Wat doet een Dominee?

Deels weet ik wat een dominee doet,maar wat doet zo'n man op een gewone doordeweekse dag?
Weet iemand dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
8.1K

Het beste antwoord

- preken voorbereiden

- pastorale hulp voor mensen die het moeilijk hebben

- Mensen die ziek zijn bezoeken

- Mensen die het moeilijk hebben iets voor betekenen.

enz enz..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dank gaat uit naar XiniX en tevens richting Henkjan(:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen dank vond het ook een Goede Vraag. Maar per definitie hoeft een Ds. geen man te zijn. De mijne is een vrouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allemaal goede reacties, maar helaas lees ik veel te vaak ook negatieve berichten over dominees: incest en ongeoorloofde sexuele affaires zetten hier vaak de toon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Henkjan, als ik man zeg bedoel ik vaak ook vrouw;) Dus jou vrouw preekt zondags, in wat voor kerk?(:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze dominee is ook een vrouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik blijf bezig:P
ook goed:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kort maar duidelijk antwoord...de punten zijn voor jou!

Andere antwoorden (5)

Een dominee is vooral bezig met contact onderhouden met de mensen in zijn gemeente. Bezoeken van ouderen en zieken, het geven van cathechesatie aan jongeren,bijbelstudie's vergaderingen met de kerkenraad, doopdiensten en huwelijksvoltrekkingen en begravenissen waarbij ook de opvang van de nabestaande een belangrijke taak is van een dominee. Het ontvangen en te woord staan van mensen die hem, of haar (kan natuurlijk ook) willen spreken om wat voor reden dan ook.
Een dominee is als het ware een maatschappelijkwerker voor de mensen die bij zijn gemeenten horen.
En het voorbereiden van de preek voor zondag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie link
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dominee
Zie link 2
http://members.ziggo.nl/warners/persoonlijk/artikeltje.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dominee mag ook trouwen, dus naast zijn werk, kean hij ook een gezinsleven hebben. Verder bereidt hij door de week zijn kerkdienst(en) van zondag voor.
De dominee geeft hij (of zij) catecheselessen (Heidelbergse Catechismus; catechisatie) aan kinderen tussen 12 en 18 jaar. Meestal is de dominee tevens voorzitter van de kerkenraad. Ook is hij verantwoordelijk voor kerkelijke huwelijken, begrafenissen en toedienen van protestantse sacramenten. Van tijd tot tijd legt hij bij zijn gemeenteleden huisbezoeken af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus toch wel trouwen?:P
Ik zou niet weten waarom het niet zou mogen, maar je hebt gelijk hoor;)
Een visuele beschrijving van het werk van een dominee vindt je in de film GRAN TORINO van Clint Eastwood. Vermakelijke film. De rol van de dominee daar is wel iets te perfect uitgevoerd, maar zo zou een ideale dominee zich kunnen gedragen. IMDB nummer 1205489

De rol van de domine wordt wellicht meer reaklistisch banaderd in de film THERE WILL BE BLOOD van P.T Anderson. Een boeiende maar ook beklemmende film.
IMDB nummer 0469494
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou je niet denken dat een ideale niet bestaat en overbodig is??
Het is en blijft een mens en moet niet verheven worden of als 'belangrijker' iemand aangezien worden
Een tijdje bij een predikant in huis gewoond, op de kinderen gepast. Een dominee heeft het best druk.
Inderdaad al de dingen die hierboven genoemd worden...

Bovendien heeft hij de verantwoording voor zo'n gemeente. Dit moet je ook niet onderschatten. In sommige (strengere) kerken wordt de verantwoording op zo iemand afgeschoven. Wat de dominee zegt is waar.
Als je leiding geeft aan zo'n gemeente is dat geen makkelijke taak. Het gaat er om dat je deze mensen niet aan jezelf bindt met mooie preken en de juiste regels, maar dat je de mensen bij God brengt en dat ze jou niet (meer) nodig hebben. Geen eigen eer dus, maar een echt dienende taak.

Veel predikanten weten dat ze voor zo'n taak geroepen zijn en doen dit niet om het salaris (!) of vanwege een hobby.