Staat er letterlijk in het oude testament, Koran of Thora dat God (of Allah, Jahweh etc) van mensen houdt? Zo ja waar?

In de evangeliën staat bijv. nergens dat God dírect van ons/de mensen houdt. Jezus vermeld dat nergens. Alleen als je van Jezus houdt, houdt God van je zoals te lezen staat:
In Joh. 14:21 dat: 'wie Mij liefheeft zal door de Vader bemind worden'. (iets dergelijks ook in 14:23). En Joh. 16:27 'want de Vader zelf heeft u lief omdat gij mij liefhebt en gelooft...'.
Alleen van Jezus zelf lijkt God de Vader direct te houden, zoals vermeld in:
verscheidene keren in Joh. 17, en Joh. 10:17 'Hierom heeft de vader mij lief, omdat ik mijn leven geef ' en Mat. 3:17 'mijn veelgeliefde'.

Ik vroeg me dus af of De liefde van God voor ons eventueel zijn volk, alleen in het nieuwe testament (dus via Jezus) expliciet staat vermeld. Ik heb nl geen idee of het oude testament de Koran of de Thora een expliciete vermelding staat.

Nogmaals, het gaat mij dus om de letterlijke neerschrijving daarvan en niet een bedoeling of context waaruit het een en ander zou blijken. Tevens bedoel ik ook geen uitspraken die liggen in de context van dat God voor ons zorgt ed., maar echt liefhebben of houden van.

Waar kan ik die vinden?

9 jaar geleden
in: Religie
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien heb je hier ook wat aan http://www.gotquestions.org/Nederlands/God-verschillend.html

Het beste antwoord

Concrete vermeldingen in het Oude Testament:
Jesaja 63:(7-)9
Jeremia 31:3
Hosea 3:1
Hosea 11:(1-)4

In deze verzen wordt over de liefde gesproken die God had voor het volk Israel.

Verder is het goed te beseffen dat de grootste daad van liefde was dat God zijn eigen Zoon gaf als losprijs voor de mensen; dit vond natuurlijk pas laats NADAT het Oude Testament was geschreven, maar Genesis 3:15 profeteert hier al over! God's liefde was dus ook toen al aanwezig en actief, alleen in het Oude Testament komt het met name tot uitdrukking m.b.t. het volk Israel omdat in die tijd Israel nog zijn enige uitverkoren volk was. Pas later (in de tijd van het Nieuwe Testament) zie je dat Gods goedkeuring ook naar de andere volken uitgaat. Vandaar dat in het Nieuwe Testament over Gods liefde wordt gesproken in de context van de gehele mensheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jullie vragen je nu vast af: wat zijn de bewijzen dat Allah (VVIH) van ons houdt? Hier een aantal overleveringen: De Profeet (vzzmh2) zegt: “Als Allah van een dienaar houdt, dan roept Hij Djibriel (Gabriël): ‘Djibriel, Ik houd van diegene (en noemt hem bij naam), dus jij houdt ook van hem!’ Dan roept Djibriel: ‘Jullie in de hemelen, Allah houdt van die en die, dus houdt ook van hem!’ En daarna wordt de liefde voor hem ook op aarde gezaaid.” Stel je voor, Allah (VVIH) houdt van jou, dan noemt Hij jou bij jouw eigen naam! Djibriel gaat ook van je houden, hij die met de Profeet de hemelse reis heeft meegemaakt, hij die ons de Qoer'aan heeft gebracht, hij gaat ook van je houden. En daarna roept hij ook de anderen in de hemelen, dus alle profeten, Moesa (Mozes), Iesa (Jezus), Soeleiman (Salomo), Sajjida Marjam (Maria). Stel je eens voor dat Ibrahiem (Abraham) ook van jou gaat houden. En boven dat alles komt nog dat ook mensen hier op aarde van je gaan houden, omdat Allah van je houdt! Vaak komt het voor dat je iemand aardig vindt, dat je hem of haar liefhebt, maar je durft het tegen niemand te zeggen, je houdt het voor jezelf. Maar nee, Allah (VVIH) laat het iedereen weten; alle engelen, alle profeten, en ook nog alle mensen gaan van je houden. Allah (VVIH) zegt in een hadieth qoedsi (overlevering van Allah): “Mijn dienaar komt het meest dichtbij Mij met de dingen die Ik hem verplicht heb. En hij komt steeds dichterbij met de vrijwillige daden, totdat Ik van hem houd. En als Ik van hem houd, dan ben Ik zijn oor waarmee hij luistert, zijn oog waarmee hij ziet, zijn hand waarmee hij handelt, zijn voet waarmee hij wandelt, en als hij Mij vraagt, dan geef Ik hem en als hij Mij om bescherming vraagt, bescherm Ik hem.” Wat betekent ‘ik ben zijn oor waarmee hij luistert en ….’? Hij zal je ervan weerhouden om naar het verbodene te luisteren en stel dat het toch een keer gebeurt, dan komt het nooit in je hart, Hij laat het nooit gebeuren dat je naar verboden dingen kijkt, maar als het een keertje voorkomt, blijft ook dat ver van je hart, etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@AhZahra waarom geef je dit als een reactie? Kun je niet gewoon een antwoord op de vraag geven?

