Wanneer staat de planeet Mercurius in het sterrenbeeld Slangendrager (Ophiuchus)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het even voor je gegoogled :) en nou ben ik eigenlijk wel razend benieuwd of je dan weet wat het betekent. Nog nooit gehoord van sterrenbeeld Slangendrager namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wat ik dus uit wil zoeken. Ik vraag me af waarom in de babylonische tijd het is weggelaten. Omdat de bsbyloniers in de astronomie heeeel erg nauwkeurig waren lijkt het tegenstrijdig dat ze het maar weggelaten hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Slangendrager
http://www.nrc.nl/nieuws/2011/01/15/indeling-sterrenbeelden-op-zn-kop/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom het is weggelaten? Omdat Astronomie misschien een wetenschap is, maar astrologie is dat zeker niet. Met 12 symbolen kun je het makkelijker verdelen in groepjes van 3,4, of 6. Met cirkels verdeeld in 12 punten kun je de punten verbinden en mooie vierkantjes en driehoekjes krijgen... De 12 sterrenbeelden die wél gebruikt worden in de astrologie zijn ook niet even groot, maar krijgen wel ongeveer een maand per stuk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zeer zeker waar. Maar toch vind ik het apart dat we er zo weinig over weten. Aangezien het al zo lang bekend was. En waarschijnlijk niet alleen bij de babyloniers. Ik weet wel dat het door de precessie komt dat het weer in de diereriem zit maar toch hoe kan het zomaar weggelaten zijn. Het heeft ooit waarde gehad anders was het helemaal vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het getal 9 is een mysterieus getal in oude verhalen. Vanaf ram gezien is het ook het 9e sterrenbeeld. 17december is de laatste dag van het sterrenbeeld. Die datum staat gelijk aan de datum van de Saturnalien.
Dus ik ben ontzettend nieuwsgierig geworden naar dat sterrenbeeld. Ik ben benieuwd wie de traditionele heerser is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, weet je wat ík pas raar vind: Er worden allerlei dingen toegeschreven aan een aantal patroontjes in de nachtelijke hemel, maar niemand die je precies kan uitleggen op wat voor manier die sterren die lichtjaren van ons verwijdert zijn ook maar enige invloed uitoefenen. Niemand die je een coherent verhaal kan vertellen over waar de eigenschappen toegeschreven aan sterrenbeeld X of planeet Y op gebaseerd zijn. Er wordt binnen sommige kringen gebruik gemaakt van bijvoorbeeld de planeet Neptunus - welke niet met het blote oog zichtbaar is, en waarvan het bestaan niet door astrologen voorspeld is, terwijl het - als het ook maar enige daadwerkelijke invloed zou hebben - álle voorspellingen in het verleden beïnvloed zou moeten hebben. Er wordt alleen gekeken naar een relatieve handvol hemelobjecten, terwijl alleen al dit zonnestelsel is vergeven van groot en klein ruimtepuin. Dit wordt - om arbitraire redenen, want er wordt nooit uitgelegd waarom precies, en hoe dit bepaald is - totaal genegeerd. Het is wel heel toevallig dat het patroontje dat wij hier hebben genoemd naar een set aquatische dieren toevallig een "water"-teken is, alsof die sterren ook maar enige weet hebben van hoe wij ze zien en waar wij ze mee associëren. Ook met de vraag "wie" de "traditionele heerser" is... Wat in vredesnaam betekent dat? Zoals gezegd, er is nog nooit iemand in de buurt van die sterren geweest, en het is niet een specifieke locatie, slechts een richting - wat valt er te heersen? Allemaal loze kreten zonder enige nuttige betekenis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja daar heb je gelijk in maar hoe verklaar je dan dat de planeet Saturnus echt al zoooo ontzettend lang bekend is? Waarom word het geassocieerd, met een zeis oftewel het wapen van de dood? Waarom bevond het romeinse feest ter ere van Saturnus zich op 17dec? Komt overeen met de datum van het sterrenbeeld Ophiuchus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Saturnus is met het blote oog zichtbaar. Het is dus weinig spectaculair dat deze al een lange tijd bekend is - zonder alle lichtvervuiling die je tegenwoordig in de steden hebt, is deze planeet gewoon zonder hulpmiddelen te volgen. Waarom Saturnus geassocieerd wordt met een zeis/het wapen van de dood? Saturnus (de godheid) werd geassocieerd met de oogst, niet met de dood. Om te oogsten, heb je een zeis nodig.. Saturnalia is geplaatst rond de zonnewende, wat gevierd wordt is dat de dagen weer langer worden, de terugkeer van het licht. Ophiuchus heeft daar niets mee te maken. De sterren in Ophiuchus hebben ook geheel niets te maken met 17 december. Die sterren zelf doen zover wij hier kunnen zien in elk geval niets spectaculairs rond die tijd. Dat wij in onze trip om onze eigen ster rond die tijd van het jaar zodanig gemaneuvreerd zijn dat deze niet er voor staat - vanuit ons standpunt gezien - is voor die sterren totaal niet relevant.

Antwoorden (2)

Volgens deze bron: http://www.volkssterrenwachtorion.nl/
in week 48, 51 en 52.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien er geen "in" Ophiuchus mogelijk is op enige betekenisvolle manier (het bestaat tenslotte uit een aantal sterren die niet eens bij elkaar in de buurt staan, maar slechts vanaf ons standpunt gezien dezelfde richting op is), en Mercurius toch echt om de zon heen draait en niet eens binnen een lichtjaar van een van de betreffende sterren komt, zou ik zeggen: nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar mijn weten doorloopt Mercurius toch alle 88 sterrenbeelden in 88 dagen?? Dus dan moet hij een keer in Ophiuchus terecht komen. En het is logisch dat hij nooit bij die sterren in de buurt komt. Maar vanaf de aarde gezien kan hij dan wel in het sterrenbeeld staan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je kunt niet in het sterrenbeeld staan, want het sterrenbeeld bestaat niet als daadwerkelijke fysieke entiteit. Het betreft een aantal sterren die vanaf een bepaald punt in de ruimte een (met de nodige verbeeldingskracht) herkenbaar patroon vormen. Je kunt in een kamer staan - een kamer is een fysieke locatie met duidelijke grenzen. Je kunt niet in een sterrenbeeld staan, want een sterrenbeeld heeft geen fysieke locatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan beweegt mercurius zich toch vanaf de aarde gezien door het patroon van Ophiuchus zoals de zon doet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ontken ik ook niet. Ze bewegen zich inderdaad, vanuit ons oogpunt, door het patroon. Ze komen er niet in. Dat is een statement over fysieke toestand, niet relatief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar ik snap dat mercurius er nooit echt bij in de buurt komt. Maar is het dan ook echt maar 1 dag dat mercurius zich in dat patroon bevind? Anders begrijp ik niet waar die 88 dagen en sterrenbeelden vandaan komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 88 sterrenbeelden zitten niet allemaal binnen de zodiac, dat zijn er maar 13. Je zult de planeten en zon nooit in de richting van Orion of het Zuiderkruis vinden. Dat Mercurius evenveel van onze etmalen doet over zijn baan om de zon, als dat wij willekeurige sterpatronen in de nachtelijke hemel hebben benoemd, is niet meer dan puur toeval.