Hoe werkt het met synchroniciteit ?

Stel je spreekt een wens uit , je spreekt de wens in jezelf, of hardop uit en je zet daarmee iets in beweging. Je concentreert je enorm op je wens .

Ik probeer te begrijpen wat er dan gebeurt ( spiritueel gezien ) , want er wordt iets in werking gezet. De omgeving van jou verandert , "iets " van je wens wordt meer en meer zichtbaar.

Is dat alleen doordat personen rondom jou zich onbewust gewaar worden van wat jij wenst, of is er iets anders dat een keten van synchroniciteit in werking zet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
was synchroniciteit niet dat je juist gevoelsmatig ergens naartoe getrokken wordt, bijvoorbeeld, en daar iets vind wat niet toevallig is? Ik kwam bijvoorbeeld een buurvrouw wel vijf keer tegen op straat in een uur. Toen sprak ik haar toch maar aan. Bleek dat we elkaar vanuit het niets toch wat belangrijks te melden hadden. Dat soort dingen. Wat jij bedoelt is volgens mij de wet van aantrekkingskracht

Antwoorden (7)

Op het moment dat je in je vraag zegt: "je zet daarmee iets in beweging" gaat het al fout. Daarmee veronderstel je iets wat er niet is. Als er al iets van je wens zichtbaat wordt berust dat op louter toeval, en op het feit dat je zelf actief zoekt naar een relatie tussen de wens en wat je waarneemt. Als je de wens hardop tegen iemand uitspreekt heet dat gewoon een vraag. Als je dat stil in jezelf doet gebeurt er niets wat causaal te relateren is aan je gedachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij een wens zo duidelijk en expliciet uitspreekt, verander je daarmee vooral jezelf.

Je zet die wens als het ware op een prominente plek in je gedachten. Alleen al daardoor zul je actiever op zoek gaan naar mogelijkheden jouw wens te verwezenlijken. Daarnaast zullen mogelijkheden die zich aandoen in je omgeving, je eerder opvallen. Iets dat anders onopvallend zou zijn, valt je nu op, en je zult het aangrijpen om je wens dichterbij te brengen.

Ook anderen zullen zich van jouw wens bewust zijn. Dat kan zijn doordat je jouw wens letterlijk aan hen vertelt. Het kan ook zijn dat ze jouw veranderde interesse zien, en daardoor automatisch meekrijgen waar jouw belangstelling naartoe gaat.

Die anderen zullen, als ze iets zien dat jou kan helpen, jou sneller inseinen, zodat je mogelijkheden kunt pakken die je zelf nooit zou hebben gevonden.

Tot slot is er nog de duiding. Doordat jij je wens zo hebt uitgesproken, zul je alles wat vanaf dat moment gebeurt, duiden in het kader van jouw wens.

