevreden en gelukkig?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja!
Kristal
12 jaar geleden
Wat fijn dat je dat zo volmondig kan zeggen! :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pas dan kan je ook een ander helpen.
Kristal
12 jaar geleden
Daar heb je de essentie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk hoe weinig tekst we nodig hebben.
Zelfde golflengte1
Kristal
12 jaar geleden
..... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.
Ik leg ook tarot kaarten maar weet, en dat zullen veel mensen raar vinden, dat het een spel is. Ik vraag nooit geen geld en zeg ook altijd dat het een spel is, waarbij ik de tijd neem voor de persoon.
Dit laatste is wat de mensen fijn en leuk vinden aan een kaartlegging.
Kijk, elke kaart heeft een basis betekenis, die gewoon op verschillende wijzes geintepeteert kan worden. Vaak als ik de kaart uitleg, vult de gene tegen over mij die al wel in met een uitleg, daarop kun je dan de volgende weer op aanpassen enzo enzo.
Je moet het zien als een illusionist die een kaarttrucje doet. Je weet van te voren al dat het niet echt is, maar de een op een aandacht maakt het gewoon erg leuk om hier aan deel te nemen, toch?

Deze manier pas ik meestal toe:

Het Kabbalistische Kruis

Toegevoegd na 3 minuten:
Het Kabbalistische Kruis

Deze methode is bedoeld om een totaalbeeld van een bepaalde situatie te geven. Dit totaalbeeld bestaat uit de omstandigheden in het verleden, het heden en de toekomst, tezamen met de opvattingen en houdingen van andere personen die bij het gebeuren betrokken zijn.
De soort vraag die gesteld kan worden is:
Wat is de reden van /dat.....

Maar nogmaals, ik ben erg spiritueel maar ik weet ook dat tarot niet bewezen is en ik vind dat je geen gebakken lucht MAG verkopen, dus ik deel het altijd mee dat het een spel is en met een korreltje zout genomen moet worden.
Maar het is wel leuk om kaart te leggen voor iemand!

