loonbevriezing of verlaging

na reorganisatie is de functie van hoofd veranderd in coördinator; het huidige hoofd voldoet niet meer aan het profiel van coördinator. Wij willen hem dan ook behouden als medewerker van de afdeling. Alleen is het salaris dan te hoog. Onze stichting is armlastig en moet op alle uitgaven letten.
Kunnen wij het loon van deze persoon verlagen tot niveau medewerker of moeten wij het bevriezen tot dat het loon over een paar jaar op het niveau medewerker zit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Als er sprake is van een normaal arbeidscontract, dan kan loonsverlaging in deze situatie niet doorgevoerd worden. Er zal op zijn minst sprake moeten zijn van behoud van salaris.

vervolgens komt ook nog de vraag op, waarom het hoofd niet in de rol van coördinator past. Heeft hij de afgelopen jaren zijn werk niet naar behoren gedaan. Op welke grond schat u in dat hij de taak van coördinator niet aan kan? Deze vragen zult u toch moeten beantwoorden, als deze persoon het niet eens is met de gang van zaken en er werk van gaat maken.
13 jaar geleden
Overleg met betrokkenen is het beste, het betreft een werknemer in vaste dienst met opgebouwde rechten.
het loon bevriezen of het functieniveau verlagen is aan veel wettelijke regels gebonden, TENZIJ de betreffende medewerker uit loyaliteit bereid is een veer (of meer) te laten.
Het helpt als je afspreekt dat wanneer het weer beter gaat de zaken "gerepareerd "worden.
Kijk er voor uit dat de werknemer zich gedegradeerd voelt op grond van regeltjes, als je dat presenteert kan hij meer op zijn strepen gaan staan.
Een informele en rechtvaardige tijdelijke bijstelling met goede onderbouwing en begrip voor de werknemer (vaste lasten kun je ook niet even verlagen) en een oplossinggerichte werkwijze zal vaak geaccepteerd worden.
Omdat loyaliteit van de medewerker gevraagd wordt, zal ook de stichting zich loyaal en betrokken naar de werknemer op moeten stellen.
Dan zijn heel veel problemen te voorkomen.