Wie weet er iets af van het in trance raken?

ik heb gehoord dat het mogelijk zou zijn om buiten jezelf te treden. Door een bepaalde denkwijze en rust op te zoeken, vergeet je alles om je heen en denk je even niet aan je huidige en dagelijkse leventje. Je zou bijvoorbeeld je favoriete plaats om te zijn (vakantiebestemming) kunnen zien. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier ervaringen mee hebben of er meer van weten...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Antwoorden (11)

De enige manier die ik kan bedenken is een soort van meditatie, innerlijke rust en één worden met jezelf.

Meditatie kan tot doel hebben om je leven te bekijken van buitenaf. Als een soort van buitenstaander stil te staan bij wat je doet en hoe je reageert. Meditatie kan nuttig zijn om je dromen te beleven zonder het land te moeten verlaten.

Je kan deze 'toestand' bereiken door één te zijn met jezelf en je eigen leven even te vergeten. Dit is ongevaarlijk en van een echte trance is er geen sprake.

Je kan het beste beginnen door in een gemakkelijke houding (kleermakerszit, met de benen gestrekt) op de grond te gaan zitten met een kaars voor je. Je blijft je aandacht vestigen op de kaars. Tenslotte sluit je je ogen en probeer je de kaars in te beelden met je ogen gesloten.
Rustige muziek kan helpen om een rustige toestand te bereiken, maar om echt weg te dromen is stilte essentieel.

Je concentreert je met je ogen dicht op de kaars en op de punten van je lichaam die de grond raken. Voel de druk van de grond op je enkels, benen, zitvlak.

Je probeert, en dit zal pas lukken na enige oefening, om te denken aan je favoriete bestemming en je tracht jezelf daar te plaatsen. Beleef een droom als een soort van werkelijkheid en denk aan alles dat je leuk vindt.

Ikzelf probeer deze rusttoestand iedere avond te bereiken voor het slapengaan, als ik nog niet te moe ben. Het kost enige oefening en afhankelijk van de dag die ik gehad heb kan ik mezelf soms tot rust brengen op deze manier.

Er zijn veel goede website's op het internet te vinden over meditatie. Meditatie is wel een soort van trance, doch ongevaarlijk. Je blijft de controle behouden (dit is zeer belangrijk!) en je beleeft de ultieme rust ervaring.

Geduld en erin geloven zijn essentieel.

Er zijn verschillende manieren om te mediteren (zie bronvermelding 2) en je hebt verschillende soorten meditatie. Het is de bedoeling om een goede vorm van meditatie te vinden, die bij je past. Veel proberen en vooral veel oefenen.

Ik hoop dat je er wat mee geholpen bent.

Groeten,
JJanom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
t Is niet zozeer in trance raken maar meer in het
niets"raken... Het heet meditatie. Tijdens meditatie kun je proberen te visualiseren, dus je in te denken bijvoorbeeld dat je aan een wit strand zit met wuivende palmbomen. je zit daar met wapperende haren ( beetje moeilijk als je stekels hebt) en kijkt naar links... je hoort het ruisen van de zee, je ruikt het zeewater... In de verte zie je een groot schip[ voorbij varen, je hoort meeuwen en ziet ze over het water vliegen, op zoek naar voedsel. Je voelt de zandkorrels onder je voeten... Opeens ruik je een parfum van een persoon die voorbij komt lopen. Heb je je dit allemaal in kunnen beelden en voor je kunnen zien? Dan was je zojuist aan het visualiseren...
Van eej yoga leraar kreeg ik onlangs de tip een bewustwordingsmeditatie te doen, waarmee je dit kunt trainen. Het helpt je in het hier en nu te blijven en je zintuigen te trainen en gevoeliger te worden voor natuurlijker zaken dan de maatschappij waarin we leven...
het gaat zo:

5 minuten zitten en alles in je opnemen in een omgeving waar je graag bent: je gebruikt al je zintuigen, proeft, ziet, ruikt hoort en voelt alles in je omgeving. Een bos bijvoorbeeld, geur van bomen blomen, tsjirpenede vogels, geruis van de wind door de bomen, alle kleuren details neem je in je op

5 minuten je ogen sluiten en alleen alles horen wat er om je heen gebeurt.

5 minuten alles ruiken wat er om je heen te ruiken valt.