4. De geestelijke gesteldheid van de vraagsteller
13,12,11 Situatie in het verleden
1,2,3 Huidige omstandigheden
10,9,8 Toekomstige omstandigheden
5,6,7 Gevoelens van/bij andere mensen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Dat noemen ze dus cold reading.
Zolang je duidelijk aangeeft dat je dat zo doet is er niets aan de hand. Het wordt bedriegerij wanneer je zegt dat je de kaarten leest maar niet vertelt dat je aan de reacties van de mensen kan "lezen"wat ze willen horen.
Maar zoals je al zegt, jij vertelt de mensen dat het een spel is, vertel je ze ook over cold reading?
Ben je open daarin?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat eigenlijk niet. Terwijl dat natuurlijk wel zo is. Alleen Maar als ik vertel dat het een spel is en dat in de toekomst kijken gewoon niet kan......dan zeg ik toch eigenlijk al dat het cold reading is? Ik weet te weinig hiervan, of nee, ik heb me te weinig in gelezen in cold reading omdat ik al weet dat tarot niet echt werkt en het dus vanzelfsprekend dat zou zijn.....
Ik kan dat idd wel gaan zeggen, maar hoe leg je dat het beste kort door de bocht uit, en met kort bedoel ik ook kort, in een paar zinnen. Bedankt voor je opmerking, die is goed op zijn plek.
Kristal
12 jaar geleden
Misschien dat je in jouw geval het ná de reading kan zeggen, dat je ze opmerkzaam maakt hoe zijzelf zitten te knikken etc.
en de antwoorden invullen. Op die manier hebben ze er ook iets aan. Dan leer jij ze de bedriegers herkennen. Dat de Tarot als instrument niet werkt ben ik niet met je eens. Misschien is het leuk voor je om eens te oefenen met blind readings.
Dus, met mensen die je niet kan zien en geen antwoord mogen geven. Via internet bijvoorbeeld. Het is maar een idee, maar misschien verras je jezelf wel :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef me op voor een proef.
Kristal
12 jaar geleden
Ha! Dat is leuk Ed :-)) Wiccalife, wat denk je ervan, lijkt je dat leuk? Als je wilt kan ik je misschien adviseren hoe jezelf voor te bereiden, maar waarschijnlijk weet je dat zelf wel :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk komt cold reading hier om de hoek kijken, want een deel van wie ik ben is te lezen op G.V.
Maar wie ik echt ben, weet niemand.
Zelfs mijn foto in de avatar hoeft niet echt te zijn, maar die van mijn broer.
Zou het wel zeer op prijs stellen dat het door ging!
Ben erg benieuwd, of leg ik hiermee een druk op een prestatie?
Zal een nieuwe foto in mijn avatar zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil het zeker proberen, maar wat is de praktische manier?
Kristal, laat anders even via pbtje even weten hoe jij het in gedachten had. Ik zou ed graag doormiddel van evt. foto's de kaartlegging willen laten zien. Ik kies dan wel een andere methode die minder kaarten bij de legging nodig heeft, anders moet ik zoveel foto's gaan bijvoegen. En ik wil het eigenlijk het liefste morgen avond doen. Het is dan volle maan......dat is voor mij prettig.
Kristal
12 jaar geleden
Eigenlijk zou het iemand moeten zijn die je niet kent.
Maar voor nu is Ed ook leuk natuurlijk.
Ik stuur je een pbtje :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi voorbeeld hoe cold -reading werkt.
Geef dat wel aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ed ; dat deel wat ze al kennen van GV is geen cold reading, maar hot reading, en nog veel interessanter voor een kaartlegger. Maar ik geloof Wiccalife als ze zegt dat het een spelletje is en dat ook haar clienten voorhoudt. Pas echter wel op : dan nog blijven er mensen die er heilig in geloven. Uitleggen wat cold-reading en hot-reading is, wat Barnum-beweringen zijn en hoe dat psychologisch werkt, is aan dat type vaak zelfs niet eens besteed. En je pikt ze er op het oog lang niet altijd uit ! Ik heb zelf wel eens met een vriendin voor de gein op een of andere open dag kaarten gelegd; we hebben ons helemaal blauw gelachen, maar potverdorie, er waren er een paar bij die ons (of de kaarten) desalniettemin blind geloofden. Daar hebben we wél een en ander aan moeten rechtbreien zeg !! Aan het eind van het verhaal 'geloofde' echter eentje nog steeds niet in 'cold reading' en schreef ons allerlei krachten toe die we helemáál niet hebben. Ik vrees dat het vooral de jurk was die het hem deed. Ik begin er niet meer an ; spelletje of geen spelletje, je speelt met vuur. Vooral met labiele mensen, die er lang niet altijd labiel uitzien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, ik kan je helemaal volgen, volkomen realistisch, het is net zo als met glaasje draaien.
Toch is er wel een deel van waar, maar dat is juist het deel waar jij niets mee kan.
In al die duizenden discussies die ik hier op G.V. gevoerd heb, heb ik geleerd heel kritisch te kijken en niet alles zo maar aan te nemen voor waarheid, ook al lijken sommige dingen ook heel echt.
Maar als je eens een sessie zou meemaken die ik hier iedere week met mensen heb, dan blijf je toch met een aantal vragen zitten.
