Hoe verloopt de naamgeving van het kind bij het vrijzinnige humanisme?

Dit is voor een opdracht op school, is dit een speciaal ritueel? Om het kind een naam te geven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Religie
2.2K

Het beste antwoord

Het mooie van het humanisme is dat het geen soort van georganiseerde religie is, maar een levensvisie waaraan mensen hun eigen invulling kunnen geven. Dat geldt ook voor allerlei rituelen rondom geboorte, dood, doop (wat naamgeving feitelijk is) en feesten, waar blijkbaar toch veel mensen behoefte aan hebben, en waarvan ze niet goed weten hoe ze het eventueel aan moeten pakken. Maar er zijn dus geen regels voor.

Je kunt helemaal zelf invulling geven aan de behoefte rondom iets als een naamgeving. Wij hebben het persoonlijk niet gedaan, maar ik ken wel mensen die in huiselijke kring iets organiseren dat voor hen persoonlijk belangrijk en zingevend is. Persoonlijk vind ik het wat zweverig.

Wel geeft de Humanistische Vrijzinnige Vereniging al enkele jaren formulieren uit waarmee men zich kan laten ONTdopen (kerkuittredingsformulieren) wanneer dat - uiteraard zonder toestemming van het kind - ooit in religieuze vorm is gebeurd. (uiteraard kun je dat zelf ook schriftelijk kenbaar maken bij de kerk in kwestie war je als kind ' levenslang' bent ingeschreven).

Maar je uiteindelijke antwoord is : nee, humanisten hebben GEEN standaard ritueel om kinderen een naam te geven. Net zoals ze geen standaard rituelen hebben bij bijvoorbeeld huwelijken en begrafenissen. Vrijheid en zelf je eigen invulling kunnen geven aan wat jij belangrijk vindt is juist 1 van de grote krachten van het humanisme. Wel kun je vrijwilligers of medewerkers van het Humanistisch Verbond vragen om hulp bij het vormgeven aan eigen rituelen, het geven van een toespraak, suggesties voor vieringen en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Danku voor de mooie en bondige uitleg !
Hierbij heb ik ook even wat kunnen bijvoegen bij mijn opdracht voor school! Hiervoor dank!
Met vriendelijke groeten!

Andere antwoorden (1)

jeetje wat een rare opdracht, zeker een vrije school of zo.
Kan me niet voorstellen dat daar een dogmatiek omheen hangt, oftewel dat moeten mensen toch zelf weten ?