Esoterie is een verzamelbegrip voor een breed scala aan levensbeschouwelijke stromingen en genootschappen, gericht op de kennis, leer en methodiek van de geestelijke ontwikkeling van het individu en de kosmos.

Spiritualiteit en mysticisme onderscheiden zich van esoterie, doordat zij zich daarentegen voornamelijk bezig houden met de praktische kant van de individuele bewustzijnsontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

'Spiritualiteit' is de overkoepeling van onderdelen, waarvan esoterie er één van is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Esoterie zou je kunnen zien als de uitingsvormen van spirituele effecten.
Spiritualiteit kan bedreven worden zoder dat er de behoefte is om daar tastbare en/of meetbare verschijnselen aan te koppelen.
De esoterie richt zich meer op het gebeuten van wat we het paranormale noemen.

Zou zou je geloof in GOD en religie vormen van spiritualiteit kunnen noemen maar je kunt ze niet rekenen tot de esoterie.

Hiermee maak ik alweer een onderscheid tussen religie en geloof in GOD omdat ik gezien heb dat religieuzen soms niet in GOD geloven en dat gelovigen niet zelden wars zijn van religie.

Dit kan te maken hebben dat religieuzen in het verleden onder het mom van Godsvrucht mensen die verdachte werden van esoterie of een ander religieus beleven respectievelijk voor heksen en ketters uitgemaakt zijn.

Veel dingen die vroeger als esoterisch gezien werden zijn thans erkende wetenschappelijk onderbouwde verschijnselen.

Je zou in dat verband de de esoterie de plaats kunnen noemen waar gebeuren en verschijnselen die wetenschappelijk (nog) niet verklaard worden maar niet toegedicht worden aan geloof, wachten op verklaring.
Dit is meer een eigen vertolking wat esoterie betekent dan de literaire uitleg.
Met het veranderen van het begrip esoterie in de tijd behoeft dit begrip ook een veranderende omschrijving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Esoterie gaat over levensvragen, levensdoel etc.
Spiritualiteit gaat veel verder, is algemener, maar er zijn veel overlappen hoor en misschien kun je zelfs zeggen dat esoterie een onderdeel is van spiritualiteit.
Een esoterische vraag over het levensdoel valt ook onder spiritualiteit, maar je persoonlijke stappen daarin weer niet. Esoterie is een spirituele wetenschap, zoals er wel meer spirituele wetenschappen zijn, zoals parapsychologie.

Eerlijk gezegd zeggen al die etiketjes me helemaal niets, omdat alles met elkaar verbonden is en mijns inziens niet los van elkaar bekeken kunnen worden. Want dan werk je met grenzen en ik denk dat die wel heel vaag zijn.

Tenminste zo denk ik dat het is, mocht ik het fout hebben dan hoor ik het wel van iemand, want zoals gezegd hou ik me niet zo bezig met grenzen. Soms moet je wel om voor mensen duidelijkheid te scheppen. Zo laat ik in mijn werk ook overkomen met welke gebieden ik me bezig houdt: de Bach bloesemtherapie, de numerologie (een esoterische wetenschap) en mandala-tekenen. Maar daarbij komen nog zoveel andere zaken kijken: chakra's, astrologie, psychologie, hoogsensitiviteit, etc etc.

Alles is met elkaar verbonden en wanneer je de verbanden ziet begrijp je een aantal dingen veel beter. Dus waarom eigenlijk die begrenzing? Ik denk dat door die begrenzing mensen de verbindingen vaak missen en daardoor een stukje inzicht. Jouw vakgebied, mijn vakgebied, waarom? Vaak heeft het allemaal te maken met regeltjes en wetten en een stukje bescherming van het eigen hachje. Mensen willen duidelijkheid en begrenzing, omdat over de grenzen heen de wereld onbekend is en dat is misschien wel eng... Jammer...