Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De Boeddha sprak over wedergeboorte, maar sprak er ook over dat de 'zelf' een ilussie is. Wat van 'jou ' wordt dan precies herboren volgens hem?

Boeddha vergeleek dat dus met een kaars. Zei dat zodra een vlam dooft, er weer een nieuwe begint, die niet los staat en ook niet dezelfde is als voorheen.
Dat is duidelijk, maar stelt Boeddha dan niet dat er eigenlijk helemaal niemand 'herboren' wordt?
Dat geboorte gewoon volgt op dood, maar dat dat in principe niets met 'wedergeboorte'' of 'reincarnatie' te maken heeft maar gewoon een natuurlijk principe is?

Dat lijkt logisch, maar waarom sprak Boeddha dan over 'weder'geboorte?

Ook geloofde Boeddha niet in persoonlijk bewustzijn of energie, slechts in universele eenheid van deze aspecten.
Waarom dan reincarnatie en wedergeboorte?

Wat verduidelijking wordt hoogst gewaardeerd!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga ik volgen, interessante vraag reistebrein

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (7)

Volgens de boeddha bestaat er niet zoiets als een persoonlijke ziel en is er dús ook geen wedergeboorte.

Veel mensen kennen reïncarnatie als een typisch boeddhistisch concept, maar de boeddha verwierp die leer - die al voor zijn tijd bestond - juist. Dat veel mensen de twee met elkaar associëren is vanwege de meest 'zichtbare' boeddhisten: Tibetaanse monniken, de Dalai Lama. Maar in feite is die stroming een erg kleine en atypische sekte binnen het boeddhisme.

