Geloven de gelovigen in drie grote monotheïstische godsdiensten in dezelfde God of niet?

Ik las net de antwoorden van dezelfde soort vraag, maar ik vond niet echt een concrete antwoord er op! Dus willen jullie je opvattingen en ideeën delen??! ;)

Weet jij het antwoord?

/2500

neem even aan dat je Christendon Jodendom en Islam bedoelt de eerste 2 geloven in de dezelfde God. en delen sommige heilige boeken, het verschil hier alleen is dat de Joden (op de Messias belijdende na) Jesus niet erkennen als zoon van God, zij verwachten de middelaar nog. en geloven de dus ook niet in de 3 enigheid. en beschouwen het NT als niet waarachtig. De Islam noemt Jesus wel maar niet als God, in het Christendom is de plaats en het God zijn van Jesus van vitaal belang. de kernen van de geloven lopen daarom MI te ver uit een om het over dezelfde God te hebben. dus nee

Nee. Tussen de goden van de verschillende monotheistische godsdiensten zitten wel een aantal principiele verschillen. Zo is de ene een wrekende god, de andere een god van liefde, heeft de ene een zoon op aarde gehad, de anderen dan weer niet. Ook hebben ze heel verschillende voorschriften en leefregels. Dus het zal niet dezelfde zijn. Je vraagt opvattingen? Het is maar net waar je mee opgegroeid bent. Wat mij betreft zijn het 3 verhalen waar mensen hun levenslessen aan verbinden, afhankelijk van de cultuur waar ze uit komen.

Ja. En nee. Ofwel er bestaat een God (monotheistisch) en in dat geval geloven ze allemaal in die God, maar kennen zij er verschillende eigenschappen aan toe. Ofwel er is geen God. Dan geloven ze allemaal in een (niet bestaande) God die precies overeenkomt met het beeld dat zij er van hebben. Maar in feite geloven ze dus allemaal dat ze in dezelfde God geloven.

Een monotheïst zal niet in een drie-eenheid geloven of een religie aanhangen die het heeft over 'de moeder Gods'!Want God heeft natuurlijk geen moeder laat staan een menselijke moeder!

Ja, יהוה (Jahweh), de god van het jodendom was ook de god waar Jezus in geloofde, dus is het ook de christenlijke god. Mohammed groeide op in een omgeving waarin zowel joden als christenen woonden. Hij trouwde met een joods weduwe. In de Koran staan veel stukken die zijn ontleend aan het oude en nieuwe testament. Dus is Allah dezelfde als de god van joden en christenen. Dat er allerlei theologisch gemiesemous over is (en ik kan daarover meepraten) doet aan deze eenvoudige constatering niets af.

Dat kan toch niet anders? Want er is maar een God.

Niet dezelfde God. Het lijken echter wel broers van elkaar. De meest kenmerkende eigenschap van God is zijn almacht. Of hij lief of keihard is, daar verschillen de godsdiensten van mening over.

De God van Abraham, Izaäk en Jacob is de God van Israël, de God van de Joden en de Christenen. De god van de Islam heeft daar niets mee te maken. En is dus een totaal andere afgod.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100