Verlegenheid heeft zeker positieve kanten.
Door een verlegen houding kan men vaak kritiek voorkomen. Men zal minder snel in conflictsituaties terechtkomen.

Ook worden verlegen mensen vaak als prettig en vriendelijk in de omgang ervaren. Omdat ze niet bedreigend zijn worden ze vaker in vertrouwen genomen.

Verlegenheid biedt de mogelijkheid om selectiever met mensen om te gaan en rustig en onopvallend contact te zoeken met mensen die men aardig vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Doordat je met verlegenheid andere eigenschappen, die als negatief worden ervaren kan elimineren.
Als je verlegen bent ben je niet iemand die steeds op de voorgrond treedt. Dat laatste wordt vaker negatief als positief ervaren.
Verlegenheid wordt zelden als negatief ervaren in de omgang met anderen. Sterker nog wordt vaak als vriendelijk en lief ervaren.
Maar aan iedere eigenschap is iets positiefs en negatiefs te vinden. En dat is afhankelijk van zowel de zender (degene met een eigenschap) als de ontvanger (degene die de eigenschap opmerkt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat men verlegengeid vaak verwart met bescheidenheid,wat wel m.i. een positieveeigenschap is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 verlegenheid kan een handicap zijn voor de persoon die verlegen is dus zelf zie ik dat niet als een pos eigenschap om die reden. (werkt niet zelden beperkend) en bescheidenheid siert de mens :)
Ik begrijp je vraag als: 'ik ben zelf verlegen en wil daarvan graag de positieve kanten zien'.
Het gaat er dus niet om, wat anderen positief vinden aan verlegenheid, maar hoe je het zelf als positief kunt ervaren.

Ik ben zelf heel verlegen geweest, al heb ik nu geleerd om me wat meer te uiten. Ik zei vroeger niet veel in gesprekken, maar ik zat erbij te luisteren. Daardoor heb ik wel goed leren luisteren. Ook heb ik geleerd goed te kijken naar het gedrag van de mensen (soms wel van een afstandje). Op basis van wat je hoort en ziet kun je veel over mensen te weten komen.
Dit vind ik een positieve kant van verlegenheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verlegenheid en bescheidenheid liggen in elkaars verlengde.. bescheidenheid is in de meeste culturen een deugd.. iemand die verlegen is (en dus ook subassertief) eist niet zo veel... dit word door velen (op zijn minst) als sympathiek ervaren..
bij gebeurtenissen waarin zichzelf moet laten zien(denk aan sollicitatiegesprekken en spreekbeurten) word het weer als niet positief beoordeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verlegenheid kun je gebruiken om de ander een veilig gevoel bij je te geven. Juist daardoor komt er meer openheid en beter contact.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verlegenheid is schijn zekerheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
Kun je dat misschien toelichten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zo zeer dat je, zoals hierboven omschreven, een ander een 'veilig' gevoel geeft maar meer het ontduiken van je verantwoordelijkheid nemen; ofwel de 'onschuldige' voorwensen.
Annswers
12 jaar geleden
dus het is een manier om je verantwoordelijkheid te ontduiken; zo had ik het nog niet bekeken.
Verlegenheid zie ik als onzekerheid betreffende jezelf: geen of weinig zelfvertrouwen/zelfovertuiging en niet assertief zijn. Onzekerheid is een vorm van angst.

Naar mijn idee is verlegen zijn ook geen eigenschap, maar (vaak onbewust) aangeleerd gedrag, dat dient als zelfbescherming.
Vooral bij jonge meisjes wordt verlegenheid wel gezien als schattig, onschuldig en lief.

Persoonlijk zie ik verlegenheid niet als positief/prettig, omdat het een maskeren is van jezelf: het niet jezelf kunnen zijn/ jezelf laten zien uit onzekerheid/angst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minmotivatie s.v.p.???
Bescheidenheid is een mooie eigenschap, als je verlegen bent ben je vaak ook bescheiden. Een beetje verlegenheid is goed en mooi. Te verlegen zijn waarbij je sub assertief gedrag laat zien is schadelijk voor jezelf.

Mensen die heel erg op de voorgrond treden zijn meestal ook heel onzeker en laten overcompensatie zien door in het andere uiterste te schieten.
Verlegen mensen zijn vaak gevoellig en zacht deze eigenschappen worden vaak als positief gezien.