Vraag over astrologie/geboortehoroscoop.

Mijn moeder gelooft heel erg in astrologie.
Ze trekt zelf horoscopen,heeft er veel over geleerd en gelezen en weer er echt veel van.
Ik heb er niet zo veel mee.
Toen ik net geboren was heeft mijn moeder mijn horoscoop laten trekken en daar kwam iets uit van " dat de planeten zeer slecht,zelfs catastrofaal stonden en( werd tegen mijn moeder gezegd):" dit kind zal een zeer ongelukkig leven vol tegenslag krijgen"
Mijn moeder zegt dat ze altijd bang en bezorgd is geweest voor mij.
Ik ben inderdaad ongelukkig en heb veel problemen.
Maar als zoiets waar zou zijn heb je dus geen schijn van kans in het leven!
Mijn moeder gelooft dit echt.

Ik vraag me af: hoor je zulke voorspellingen vaker en is het niet raar om zoiets tegen iemand te zeggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

ja dat kan, dat je dit #hoort# door voorspellingen

iedereen die dus op dezelfde tijd, datum en jaar geboren zal worden zal hetzelfde denken over het leven als dat jij dat doet? nou, dat lijkt mij zeer onmogelijk.
jammer dat je moeder hierin geloofd, of ziet ze wat ze wil zien omdat ze het zo voor zichzelf heeft ingevuld?

ik denk dat er wat anders is voorspelt. dit kind zal moeilijkheden een leven vol tegenslagen krijgen. (wie niet?!)
ook vanaf nu zal iedereen weer tegenslagen tegen gaan komen. dit staat niet in de sterren, dit is domweg pure logica.
maar als je het bij tegenslagen weer terugvoert op de horoscoop dan klopt het natuurijk als een bus. iedereen is dus ongelukkig, maar niet continu, jij ook niet. in mindere periode zal je dus zeggen.... ze hadden gelijk!!! ik heb een ongelukkig leven.
het gevaar van deze dingen is dat je op de minder ongelukkige momenten kan denken... maar ik kan toch niet gelukkig zijn, want het stond in de horoscoop.
bullsh#t dus.
je moeder vertelt hiermee dus wat ze ziet, de dingen die kloppen, haar eigen invulling. vraag haar eens of het op papier staat. als het er letterlijk staat heeft deze persoon het gezegd. staat het er niet letterlijk is het een uitspraak die deze persoon KAN hebben gezegd, maar meer waarschijnlijk is het een uitspraak die vanwege de standaard herkenbare feiten verder worden ingevuld.

kijk maar in een horoscoop. het gaat altijd over het zelfde en lekker algemeen zodat het op iedereen van toepassing is juist OMDAT je het zelf in kan vullen.

iemand is niet helemaal eerlijk tegen je
je voelt je soms niet zo lekker,
let op je uitgaven, je krijgt een tegenslag.
hak die knoop nu eens door
je voelt je niet gewaardeerd
let op dat je niet uitgeblust raakt
neem eens wat tijd voor jezelf

herkenbaar he?

zie de zinnetjes nu eens het tegenovergestelde, net zo lekker vaag allemaal....
iemand zegt je waar het op staat
je krijgt last van lentekriebels
er zit een financiele meevaller aan te komen
maak weloverwogen je keuze bij hetgeen waarover je twijfelt
iemand geeft je een goed gevoel
onderneem wat als je barst van de energie
is het niet eens tijd voor een bezoekje aan een oude vriend of kennis waar je

