Je kunt ook liggen maar al je pech hebt val je in slaap. Zittend kan je je beter concentreren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, ik had jouw antwoord nog niet kunnen lezen toen ik de mijne maakte ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in je slaap gaat meditatie trouwens verder.
Je kunt zitten of liggen, net wat je zelf het prettigste vindt.
Wat een nadeel kan zijn bij liggen is, dat je slaperig wordt, en da's niet de bedoeling ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De houding bij het mediteren maakt niets uit. Meestal word de kleermakerszit geadviseerd, maar als je liever op een stoel zit kan dat ook.
Zolang je maar met rechte rug zit, en je bewust bent van je houding.

Ik doe elke week aan yoga, en soms doen we een liggende ontspanningsoefening, maar dat ik meestal na een zware oefening. Dan ga je rustig liggen en word je je bewust van alle spieren die je zojuist gebruikt hebt. Je voelt je hartslag en probeert die weer tot rust te laten komen.

Als je liggend meditatie gaat doen, is er een kans dat je in slaap valt. Bij een zittende houding gebeurd dat niet zo snel.
13 jaar geleden
Je kunt zelfs mediteren tijdens het wandelen. Doe gewoon waar je je het beste bij voelt
13 jaar geleden
je moet je lichaam en geest niet laten denken dat het moet gaan slapen. Dus wordt er voornamelijk zittend meditatie beoefend.
Liggen is toch een teken om te gaan slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wat je zelf prettiger vindt, als je graag wil zitten is dat goed maar als je wil liggen is dat even goed. Je zou zelfs kunnen staan maar dat kost meer moeite dus zal je je dan minder goed kunnen concentreren. Het is waarschijnlijk wel fijn om, als je zit, iets te hebben om tegen te leunen zodat je weinig moeite hoeft te doen om rechtop te blijven. Zorg dan wel dat je niet gaat hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet in slaap wilt vallen en toch wilt liggen dan kun je je handpalmen naar boven draaien. Dit schijnt te voorkomen dat je in slaap valt.
Je kunt in iedere houding mediteren. Tot en met lopend. Voor mij werkt lopen heel goed en liggen. En zitten juist niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het belangrijkste is dat je gewoon mediteert, en hoe je dat wil doen maakt niet zoveel uit.
Gewoon doen waar jij je het prettigste bij voelt, en als je een keer zo ontspannen bent dat je in slaap valt, is ook niet zo erg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mediteren kan op wat voor manier dan ook. Anders zouden mensen die ziek zijn of een ander lichamelijk gebrek hebben nooit kunnen mediteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meditatie kan in elke houding. het belangrijkste is dat jij de houding aanneemt die voor jou het prettigst is, het is helemaal niet nodig je benen in de knoop te leggen of in een lotushouding te gaan zitten. Al het andere dat er bij komt is belangrijker. Zelfs als je in slaap valt, is mij vertelt door iemand die les had bij boeddhisten, gaat je meditatie gewoon verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er natuurlijk vanaf wat voor meditatie je beoefent. Maar als je - wat heel gebruikelijk is - je aandacht bij de ademhaling houdt, dan is het zeker niet mogelijk dat in je slaap ook te blijven doen. Dan is er namelijk geen bewuste aandacht en geen concentratie. Misschien dat deze informatie afkomstig is van droomyoga-beoefenaren, maar voor de meeste vormen van meditatie zal zit zeker niet gelden. En dat durf ik wel te zeggen als iemand die les heeft bij boeddhisten, en ook les geeft bij boeddhisten. (Tibetaans boeddhisme)
Over het algemeen wordt geadviseerd om niet te gaan liggen bij het mediteren. De belangrijkste reden hiervoor is dat je gemakkelijk in slaap valt. Als dat een keer zou gebeuren zou het niet erg zijn (dat kan ook gebeuren als je rechtop zit), maar het gevaar zit hem erin dat het gemakkelijk een gewoonte wordt.

Dat kan natuurlijk heel gemakkelijk gebeuren, aangezien we ons leven lang iedere avond gaan liggen om te gaan slapen (en dat in bijna geen enkele andere omstandigheid doen).

Je merkt ook al snel dat als je onderuit gezakt zit, je ook sneller in slaap valt. Als je met een rechte rug zit, b.v. met gekruiste benen zodat je stabiel zit, zul je ook minder snel slaperig worden dan wanneer je onderuitgezakt in een luie stoel hangt.