5 minuten alles voelen.

Nu 5 minuten alles ervaren met je ogen dicht en al je zintuigen in werking, haal het ruiken voelen horen en zien erbij, alles bij elkaar...

Door dit te doen zo nu en dan train je visualisatie... over meditatie zelf wat ik dagelijks doe, kun je hier op GV siwieso heel veel terugvinden en waarschijnlijk ook tijdens deze vraag al, dus daar zal ik nu niet op in gaan.

Meditatie is er in vele vormen, maar zelfs als je alleen maar van een uitzicht geniet en geen telefoon pc of tv en andere stoorsenders in de buurt ben je al meditatief bezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thnx Ed
Naast de al genoemde meditatie weet ik nog een manier.
Mijn vader heeft al sinds een jaar of 20-25 een zogenoemde "brain machine". Het is een soort zonnebril met lampjes aan de binnenkant, die gaan knipperen in het door jou zelf gekozen ritme/programma (er zit een soort computertje bij) Het is dan de bedoeling dat je die bril opzet en dan muziek naar jouw keuze onder de koptelefoon (die ook weer aan die machine zit en extra bas-tonen uitzendt). Zo zit je echt in je eigen wereldje, en vergeet je inderdaad alles om je heen, behalve waar je op dat moment wil zijn.

Zoals ik het zelf altijd ervaren heb, lijkt het heel erg op een ontspanning met een soort dromen, maar dan kun je die dromen wel zelf sturen (want je bent natuurlijk wakker). Dit heb je zelf grotendeels in de hand, want je kiest je eigen muziek en je eigen (onder)ritme qua lampjes en bas.

Ik heb ze de laatste jaren ook wel eens op trance-feesten gezien, maar dan was het meteen 10-15 euro voor een paar minuten. Ik ben in ieder geval met de thuis-versie ervan!

Linkje voor meer info: (doet meer als ik dacht ;-) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is in trance raken een soort zelfhypnose. De derwisjen deden dat door steeds maar rond te draaien. Medicijnmannen brengen in bepaalde samenlevingen vooral vrouwen in trance. Ik probeer regelmatig mijn echtgenote en mijn kinderen in trance te brengen, maar het lukt mij niet. Ik denk overigens ook niet dat die Afrikaanse medicijnman daarin zou slagen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wel of niet echt in trance kunnen komen is een wazig gebied van ons bewustzijn.
Er is moeilijk ergens een grens aan te geven waar een trance begint

Toegevoegd na 2 minuten:
Als het je lukt dan is het een verblijf van je geest in het niets.
Het is tijdloos en zeker geheel anders dan slapen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Op de foto hieronder , waar een kunstmatige grot is te zien, is door bepaalde omstandigheden erg veel energie aanwezig, mensen raken soms spontaan in een diepe trance, zonder enige vorm van mediteren.
Het gebeurt daar alleen al door het toe te laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo mooi he +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, zo mooi!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal juist :-)
De menselijke geest is tot veel in staat . Hoe je komt tot een trance ervaring is niet zo belangrijk, wel dat je het laat gebeuren zonder gebruik te maken van drugs ( ook LSD , paddo's , peyote of marihuana ) .

Drugs brengen je onvoorbereid te ver weg , waar je je contröle verliest en kwestbaar wordt . Angst , psychose en verslaving liggen dan op de loer.

Persoonlijk heb ik leren lucide dromen. Het gebeurt niet vaak , maar als het gebeurt, dan ben ik in een andere werkelijkheid , ik ben mijzelf , maar dan in een heel andere omgeving.

Onderscheid is niet goed te maken , details en kleuren komen overeen met wat we overdag werkelijk meemaken. En ik kan soms met mensen praten in mijn lucide droom.

Als je lucide bent aan het dromen en iets wilt dan kan je voorzichtig proberen om daar aan te werken. Ik zeg voorzichtig omdat je niet zo veel bewustzijn wil krijgen dat je je zelf wakker maakt . Omdat je niet meer geloofd dat waar je je bent , dat dit kan blijven bestaan , dat het jouw realiteit is geworden.

Ik heb geprobeerd te vliegen of zweven. Tijdens het lucide dromen liet ik mij vallen , maar in plaats van te vallen op de grond bleef ik zweven . Daarna kon ik mij vrij verplaatsen , maar ik bleef dicht bij de grond . Maar kon mooi alles van boven observeren.