herkenbaar allemaal he?
ik kan nu ook zeggen of denken dat ik het in de sterren heb gelezen, of in kaarten, of in je hand, of in een glazen bol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap wat je wilt zeggen.Maar mijn moeder had bij mijn geboorte een persoonlijke horoscoop laten trekken, en die is dus alleen op mij van toepassing.Als je dat gelooft,natuurlijk.
Mijn moeder heeft me in mijn peuter en kleuterjaren echt overdreven beschermd hierdoor en zo waarschijnlijk veel op me overgebracht.
Mijn oma ook trouwens.Die is precies hetzelfde.
Cryofiel
12 jaar geleden
@eucalypje, prima antwoord, waarvoor een dikke plus. @Laurena, combineer jouw uitspraak ("het was een persoonlijke horoscopp") met de uitleg van eucalypje ("horoscopen worden zo gemaakt dat iedereen er een stukje waarheid in kan zien"). Die combinatie is prima mogelijk, ik zie geen enkele tegenspraak tussen beide gezichtspunten. De conclusie? Zodra je die inziet, zal dat inzicht je leiden naar de werkelijke waarde van een persoonlijke horoscoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien is die persoonlijke horoscoop nog te achterhalen is. als het allemaal vaststaat in de sterren moet het er ook weer opnieuw uitkomen
http://www.1horoscoop.nl/
doe het maar eens en lees de uitkomst. vul daarna kolder in en lees hoe dit ook uitkomt. eventueel kan je deze aan een kennis geven en vertellen dat het persoonlijk is, gewoon als testje. maar..... wél bij iemand die hier voor open kan staan. ik durf een wedje te maken dat deze persoon er ook stellig van overtuigd kan zijn ALS deze er maar voor openstaat, want alleen DAN klopt het. stap verder is dat je erin gaat geloven, en dat is ook het gevaar. zijn ze je gaan overbeschermen. zo leert een kind niet incasseren bij problemen. de dingen die je het hoofd moet bieden zijn ook moeilijk ZONDER horoscoop of welke voorspelling dan ook want het is helemaal geen voorspelling!! stel dat het nu over financien zou gaan. alles zou voor je geregeld worden, je hoeft nooit wat te betalen maar krijgt alleen geld wat je vrij kan besteden. (overbescherming)
OOIT zal iemand zelf zijn financiën moeten regelen. en hier loop zo'n persoon ook meteen vast vroeg of laat. omdat ze niet weten hoe het moet. je kan het leren, maar je kan er ook vanuit gaan dat je het toch niet kan omdat het in de sterren staat. de dingen waar jij tegenaan loopt zijn een samenloop van omstandigheden. factoren dus. erfelijkheid, opvoeding, karakter. alleen met vallen en opstaan kan je leren.
door die overbescherming. beperken van persoonlijke ontwikkeling....dat is wat er is gebeurd. dit had gemotiveerd moeten worden, of in ieder geval je had de kans moeten krijgen hiervoor. een horoscoop is dus wel persoonlijk omdat het voor jou is gemaakt, maar het zegt geen hol over een lot of waarheid omdát er iets in kan staan wat je zo neg op kan vatten, en dat is wat er gebeurd is bij je moeder en oma. helaas hebben ze hier na gehandeld en zijn er nog andere factoren die ervoor zorgen dat het achteraf zeker klopt met deze persoonlijke horoscoop op DIT moment. de toekomst heb je zelf in de hand, dus het is beter als de horoscoop gewoon kan vergeten :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede uitleg, eucalypje! +
Cryofiel
12 jaar geleden
Overbescherming is ook op een andere manier kwalijk. Als opvoeder draag je daarmee uit dat de wereld een plek vol kwaad is, en dat je kind zich daar niet tegen kan verweren. Je leert je kind als het ware om passief te zijn, om niet te proberen (en af en toe te falen, en daarvan te leren en sterker te worden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ben ik zeker met je eens Cryo.
en sommigen denken.. ja maar het wat in de peutertijd, dat is toch allang geweest. ja dat klopt, maar verder zegt het niets, en toch juist alles! juist de peuter/kleuter tijd is belangrijk. hier leert een kind enorm veel. emoties leggen aan woorden en gebeurtenissen om uiteindelijk een eigen persoonlijkheid te worden door deze ontwikkeling. stel dat een kind nooit in de zandbak mag spelen, de kleren worden vies en dat is erg. als een kind dan een keer vies is krijgt het een rotgevoel. vies is negatief. stel dat je gevallen bent met je witte broek buiten je schuld om. hoe vertel je dit aan je moeder? je weet dat ze het niet leuk vind. je moeder zegt.... ik zeg toch dat je voorzichtig moet zijn, nu zie je hoe vies je kleren zijn.
een kind voelt zich onbegrepen want vallen doet ook gewoon zeer (troost) en het ging niet expres (kan #eigen# beleving niet uiten)
het zal geforceerd gaan opletten of die kleren maar niet vies worden. de volgende keer als het kind vies is krijgt het dezelfde reactie, of misschien wel erger, een waarschuwing, een bevestiging dat het kind onhandig is, toch niet kan spelen op een normale manier etc. hoe kan een kind dan ECHT spelen? DURFT een kind dat nog wel? gelooft het dat het niet echt kan spelen?
