Hoe leer ik ontspannen in drukke tijden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Mediteren is de sleutel. Er zijn een hoop cd's met geleide meditatie op de markt. Als je een paar goed titels zoekt moet je maar reageren. Trouw 15 tot 20 minuten per dag mediteren geeft je de hele dag een meer ontspannen gevoel. Mediteren zorgt ervoor dat je de stress letterlijk uit je lijf laat lopen en jezelf een rustige ademhaling aanleert. Als je je op het werk (of ergens anders) gejaagd voelt, dan kun je door het mediteren redelijk snel weer tot jezelf komen (m.n. door je ademhaling te controleren) Ook kun je leren om bepaalde negatieve gedachten te beheersen tijdens mediteren. Als je meer wilt weten, laat maar weten...

Helemaal eens met het vorige antwoord, alleen is niet iedereen zo weg van meditatie. Je zou het eerst eens kunnen proberen door standaard iedere dag een kwartiertje voor jezelf in te plannen. Telefoon naast de haak, computer offline, tv uit, deurbel uit, geen media- of maatschappijdrukte om je heen. Jijzelf alleen puur jij en iets wat jij prettig vindt om te doen. Dat kan een lekker warm bad zijn met heerlijk geurende aroma's en/of bubbels, met een leuk boek op de bank (of in dat bad...), genieten van jouw muziek, mandala tekenen of inkleuren, mediteren, in de tuin uitgebloeide bloemen uithalen, net wat jij prettig vindt om mee bezig te zijn en waar jij normaal gesproken rustig en ontspannen van wordt. In drukke tijden zul je wellicht een 'schop onder je kont' voelen, met alle dingen in je hoofd die je nog 'moet' doen, maar ik kan je vertellen dat als je echt moeite hebt met een kwartier, je ook kunt beginnen met 5 minuten en dat langzaam uitbouwen. Je hebt gewoon even bijtanktijd nodig en de productiviteit die je daarmee wint, wint het van de tijd die je 'kwijt' bent. Geloof me! Toegevoegd na 51 seconden: En o ja, zei de therapeut, wat denk je van wat extra ondersteuning middels Bach bloesems?

buik ademhalen en mediteren

Tips om te onthaasten: 1. Focus Doe maar één ding tegelijk en met volle aandacht. Als je ongeconcentreerd bent, voel je je gehaaster, blijkt uit onderzoek. Dat komt omdat je tijdens je taak voortdurend aan andere dingen denkt. 2. Leer te wachten Erger je je kapot aan lange rijen en rode stoplichten? Leer te genieten van wachten. Met een goed boek is de wachttijd in het postkantoor zo voorbij. En dat rode stoplicht geeft je de tijd om een paar keer diep adem te halen en je nek en schouders te ontspannen. 3. Plan ontspanning Ben je geneigd om je dagen helemaal vol te plannen met verplichtingen? Heel ongezond, want dan blijf je maar doorrennen. De oplossing: zet in je agenda wanneer je op de bank gaat liggen lezen, voor je uit gaat staren of een uurtje door het park gaat lopen. 4. Moeten of mogen Schrap ‘ik moet’ en vervang het door ‘ik wil’. Je moet die film zien of dat boek lezen? Dat hoeft helemaal niet. Kies voor dingen die je echt leuk vindt, niet omdat ze ‘moeten’. Grote kans dat je je vrije tijd echt als vrije tijd gaat ervaren. 5. Doe je horloge af Als je steeds op je horloge kijkt, krijg je het gevoel dat je altijd tijd tekort komt. Door dat aftellen kun je je namelijk niet meer concentreren op je werk. Vervang een gejaagde blik op je horloge door kijken op de kerkklok, je computer of je mobiele telefoon.

Bronnen:
http://lofonline.nl/pages/lofonline/postvi...

ga mediteren typ bij youtube meditatie muziek in en je krijgt het veel succes!

Het probleem zit meer in je denken, voorbeelden 1) Stop jezelf en een ander op te jagen. 2) Denk relatie ipv prestatie gericht. 3) Geef een ander recht op een eigen mening. 4) Wees geen bemoeial. 5) Denk in oplossingen ipv problemen 6) Wees bewogen, maar draag andermans last niet. 7) Zoek ontspanning, door inspanning 8) Vergeef anderen en durf dingen los te laten 9) Zoek God en je roeping op aarde 10) Durf te dromen van mooie dingen

Gewoon een kwartiertje voor je uit zitten staren kan ook ontspannend werken. En even iets doen wat je leuk vindt werkt ook ontspannend.

