Ten tijde van Lodewijk de XIV (14de) waren tarot kaarten al heel bekend en werden deze op veel kitsch feestjes boven gehaald door een ingehuurde zigeunerin, rond diezelfde periode kwam ook een soort van Ouijabord op de voorgrond.
Het allereerste Ouijabord bestond ook niet echt uit de letters van het alfabet maar meer uit symbolische tekens.
In 1898 begonnen William en Isaac Fuld uit Baltimore in Maryland met de productie van het Ouijabord zoals we deze nu kennen ter vervanging van het automatische schrift (dit omdat een handschrift niet altijd duidelijk leesbaar was en men dus een alternatief zocht om toch op een snelle en duidelijke manier boodschappen door te geven)
Een Ouijabord is speelgoed dat op de markt wordt gebracht door de Amerikaanse firma Parker Brothers. Het bestaat uit een plankje op wieltjes en een speelvlak waarop letters en veelgebruikte woorden staan afgedrukt. Wanneer de deelnemers gezamenlijk het plankje over de letters bewegen kunnen antwoorden ontstaan op vooraf gestelde vragen. Doordat iedereen tegelijkertijd aan het spel deelneemt is nooit duidelijk bij wie de antwoorden precies vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In 1886 werd in de New York Tribune al melding gemaakt van een systeem dat op een ouijabord leek. Het idee was een variant op hulpmiddelen die al decennialang door 'mediums' en andere waarzeggers werden gebruikt. Volgens verkondigers van paranormale theorieën werd via dergelijke hulpmiddelen contact gelegd met onzichtbare entiteiten zoals geesten of demonen. In de tweede helft van de negentiende eeuw was in Europa en de VS sprake van een ware rage op dit gebied.

Elijah J. Bond speelde in op deze rage door in 1891 patent te laten registreren op zo een talking board ('sprekend bord'). Het speelgoedbedrijf van Charles Kennard bracht het systeem vervolgens op de markt onder de naam ouija board.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
En nu zijn er (althans, in de westerse wereld) hele volksstammen die oprecht bang zijn voor zo'n speelgoedbord...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die wereld is altijd mysterieus geweest..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
och gut fluppie... wat schattig