De impact van bij sommige personen is zo enorm heftig!
En dan gaan al die vragen van G.V. door me heen en alle kritiek die ik gehad heb, dus als er dan niets paranormaals gebeurd, wat kan, dan veroorzaak ik het zelf allemaal!
En eigenlijk is dat nog meer ongeloofwaardig.
Dus sluit je paranormaal uit, dan blijf ik over.
Begrijp je mijn dilemma?
heb net een half uur geleden bij iemand pijn weggehaald, suggestie? Toeval? Onzin?
het zou me een zorg zij, ze ging zonder pijn weer weg.
Snap je nu, dat ik tussen twee werelden in zit?
Jij hebt volkomen gelijk met jouw uitleg en standpunt, echt volkomen gelijk!
Maar daar loop ik mee vast.
Dus, ja, ik ga die proef doen en ja, ik kijk heus wel uit, ik laat me niet gek maken, maar het voelt goed ( intuïtie).
Ik verwacht er veel van, want ik weet/ voel wie wiccalife is.
Kristal
12 jaar geleden
Ja Marleen, het blijft altijd een punt, dat is gewoon zo
en om niet in de herhaling te vervallen sluit ik me aan bij jouw reactie Ed. Het blijft nu eenmaal een feit voor mij, en voor Ed blijkbaar ook, dat ik bepaalde ervaringen niet logisch kan verklaren Marleen.
Maar oja!! Wat heb je gelijk als je zegt dat sommige mensen zich daar totaal gek door laten maken. Soms is dat ook vooral tijdens een eerste periode wanneer men zich bewust wordt dat er meer is dan alleen de tastbare werkelijkheid om ons heen. En dan kan je wel eens even de weg kwijtraken. Gelukkig kan dat zich ook weer herstellen, waarna je kritisch en stevig geaard/gegrond evengoed waarde kan hechten aan paranormale ervaringen. Ik ben benieuwd Ed, hoe de proef gaat verlopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal, wiccalife heeft mijn mail gehad.
Het is een zeer heftige opdracht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ed ; dat is niet helemaal waar , hoor. Ook ik kan niet alles verklaren, en ik sluit alles wat paranormaal is of alszodanig waargenomen kan worden niet uit. Zolang, het oude liedje, er maar iets waar te nemen of aan te tonen is. De dingen die er soms tussen mensen gebeuren - ook tussen 'gewone' mensen in 'alledaagse' situaties trouwens, niet alleen in vooropgezette spirituele 'sessies' - die nauwelijks meer toeval lijken, of werkelijk wonderbaarlijk danwel ongelofelijk zijn, verwacht ik zelf echter eerder uit de een of andere psychologische of biochemische hoek een 'verklaring' voor dan uit een bovennatuurlijke. Maar voor het 'verschijnsel'/gebeuren an sich is een eventuele verklaring - en daar zul je het met me eens zijn - vaak niet eens relevant. Dat is meer voor jezelf; die 'hoe bestáát het?'-vraag beantwoord willen zien. Voor mij is het zoeken naar paranormale verklaringen terwijl we nog maar zo weinig weten van de psyche en de werking van de hersenen van de mens (die wetenschap verkeert nog zo ongeveer in een embryonale fase), net zoiets als op zoek gaan naar leven in de ruimte, terwijl we nog nauwelijks weten wat er op onze eigen aarde (met name in de oceanen) rondscharrelt. Ik had vroeger een buurmeisje dat door de muur heen voelde als ik hoofdpijn had, en dan bij me kwam om het 'weg te halen'/ strijken / masseren, wat uitstekend werkte. Hoe dat werkte weet ik nog steeds niet, maar het moet iets geweest zijn tussen haar en mij. (Ook al was ik toen al behoorlijk sceptisch, zij het nog bij lange na niet zo sceptisch als tegenwoordig). Terwijl we verder eigenlijk niks (gemeen) hadden. Zulke dingen gebeuren, en hoewel ik het leuk zou vinden te weten hoe het werkt, breek ik me er verder het hoofd niet over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooie discussie Marleen.
Mooie open discussie!
Ben ineens erg onder de indruk van je i/p/v/ tegen je te strijden.
Terwijl anderen hier op G.V. beweren dat bijna alles al is onderzocht en bewezen is, laat jij juist een hele grote ruimte over ,voor wat er misschien nog kan komen.
De kennis van de huidige wetenschap is een goed vertrekpunt voor meer onderzoek en het is zoals je zelf zegt, in embryonale fase, meer niet.
Mooi van dat buurmeisje, een jaar of 7 a 8?
Maar ik begreep, ook uit andere vroegere antwoorden van je, dat je erg vervelende ervaringen hebt gehad met enkele vriendinnenvan je ( vroeger).
Spirituele mensen zijn helaas vaak erg gevoelig, soms te gevoelig!
Velen worden opgenomen in psychiatrische inrichtingen en platgespoten, de maatschappij kan hier nog niet mee om gaan.