Laat ik een voorbeeld geven. Vroeger had je je misschien geërgerd omdat de bus te laat kwam. Nu merk je dat de bus te laat komt, maar in die vijf minuten dat je moest wachten zag je een artikel in de krant die je aan het lezen was, dat op jouw wens van toepassing is. Het verschil met vroeger is a) dat het verband tussen het artikel en jouw wens je nu wél opvalt, terwijl je er vroeger overheen zou hebben gelezen; en b) dat je het feit dat de bus te laat kwam, nu zult toeschrijven aan het uitspreken van je wens.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo heb ik een collega die een nieuw huis zocht. En er kwam dus een perfect huis vrij. Alsof die bewoners (geen enkele relatie) de behoefte hadden om ook te verhuizen.
Maar misschien wilde mijn collega een nieuw huis, omdat de andere zijn huis wilde verkopen. Wie zal het zeggen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Fijn voor die collega. Maar weet je: er komen continu huizen vrij. Soms heb je daarin wat meer geluk dan anders. Dat is nu eenmaal zo. Ik zie geen reden om dan maar een hoop dingen te verzinnen waarvoor verder geen enkele aanwijzing bestaat. Hoe verklaar je anders dat er vaak een huis vrijkomt dat goed genoeg is, maar net niet perfect?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij noemt het dan toeval. Ik noem het synchroniciteit of minder aangesloten op synchroniciteit.
Het is toch prettiger als je het wel kunt sturen, dan dat je afwacht op een toeval welke wel of niet gaat komen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het zou prettig zijn als je het zou kunnen sturen. Dat is echter geen reden erin te gaan geloven. Ik zou me bijzonder ONprettig voelen bij het idee dat mijn beeld van de realiteit onjuist is. Volgens jouw redenatie zou je je fiets niet op slot hoeven zetten. Want het is toch prettiger als niemand andermans fiets meeneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ik ook het moeilijke van dit verhaal. Jij geloofd niet dat je fiets veilig zal zijn. Dat is hij dan ook niet.
Ik voor de fiets onderwerp ook niet het volledige vertrouwen en dus de juist gedachtenpatroon. Voor andere onderwerpen is het eenvoudiger voor mij. Bovendien is je relatie met de fiets niet goed genoeg. Je zegt meteen een ideaal beeld voor de wereld: niemand andersmans fiets meenemen. In feite is deze nuanceren al voldoende: mijn fiets staat veilig en niemand zal die meenemen.
Dat zegt natuurlijk niets over de fiets die ernaast staat of andere fietsen.
Om meteen een wereld ideaal beeld te moeten visualiseren zodat het niet gebeurd is natuurlijk super moeilijk en zal niemand kunnen doen. Alleen in hun eigen omgevingen en voor zichzelf kan het.
Cryofiel
13 jaar geleden
Maar - met zo'n houding kun je toch ALLES verklaren? WAT er ook gebeurt, het ligt aan degene die het overkomt. Ten eerste is dit respectloos tegenover mensen die domweg pech hebben. Ten tweede lijkt het een verklaring, maar is het dat niet - juist doordat zo'n redenering altijd waar lijkt te zijn, of hij nou waar is of niet. Dat betekent dat de redenering losstaat van de werkelijkheid (in de hoop dat je deze uitleg kunt volgen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat ook erg ver en diep. Daarom geloof ik ook niet in pech, geluk of toeval.
In alle gevallen waarin dit een uitleg lijkt te zijn, blijkt met doorvragen dat het een self fullfilling prophecy is.
Je zegt respectloos. Maar wat men niet weet kan men niet fout doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
law of attraction...
Wat je ook overkomt trek je zelf naar je toe. Als je constant negatioef blijft denken trek je het ook merendeel naar je toe... zet je deze gedachten om in positieve gedachten dan zal uiteindelijk alles ook veel positiever gaan lopen. En of je dat nu wel of niet gelooft, ik ben daar het levende bewijs van. Voorbeeld. Ik was altijd bang mijn auto over de kop te gaan, dat gebeurde ook, in een onbewaakt ogenblik.... Ik wilde samen met mijn partner op basis van twee uitkeringen toch een huis in een betere buurt, eebn koophuis nog wel. Er was eigenlijk weinig kans. Toch kwam die uitweg en kregen wij dat huis, omdat ik er mijn zinnen op had gezet, het al als van mezelf beschouwde en toen losliet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet het misschien niet subtiel genoeg Cryofiel. ( allereerst wil ik zeggen dat ik je antwoord heel waardevol vind ). Niet * alles* wordt beinvloed in de denkwijze van de synchroniciteit . Ik denk vaak dat in de betrekkelijke chaos , lijntjes worden gevormd tussen personen, omdat zij dit aanvoelen. Het voorbeeld van een baan. Iemand wil die of die baan , gaat nadenken , en komt dan ineens , zomaar op straat ( of in de trein ) iemand tegen die over zijn baan vertelt. Jij denkt dan : dat is wat ik wil. Heel toevallig werkt die persoon ook nog eens in de plaats waar jij ook komt te werken ( maar dat weet je nog niet ) . Je solliciteert bij dat bedrijf en nét daar is juist vraag naar die functie waar jij je in kan vinden. Eigenlijk heeft jouw ontmoeting de poort geopend naar dat wat je wilt ( al is dat tot dan toe nog onderbewust) . Op dit moment zijn er niet zoveel banen. Zou iemand nu ditzelfde meemaken met die ontmoeting en dat praten over die baan dan zou waarschijnlijk die opening zich niet voordoen. Omdat de omstandigheden niet gunstig zijn. Dat is de chaos waar je niets aan kunt doen. Hetzelfde als met het leegroven van je huis, het aangereden worden op straat , het stelen van je fiets... Dat overkomt je door de chaos . Of je krijgt de mexicaanse griep . Je hebt het proberen te voorkomen en je hebt heel lang voorkomen dat je ziek wordt , maar dan heb je een werkbijeenkomst met die hoestende collega die de griep van zijn vrouw die terug is gereisd vanuit Engeland ( waar de griep heerst ) . Dat lijkt me volmaakte chaos. Iedereen kan Mexicaanse griep krijgen. Maar als jij wordt uitgenodigd voor een "griep feestje " waarin behalve gefeest je ook besmet kan worden dan * kan * het zijn dat de synchroniciteit van het feestje er is om jou te behoeden voor het krijgen van de griep op het verkeerde moment. Het verschil is zo subtiel. Ik heb een oproep gekregen voor de griepprik van vorige herfst Het is de eerste keer dat de huisarts mij oproept voor de griepprik . Ik denk dan niet ,"oh synchroniciteit , het is de bedóeling dat ik die griepprik krijg". Nee ik denk "typisch een geval van onnoodzakelijke ingrepen in het chaotische proces van het leven". Geen griepprik , meer vrijheid !
Cryofiel
13 jaar geleden
Als ik je goed begrijp, kan ik jouw manier van redeneren als volgt samenvatten: --  De wet van synchroniciteit zegt: er zal gebeuren.
--  Als gebeurt, zeg je: zie je wel, de wet van synchroniciteit is bewezen!
--  Als niet gebeurt, zeg je: tja, dat is de chaos. De wet van synchroniciteit staat nog steeds overeind! Snap je wat ik bedoel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel, een +, alleen voor je *heldere* bijdrage!
Het geheim zit in je oprechte, diepe, niet zelfzuchtige verlangen gecombineerd met jouw eigen levensplan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Synchroniciteit en het collectief bewustzijn , die overigens verband met elkaar lijken te hebben geven aan dat wat je doet -of je dit gelooft of niet- elders in het universum en eventueel op een totaal andere schaal eenzelfde (bewerking zou veroorzaken.
Dit wordt wat synchroniciteit wel gekoppeld aan kerndeeltjes en andere kwanten die in superpositie verkeren en gestuurd worden door de wens van de onderzoeker.
Het collectief bewustzijn zou door de ingevingen die mensen soms krijgen bewerkstelligen waardoor de ervaring van instantane inzichtvorming en mentale koppeling ervaren wordt.
Ook kun je de "self fulfilling prophecy"effect genoemd wordt.

