Zijn er speciale gebruiken bij de doop van een kind in de Pkn-gemeente?

Wij zullen voor het eerst een doop van een kind meemaken in een PKN-gemeente. Moeten wij een cadeautje meenemen? Wie feliciteren wij? Wat is gebruikelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
2.3K

Antwoorden (4)

Je kunt een kadootje meenemen. Ik zou een boekje doen.

Je feliciteert na afloop de doopouders en wie er nog meer in dat rijtje staat.

Vergeet je niet wat geld voor de collecte mee te nemen? Verder gewoon goed kijken wat de rest van de mensen doen (opstaan, gaan zitten etc) en zo kun je ook kijken wat er normaal is bij het feliciteren achteraf. Als je ziet dat er echt niemand een kadootje hebt houd je dat gewoon in je tas, en met je bon ruil je het weer om.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je bent uitgenodigd voor de doop als familielid of vriend(in) van de familie, dan ga je na de doopdienst mee naar hun huis en is het wel gebruikelijk om een klein cadeautje te geven. De mensen in de kerk, de zogeheten gemeenteleden, geven na afloop van de dienst een hand aan de doopouders om ze te feliciteren.
Amadea
11 jaar geleden
Een cadeautje is niet erg gebruikelijk hoor, bij kerken waar jonge kinderen worden gedoopt. Als je de ouders heel goed kent, kun je dat eventueel doen. Maar ik zou gewoon een kaart schrijven.

Verder feliciteer je de ouders, én de grootouders, als die erbij zijn. In veel kerken zullen de doopouders voorin de kerk staan na de dienst, of in de hal of een apart zaaltje, en dan feliciteer je simpelweg iedereen die in het rijtje staat.

Verder hoef je je echt niet zo druk te maken over wat gebruikelijk is en wat niet. Als je zelf niet gewend bent om naar de kerk te gaan, of niet naar een traditionele kerk gaat, neem ik aan dat de doopouders dit van je weten, en die zullen het heus niet vreemd vinden als je net even iets anders omgaat met dit soort zaken dan de mensen die dit wél gewend zijn.

In de dienst zijn er waarschijnlijk wat plaatsen gereserveerd voor de familie van de dopeling. De ouders zitten vooraan met eventueel de grootouders, de rest van de familie zit daar meestal achter. Als je niet behoort tot de naast vrienden of familie, ga je iets meer naar achter zitten. Als er geen beamer of liturgie is, kun je voor de dienst aan iemand in de hal (er staat altijd wel iemand, vaak zijn er ook mensen die speciaal iedereen welkom heten) vragen of je een psalmboekje kunt lenen. Er ligt altijd een stapeltje voor gasten. En als je geen idee hebt in de kerk hoe je een lied moet opzoeken, sein dan even iemand in die in de buurt zit, mensen zullen je graag helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk of je een liturgie krijgen, daar staat op wat er gezongen en gelezen wordt; anders liggen er meestal liedboeken bij de ingang die je mag lenen.
Voor de rest volg het gewoon. Het is niet de bedoeling om te fotograferen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat is een goeie opmerking: veel predikanten hebben er een hekel aan als er constant gefotografeerd wordt. Maar een enkele opname van de hoogtepunten is vaak wel toegestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij ons was dat opgelost met een vaste fotograaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen ik nog predikantsman was hadden "wij" geen probleem met foto's. Video's maken, dat was wel irritant.