G.V. is een goede afspiegeling van die maatschappij, hier zie je het zelfde gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat buurmeisje was 20 ofzo en ik 22 ; we woonden op onszelf in aangrenzende flatjes. En ik heb nog steeds moeite met het woord 'spirituele mensen' omdat ik mezelf daar zeker ook onder reken, zonder ook maar raakvlakken te hebben met mensen die zichzelf zo noemen of in de volksmond zo genoemd worden. Maar je hebt in zoverre gelijk dat mensen die 'doordraaien' op het 'spirituele' vlak nog een grote kans hebben in de psychiatrie te belanden. Ik zou echter niet durven beweren dat ze daar op de verkeerde plaats zijn, al hebben we misschien nog niet overal de juiste behandelingsmethode voor. Ook zou ik niet durven zeggen dat alles wat nu onder de psychiatrie valt, ook een ziekte is. En misschien is het soms toch een vorm van 'godsdienstwaanzin' (maar dan anders) die ook van alle tijden is. Tot op de dag van vandaag merk ik van tijd tot tijd dat ik feeling kwijtraak met mensen die met de voetjes van de vloer gaan, om het maar even plastisch uit te drukken. Waar ik het onderwerp kan vermijden en de contacten niet te intensief zijn, doe ik dat. Waar dat niet kan, vaak omdat het te ver gaat, merk ik wel verwijdering ja. Over onverklaarde dingen kunnen we discussieren / brainstormen ; over dingen die allang verklaard en begrepen zijn, alsook oplichters en charlatans, kan dat nu eenmaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen ja het woord spiritueel denkt de lading niet, ( of te veel) het is eigenlijk een zeer ongelukkig woord en net wat je zegt, jij bent ook spiritueel, tot een bepaalde grens.
Maar weet je, ik hoor ook stemmen in mij hoofd en daar werk ik mee, daar krijg ik veel informatie van ,van zaken die ik niet kan weten, maar stel ik ga naar de dokter en vertel, ik hoor iedere dag stemmen in in hoofd!!!
En ze blijven na wat medicijnen maar terug komen!!!
Waar kom ik dan terecht? Kijk dat bedoel ik, die mensen die met de voetjes van de grond komen, hebben zelf een probleem, want je moet ondanks alles volkomen nuchter blijven in dit soort zaken, je niet gek laten maken, je leven niet laten bepalen door te pendelen e.d.
dan zoek je ergens een zekerheid in het spirituele die er bij je zelf niet voldoende is en dan gaat het fout, soms gigantisch fout.
Zie je dit in je nabije omgeving gebeuren, ja, logisch dat je daar afstand van gaat nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wiccalife, ben onder de indruk van de uitslag van de test kaart leggen.
Een deel van de uitslag kan ik mogelijk uitleggen als cold-reading, immers bewust en onbewust wist je dingen van me via G.V., ze kloppen trouwens wel.
Een deel van de uitslag, is voor veel andere mensen ook van toepassing, maar kloppen bij mij ook.
Maar een ander erg belangrijk deel staan uitermate rake dingen in, die voor de meeste anderen niet van toepassing kunnen zijn, die zijn te persoonlijk, te bijzonder. Het is juist dat deel van de kaartlegging, waar ik antwoorden zocht, waar vragen zijn, waar frictie is, waar gezocht wordt naar een vervolg weg, een toekomst visie.
Kaart leggen kan dan wel cold reading zijn, maar de invloed van de persoon die het doet, is groter dan het spelletje zelf.
De kaarten zijn de sleutel voor informatie. Wat wel over blijft, wie en wat bepaalt de volgorde van de kaarten, stel je had ze opnieuw geschud, dan hadden er vrijwel zeker andere kaarten gekomen, met een andere uitleg
maar mogelijk leiden andere kaarten naar andere informatie, die ook van toepassing zijn op de huidige situatie.
Maar gezien vanuit een ander standpunt/ uitgangspunt. Zo zou iedere kaartlegging waardevol kunnen zijn.
Kritisch bekeken, vanuit het rationele, klopt er te veel informatie die je gemiddeld zou kunnen verwachten en dat verbaast me in grote mate.
Bedankt voor je energie die je hier in gestoken hebt en de durf je hier kwetsbaar op te stellen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het graag gedaan Ed, en het was voor mij net zo bijzonder om te mogen ervaren als voor jou....dus nee, jij bedankt ed...het heeft me weer een stukje zelfverzekerder gemaakt....ik durf me weer een beetje meer kwetsbarder open te stellen vanaf nu en kan bepaalde gevoelens nu ook weer wat beter plaatsen en verklaren met woorden.... **Energie, kracht, licht en een glimlach voor iedereen**
Kristal
12 jaar geleden
Mooi dat jullie het beiden zo positief ervaren hebben ! :-))
Heb je jezelf verrast Wiccalife? Even terugkomend op wat jij zegt Ed:
citaat:-...stel je had ze opnieuw geschud, dan hadden er vrijwel zeker andere kaarten gekomen, met een andere uitleg-
Dat kan heel goed, het is ook een soort ongeschreven wet om niet 2 x dezelfde vraag achter elkaar te stellen. Niet omdat het niet mág of zo, maar omdat je je intuitie daar niet mee ontwikkelt. Het eerste antwoord is het zuiverste, de rest schept verwarring. Maar soms begrijp je de betekenis van de symbolen niet in verband met de vraag. Wat je dan wel kan doen is om aan jezelf (of je hoger zelf, of hoe je het ook noemen wilt) om verduidelijking van die kaart vragen.
Zo werkt men er meestal mee (als het goed is ;-)) )
eigenlijk niet net als met een horoscoop .
je leest en haalt eruit wat jij denkt of wilt lezen ,
zo zijn ze ook bedoeld .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet ; het zijn gewoon kaarten, en naast tarotkaarten kun je voor dit trucje ook gewone speelkaarten of eender welke speciaal ontworpen set kaarten gebruiken. Ansichtkaarten desnoods. Zelfs met een spel memory kun je leuke dingen doen.