wetenschappelijk wordt verschillend tegen bovenstaande zaken aangekeken en bepaalde effecten van terugwaarts
causaliteit is zelfs bewezen.

Dat geeft aan dat tijd minder star is dan we denken.
Als je de goede dingen doet, komt dat op een of andere manier weer terug en beinvloed je op een positieve wijze de toekomst, daar lijkt me geen bezwaar aan te kleven.

Wat we doen heeft vaak een grotere invloed dan we beseffen, ons handelen van nu beinvloedt immers de toekomst (in ver5schillende mate).
Dus als je de goede dingen wenst en je mentaal daarop voorbereidt en doordenkt is dat sowieso nuttig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe ik het zelf altijd voorstel is het volgende:
We hebben allemaal energie. We zijn allemaal ook verbonden met elkaar en met de universele energie. De lege ruimtes met energie noem ik als 1 geheel het universum.

Jou energie veranderd continu. Met je gedachten, je stress en ook je wensen. Die verandering is dus ook waarneembaar in het universum. En aangezien iedereen verbonden is met het universum zal iedereen de verandering ook 'onbewust' merken. Vaak wordt dit gezien als: er is iets anders, maar wat.

Zoals jou energie dus verandert met gedachten, kunnen gedachten bij anderen ook veranderen als zij in een bepaalde energie komen. Die verandering is nu net gebaseerd op synchroniteit.
Dus jij denkt: ik wil een andere baan. Dan denkt een ander, ik wil hier weg. enz.