Andere antwoorden (3)

In het achtste vers van Psalm 36:
"Hoe kostbaar is uw liefde, God! In de schaduw van uw vleugels schuilen de mensen".

Toegevoegd na 1 dag:
Het leek me goed ook een tekst in de Koran op te zoeken. In hoofdstuk 5 (Al-Maidah) staat in vers 13:
"Allah heeft degenen die goeddoen lief".
Amadea
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Het komt zeker in de buurt.
Maar het 'toeschrijven' van een eigenschap aan God is toch net even wat anders als een werkwoord. Maw het is dan meer een activiteit die van God zelf lijkt uit te gaan. Maar natuurlijk is de grens tussen toeschrijven (vanuit je eigen ervaring) en een objectieve uitspraak een lastige kwestie.
Amadea
9 jaar geleden
Dan kan ook helemaal niet. Mensenhanden hebben de Bijbel geschreven, en niemand behalve de Zoon heeft ooit God gezien en is daarna teruggekomen op aarde om erover te vertellen.
Amadea
9 jaar geleden
Wel eens gehoord van beeldspraak, wrk132? Zoals een moedervogel de kuikens beschermt door haar vleugels om ze heen te slaan, zo omarmt de Vader zijn aardse kinderen van wie Hij houdt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijk, Amadea +
Ik heb een artikel gevonden dat gaat over de liefde van God in het oude testament. Is wel in het Engels. Zie bronnen.

Twee voorbeelden:

Exodus 34:6-7
6 De HEER ging voor hem langs en riep uit: ‘De HEER! De HEER! Een God die liefdevol is en genadig, geduldig, trouw en waarachtig, 7 die duizenden geslachten zijn liefde bewijst, die schuld, misdaad en zonde vergeeft, maar niet alles ongestraft laat en voor de schuld van de ouders de kinderen en kleinkinderen laat boeten, en ook het derde geslacht en het vierde.’

Hosea 3:1
1 De HEER zei tegen mij: ‘Heb nogmaals een vrouw lief, een vrouw die ondanks de liefde van haar man toch overspelig is, net zoals de HEER de Israëlieten liefheeft hoewel zij zich op andere goden richten en uit zijn op de lekkernijen in hun tempels.’
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Joh 3 vers 16
16 Want God heeft zoveel liefde voor de wereld, dat Hij Zijn enige Zoon heeft gegeven; zodat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.
17 God heeft Zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om de wereld te veroordelen, maar om haar van de ondergang te redden.

De wereld staat voor alle mensen, dus voor u en ik
Het is aan ons om wel of niet de Messias aan te nemen.

God doet uit liefde de eerste daad.