Het is volgens mij een stroming van het boeddhisme (of hindoeïsme), je leraar vind het waarschijnlijk rare mensen en daarom noemt hij het een sekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas beschouwen velen het (in mijn ogen terecht) als een sekte, je doet afstand van je eigendommen en leeft naar de leer van hare krishna.
Velen verbreken de familiebanden en raken dus geisoleerd en sociaal afhankelijk van de ze groep. Daarom zou ik het een sekte noemen.
Weliswaar zijn de regels en de aanpak in de groepen verschillend (ook per land) maar een sekte is een religieuze groep die zich afzondert en niet tot de gevestigde kerken gerekend wordt.
Deze beschrijving is een uiting van een persoonlijke mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Hare Krishna-beweging is een beweging binnen het vaishnavisme en het hindoeïsme

1966 opgericht in New York
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen religie.
Het is een beweging, een stroming.

De Hare Krishna-beweging is een beweging binnen het vaishnavisme en het hindoeïsme, die in 1966 werd gesticht te New York door A.C. Bhaktivedanta Swami Praphupada (1896-1977). De officiële benaming van deze beweging is ISKCON, International Society for Krishna Consciousness, de Internationale Gemeenschap voor Krishna Bewustzijn.

Er is verschil van mening wat een sekte nu precies is.

Daar is wel onderzoek naar gedaan.
http://studenten.samenvattingen.com/documenten/show/4462396/
KENMERKEN VAN EEN SEKTE
Voor het toepassen van de kenmerken op Hare Krishna hebben we beroep gedaan op informatie van het Internet, maar ook op boeken en op een artikel uit een tijdschrift, waarin er een interview wordt afgenomen met Rudy Snoeck, een lid van de Hare Krishna Gemeenschap. Zijn nieuwe naam is Ramananda, wat letterlijk “bron van geluk” betekent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij hebt een beetje gelijk, en je docent ook.

Een van de kenmerken van een sekte is, dat mensen niet meer helemaal zelf kunnen beslissen, en allerlei dingen gaan doen, tegen hun eigen wil.

Bij Hare Krishna is het een beetje een twijfelgeval. Er gebeuren daar geen vreselijke dingen, maar (zoals je ongetwijfeld zelf weleens hebt gemerkt op straat) probeert deze religie toch een beetje opdringerig hun levensvisie aan de man te brengen.

Een religie (of geloof) die geen sekte is, probeert nooit anderen over te halen, om ook mee te doen. Daar worden mensen gewoon vrij gelaten. Wie mee wil doen is welkom, en daar blijft het bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, volgens mij moet je verschil maken tussen enge sektes en gewone sektes. Enge sektes dwingen mensen en doen allerlei dingen tegen hun wil. Meestal zijn daar enge sekteleiders die langzaam aan hun al te volgzame sekteleden in hun macht hebben weten te krijgen. Gewone sektes maken afspraken waar men zich aan houdt. En zo niet, da ga je iets anders doen.
Maar geldt dat niet voor alle clubs en gemeenschappen? Of dat voor alle religies op gaat, zou ik niet willen beweren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je goed volgen, en snap ook wat je bedoelt. Ik denk alleen dat je een groepering die geen "enge sekte" is, niet zo gauw een sekte noemt. M.a.w. iedere sekte is eigenlijk een beetje eng, en als de sekte niet eng is, dan is het eigenlijk geen sekte.
Want iedereen is vrij om wat voor geloof dan ook te belijden, en ook in te treden in wat voor groep dan ook.
Pas als de dwang, het breken van de eigen wil, het uitermate exclusieve, of een leider-verering om de hoek komt kijken, dan wordt het een sekte. Kortom: wat nou precies een sekte is, daar kun je over discussieren. En dat doen we dan ook :-)
Een sekte is volgens het woordenboek een groep mensen van een gezindte die op bepaalde punten afwijkt van het oorspronkelijke van waaruit zij is voortgekomen. Meestal schaart een groep zich rond een leidersfiguur of leidersfiguren. Een sekte is niet per definitie religieus.
Hare Krishna is een religieuze sekte. Want de volgelingen moeten duizenden keren per dag hare krishna denken en ze mogen maar net genoeg eten om in leven te blijven. Ze krijgen elke dag een preek en mogen per nacht slechts 4 uur slapen. Dat is dus allemaal nogal afwijkend en ook niet gezond. Als gevolg van dat slaapgebrek en die magere voeding raken ze gehersenspoeld. Ze kunnen geen normaal leven meer leiden.
13 jaar geleden
Dat hangt helemaal af van de definitie van het begrip sekte die je hanteert.
Bij een meer sociologische definitie kijk je naar zaken als (charismatisch) leiderschap, de mate waarin de groepering de leden voor zich opeist en de mate waarin de groepering zich afzondert van haar omgeving en zich profileert op een (beperkt) aantal issues. In die zin is de Hare Krishna een sekte te noemen.
Bij een klassiek godsdienst-historische benadering ligt dat anders. De Hare Krishna aanhangers zien zichzelf als onderdeel van het Hindoeïsme. Het Hindoeisme is een uiterst inclusieve vorm van religie. Er is niet zoiets als standaard-Hindoeisme waar je je als sekte van kunt afscheiden. In die zin is de Hare Krishna geen sekte (afsplitsing) maar een beweging binnen het Hindoeisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
puik!