Bovendien is het boeddhisme in de praktijk vaak verweven met allerlei andere tradities. Goden, demonen, geesten, voorouderverering, reïncarnatie, allemaal dingen waar veel mensen die óók boeddhist zijn zich mee bezighouden. Maar dat maakt het nog geen deel van de boeddhistische leer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+prima
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoiets vermoedde ik al... dankje +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, dan nog een vraag.
Boeddha had het vaak over het belang van spirituele verlichting. Dat wanneer men dit bereikt, men niet meer in samsara zou leven en dus niet constant herboren wordt.
Boeddha gaf wel aan dat die cirkel er is, en dat je eruit ontsnapt door verlicht te raken. Bovendien zei Boeddha zelf dat hij (net voor hij verlicht werd) hij zich al 'zijn' vorige levens kon herinneren. Nu kunnen we wel zeggen dat mensen dat zo geintrerpreteerd hebben, maar in principe zijn de ontsnapping van constante wedergeboorte, en het bereiken van verlichting de basisleer van de Boeddha. Waarom verlichting bereiken om de cirkel te ontsnappen als die cirkel helemaal niet bestaat volgens Boeddha. Wat is dan het punt van verlichting? Alleen leuk en aardig voor dit leven? Jouw antwoord, ook al had ik het vermoeden dat je het bij het juiste eind had, kan nader insziens dus niet juist zijn. Boeddha sprak zeker over wedergeboorte, maar 'wat' er dan wedergeboren wordt is gewoon onduidelijk. Wat zijn jouw gedachten hierover? (overigens, Boeddha verwierp inderdaad reincarnatie, maar sprak wel over wedergeboorte) Uiteraard vertaald vanuit Pali dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de oudheid kwam het veel voor dat er diverse boeken werden geschreven uit naam van iemand en over iemand die van verschillende auteurs afkomstig zijn.
Wat Boeddha precies zei weten we niet want er zijn uiteraard geen bandopnames of MP3's van hem beschikbaar.
Het lijkt me echter zeer waarschijnlijk dat diverse auteurs hem uitspraken in de mond hebben gelegd.
Dat kan een verklaring zijn voor tegenstrijdigheden. Wedergeboorte kan m.i. ook betrekking hebben op een andere levenshouding tijdens dit leven. Het is nogal een verschil of je denkt dat je een geïsoleerd persoontje bent of alles dat is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens een +1 voor Suzie in wiens antwoord ik me helemaal kan vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Shiva7777 Als we op die tour gaan denken dan kunnen we ALLE kennis die we over Boeddha denken te hebben wel wegpleuren. Zijn bestaan en zijn gehele leer.
Tenzij je naar gelieven een pick en mix samen wil stellen natuurlijk...
In boeddhisme draait het allemaal om het lijden en hoe daarvan bevrijd te worden. Het lijden ontstaat volgens de Boeddha onder andere doordat wij de illussie hebben dat we wezens zijn die afgesneden en onafhankelijk van elkaar bestaan. Daardoor ontstaat er de illusie dat "dit" van mij is en "dat" van jou. Je ziet hopelijk al dat dit een basis is voor het lijden.
Je haalt in je vraag 2 dingen door elkaar volgens mij. Wanneer de Boeddha het heeft over de wedergeboorte heeft hij het niet over reincarnatie, maar over het feit dat hij zichzelf bevrijdde van de illusie en daarmee het lijden.
Vervolgens stel je allerlei vragen over reincarnatie, waarvan er in het boeddhisme wel degelijk wordt uit gegaan. Met de symboliek van de kaars bedoelde hij dat wanneer je ene leven over is, en dus de vlam dooft, er weer een nieuwe vlam ontstaat, een nieuw leven. Dat leven staat ogenschijnlijk, voor jezelf, los van de voorgaande levens, maar toch ook weer niet, aangezien karma invulling geeft aan je leven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Karma geeft invulling aan je leven? En wat is dan 'je' leven als het individu er niet is. Boeddha sprak ook niet over het bestaan van een ziel, geen ik, slechts de grote essenties van het alles.
Ik zie niet in waar karma zich aan moet hechten, er moet iets 'eigens' zijn om persoonlijk karma te hebben.
Snap je waar ik vandaan kom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou lees dan eerst maar eens het volgende; http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddhisme
De ziel krijg je mee wanneer je op aarde komt.
Dit is je oorspronkelijke zelf. Het 'ik' , ego, heb je alleen maar hier op aarde nodig. En niet in een volgend leven. Dus dat lost gewoon op als het ware.
Daarom is de boedha leer (dharma) ook gericht op loslaten van het ik, ego. Het overstijgen daarvan. Als je op dat zielsnivo het aardse bestaan kan leven, het hier kan volbrengen is de reincarnatie rond zeg maar..
De ziel heeft dus een drang om zich op aarde, in een mens te manifesteren zou je kunnen zeggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik meende dat Boeddha helemaal niet in het bestaan van een ziel geloofde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ziel, ware natuur, universeel bewustzijn, atman. whatever..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ziel is persoonlijk.... de rigpa, universeel bewustzijn, atman zijn dat niet. Zeker geen whatever, een cruciaal verschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze worden wel 'gedragen' in de persoon.. anders heeft het ook geen enkel doel, als dit totaal los van de persoon zou staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze worden inderdaad gedragen in de persoon. Echter in ELKE persoon. Wat onderscheid 1 persoon dan van een ander, helemaal niets?
En hoe kun je dan 'persoonlijk' herboren worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je het andersom moet zien..
we worden 'onpersoonlijk geboren' , daarna; we krijgen een naam (ik), een verhaal, een plaats en persoonlijkheid. (ouders, opvoeding etc) Daarmee ontstaat de afscheiding, -van het geheel- maar de 'herinnering' aan die eenheid, het verlangen ernaar eigenlijk, dat is de kern (van o.a boeddhisme) Op dat persoonlijke nivo onderscheid 1 persoon van de ander uiteraard veel, op zielsniveau niet.
Maar dat is mijn visie hoor..
Volgens Boeddha moest reïncarnatie niet gezien worden als de wedergeboorte van een persoon of persoonlijkheid, maar als een voortzetting van bewustzijn.

Bewustzijn moet ontwikkeld worden, ontwikkeling in dit leven blijft bestaan in de wedergeboorte van het bewustzijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daar sloeg ook het verhaal van de kaars op: wanneer een kaars wordt aangestoken dmv de vlam van een andere kaars, is deze nieuwe vlam noch de oude, noch een nieuwe vlam.

