Waar staat in de bijbel dat je zonder Jezus niet het eeuwige leven zal krijgen?

In Mattheus 25:31-46 is beschreven wat Jezus onder de rechtvaardige verstond en waarom die het eeuwig leven in zullen gaan. In dit stuk is de zienswijze van Jezus opgenomen en geeft helder weer dat het gaat om hen die in staat zijn om te geven. Ik kan daar niet in terug vinden dat de mens veroordeelt wordt, omdat ze Jezus niet letterlijk in hart hebben aangenomen, zoals mij in het evangelie geleerd is. Ik wil graag weten of deze stelling of leer ook zijn grondslag heeft in de bijbel en waar ik dit kan vinden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.8K

Het beste antwoord

Er staan hier veel mooie antwoorden waarin de Bijbel goed aangehaald wordt. Toch wil ik nu een andere kant op. Volgens mij staat NIET in de Bijbel dat iemand 'Jezus in z'n hart' moet hebben om in aanmerking te komen voor eeuwig leven. Althans: niet in deze wereld.

In Handelingen 24:15 vertelde Paulus dat er een opstanding zal zijn van rechtvaardigen en onrechtvaardigen! In de 'nieuwe wereld' (het toekomstige aardse paradijs) zal er een nieuwe kans zijn voor heel veel mensen die nu zelfs nog nooit van Jezus gehoord hebben.

In Johannes 5:28, 29 staat: "Verwondert U hierover niet, want het uur komt waarin allen die in de herinneringsgraven zijn, zijn stem zullen horen en te voorschijn zullen komen, zij die goede dingen hebben gedaan, tot een opstanding des levens, zij die verachtelijke dingen hebben beoefend, tot een opstanding des oordeels."
Op basis van hun nieuwe leven tijdens Jezus' duizendjarige regering zullen ze worden geoordeeld. Het gaat er dus niet om wat ze in deze, zondige, 'wereld' doen. Als ze zijn gestorven dan hebben ze 'het loon van de zonde' betaald (want dat is de dood). Als ze uit de dood opstaan in de nieuwe wereld krijgen ze een eerlijke kans, want in die nieuwe wereld heeft Satan geen macht meer.

In die nieuwe wereld krijgen ze dus de kans om rechtvaardige onderdanen van Jezus te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is een cruciaal punt waarop we dan toch echt van mening verschillen.
het is zeker wel de bedoeling dat we tijdens dit leven Jezus aannnemen als onze verlosser. na onze dood is er echt geen herkansing meer!
dit kan ik ook niet uit de bijbelteksten halen die jij hier aanhaalt.
jazeker, de doden zullen op de dag van het oordeel allemaal uit hun graven komen, maar zoals je hierboven zelf al citeert; wie het goede hebben gedaan, zullen leven, maar wie het slechte hebben gedaan, zullen veroordeeld worden.
niks geen herkansing! zorg dat je in dít leven Jezus als je verlosser aanneemt in je hart! je hebt NU een eerlijke kans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gonzo, wat bedoel jij precies met Jezus aannemen in je hart ?
Is dit niet verschillend interpreteerbaar ? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik bedoel is dat je hart vol is van Jezus. Je wil alles (het goede) voor Hem doen, uit dankbaarheid voor Zijn offer. Gelukkig mogen we ook weten dat door Zijn offer onze zonden, die we nu nog steeds doen, vergeven worden als we daar oprecht spijt van hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens gonzo ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste gonzo, toch ben ik het met je eens dat het 'wel de bedoeling [is] dat we tijdens dit leven Jezus aannemen als onze verlosser'. Dat is inderdaad wat God het liefst heeft. Jij zegt: 'je hebt NU een eerlijke kans'. Vind jij dat echt? Hebben mensen die -in deze tijd of in vroeger eeuwen- in landen wonen/woonden waar het Christendom onbekend (of zelfs verboden) is/was, een eerlijke kans om Jezus te leren kennen?
Of is Jezus niet ook voor hun zonden gestorven?
Ik ga er van uit dat Jezus zijn leven heeft geofferd voor de zonden van de gehele mensheid, waar of wanneer ze ook leven/leefden. Al degenen die niet de kans hebben gekregen om hem te leren kennen tijdens hun leven verdienen toch nog een kans! God is rechtvaardig.
Wie nu de kans krijgt, moet die kans inderdaad aangrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bijbelonderzoeker: Dus het maakt geen ene mallemoer uit eigenlijk, wat je NU met je leven doet? Je kunt er gewoon eens lekker van genieten, want je krijgt ooit toch wel een nieuwe kans? Ik ben niet gelovig, maar dat zou ik toch wel erg krom vinden. Ik kan 't verkeerd begrijpen hoor...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mil, zo is het maar net!
Widar: nee, dat was niet wat ik schreef. Lees mijn antwoord en mijn reactie nog maar eens nauwkeurig door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat had ik al gedaan voordat ik mijn reactie schreef.