spelen hoort leuk en ontspannen te zijn, maar door een opvatting van een ander is het niet meer mogelijk. nu vragen anderen het kind om in bomen te klimmen of te voetballen.
een kind wil dolgraag (erbij horen, lekker dollen, plezier hebben) maar weet wat de moeder zegt, wat dit op kan roepen aan gevoel, weet dat de kinderen ook samen leuk willen spelen, maar het is geremd van 3!!! kanten. de andere kinderen (ah, doe dan mee!!!), de moeder (je weet wat ik ervan vindt) en zichzelf ( ik wil heel graag, maar.....) een kind kan dit niet uitleggen, niet bevatten, betrekt dit dus ALLEEN maar op zichzelf (ik KAN niet spelen want ik wordt vies) voelt zich anders dan anderen, en onbegrepen. maar je legt hier wel een basis wat zelf een oorzaak kan zijn voor emotionele stoornissen (gevolgen hiervan zullen iedereen duidelijk zijn denk ik) en dan gaat het nog maar over zoiets simpels als een kindje in een zandbak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn moeder beseft nu wel dat ze voor een groot deel verantwoordelijk is voor veel van mijn problemen.
Toen ze de diagnose Borderline hoorde zei ze tegen me:"Nu ga ik overal de schuld van krijgen"
Ik heb haar eerlijk gezegd dat dat ook zeker terecht is.
Volgens de psycholoog hebben mijn moeder en ik een symbiotische moeder-kind relatie.
Heeft iemand hier daar wel eens van gehoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja.
het komt er op neer dat je
zonder je moeder emotioneel niet zelfstandig bent.
de emoties zijn dus niet onder controle zeg maar. je kan het niet zelf sturen (grip kwijt) of je hebt je moeder nodig om je aan op te trekken/frustratie tegen te uiten/je aan te spiegelen. bij wat surfen op het net vond ik dit.
Emotionele zelfstandigheid: (h)erkenning van de eigen emotionele staat en die van anderen, het natuurlijke verloop van de eigen emoties te begrijpen en de eigen emoties en die van anderen kunnen sturen. en dit...
assertiviteit, psychische stabiliteit, frustratietolerantie zal in evenwicht moeten zijn om emotioneel zelfstandig te kunnen functioneren. het schuldgevoel van je moeder is wel begrijpelijk maar zeker niet terecht. BL heeft meerdere oorzaken dan opvoeding. al zou je moeder hier in de fout zijn gegaan, dan nog heeft ze dit niet bewust gedaan (voor de diagnose had ze immers de wetenschap niet welke ze nu heeft)
zelf denk ik dat de kans erin zit dat je moeder vanwege haar schuldgevoel (weet niet of ze deze ook uitspreekt tegen je) het moeilijk vind om heel duidelijk bepaalde grenzen te stellen. dit is belangrijk als er sprake is van BL. BL is een samenloop van omstandigheden, hier is niemand schuld aan.
wellicht maakt dit het lastiger om de stoornis BL te accepteren, nog los van de heftige impact die het kan hebben op alle aspecten in het leven en hiermee om leren gaan.
Cryofiel
12 jaar geleden
Zou het kunnen dat de negatieve gevoelens die Laurena elders beschrijft, te maken hebben met het volwassen worden, en het nu dus moeten/willen loslaten van haar moeder? Een soort leegte die je voelt wanneer een geliefde je heeft verlaten (of wanneer een geliefde jou heeft verlaten), of de leegte die je voelt wanneer een dierbare is overleden? Dit is puur giswerk hoor, niet gebaseerd op psychologische kennis. Ik kan me echter goed voorstellen dat het zo werkt. Eucalypje, ben jij meer thuis in deze materie, kun je hier een paar woorden aan wijden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
loslaten is zeker het keyword hierin, maar dit moet van 2 kanten komen. BL is een emotieregulatie stoornis. het klinkt simpel, maar het is heel erg heftig.
dit verhaaltje kan confronterend voelen en klinisch omschreven heftige gevoelens, gevoelens die door elkaar lopen en die je zelf ook niet snapt. reacties van de buitenwereld zijn uiteraard niet altijd pos en begripvol. als je BL hebt weet je dus eigenlijk nooit wat je gaat triggeren en in welke emotionele achtbaan je je over 10 min zal bevinden. dat alleen is al een angst.
bij BL is het moeilijk om je in te leven in iemand anders. er is dus altijd een leegte, er altijd sprake van onbegrip. om met BL om te kunnen gaan moet je duidelijke regels stellen. juist moeders hebben hier moeite mee. ze zien dat hun kind het moeilijk en zwaar heeft, neemt het in bescherming. voor beiden voelt het goed maar je komt er helaas niet verder mee. het zou juist andersom moeten zijn. motiveren. even niet terug kunnen vallen (emotioneel) zelf op onderzoek uitgaan, zelf ontdekken, waar liggen je angsten, hoe kan je deze overwinnen, kijk naar wat je kan en zelf wil.
bij deze manier voelt een BL zich in de steek gelaten, angstig, alleen en onbegrepen want je persoon die je steunt laat het 'afweten'.
begeleiden in het ervaren eigenlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://suzanne.ismijnnaam.nl/homepage/show/pagina.php?paginaid=141700 info van het net waardoor de mega impact miss duidelijker wordt? :)