Of het mogelijk is om - bewust - bij een favoriete plaats te komen weet ik niet , maar ik denk dat het in een lucide droom mogelijk is .

Lucide dromen vergt wel oefening en voorbereiding , maar je droomt * toch* iedere nacht , dus een paar minuten oefenen per dag moet toch kunnen.

Het gaat er dan vooral om , je overdag , in diverse situaties af te vragen of het echt is of dat het een droom is . Als je je dat vraag afvraagt overdag, dan is er de kans dat je het je ook een keer 's nachts in een droom afvraagt . Dat is de mogelijkheid lucide te gaan dromen. Je realiseerd je dat het - niet - echt is , dat je droomt, maar dat je wel jezelf bent en de dingen écht ziet en beleeft. Dan kan je erg veel beleven in je droom.

Ik zelf heb maar af en toe een lucide droom , meestal droom ik gewoon , net als iedereen , onbewust.

Toegevoegd na 7 minuten:
O ja , hoe weet je in een lucide droom dat het niet "echt" is wat je meemaakt : Je kan je geen logische geschiedenis van hoe je er bent gekomen herinneren. Je bent * niet * opgestaan, bent niet op de fiets geklommen , hebt geen reis gemaakt . Dat deel van je ervaring ontbreekt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucide_droom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe kan ik dat leren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het iets is dat je kan / of niet kan . Maar je kan er wel voor open staan. Ik denk dat jij daar wel voor open zou staan . Beginnen met bewuster met dromen omgaan . Dromen opschrijven , met alle gevoel dat daarbij meekomt . Daarna de suggesties uitproberen die in het wikipedia artikel staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hallo GE, dromen opschrijven doe ik al,. maar ik droom te weinig, hoe bevorder ik dat nog meer?
Het buiten jezelf treden (uittreden) en je dagelijkse zorgen vergeten (meditatie) zijn 2 heel verschillende dingen. Tips voor meditatie zijn hier al veel gegeven dus daar kun je al wat mee; uittreden zou ik niet te licht over denken. Dat kun je beter gewoon laten gebeuren zoals het al gaat: onbewust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet er zelf niets van. Maar heb op YouTube een keer een filmpje gevonden hoe je dat kon doen. Ik moet zeggen dat het mij niet gelukt is om in trance te raken, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik me volgestopt had met zure matten, dus dan ben ik niet zo geduldig xD Kortom, je kan misschien ook zo'n filmpje opzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat de CIA tijdens de koude oorlog experimenteerde met het 'buiten lichaam treden'. Ze lieten kandidaten in gedachte afreizen naar een geheime basis van de VS in de Grote Oceaan en lieten hen de gebouwen beschrijven etc. Het idee was dat deze mensen zo ook konden spioneren bij de Russen. Een enkele kandidaat gaf licht hoopvolle resultaten, maar het project werd stopgezet omdat de resultaten er niet waren of maar een enkele keer een beetje in de buurt.
En de mogelijkheden van goede luchtfoto's namen ook toe.
Ik las dit enkele jaren geleden in een blad als Kijk of Quest o.i.d.

Verder hebben neurologen een acceptabele verklaring voor buiten lichaam treden, kan dit GEVOEL zelfs kunstmatig worden opgewekt (hersens foppen) maar verklaard dit niet enkele opmerkelijke gevallen van mensen die iets zagen door buiten hun lichaam te treden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou eens binaural beats kunnen proberen. Een binraural beat is een toon waarbij er tussen je linker- en je rechteroor een klein frequentieverschil wordt gecreëerd. Bijvoorbeeld links 100 Hz en rechts 108 Hz. Je hoofd maakt daar dan een frequentie van 8 Hz van. Dergelijke lage frequenties is waar je hersens mee werken. Met dergelijke frequenties kun je jezelf in verschillende staten van bewustzijn brengen. Het werkt niet bij iedereen (bij mij in elk geval niet), maar het valt allicht te proberen.

Binaural beats kunnen wel een beetje vreemd/eng klinken. Mocht je dat ook ervaren, probeer dan eens isochrone tonen (isochronic tones). Die zijn wat vriendelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in trance raken? dat kan je als je mediteert. dat je even ´´weg´´ bent van aarde. geestelijk natuurlijk.