Andere antwoorden (7)

ik denk dan het eerst aan Joh 3, met name vers 16 maar ook het antwoord wat Jezus geeft aan Nicodemus.

16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De relatie tussen rabbi en leerling werd ook aangeduid als vader/zoon vertel je, zoals ook bij ons in een regulier gezin er een verhouding vader/zoon bestaat. Maar wat is de vraag daarover?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar wat heeft dat precies te maken met de vraag dan?
In Johannes 14:6 (hoofdstuk 14, vers 6 dus ;-)) zegt Jezus:
“Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij”.
Oftewel, je kan niet in het koninkrijk van God komen, als je niet eerst Jezus erkent als Zoon van God.

In Johannes 3:5-6 staat:
'Ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘niemand kan het koninkrijk van God binnenkomen, als hij niet geboren wordt uit water en Geest. Wat uit de mens geboren wordt, is menselijk; wat uit de Geest geboren wordt, is geestelijk'.
Jezus doelt hier op het verkrijgen van de Heilige Geest, deze werd over de aarde uitgestort toen Jezus opsteeg naar de hemel omdat Jezus voorlopig niet hier op aarde kon zijn.

Johannes 14:23:
Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij Mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen .

In Handelingen 4:12 wordt over Jezus geschreven:
'Er is bij niemand anders redding te vinden; Hij is de Enige, door wie de mensen gered kunnen worden'