Net als het gereïncarneerde bewustzijn. Het is noch een oud bewustzijn, noch een nieuw bewustzijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens het boeddhisme zijn we allen onderdeel van het geheel. Zoals golven een stukje van de zee zijn. Een golf verdwijnt en weer een andere verschijnt maar de zee blijft de zee.
Wij hebben inderdaad de illusie dat we een zelf hebben omdat onze hersens een verschil maken tussen allerlei dingen om ons heen(die dus eigenlijk een zijn) omdat dat handig blijkt in het begrijpen en omgaan met de wereld om ons heen. Dat is een boom, en dat is een stoel, dat werkt erg goed in de praktijk. Maar omdat we dingen onderscheiden maken we ook een verschil tussen onszelf en de rest en noem dat onszelf maar dat is meer een gevolg van onze manier van denken dan dat dat echt iets is. Een illusie dus.
Dat zelf kan dus ook niet reincarneren. Wat wel waar is dat er niet verdwijnt, als ik overlijdt dan verdwijnt datgene waaruit ik stoffelijk besta niet maar blijft behouden als onderdeel van het geheel. En komt dus weer terug in iets anders. Dat is een 'soort van' terugkomen.
Met de wedergeboorte of het Nirvana waarover wordt gesproken wordt inderdaad het bereiken van de verlichting bedoeld en niet een fysieke wedergeboorte.
Veel (meestal Tibetaanse) boeddhisten geloven inderdaad wel in een echte reincarnatie maar ik denk dat dat meer een pr-verhaaltje is dat in de loop der der tijden is bedacht door de priesterkasten om het boeddhisme aantrekkelijker te maken voor de bevolking.
De Dalai Lama zelf gelooft niet in een zelfstandige ziel en dus niet in reincarnatie (dat heb ik 'm zelf horen zeggen toen 'ie een in 2009 hier was) maar hij speelt het spelletje een beetje mee voor de simpelere gelovigen heb ik het idee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel dus één (1) op een paar plekken waar een staat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit vind ik 1 van de sterkere antwoorden.
Inderdaad, van ons vlees groeit weer wat anders. Maar is dat wat Boeddha bedoelde met Samsara en de cirkel van wedergeboorte naar jouw mening? En als wij geen persoonlijk bewustzijn of ziel hebben, dan staat die plant die vanuit ons groeit inderdaad niet los van onszelf, maar is hij ook niet dezelfde. Dus na je dood, verdwijnt dat wat wij nu de zelf noemen. Het grote geheel gaat echter gewoon verder.
Dat is logisch en heeft niets met wedergeboorte te maken. Maar Boeddha sprak erover dat wij ons Karma meenemen naar ons volgende leven. Dit is dan weer vrij inconsequent, gezien er geen individu of deel van onszelf blijft bestaan dat de karma kan dragen.
Ook heb ik diverse malen gelezen, in verschillende teksten en boeken, dat Boeddha zich al zijn vorige levens kon herinneren net voordat hij verlichting bereikte.
Dit wijst erop dat Boeddha wel beweerde dat er iets EIGENS blijft bestaan. Waar reist karma anders op mee? Snap je waar ik vandaan kom? Dus verlichting houdt dan in dan we ons ontdoen van onze illusies van separatie. Dat we het geheel worden.
Maar aangezien er geen 'we' is houdt verlichting dan technisch in dat we stoppen te bestaan, dat we oplossen in het niets.
Dan kunnen we zeggen, hoe vredevol, maar er is dan geen individu of eigenschap van een zelf die deze vrede kan ervaren. Waarom zouden we dan zo graag verlicht willen worden, is het leven dan zo gruwelijk dat we willen verdwijnen in het niets en nooit meer willen voelen? Hopelijk kun je mij helpen met dit dilemma!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan nog. Als wij hoe dan ook stoppen met bestaan na dit leven. Wat is dan de zin of het voordeel van verlichting of het bereiken van Nirvana?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik durf niet met zekerheid te zeggen of Boeddha het zelf letterlijk wel of niet over reincarnatie of het zich herinneren van vorige levens heeft gehad. Daar ken ik de boeddhistische teksten niet genoeg voor en kan ik niet bepalen wat 'echte' teksten zijn.
Maar zoals ik de (Zen-)boeddhistische filosofie begrijp (die door Boeddha is 'ontdekt') zie ik er geen plaats voor. Er wordt juist voor gepleit de wereld te zien zoals 'ie is en dat is vaak al moeilijk genoeg zonder er nog allerlei onzichtbare extra's (zoals zelfstandige overzwevende zielen) bij te bedenken. Karma is volgens mij gewoon het idee dat alle acties die je uitvoert met je 'meereizen' en gevolgen hebben voor de de rest van jouw leven. Actie en reactie. Maar gewoon dit ene leven. Dat wel uit meerdere fasen kan bestaan (onwetendheid, op zoek enz. ), misschien bedoelde 'ie dat. Als je verlicht bent verdwijnt inderdaad het 'ik' zo is het idee maar dat wil niet zeggen dat je ophoud te bestaan. Want wat er overblijft is je boeddha-natuur. Je bent en begrijpt weer dat je onderdeel bent van het geheel. Je stopt dan ook niet met voelen maar voelt juist een oneindige liefde voor alles omdat je er niet meer van afgescheiden bent.
En het 'nut' van het bereiken van verlichting is dat er een einde komt aan je lijden (aan samsara) en je er volledig voor anderen kunt zijn. Lijkt me toch niet zo nutteloos ?
;-)
Wat versta je onder wedergeboorte? het opnieuw gaan ervaren van het bewonen van een stoffelijk lichaam hier op de aarde?
Een ervaring die je in de hemelse sfeer van jouw bewustzijn bent overeengekomen om aan te gaan om je bewustzijn kans te geven zich verder te ontwikkelen in bepaalde gebieden. Het ontwikkelen van het stukje zelf los van de omgeving en wat het leven je aanbiedt? en zo de boeddha vinden in jezelf( als een staat van bewustzijn?) Ik geloof in eenheid in verscheidenheid en sferen, lagen van bewustzijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geboorte, leven, sterven, .... iets waar we nog niet goed zicht op hebben..., geboorte, enz