Andere antwoorden (7)

Laurena, jij bent jij en geen enkele horoscoop heeft hier invloed op!
Leef je leven en gooi je onnodige ballast over boord!
Ik vind het onbegrijpelijk, dat dit soort uitspraken door je moeder gezegd worden!
Een groot deel van je problemen zijn op deze manier op je eigen bordje gelegd.
Weg er mee en probeer die diepe donkere kuil uit te komen en dat lukt je best wel, maar dan zonder deze ballast van onheilvoorspellende horoscopen.
Dit is geen horoscoop, maar een horror- coop!
Zelf heb je al een opening gemaakt door er hier over te beginnen, nu de volgende stappen.
Ik wens je veel kracht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GROOOOOOOOOOOOTE PLUS! +
Cryofiel
12 jaar geleden
Heel goed gezegd, Ed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel,Ed.
Ja,ik doe echt m'n best om uit diepe, donkere kuil te komen,zoals jij dat noemt,maar dat valt niet mee.
Ik kan nog steeds mezelf en het leven maar niet de moeite waard vinden.
Zelfs m'n psycholoog zegt tegen me dat ik mooi,intelligent en de moeite waard ben.Ik voel en zie dat niet.
Zelf's s'nachts krijg ik geen rust: vannacht kwam mijn broer me wakker schudden omdat ik schreeuwde in m'n slaap.Hij was daar wakker van geworden!
Ik had echt een afschuwelijke nachtmerrie.
Ik moet wel heel hopeloos overkomen hier..
Maar als ik alles zwart op wit zie staan hier op GV is dat best confronterend voor me en dat geldt ook voor de antwoorden en reacties, ik hoop dat dit me verder helpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je het donker in wil zien dan is het donker. als je het pos in wil zien is het ook pos.
je weet dat je vooruitgang hebt geboekt en keihard hiervoor aan het werk bent. (las het hier op GV) dit soort invullingen van algemene uitspraken door iemand kunnen gewoon tegen je werken, en dat vind ik het gevaar erin. niemand is geboren voor pech, moeilijkheden of wat dan ook. dit kan je helemaal nergens in lezen en al zeker niet in sterren. je hebt het zwaar, en ja het is moeilijk. maar het is niet je LOT!! durf trots te zijn op hetgeen je overwonnen hebt, want dit is zeker geen kattenp#s!!! jij voelt niet dat je het waard bent, maar elk ander vind dat jij het zeker wel waard bent, en door wat je mee hebt gemaakt nog dubbel en dwars ook! +1 Ed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laurena, ik voel je wanhoop, het je nutteloos voelen op deze aarde, het uitzichtloze en geloof me, daar ben je zo maar niet uit, dat is een lange weg.
Leuk gezellige dingen gaan doen, is er voor jouw niet, zelf positief denken is niet mogelijk.
Maar je ben bezig op de weg terug!!!
Waarom?
Omdat je het zelf bespreekbaar maakt.
Omdat je er zelf over begint.
Omdat je zelf heel goed beseft en toegeeft, hoe je er voor staat.
En beste Laurena, dat lijkt voor jouw niet zo veel uit te maken, jij ziet/ voelt niets veranderen, maar het is wel de allerbelangrijkste stap die je kunt nemen, het is het inslaan van een weg naar verbetering, het is een lange weg, maar als je af en toe achterom kijkt, zal je zien hoe ver je al op deze weg bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor jou Ed! :))
Cryofiel
12 jaar geleden
Precies Ed, alweer een hele goede tekst, vol hoop. Laurena, ik sluit me bij Ed aan. De belangrijkste positieve punten zijn dat je nu (eindelijk?) het heft in eigen hand neemt, dat je nu zelf de regie over je leven gaat voeren. Dat zal niet volgende maand al effect hebben, daar is wat meer tijd voor nodig. Maar die eerste stap, waar zovelen niet eens aan toekomen, heb je maar mooi gezet! Je zult wel eens fouten maken. Je zult je neus stoten. Met bijbehorende dip die daar dan op volgt, vooral omdat de woorden uit je verleden dan weer keihard terug zullen komen: "Zie je nou wel dat je voor het ongeluk bent geboren, zie je nou wel dat je niets kunt." Je kent ze maar al te goed. Maar elke dip zal minder diep zijn dan de vorige dip. Van al je fouten zul je leren. Dat is groei. Groei op de weg naar geluk. Heel belangrijk is ook dat je je niet terugtrekt in je oude, kleine wereldje. Dat je je ook door anderen niet terug laat duwen. Je hebt nu geproefd aan de grotere, bredere wereld, waarin veel mensen rondlopen die het beste met je voor hebben, die je goede raad geven, bij wie je je emoties kwijtkunt, en die je weer met beide beentjes op de grond zetten als je te veel afdrijft. Je reis is begonnen. Het zal een lange reis zijn, de reis zal zelfs nooit af zijn - maar het zal wel een mooie reis zijn. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is wat ik ook hier lees Ed.
heb het hier al ergens gezet op GV. je moet herstelpunten maken, net als bij een computer. niet alle sores ervoor of wat nog KAN komen. puur kijken naar wat je AL hebt weten te bereiken en je hieraan waarde hechten. toch snap ik het wel. Laurena kan het van meerderen kanten zien. de oorzaak, de reden, haar gevoel, haar strijd, de invalshoeken van haar oma en moeder etc. alles bij elkaar lijkt 1 grote berg die niet te beklimmen is. je kijkt omhoog naar wat je nog moet doen, niet naar beneden waar je hebt gestaan. juist die herstelpuntjes maken er etappes van. ik zeg zeker niet dat het dan wel een makkie is hoor, maar het is beter te overzien. geen enkel mens kan in 1 keer tegen die berg oplopen, het denkbeeld en het leven in 1 keer omgooien, veranderen en verbeteren, dat is onmogelijk. maar stukje bij beetje zal het lukken en dan kom je er ook. bij een moeilijke periode glij je dan niet meer van die berg af, maar kom je op het herstelpunt, waar je even uit kan rusten om vervolgens weer een poging te doen om verder te komen. hier veranderd noch een horoscoop wat aan, nog de invalshoek van een ander maar ik begrijp zeker dat dit een factor kan zijn die het moeilijker kan maken. ik weet zeker dat ze het kan. ik ben al herstelpunten tegengekomen in vragen en reacties, en flinke ook!!!
het gaat niet van de ene op de andere dag, maar bij elke overwinning en herstelpunt vind je wel kracht en geloof in jezelf. ze zeggen niet voor niets.... waar je niet aan kapot gaat maakt sterker. de impact van tegenslagen kan enorm zijn, kan je de moed in de schoenen doen zakken. maar het mag geen uitganspunt worden voor de toekomst. ondanks dat het mega zwaar kan zijn is het een momentopname van een heftige beleving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja euca. ze zit in een hele moeilijk situatie, helemaal onder in die donkere kuil is er nog bijna geen licht als je naar boven kijkt, maar kijk je naar beneden, dan zie je dat je de bodem al lang hebt verlaten.
Cryofiel
12 jaar geleden
Weet je, Laurena - Pessimisten zeggen dat je toekomst wordt bepaald door je verleden. Heb je een rottig verleden gehad, dan zal je toekomst al even rottig zijn. Optimisten zeggen dat je huidige situatie wordt bepaald door je verleden. Je toekomst wordt niet bepaald door het verleden, maar door je huidige situatie PLUS door de dingen die je nu doet. Ik denk dat de optimisten gelijk hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie reacties zijn zo lief..echt.
Maar meestal,ook nu,voel ik me zo leeg en nutteloos en hopeloos.
Niets kan me echt blij maken.
Dan wil ik gaan slapen en niet meer wakker worden.
Zo hoort het leven toch niet te zijn?
Ik wil m'n best blijven doen, maar het is net of er altijd een donkere wolk boven me hangt.Zo voelt dat voor mij.
Ik heb ook de neiging mijn dag en nachtritme om te draaien.( daar moet ik aan werken zegt mijn psycholoog)s'nachts is het donker,stil en rustig.
Overdag,zeker nu,dat felle zonlicht,alle geluiden, gepraat etc. alles komt bij mij binnen als een mokerslag.Alsof ik alles versterkt hoor,zie,voel.
Mijn psych zegt ook dat ik overal zo sterk op reageer, op alle impulsen die binnen komen.
Zo vermoeiend.
Ik dacht dat dit een Borderline trekje was, maar schijnbaar is het bij mij wel erg aanwezig.
Misschien herkennen meer mensen dit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik herken dat. slaapstoornis en HSP (geluiden, emotie, gevoel, alles wat je waar kan nemen zeg maar) ik moet me een paar keer per dag terugtrekken van alles en iedereen. ff de boel loslaten en weer opladen. klaar voor een nieuwe ronde. heb hier grenzen in gesteld. als het ergens druk is dan loop ik even naar buiten. als ik een 'drukke' (qua impulsen/gevoel) heb gehad dan sla ik een verjaardag over etc. laat me niet mee ropjagen, niet door anderen en ook niet door mezelf. het is idd vermoeiend, zeker weten!! maar dingen die als een mokerslag binnenkomen zijn zonder die wolk ook een manier om ergens meer van te genieten dan wat een ander kan. een fluitende vogel, de opgaande zon (sla zelf vaak een nachtje over dus zie het heel regelmatig) met een roze lucht zoals gisterochtend. nu focus je je op de nare kanten, de leuke lijken in het niets te vallen hiermee. dit is wel heel erg logisch hoor, maar ik vind het gewoon zo jammer en zo kl#te voor je!. dit leven heeft meer te bieden dan alleen kwelling want het hoort idd niet zo te zijn. het hoeft ook niet zo zijn. zelf zeg je dat je je meestal zo voelt. meestal is niet altijd, dus op DIE momenten moet je er optimaal van genieten, iets doen wat alleen JIJ leuk vind of waar JIJ je goed bij voelt. hier moet je je op focussen, dát zijn jou momenten waar je je aan vast moet houden. als het heel even kan, kan het ook voor een iets langere tijd. maar hiermee ben je ook aan het werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laurena, tijdens sessies help ik mensen die vast gelopen zijn in het leven, van enkele mensen herken ik jouw klachten, ze spreken over indrukken van buitenaf, die veel te heftig bij ze binnen komen, de kleuren en geuren van de natuur, het zonlicht, de stemmen van mensen, een drukke winkelstraat, schreeuwende kinderen en alsmaar weer dat licht en kleuren uit de omgeving.
Het is niet zo maar te verklaren, te begrijpen, maar besef, je bent echt niet de enigste en langzaam, heel langzaam zal het minder worden.
Eerst ongemerkt, maar wel minder en met telkens een beetje minder komen we er uiteindelijk ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat bedoel je met 'zo maar' te verklaren Ed, want het is niet mijn opzet om al dit soort dingen onder 1 noemer te gooien die HSP heet. ik vertel enkel dat ik het herken, en waarom, wat tips die mogelijk ook bij Laurena kunnen werken en leg uit dat het niet alleen nadelig hoeft te zijn.
dit kan ook zo lijken, omdat alles nu zo zwaar is. BL wordt door psychologen zelfs vaak verward met ahdd/add dus overeenkomsten zijn er wel degelijk.
ik heb net even gezocht met google. de woorden borderline en HSP ingetikt en er zijn wel degelijk raakvlakken. BL is een emotieregulatie stoornis (nieuwe benaming voor zover ik begrepen heb) deze link geeft veel info (door linken naar ander sites die op het onderwerp ingaan) en voor Laurena staan er sites bij waar je je gevoelens kan delen met anderen die het herkennen.
overigens ben ik van mening dat de meeste info niet in boekjes te vinden is, maar bij de mensen die het dagelijks meemaken. wellicht dat een chat site herkenning en tips kan bieden
http://blog.seniorennet.be/jules/archief.php?ID=1921
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euca. goeie morgen, mijn reactie : Het is niet zo maar te verklaren, te begrijpen, maar besef, je bent echt niet de enigste en langzaam, heel langzaam zal het minder worden.. is geen reactie naar jouw toe hoor, maar ik wil hier mee zeggen, er is geen echte verklaring voor, het zal best wel ergens bij horen, tenminste zover ik dat weet, maar ik ga eerst even lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede site euca, veel , veel leeswerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
good morning Ed,
het is pittige materie, maar van de andere kant ook totaal weer niet. het ligt ook aan wat je een 'echte' verklaring noemt. m.i. is het niet zo moeilijk omdat ik het gevoel herken en me hier vaker in verdiept hebt in het waarom.
de beleving(-swereld) van dit gevoel zal voor iemand met BL anders zijn dan voor iemand met ADD en nog wat anders plakkers. In Nederland hebben ongeveer 175.000 mensen een lichte of ernstige vorm van de borderline stoornis. Moeilijk controleerbare emoties, impulsen en gedachten beheersen hun leven. Familie en vrienden van ernstige borderline patiënten zijn vaak ten einde raad: "Het lijkt wel alsof ik het nooit goed kan doen" http://members.chello.nl/p.sluis8/index_bestanden/Page547.htm Borderline is moeilijk te diagnosticeren omdat het zo'n complexe stoornis is. Vaak is er tegelijkertijd sprake van nog een andere psychische stoornis. Zo zie je vaak dat mensen ook last hebben van depressie, een angststoornis, ADHD of verslavingsproblemen. Ook kan het soms moeilijk zijn om BPS te onderscheiden van een zeer heftige puberteit. Tijdens de puberteit kunnen namelijk dezelfde symptomen zich voordoen. Hersenen communiceren met elkaar via overdrachtsstofjes die neurotransmitters worden genoemd. Bij Borderline speelt met name de neurotransmitter Serotonine een belangrijke rol. Een tekort aan serotonine kan zorgen voor een depressieve stemming
http://suzanne.ismijnnaam.nl/homepage/show/pagina.php?paginaid=141700 en nog wat leesvoer!!! :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt euca.
Vroeger zal je zulke dingen wel vaker gehoord hebben.
Dit probleem stelt zich in de tegenwoordige tijd mogelijk minder, doordat astrologen hun opleiding vaak combineren met een studie in psychologie.