Dit zijn slechts een paar voorbeelden uit het nieuwe testament waaruit we leren dat we niet zonder Jezus naar het Koninkrijk van God kunnen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Over Jezus volledig in je hart sluiten zoals je in je vraag zegt bedacht ik nog deze tekst uit Romeinen 10, vers 9 en 10:
Want indien gij met uw mond belijdt , dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden ; want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom een min? Ik heb de bijbel niet geschreven hè :P Kan het niet helpen dat deze teksten daar staan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verdient een + ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, Amadeus ;-)
Maar iedereen hier heeft een min, dus zal wel weer een fanatieke 'minnaar' zijn geweest die niet eens leest, maar gelijk op min drukt...*zucht*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel graag gedaan, Mil :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij ook een plus. het is een goed antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben totaal niet gelovig maar het antwoord klopt op de vraag. een +je als tegenhanger van de min.
ik geloof weer wél dat je de bijbel niet geschreven hebt. :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucalypje, haha :P Gelukkig geloof je dat wel. Sommige GV'ers vallen je zo persoonlijk aan dat ze denk ik echt denken dat ik en andere GV'ers die de Bijbel citeren zoals ik hier de Bijbel zelf hebben bedacht ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij geen min, ik mis alleen nog 't stukje van 't eeuwige leven. Je gaat dan wel naar de hemel volgens de genoemde teksten, maar waar staat eigenlijk dat je daar dan eeuwig verder leeft? (Gewoon nieuwsgierig, ben zelf niet gelovig.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar, op zoveel plaatsen dat het teveel is om hier allemaal op te sommen, als je dat echt wil weten lees dan het Nieuwe Testament zelf eens ;-)
Twee voorbeeldjes die me zo 1, 2, 3 te binnen schieten: Johannes 11:25-26 'Ik geef de doden het leven terug", zei Jezus tegen haar. "Ik ben Zelf het leven. Wie in Mij gelooft, zal leven, zelfs als hij gestorven is. Wie leeft en in Mij gelooft, zal nooit sterven' en Johannes 3:16 'Want God had de wereld zo lief, dat hij zijn enige Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet sterft, maar eeuwig leven heeft' Maar er zijn er dus nog veel en veel meer...Maar dan zal ik hier drie kwart van het Nieuwe Testament moeten overschrijven, wil ik dat allemaal tot zijn recht laten komen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik al meer dan eens gedaan, Rinke, ik kom uit een hervormd-gereformeerde omgeving. Het is alleen alweer "even" geleden, dus exacte teksten kan ik zo niet weer terughalen. En er zijn mensen die ze zo uit hun mouw schudden, dat bespaart mij weer een hoop leeswerk ;) Bedankt voor je citaten, dat soort dingen is wat ik zocht. Ik hoef ze echt niet allemaal te hebben ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar, oké, fijn dat dit was wat je zocht! ;-)
Trouwens, als je nog eens citaten uit de bijbel zoekt is google handig, gewoon 'eeuwig leven volgens de bijbel' of iets dergelijks intikken en ik neem aan dat je dan wel citaten kunt vinden...;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, op zo'n manier kan ik ze zeker wel vinden, geen probleem. Ik heb alleen liever dat in dit soort gevallen een gelovige zelf ze aanwijst, dan weet ik tenminste zeker dat ik de goeie heb.
Mijns inziens heb je al eeuwig leven, je ziel is eeuwig
maar de vraag is waar zul je die eeuwigheid spenderen
Jezus zeg Ik ben de weg De waarheid en Het leven iemand komt tot de vader dan door Mij.
dus het kennen van God is geen eeuwig leven krijgen terwijl je anders dood zou gaan.
maar wel een eeuwig leven met Hem
Dit is het eeuwige leven Hem te kennen en die Hij gezonden heeft.
dit zegt hij tijdens de het laatste avondmaal.
en deze zullen ook weer opstaan in een nieuw lichaam.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eeuwige 'leven' in de hel wordt de dood genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ploppie: is dat echt zo? dus er is geen hel, waar je door de duivel en zijn kornuiten wordt gefolterd enzo?
je houdt gewoon op te bestaan? Dat is zo erg toch niet? en wat betreft het vagevuur? bestaat dat wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jazeker bestaat de hel wel. met "geween en tandengeknars"!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste gonzo, waar staat dat in de Bijbel?
capthavoc
12 jaar geleden
ja "de dood" in de zin van God niet meer kunnen bereiken dus een geestelijke dood maar iedereen komt in de opstandig
dus levend
maa de vraag is het eeuwig leven is god kennen en Hem niet kennen of niet door Hem gekend worden
tja dat wordt wenen en tandenknarsen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gonzo / Bijbelonderzoeker: Dat hoor ik ook graag, waar in de Bijbel wordt gezegd dat er een hel is en hoe die er dan uit zou moeten zien.
nergens staat dit vermeld in de bijbel geloof in jezelf daar bereik je meer mee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de bijbel weleens gelezen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of de vraag niet goed gelezen :P 1 van de 2 niet in elk geval, want het staat wel degelijk in de bijbel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in de Bijbel EN in jezelf gelooft bereik je het meest!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
punten aan het verzamelen zeker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach, die punten kunnen we hem weer ontnemen, alleen even op 't Meld-knopje drukken...
De grondslag kan hier gevonden worden:

Jezus zegt in Johannes 10:9 : "Ik ben de Deur. Als iemand door mij binnenkomt, dan zal hij behouden worden".

Hij heeft de sleutel. ;-)

In de Bijbel lezen we: "Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat eenieder die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe" (Johannes 3:16).