De truc zit hem in de vrije associatie, liefst gecombineerd met een beetje cold reading (en nog liever hot reading, dus met voorkennis), en een gretig, goedgelovig 'slachtoffer'.

Het is geen gezelschapsspelletje (al kun je er veel lol mee hebben als je het niet serieus neemt) maar een manier om de 'toekomst te voorspellen' danwel 'inzichten te geven' , door iemand die de kaarten 'leest' (dus verhaaltjes bedenkt bij de plaatjes die kunnen passen bij degene die de kaarten trekt).

Sommige mensen zijn hier heel goed in en heel integer, en doen weinig meer dan een goed gesprek of een bedreven psycholoog je zou kunnen vertellen, of laat zelfs jou vertellen en trekt daar conclusies voor je uit. Echte charlatans echter bedenken de meest wilde onzin, en vragen er ook nog geld voor. En bij iemand die daar erg open voor staat, zou dat zelfs in potentie schadelijk kunnen zijn. Het kwalijkste en gevaarlijkste is het type dat zelf ook denkt dat er in haar (meestal haar) vaak vergezochte 'ingevingen' waarheid schuilt.

Waarom mensen het doen ? Meestal de zelfde reden als waarom ze een horoscoop laten trekken of hun hand laten lezen : een poging een soort van controle te krijgen over dingen waar je geen controle over hebt, of een leidraad voor het nemen van beslissingen. Zolang je het niet te serieus neemt, kan het geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord.
+