Zijn er veel 'afvallige' moslims in Nederland?

In een tijd waarin onze samenleving toch aardig aan het seculariseren is kan ik me voorstellen dat er ook steeds meer jonge moslims hun geloof verlaten. Zijn hier cijfers over of heeft iemand hier verhalen over. Hoe reageren de ouders en de omgeving hier op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of er veel moslims zijn die hun geloof verlaten, volgens mij doen ze er minder aan maar ze blijven wel moslim. Wat mij juist opvalt is dat er zoveel Hollanders moslim worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik uit mijn ervaringen spreek in mijn omgeving, zijn inderdaad de meeste jonge moslims niet echt bezig met hun geloof maar verlaten die niet volledig. Ze vasten en bidden wel maar ze houden zich bijvoorbeeld niet helemaal aan de kledingsvoorschriften of andere zaken.
Maar als ze wat ouder worden en volwassener dan beginnen ze zich meer bezig te houden. Integendeel, soms hoor ik ook dat er juist meer jonge mensen zich bekeren of gaan beginnen praktiseren.. Dus exacte cijfers kan je niet bedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Arzukoca: Zoveel NEDERLANDERS (Hollanders wonen in de provincies Noord- en Zuid-Holland) worden er niet moslim hoor. Het zijn er maar ongeveer 500 per jaar. http://nl.wikipedia.org/wiki/Islam_in_Nederland#Nederlanders_bekeerd_tot_de_islam
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar: Maar???? 500 per jaar is veel hoor en zeker ook voor de godsdienst islam. Ik vind het echt veel hoor :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
500 mensen op 17 miljoen? Dat noem ik niets. We hebben meer dan 800 duizend moslims in Nederland. 500 meer of minder op zo'n aantal, is niets.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb een vraag, hoeveel " afvallige katholieken" zijn er? Wordt dat ergens bijgehouden?

Het beste antwoord

Waarschijnlijk wel, maar ze durven het niet openbaar maken. Websites voor afvallige moslims maken sinds een paar jaar duidelijk hoe groot het probleem is. Steeds weer is het anonieme verhaal: niemand mag het weten, anders loop ik groot gevaar. Het aantal moslims dat openlijk met de islam brak is minimaal: tientallen hooguit, en ze houden zich muisstil. Volgens de sharia geldt overal een verbod op afvalligheid voor moslims, ook in Nederland.

In Nederland en omringende landen kunnen islamverlaters zo veel represailles verwachten, (uitstoting, doodsbedreigingen, geweld) dat ze daar doorgaans van afzien of in het geheim breken met de islam. In 2004 maakte de Evangelische Omroep een documentaire over Nederlandse moslims die christen waren geworden, en vond er twee bereid te spreken.

Een van de twee, een Iraakse man, ging kort daarna terug naar Irak en werd toen veiligheidshalve maar weer moslim. Een Nederlands-Koerdische vertelde dat ze een paar jaar geleden had gebroken met de islam, maar dat haar ouders en zoon daar nooit achter mochten komen.

Wereldwijd zouden er één miljard mensen als moslim door het leven gaan. Maar dat aantal geeft een schijnwerkelijkheid weer, zolang het niet is toegestaan de islam te verlaten. Nu weet niemand hoeveel moslims er eigenlijk zijn en zéker niet hoeveel afvalligen er zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje :)

Andere antwoorden (1)

Volgens dit artikel zijn er in 2 jaar tijd 22.000 minder moslims (van 857.000 naar 825.000):

http://www.pluspost.nl/tsunami-nederland-telt-minder-moslims/14087/