Reïncarnatie. Tja, waarvan? Wat gaat er nu steeds door? Het is de ziel, een energie, dat doorgaat van het ene leven naar het andere. Deze energie is iets dat continu bestaat. Ons ikje is dat deel van ons dat biologisch en chemisch functioneert in ons lichaam en onze geest, dat deel van ons dat ons lichaam wil beschermen in zijn bestaan hier op aarde. Wij zijn ons niet altijd bewust van onze ziel, omdat wij meteen weer gaan vergeten waar wij vandaan komen zodra wij onze intrek hebben genomen in een aards mensenlichaam. Dit is om onze levensles goed te kunnen leren. Ons 'zelf' of ons 'ego' is een illusie, omdat het slechts functioneert om ons lichaam en onze geest te beschermen, zodat het zolang mogelijk meegaat in dit leven. Wanneer we weer in contact willen komen met onze ziel, moeten we leren luisteren naar onze intuïtie, naar ons hart en ons gevoel. Dan blijkt dat dat 'zelf' of 'ego' slechts een door de ziel gecreëerd iets is dat dienst doet om ons te besturen in de stoffelijke wereld.

Wij komen hier op aarde om een les te leren. In ieder leven kunnen wij een les leren en deze weer meenemen in onze verdere zielsontwikkeling. Deze lessen leren wij hier op aarde om niet afgeleid te worden door niet ter zake doende andere dingen. Aards, aarden, is dus erg belangrijk in ons leven.

Uiteindelijk komen we tot een besef, mogen we beseffen dat deze ziel ons ego overstijgt, energie is, en dan beseffen we ook dat deze ziel slechts een deeltje is van een geheel. Het goddelijke, de boeddhanatuur, het christusbewustzijn, dat deel uitmaakt van ieder van ons, dat één is. En wanneer we dat inzicht werkelijk mogen beleven, zijn we 'verlicht'.

Zo zie ik het antwoord op je vraag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord, maar Boeddha verwierp het bestaan een ziel. Boeddha verwierp in feite al het 'eigene', vandaar dat het met zo verbaast dat hij over wedergeboorte sprak. Hij sprak inderdaad over bewustzijn en de Boeddha natuur die in elk mens aanwezig waren, maar dit was iets universeels, niet individueels. Vandaar dat het vrij tegenstrijdig is om Boeddha aan te hangen en tegelijkertijd in reincarnatie te geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, dat ben ik dus niet met je eens. Ik denk dat dit verschil in gedachtengang tussen ons twee is dat ik de ziel als het door boeddha genoemde bewustzijn zie. Het reïncarnerende bewustzijn dat in een lichaam mag huizen op deze aarde.
Dat universele gaat veel verder dan alleen dat bewustzijn, dat bewustzijn is onderdeel van een geheel en pas wanneer we dat kunnen zien, begrijpen en ervaren, dan zien en begrijpen we dat we in feite één zijn. Dan is de individualiteit totaal opgeheven.
In feite zijn wij mini-deelmanifestaties die huizen in menselijke lichamen, om later tot de conclusie te komen dat we geen individuen zijn maar onderdeel van het grote geheel, volgens de boeddhisten dan. Mijn idee zit daar niet ver vandaan hoor. Ik denk dat we inderdaad een deel van een geheel zijn, maar dat ieder deeltje wellicht toch een eigen ontwikkelingsweg te gaan heeft om volledig opgenomen te kunnen worden in dat geheel, omdat onze ziel simpelweg bestaat uit dezelfde energie als het goddelijke. Er is geen God, hemel of Nirvana, onze ziel is deel van een scheppende energie en wat die teweeg kan brengen... daar kunnen 'wij' nog geen voorstelling van maken, omdat wij nog vast zitten aan ons lichaam, aan gedachtenpatronen etc. Je maakt er wel een filosofische vraag van... Heel goed! Laat je nadenken... Ben je wel eens met deze vraag bij een boeddhistisch centrum geweest? Daar is-ie helemaal op z'n plek denk ik zo. Succes er verder mee...
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing