Wat is het verschil tussen liegen, de waarheid verdoezelen, halve waarheid en dingen verzwijgen?

Toegevoegd na 1 minuut:
en wanneer is het acceptabel en wanneer niet?

Toegevoegd na 18 minuten:
kan geheimhouden een vorm van liegen zijn?

Toegevoegd na 39 minuten:
wat is normaal

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit spiritualiteit of is dit taal?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gaat niet om het neerlands taalgebruik maar om het gevoel en de emoties erachter

Het beste antwoord

Een van je interessegebieden is filosofie,staat op je profiel. In die sfeer zal ik antwoorden. Ik heb deze vraag besproken met mijn filosofisch consulent.
Over de verschillen is hier al voldoende gezegd.
Wanneer is het wel/niet acceptabel?
Dit moet je per moment bekijken, maar er is een richtlijn:

Als je er niet een ander op enigerlei wijze mee beschadigt en als je binnen de grenzen van de de wet blijft,kan je ervoor kiezen het te doen.Als je weet dat iemand de waarheid niet aankan, beschadig je hem/haar door die waarheid wel te vertellen. Je zult het steeds weer opnieuw moeten aanvoelen in elke situatie waar het aan de orde is.
Vraag je steeds af waarom doe ik het?

Ik betrek ook de nederlandse wetgeving in het antwoord, omdat er kwesties zijn met materiele zaken waarin je benadering van zaken ook raakt aan de door jou gestelde vraag. Er is niets mis mee om in je benadering een bepaalde slimheid aan de dag te leggen, om iets rechtsom of linksom voor elkaar te krijgen zolang je je hier aan houdt: blijf legaal bezig en schaadt anderen niet.

Dit is normaal ,filosofisch gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Liegen is niet de waarheid vertellen
Waarheid is wat er echt aan de hand is vertellen
Verzwijgen is ander woord voor geheim houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liegen = heel bewust en opzettelijk dingen zeggen die niet waar zijn.

De waarheid verdoezelen = Iets verbergen door het niet of nauwelijks te vertellen. Je probeert de waarheid te verstoppen door er om heen te draaien.

Halve waarheid = Je vertelt een stukje van het verhaal, maar probeert het af te zwakken door het allerergste er uit te laten.

Dingen verzwijgen = Gewoon nergens over praten en maar hopen dat "men" er niet achter komt.

Tja, wanneer is het acceptabel en wat is acceptabel?
Dat hangt allemaal heel erg af van de situatie.
Liegen is meestal niet goed.
Soms is misschien een leugentje om bestwil misschien wel acceptabel. Je wilt bijvoorbeeld niet iemand verraden.
Als je altijd alleen maar 100% eerlijk wilt zijn, kun je een heel inflexibel mens zijn, vaak onaangenaam.

De andere dingen hangen helemaal af van de situatie. Ik hoef niet tegen iedereen alles te vertellen.

Maar als je dingen probeert te verbergen om je eigen fouten te maskeren, of uit egoisme, dan heb je een probleem.
En hoe meer je "er naast" kletst, hoe moeilijker het ook wordt om je verhaal in stand te houden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zeker kan geheim houden een vorm van liegen zijn.
Als je bijvoorbeeld een minaar of minnares hebt en je partner mag het niet weten.
Geheim houden is een vorm van liegen als het gedaan wordt omdat je in je hart weet dat je er iemand anders pijn mee doet als de waarheid aan het licht komt.

Anderzijds heeft bijna iedereen geheimen. Persoonlijke gedachten en gevoelens. Je hebt recht op je persoonlijke integriteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is over nagedacht ;-) een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook van mij een +je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook van mij... mooi overzichtelijk maar toch sprekend en uitgereid antwoord
Kristal
13 jaar geleden
+1 !
het is niet acceptabel om te liegen ,de waarheid verdoezelen je krijgt als het goed isvanzelf last van je eigen geweten .
Halve waarheid is een hele leugen .

Omdat je er een voordeel voor je zelf denkt uit kunnen te halen en een andere benadelen kunt .

Dingen verzwijgen kan soms goed zijn ,behalve wanneer het tenkoste gaat van je eigen geweten/welzijn .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iets verborgen wilt houden kun je er gewoon niet over praten (verzwijgen). Confronteert iemand je er dan toch mee, dan kun je het glashard ontkennen (liegen). Maar liegen wordt mensen zwaar aangerekend, dus dat zul je proberen te vermijden. Je kunt er bijv. voor zorgen dat die confrontatie niet plaatsvindt. Dat doe je door de waarheid te verdoezelen. Dat kan op verschillende manieren. Je kunt bijv. dingen zeggen om mensen te stoppen met doorvragen. Daar kunnen ook leugens bij zitten (over kleine feitjes), zolang het Grote Geheim maar verborgen blijft. Je kunt er ook voor kiezen om (uit eigen beweging) een waar (en van de buitenkant afgerond) verhaal te vertellen dat toch het Geheim niet noemt. Dat is een halve waarheid.

Wanneer het acceptabel is is moeilijk te zeggen. Dat hangt compleet van de situatie af (hoe erg het is, hoeveel schade je anderen ermee berokkent, etc.). Ergens over liegen om een ander te beschermen zal sneller worden geaccepteerd dan liegen om er zelf beter van te worden. Maar ook als iemand zelf de waarheid niet aan kan kunnen mensen er sneller begrip voor hebben dat hij die waarheid verborgen probeert te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
-liegen is iets zeggen dat niet waar is.
de waarheid verdoezelen is net of je er niks van af weet, en er proberen niks van te zeggen
-halve waarheid is niet het hele verhaal vertellen
- en dingen verzwijgen is er gewoon niks van zeggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit zijn zaken waarvan de antwoorden alleen passend zijn binnen de omstandigheden waarin je voelt dit te willen doen. Waar het steeds om gaat is 'afstemming' op de ander, wat heeft deze nodig, en de situatie waarin e.a. zich voordoet.

Zolang je je druk maakt om verschillen, zul je slechts je hoofd gebruiken een keuze te maken, die beter met het hart gemaakt zou kunnen worden.

Zijn er formules voor de waarheid of de leugen? De waarheid is altijd de waarheid, de leugen altijd de leugen. Elke halve waarheid is een halve leugen en andersom.
Het gaat erom de ander te geven wat nodig is, opdat ook jij krijgt wat nodig is want: dat wat je een ander doet, dat doe je aan jezelf.

Geheimhouding is dan gewenst, als je door iets wel te vertellen een ander schade doet. Indien je loslippig bent waar geheimhouding gewenst is, dan schaad je niet alleen de ander maar ook jezelf in hoge mate.

Wat is normaal............... alles waarmee je je aanpast zodat de massa jou goedkeurt. Normaal is een ander woord voor 'gevangenschap in de illusie van het collectief'.

groet