Dit is het "tiket" voor eeuwig leven. ;-)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Who wants to live forever? Laat mij maar lekker gewoon doodgaan na een jaar of 70 tot 90.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"gewoon" doodgaan is er helaas niet bij alknobe! het wordt het één of het ander, dus kies nu het nog kan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee gonzo, dat is wat jij gelooft. Gewoon doodgaan is voor mij nog altijd de meest waarschijnlijke optie. Bovendien wil ik niet naar de hemel, ik ken daar toch niemand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je weet echt niet wat je zegt. ik hoop met heel mijn hart dat je er toch nog eens anders over gaat denken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gonzo: lief dat je je zorgen maakt over mijn onsterfelijke ziel, maar het hoeft echt niet. naar mijn mening houdt het leven na dit leven voor mij gewoon op. en daar zit ik ook niet mee. en stel dat het toch doorgaat, dan heb ik in de hemel echt niets te zoeken joh. maak je om mij maar niet druk, dat komt wel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Gonzo: alknobe weet heel goed wat hij zegt, hij spreekt vanuit zijn overtuiging, net als jij dat vanuit de jouwe doet. Als hij 't niet weet, dan weet jij net zo min wat je zegt. Het zou fijn zijn als gelovigen zich af en toe eens realiseerden dat anderen een andere mening hebben die niet onderdoet voor de hunne. Verder wel een + voor het antwoord, een van de weinige die echt de woorden "eeuwig leven" uit de Bijbel weet te plukken.
Jezus zei„Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij” (Joh. 14:1-6). Jezus sprak toen tot de elf getrouwe apostelen. Hij beloofde hun een plaats in de hemel, maar zijn woorden zijn ook belangrijk voor degenen die eeuwig leven op aarde hopen te verwerven (Openb. 7:9, 10; 21:1-Waarom?
Jezus Christus is „de weg”. Dat wil zeggen dat hij de enige is door bemiddeling van wie we tot God kunnen naderen. Dat geldt als het gaat om gebeden, want alleen door in de naam van Jezus te bidden kunnen we er zeker van zijn dat de Vader ons alles zal geven wat we in harmonie met Zijn wil vragen (Joh. 15:16). Maar Jezus is in nog een ander opzicht „de weg”. Door de zonde is de mensheid van God vervreemd geraakt (Jes. 59:2). Jezus heeft „zijn ziel (...) als een losprijs in ruil voor velen” gegeven, met als resultaat, zo legt de Bijbel uit, dat „het bloed van Jezus (...) ons van alle zonde” reinigt (Matth. 20:28; 1 Joh. 1:7). Zo heeft de Zoon de weg tot verzoening met God gebaand (Rom. 5:8-10). Door geloof te stellen in Jezus en hem te gehoorzamen, kunnen we een band met God hebben (Joh. 3:36).
Jezus is „het leven” omdat hij de mensheid met zijn levensbloed heeft gekocht, en eeuwig leven is een gave die God schenkt „door Christus Jezus, onze Heer” (Rom. 6:23). Ook voor degenen die gestorven zijn, is Jezus „het leven” (Joh. 5:28, 29).
Dus: Jezus is de weg en de waarheid en het leven. Hij is het die door God naar de wereld is uitgezonden opdat de wereld door bemiddeling van hem gered zou worden (Joh. 3:17). En niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van hem. De Bijbel zegt duidelijk: „Er [is] in niemand anders redding, want er is onder de hemel geen andere naam die onder de mensen is gegeven waardoor wij gered moeten worden” (Hand. 4:12). Dus wat onze achtergrond ook mag zijn, het is verstandig in Jezus te geloven, hem te volgen en ons zo naar het leven te laten leiden (Joh. 20:31).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Johannes 17 vers 3 is een mooie tekst voor als je hem in het fries leest:

3 En dit is it ivige libben, dat se Jo kenne, de iennichste wiere God, en Him dy’t Jo stjoerd hawwe, Jezus Kristus.

voor degenen die geen fries kennen heb ik de link naar andere vertalingen bijgevoegd