Ben je aangesloten op synchroniciteit (bewust), dan is het erg mooi. En kan je dingen sturen wat je wilt, door alleen maar je gedachten(patroon) aan te passen. Zie ook The Secret.
Ben je niet aangesloten, dan zie je veel dingen als toeval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
law of attraction...
Wat je ook overkomt trek je zelf naar je toe. Als je constant negatioef blijft denken trek je het ook merendeel naar je toe... zet je deze gedachten om in positieve gedachten dan zal uiteindelijk alles ook veel positiever gaan lopen. En of je dat nu wel of niet gelooft, ik ben daar het levende bewijs van. Voorbeeld. Ik was altijd bang mijn auto over de kop te gaan, dat gebeurde ook, in een onbewaakt ogenblik.... Ik wilde samen met mijn partner op basis van twee uitkeringen toch een huis in een betere buurt, eebn koophuis nog wel. Er was eigenlijk weinig kans. Toch kwam die uitweg en kregen wij dat huis, omdat ik er mijn zinnen op had gezet, het al als van mezelf beschouwde en toen losliet. Het universum zet na een goed gedane wens alles in werking om het te laten gebeuren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Denk je vervolgens "Het lukt toch niet", dan kun je het vergeten. Je zult dan als je weer "bij jezelf bent" opnieuw je wens moeten bij stellen, de goeie kant op... Het moet wel binnen je mogelijkheden liggen en ja, zelfs rijkdom ligt binnen jouw mogelijkheden. Eer zijn echter dingen die je niet kunt veranderen. Als je uit een vliegtuig van 2 km hoogte naar beneden springt zonder parachute, ben je nog steeds morsdood.

