Hoe vertel je kinderen het beste dat god niet bestaat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je ze niet gelovig opvoed, zullen ze waarschijnlijk zelf ook niet gelovig worden. Net als wanneer wij in Iran zouden zijn geboren, waren we nu moslim geweest :p Toegevoegd na 15 uur: Even een aanvulling op mijn reactie. Ik had gisteren eigenlijk verwacht dat deze vraag verwijderd zou worden, maar aangezien de vraag er nog staat en aangezien mijn antwoord meer een reactie was, kom ik er nog even op terug. Mijn ouders zijn zelf streng gereformeerd en zo ben ik ook opgevoed (met veel kerkelijke verplichtingen). Tóch is het hun niet gelukt mij te indoctrineren en ga ik nu als niet-gelovige door het leven. Mijn beide kinderen heb ik altijd vrij gelaten in hun keuzes betreffende het geloof. Ze mochten altijd kiezen uit verschillende scholen, openbaar of christelijk (we zijn om de 2 jaar verhuisd vanwege het werk, dus er moest vaak gekozen worden). De kinderen gingen af op hun gevoel ... dus de school die goed aanvoelde voor hun. De ene keer was dat een openbare, de andere keer een christelijke. Ik heb altijd tegen ze gezegd dat ik niet geloof in het bestaan van een god, maar als zij daarin wel (gaan) geloven, dat dat voor mij totaal geen probleem zou zijn .... zolang ze er maar gelukkig mee zijn, dat is alles wat geldt. Ik denk dus dat je je kind het beste hierin vrij kunt laten, dus het ongeloof van jou niet opdringen aan het kind .... geef hem/haar de kans er zelf achter te komen of god(en) bestaan of niet.

Eerst bij jezelf nagaan waar je op baseert dat God niet bestaat en waarom je zo graag je kinderen hiervan wilt overtuigen (wat is je motief). Denk dat bij kinderen het belangrijkst is dat er openheid en gesprek is. Misschien hoef je het niet eens te verkondigen. Voedt ze op op de manier die jij denkt dat het beste is. Dan komen ze er vanzelf achter wie er wel/niet bestaat. Vaak hoor je dat als ouders hun kinderen iets verbieden, ze het juist gaan doen. Dus als jij er van overtuigd bent dat God niet bestaat en je wil persé dat hun datzelfde geloven, zou ik het juist open laten.

Laat ze het zelf uitvogelen. Ik ben zelf absoluut ongelovig maar ik heb mijn kinderen op een christelijke school. (vanwege kwaliteit van de school en de afstand.) Ik vindt dat je de kinderen zelf een mening moet laten vormen en niet je eigen mening opdringen.

Over GELOOF heb ik ooit eens een uitleg gehoord van een catecheet, die me altijd is bijgebleven en die ik vaak kon gebruiken bij dergelijke geloofskwesties. Hij vertelde over een kind, die geloofde - nee, absoluut zeker wist! - dat ZIJN vader de allerliefste vader op de wereld was. Tijdens een gesprek met een vriendje ontdekte dat jongetje dat zijn vriendje ook vond dat die 'de allerliefste vader' had. En dat deze twee geloven prima naast elkaar konden bestaan zonder dat er afbreuk werd gedaan aan beider overtuiging.

Mijn dochter gelooft wel, ik niet. Op haar vraag waarom niet, heb ik geantwoord dat niet geloven ook een geloof is.

Het beste is ze niet te vertellen dat God niet zou bestaan. Je kunt Hem niet vergelijken met de Kerstman of Sinterklaas. Het is zeker niet onomstotelijk bewezen dat Hij niet bestaat, bij de Kerstman en Sinterklaas is dat een ander verhaal. Dat God niet bestaat is NIET bewezen.

ik neem aan dat je kind n eerlijk antwoord wil geven, vraag n kind of hij weet wie de prachtige natuur heeft gemaakt? ook het heelal er is zoveel op te noemen dat je niet onder t bestaan kunt van n schepper door te zeggen dat hij niet bestaat vertel je je kind n leugen veel succes groet.