Wat iemand doet met de analyse van zijn geboortehoroscoop hangt af van de persoonlijkheid, maar toch dragen astrologen een grote verantwoordelijkheid.
Omdat je moeder er erg in gelooft, heeft ze het waarschijnlijk ook aan jou doorgegeven. Dat had ze beter niet gedaan. Want inderdaad, zo lijkt het wel of je geen keuze hebt in het leven, dat het sowieso je lot is om ongelukkig te zijn. Dat is natuurlijk onzin. Probeer die voorspelling van je af te zetten en er niet meer aan te denken. Laat het je leven niet bepalen, en doe er alles aan om die astroloog waar je moeder geweest is, ongelijk te doen krijgen. Dat doet dan misschien in één moeite het rotsvaste geloof van je moeder een beetje wankelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Merciekes! :))))) (Antwerps dialect voor bedankt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Ed! :0)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Merciekes....wat een leuk Antwerps woord!!
:))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Siska,jij ook heel erg bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan Laurena :)
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik zal je eerst uit je nachtmerrie verlossen, astrologie bestaat NIET!!
Niemand, maar dan ook niemand kan zgn uit de sterren lezen hoe een persoon haar leven zal zijn.
Ik verwijs je dan ook door naar de huisarts, die zal je evt doorverwijzen naar maatschappelijk werk of naar een eerstelijnspsycholoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
astrologie bestaat wel, maar zegt geen hol over iets of iemand, tenzij je het zelf in gaat vullen en erin gaat geloven. dit is ook net het gevaar wat hierin zit.
zelfde verhaal als voorspellen van toekomst, ook klinkklare onzin maar wel gevaarlijk door de impact die het kan hebben.
Ja, zulke dingen hoor je vaker. En als je dan zegt dat volgens die onbewezen theorie dus elk kind dat gelijk met jou geboren is, min of meer hetzelfde leven zou moeten hebben, dan wordt er ineens gezwegen.
Ik kan me wel voorstellen dat angstig gedrag van je moeder invloed op je heeft gehad, maar dan is het tijd dat los te laten.
Laat je moeder geloven wat zij wil, dat betekent niet dat jij het moet geloven. Tijd om te bewijzen dat het niet klopt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nice! +1
tijd voor wat 'sterrenslag'
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh?
Sterrenslag??
Mij ontgaat hier geloof ik iets!
Of zitten jullie onderling geintjes te maken?;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, niets onderling of met rare bedoeling hoor :) met sterrenslag bedoel ik dat het tijd is om de sterren een poepie te laten ruiken (astrologie verslaan) door te laten zien dat je de kracht wel hebt om op een gegeven moment die moeilijke dingen achter je te laten zodat je optimaal kan genieten van het leven :)
De meest verschrikkelijke dingen heb ik horen beweren dat zogezegd uit kaarten, de stand der sterren of anderszins werd gehaald.