vraag, geloof, vertrouw.
Gedachten worden dingen.
Je bent de meester van je eigen gedachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Stel je je open voor de alternatieve verklaring voor wat je hier beschrijft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan ik proberen, zolang het algemeen kan blijven. Bovendien heb ik hierover nog niet genoeg kennis om alles te kunnen onderbouwen maar ik weet wel dat het werkt. Er zijn alleen regels aan verbonden. GV leent zich er niet voor misschien het genoeg uit te kunnen leggen. The Secret, ook niet. Het is niet compleet. Probeer maar.
Cryofiel
13 jaar geleden
Om te proberen en te *zien*, heb je wat extra kennis nodig. In dit geval: kennis over de psychologie van de mens, kennis over de werking van de menselijke geest. Zonder die kennis lijkt het net of synchroniciteit, of de law of attraction, werkt. Mét die kennis zie je ineens veel meer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, je ziet waar je moet beginnen, voelt eerder gezegd.. een regel is: doe wat je blij maakt, wat goed voelt. en neem nooit een beslissing als je op dat moment niet in tune met jezelf bent...
de wegen worden je aangeboden zodra je eeen wens maakt. Wil je bijvoorbeeld je verdiepen in schrijven, dan kom je ineens ook mensen op je pad tegen die daarmee te maken hebben, of "toevallig" een leuke aanbieding voor een cursus verhalen schrijven. Dat is dan ook nog een bepaald gevoel ( en dat is moeilijk te omschrijven) dat je erbij krijgt, dat je denkt: "Dit moet ik doen" of "Met die persoon moet ik eens praten" omdat je het gevoel hebt dat te moeten doen...
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat is precies wat ik bedoel! Wat je beschrijft, klopt bijna helemaal. Behalve dat de wegen je niet worden aangeboden (dat vereist een intelligent "iets" dat jou bepaalde wegen aanbiedt), maar dat je die wegen ineens ziet doordat je op een andere manier gaat kijken. Ik zie pure psychologie. Daarmee kan ik alles wat je beschrijft verklaren. Met andere woorden: ik hoef er niets meer bij te verzinnen om tot een verklaring te komen, want ik heb alles al! Je probeert iets te verklaren dat al verklaard is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
joh :) Maar dat wist ik al. Ik was daar alleen zelf nog niet. Maar maakt het wat uit dan dat het al verklaard is? k Denk dat we het hier over iets hebben dat duizenden jaren geleden al ontdekt en verklaard is... Het maakt mij niet uit door wie en wanneer,. Het maakt mij uit wat ik zelf ervaar en hoe ik mij daar zelf bij voel.
Cryofiel
13 jaar geleden
Hmm, dat is absoluut niet mijn manier van leven... Ik zal met je delen hoe dit op mij overkomt. Het klinkt alsof ik iemand hoor zeggen: "De aarde is plat. Ga er in je leven maar van uit dat de aarde plat is. Ga nooit, maar dan ook nooit, meer dan 2500 km van je woonplaats vandaan - want dan loop je écht de kans dat je van de aarde afvalt, regelrecht de hel in." "Ja, ik weet wel dat al heel lang bekend is dat de aarde rond is. Ik weet ook wel dat we met een platte aarde in de problemen komen met hemelmechanica, seizoenen, en wat al niet meer. Maar dan kijk ik lekker de andere kant op." "Gevoelsmatig voel ik, nee, WEET ik, dat de aarde plat is. Daar richt ik mijn hele leven op in. Ik raad iedereen aan, dat ook te doen." "En niet te ver weg gaan van je woonplaats...!" Zo komen jouw woorden op mij over. Een schijnwereld creëren, omdat dat fijner voelt. En vergeten dat het helemaal niet fijn voelt te weten dat je in een schijnwereld leeft. Ik kan dat niet. Echt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sja, als jij dat zo wilt denken :) ga je gang
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee hoor, zo wil ik het helemaal niet denken. Ik deel alleen maar met je hoe jouw wereldbeeld op mij overkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is maar een klein stukje. Ik zei al: ik ben deze kennis niet helemaal meester plus het is lastig via tekst en met zo weinig tekens gevoel uit te leggen en alles erom heen. Dan kun je ook geen goed beeld vormen. Er komt zo giga veel bij kijken... zou zeggen ga het zelf lezen en kijken en uitproberen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey @forallweknow. Heel erg bedankt voor je poging en ik weet hoe lastig het is om het subtiele in deze gedachten gangen naar boven te halen en bespreekbaar te maken .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnx GE. t is maar een fragment van iets ontzaglijk groots... zoiets moet je zelf ervaren.. en ieder heeft er weer zijn eigen weg in..
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik heb mijn eigen weg al bewandeld. Een belangrijke ontdekking: als je continu het gevoel hebt dat er "nog iets" moet zijn, iets belangrijks, iets dat nét om de hoek ligt, iets waar je *bijna* achter bent maar nog nét niet ... ... en als dat zo blijft ... ... dan moet je serieus gaan kijken of je geen waanidee najaagt. Dat was bij mij namelijk het geval. Dat wat ik zocht bleek mijn eigen wens te zijn, niet de realiteit. Vandaar dat het steeds nét buiten bereik bleef.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat heb ik eigenlijk niet... maar dank je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Beste Cryofiel, je laatste reactie. Pas wanneer je niet meer zoekt zal je het ontdekken.
Dat najagen belemmert; te veel gefocused op resultaat.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik ontdek mijn fietssleutels toch het beste wanneer ik ze wél zoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahaha...... gevat hoor.
Cryofiel
13 jaar geleden
;-) Maar serieus, het werkt inderdaad beter wanneer je het even laat rusten - althans, soms. Je kunt het echter pas laten rusten als je er eerst flink over aan het denken bent geweest. De oplossing ligt dus in het zoveel mogelijk aspecten ontdekken, een zo breed mogelijke blik krijgen, zoveel mogelijk verbanden zien - kortom, inzicht verkrijgen. Daarna even loslaten. Herhaal het voorgaande zolang dat nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook een goede aanbeveling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik laat gedachten altijd een heel eind toe en ben ik te onrustig dan schrijf ik, daarna tai chi of mediteren, en dan kan ik het loslaten. Ben ik TE onrustig, dan kan ik het niet zo even laten rusten... Ik moet er dan eerst actief wat mee doen of een hele sterke stemmingsschakelaar zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zouden je gedachten, wanneer je TE onrustig bent, in het ergste geval toe kunnen leiden?
Synchronisiteit is niet zozeer datgene dat werkelijkheid wordt omdat je je het wenst, maar dat er sprake is wanneer twee of meer gebeurtenissen min of meer *tegelijkertijd* optreden in een voor de betrokkene zinvol verband, dat niet noodzakelijk als causaal (gewoon toeval) wordt ervaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
juist, dat heb je kort en helder omschreven Lifehacker
dat is het precies.
+