Aan drukke tijden kan je niet veel doen, gekker nog, we hebben vaak deze drukke tijden nodig om goed te kunnen functioneren. Op zich zelf zijn spanning en stress niet erg en horen in ons leven. Het zorgt er voor dat we uiteindelijk tegen een stootje kunnen. Hoe nu te ontspannen? Maar ik heb geen enkel idee hoe erg jij de druk ervaart. Ben je alleen wat zenuwachtig of zit je tegen een burnout aan? Ik ga er even van uit, dat je behoorlijk veel last hebt van de druk, dus is de stress in drukke tijden langdurig bij je aanwezig. ( ook thuis?) Daarmee zit je al flink in de gevarenzone en kan je ook andere lichamelijke en psychische klachten krijgen, hopelijk heb je die nog niet. Er zijn al veel antwoorden gegeven, en eigenlijk geloof ik er niet zo veel in dat het jou zal gaan helpen. De oplossing zit vaak in je zelf, jij kan je zelf hier uit halen. want leuke gezellige dingen gaan doen, werken heel vaak precies andersom, wist je dat de meeste stress geleden wordt tijdens de vakantie? Als de regelmaat en werkdruk wegvalt, kom je in het niemandsland terecht, waar geen onder en boven meer is. Last krijgen van stress in drukke tijden is eigenlijk niets anders dan het overzicht verliezen, het constant op je tenen moeten lopen, je ergeren aan anderen, die het volgens jou niet goed doen, te zwaar tillen aan kleine dingetjes en daardoor de belangrijke zaken over het hoofd zien. Bijna zeker ben je een perfectionist, die alles zo goed mogelijk wil doen, maar dat niet kan, door allerlei omstandigheden. Pas als je weet waarom je stress hebt, kan je misschien wat aan deze oorzaken doen, zoniet, dan misschien ander werk, andere afdeling, andere regels, andere werkuren, meer of anders gaan samenwerken, vergeet niet, als daar je probleem zit en je raakt op den duur echt in een burnout situatie, dan is er geen weg meer terug, nu kan je nog keuzen maken. Verders, eet zo gezond mogelijk, neem optijd je rust en ontspanning en zorg voor voldoende slaap, ga als het kan, iedere dag de zelfde tijd naar bed.

Ben het vooral met Eddijst hierboven eens: "Er zijn al veel antwoorden gegeven, en eigenlijk geloof ik er niet zo veel in dat het jou zal gaan helpen. De oplossing zit VAAK IN JEZELF, jij kan je zelf hier uit halen. Want leuke gezellige dingen gaan doen, werken heel vaak precies andersom, wist je dat de meeste stress geleden wordt tijdens de vakantie?" Niet dat een vakantie niet goed is,, of zinvol kan zijn, maar door meestal hier je hele biologische klok ontregelt wordt, je uit je gewende patronen stapt (regelmaat is gezond en hoeft zeker geen sleur of saai te zijn) kan je zowel fysiek als psychisch soort terugslag geven. Maar goed hoe dan wel omgaan met stress in drukke tijden, en hoe daarin een beter voelende balans te vinden? Je vraag is wel doelgericht en kort, maar om jou goed antwoord te geven is het tegelijk vrij lastig. Misschien vindt je de rest tips bv al toereikend. Mijn advies (ervaring ook) is dat 3 factoren bepalen hoe je goed kan omgaan met stress en zelf relaxt blijft nl. - Ondanks 'te weinig tijd-gevoel' zorgen voor 3 x daags (gezonde) voeding. Niet teveel koffie, maar wissel af met water en vruchtensap of ranja enz,, sport soms, of veel wandelen, vaste bedtijd en in weekend hooguit kort uitslapen ;) - Besef tussendoor steeds: "Ontspanning is de inspanning bij nutteloos bezig zijn.", ga desnoods "dromen of navelstaren", simpel spelletje spelen, of aanrommelen in huis /tuin enz. - Eigenlijk mss. wel belangrijkste? Je EIGEN (innerlijke/psychische) houding in tijden dat 'je veel moet/wil in kort tijdsbestek'. Relativeer en probeer met humor een drukke tijd zo te bezien met de onderscheidende gedachten: HEB ik het druk of MAAK ik me druk? Beiden gaat het om "ik" ;) Dus JIJ kan steeds weer kiezen, ook grenzen trekken, en leg die bekende lat voor jezelf "zo hoog dat je er nog ruimschoots onderdoor kan lopen, maar nooit 'aan onderdoor GAAT :) Succes ;)

pak de auto/fiets/brommer. rij naar de dichtst bijzijnde coffeeshop en rook een dikke tjaap (werkt ook goed tegen buikpijn)