Als je nagaat dat ooit een astrologe ongevraagd tegen mijn echtgenote en mij beweerde dat wij niet bij elkaar zouden passen. En dat wij toen zeiden: 'Haha maar we zijn toch al ruim veertig (Inmiddels al bijna vijfenveertig ) jaar heel gelukkig getrouwd' Toen wist ze het opeens niet meer.

Neem dus maar rustig van mij aan dat het allemaal om pure onzin gaat.

Ik vind het trouwens uiterst onverantwoordelijke van degene die dit aan je moeder voorspeld heeft maar ook van je moeder om het tegen jou te zeggen.

Leef gerust je leven, leef onbevangen en geniet van alles waarvan je kunt genieten.

Laat je maar niet langer ongelukkig 'praten' en vergeet die lariekoek maar...want het is niet meer dan dat..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw verhaal bewijst toch wel dat je dit soort " voorspellingen" meestal onzin is.Maar volgens mijn moeder was dit dan geen goede astroloog.Tja..
Wel mooi advies wat je geeft.
Nu moet het me nog zien te lukken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, zo lust ik ze nog wel..Als het haar niet uitkomt, was/is dat geen goede astroloog. Dus als het haar wèl prima uitkomt..is dat een dan een goede astroloog? Voel je de zwakte van die woorden aan? Natuurlijk is dit een smoes ter rechtvaardiging van de astrologie. Maar nogmaals, laat je niets wijsmaken..is het advies dat ik je geef.. Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord, en nog mooiere reactie! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Ton!
Dat is niet echt prettig. Hoe ik het zie is dat je in een bepaalde stand van de sterren geboren wordt, en daar de basis karaktertrekken van mee krijgt. Mijn geboortehoroscoop klopt best aardig. Alleen je moet er op passen dat je niet een self fulfilling prophecy gaat krijgen. Dat jij zo ingewreven krijgt dat jij een rot leven gaat krijgen, dat het ook niet echt meer mogelijk is om een leuk leven te hebben. Mijn moeder zei de naarste dingen tegen mij. Ik was de weeën niet waard en ze had liever abortus gepleegd. Dus mijn leven is niet leuk, omdat die "vloek'er gewoon omheen hangt. Ik ben absoluut geen watje of doetje en vecht me rot om het leuk te hebben, maar altijd lijkt de kolk van het putje wel sterker te trekken. Doordat jouw moeder al met een vooroordeel naar jou toe begonnen is, heeft ze eigenlijk gezorgd dat de horoscoop uitkwam. (zo voel ik dat tenminste)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal juist!!
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat afschuwelijk wat je moeder tegen je zei!
Dat is gewoon niet goed te praten.
Mijn moeder houd wel van mij hoor,gelukkig..
Ze gelooft alleen rotsvast in dat soort dingen.Ook seances,geesten en eigenlijk alles wat paranormaal is.
Ze gaat wel eens naar van die paranormale beurzen met haar beste vriendin.Ik vind ook wel dat ze zich makkelijk iets laat aanpraten.
Dat van die horoscoop gelooft ze echt en ze is altijd erg bezorgd over me.
Ze heeft mij hier waarschijnlijk te veel mee beïnvloed en dat is zeker,deels, oorzaak van veel van mijn problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een hele dikke plus voor je uitleg!! walgelijk te horen dat het zo gaat bij sommige 'moeders' dus wens je veel sterkte zodat je kan zien dat ELK kind de weeën waard is, dat elke persoon er recht op heeft om gelukkig te zijn, en dit ook te mogen en te durven!
jij bent zo'n persoon. ik hoop echt dat je die 'vloek' kan laten verdwijnen en zonder die grauwe negatieve sluier naar jezelf kan kijken hoe en wie je ECHT bent.
Hey Laurena

Ik geloof niet echt in voorspellingen van astrologie, wel in karaktertrekken die kloppen meestendeels wel als je het echt laat uitrekenen met geboorteplaats uur en datum.
Maar toekomstvoorspellingen niet, bij mij lag er niet zoveel moeilijkheden in mijn horoscoop maar toch ben ik in mijn leven enkelen keren door een hel gegaan.

Had een zwarte kijk op de wereld ik wou dood zijn en leed zelfs aan zelfverminking. Had een zeer slechte jeugd gehad met seksueel mishandelingen en psychische mishandelingen. Heb mijn horoscoop laten uit rekenen daar stond er niets van in ook naar de toekomst toe was goed en positief en zou niet ziek worden enz.

Mijn leven is positief geworden dat wel maar dan ben ik zeer ernstig ziek geworden en heb nu moeten vechten om te leven toen leefde ik graag en ging ik dood.

Ook dat stond niet in de horoscoop, ik heb verschillende voorspellingen willen laten doen bij helderzienden en bij de goede helderziende klopte dit wel en werd er me al voorspeld dat ik mijn gezondheid moet in het oog houden.

Dus heb meer een voorkeur naar een echte helderziende te gaan dan een horoscoop lezer.
Dus laat je niet leiden door een horoscoop.
Ook zal ik me niet laten leiden door ene helderziende.
Want jij zelf kan nog dingen anders gaan toepassen en de toekomst toch een beetje laten keren.

Dingen die je moet meemaken zal je ook meemaken maar jij zelf kan er voor kiezen hoe dragelijk het is. Alleen al je gedachten proberen te veranderen en ene andere kijk krijgen op dingen kan je zelf al heel wat vooruit helpen.

Ik ben daadwerkelijk door een hel gegaan maar ik leef nog en ik kan je zeggen ik leef graag en zie de dingen veel mooier dan toen zelfs ene bloem bij me ziet er mooier uit dan iemand anders naar die bloem zou kijken.

Dus mijn raad is leef er niet naar jij zelf ben krachtig genoeg om wel gelukkig te worden maar je zal er wel naar moeten handelen anders kunnen ze je ook geen hulp bieden.

Indien er iets is PM me maar

Groetjes Ritchie

Toegevoegd na 2 minuten:
Het mooie is wel, ik zelf weet nu de toekomst en wat er komen gaat. Zo ver kan jij zelf ook geraken als je er maar in geloofd.

Groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je moedige verhaal Ritchie! Sommige mensen moeten toch veel leed dragen... Knap van je dat je er zo sterk uitgekomen bent! {} Knuffel :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel Siska een knuffel terug :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja Ritchie, dat is even met de billen bloot, zoals ze dat in ons land graag zeggen, je hebt je levenslesje wel gehad!
Flink van je dat hier te vertellen! Ik zie ook niets in een horoscoop en in een waarzegger zie ik ook niets, wel kunnen het zaken zijn die mogelijk gaan gebeuren, maar we hebben nog steeds onze eigen wil, dus kunnen we altijd nog rechts of links af.
Ik zie een voorspelling als een hamer.
Je kunt best wel voorspellen wat je er allemaal mee kan doen, een tuinhekje timmeren, of een konijnen hok, kippen hok, enz,
Maar je kunt ook nog altijd besluiten de hamer in de schuur te laten liggen, dan gebeurt er niets.
Een voorspelling is niets anders dan een mogelijke verwachting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow,Ritchie heftig verhaal...
Ik denk wel eens: wat overkomt me toch een hoop ellende, maar ik ben natuurlijk niet de enige.
Knap dat je weer zo positief bent,dat zal voor mij nog een lange weg zijn.Dat is niet negatief gedacht, ik ben gewoon realistisch.
Ik heb toch wel een heel zelfdestructieve aard( uithongeren,automutilatie,suïcidale-gedachten)Pffff...
Maar jij bent een voorbeeld dat het beter KAN!
En dat je dit hier met ons/mij deelt,daarvoor verdien je alle en ieders respect.Vind ik.
Ik sluit me dus ook aan bij Siska en Ed hier zeggen.
Lieve Ritchie van mij bij deze ook een dikke knuffel en een =X= voor jou!('~')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Laurena, per ongeluk heb ik mijn antwoord verwijderd, maar dat had je gelukkig toch al gelezen.
Naar aanleiding van wat je hierboven vertelt zou ik eens contact opnemen met een goede Bach bloesemtherapeut. Deze kan bekijken wat voor jou de goede energieën zijn om mee te werken om een 'heel' mens te worden, iemand die in zijn kracht staat. Dat gun ik je van harte na alle doorstane ellende. Ikzelf heb al wel wat bloesems in gedachten als ik je verhaal zo lees, maar voor een goed totaalbeeld moet je echt op consult bij een therapeut. Dat is niets engs, je werkt op heel zachte en toch diepgaande manier aan je kracht zodat je rust, vertrouwen en optimisme in je leven kunt ervaren. Daarbij moet je heel goed leren bewust te worden van je gevoelskern, intuïtie ontwikkelen en leren waar voor jou gezonde grenzen liggen voor jezelf en naar anderen toe. De Bach bloesems kunnen je daarbij helpen! Numerologisch zie ik deze zaken bevestigd, wanneer ik je naam, Laurena, zie, als dat tenminste je eigen roepnaam is. Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En Ritchie: fantastisch verhaal hoe iemand in zijn kracht komt te staan. Fijn dat je je verhaal wilt delen! Dank je wel! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je iedereen Beste Laurena kan goed geloven hoe je gedachtegang is heb het zelf meegemaakt. Ik heb ook een zelfmoordpoging gehad die bijna gelukt was, en dat was nogal een slechte ervaring. Een hele mooie boek laurena is kringloop der ziel van Jozef Rulof. Dat boek gaat over dat iemand zelfmoord pleegt en wat er ook nadien gebeurt met je na de dood. Zelfmoord is het zelfde als moord ook al op jezelf. Toen na die zelfmoord bepaalde akelige dingen gezien te hebben heb ik die boek gelezen en zag daadwerkelijk dat dit ook klopt en sinds dan zijn mijn gedachten over zelfmoord beginnen te verminderen misschien kan ik je die boek aanraden en helpt het bij jou ook. Toen ik bijna dood ging heb ik ook een ervaring mee gemaakt maar die was mooi, ik zweefde tussen dood en leven toen waren mijn gedachten toch al 75% positiever en nu de laatste jaren 90% , 100 positief lukt bijna niemand alleen Jezus. Ik heb nog mijn fouten zoals iedereen ben ook maar ene mens. Maar vergeet niet dat we allemaal een stukje god of je kan het kracht noemen bezitten. Heel diep van binnen in jou daar zit een geweldige kracht als je dat ontdekt ga je zelf veel beter voelen. Uiteraard is dit niet makkelijk na jaren ben ik daar zelf nog mee bezig. Maar jij bent iemand mooi, jij bent niet lelijk kijk naar de mooie dingen in jou en dan straal die die naar buiten nog meer toe. Op dit moment schrijf ik ene boek die bijna klaar is dit is ene biografie met heel veel tips in voor het eerste keer zou seksueel mishandeling , psychische misbruik , en pesterijen anders worden bekeken dan we gewoon zijn. Alles heeft een rede ook hoe erg dingen kunnen zijn. Wij straffen ons zelf god of laat ons zeggen de kracht straft niemand alleen wij straffen ons zelf.
Ben er overtuigd van dat je later ook zo ga denken pleeg zeker nooit zelfmoord indien het even te hoog zit bel iemand op praat met iemand zodat je nadien weer verder kan goed tip is lees gerust dat boek misschien helpt het jou. Veel liefs Ritchie