Het invoelend veermogen wat een mens (meestal) heeft, bevat componenten die het kennen en kunnen kunnen
overstijgen.
Soms voel je dingen aankomen waarvan je geen weet hebt of kunt hebben.
Omdat dit echter niet op afroep gebeurt, is een dubbel-blind test hierop niet toepasbaar.
Het aanvoelen van op handen zijnde of reeds gebeurde voorvallen kent vrijwel iedereen, dus in die zin zou je het een zesde zintuig kunnen noemen.
Dit wordt wel eens intuitie genoemd maar is eigenlijk meer dan dat, ons onderbewustzijn is zeer gecomplicerd, vele malen meer dan het bewuste verstand, sommigen noemen een factor 100 en zelfs 1000X in vergelijking tot het verstandelijk vermogen.
Het sluitend onderzoeken van onbewuste processen staat nog nauwelijks in de kinderschoenen.
Ik denk dat over geringe tijd in dit onderzoek doorbraken te verwachten zijn, daar onze hersenen ook met een superpositie-achtige denkversnelling blijken te kunnen werken.
In andere antwoorden van mij over dergelijke onderwerpen staat eea. beschreven.
Ik ben dus van mening dat haast elk mens een zesde zintuig heeft en wellicht meer dan dat.
Ons onderbewustzijn maakt ook het bewustzijn mogelijk,

Je zou voorzichtig kunnen stellen dat ons bewustzijn als uitvloeisel meerdere waarnemingsvormen toelaat dan alleen de puur zintuigelijke.
Zo zijn er mensen die krachtige magneetvelden kunnen voelen.
een verklaring zou zijn dat het bewegen van je hand in een sterk magneetveld microstroompjes in de zenuwen veroorzaakt, waarbij de constatering dan buiten het bereik
van onze vijf zintuigen liggen.
Ik beschouw het zelf als reductionisme door te stellen dat we het met vijf zintuigen moeten doen.
De eerdere antwoorden van mij op aan deze vraag gerelateerde vragen geven een dieper en breder beeld,
maar ook de andere antwoorden doen dat.
Ik wens je een fantastisch 2011 toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Wetenschappelijk gezien misschien niet, maar ik denk van wel. Denk dat het niet bij iedereen evengoed ontwikkeld is. Heb het zelf niet, althans niet bewust.

Maar ik geloof dat natuurlijke volken een sterker ontwikkeld zesde zintuig hebben, in vergelijking tot veel mensen in welvaartslanden. Wij hebben een weerbericht nodig om te weten wanneer er regen aankomt.
Zij schijnen het op een andere manier te weten of aan te voelen.

Hoe kan het dan tweelingen op grote afstand van elkaar kunnen voelen, dat het niet goed gaat met de wederhelft?

Ik heb er geen bewijzen voor, maar denk dat er meer is tussen hemel en aarde dan wat wetenschappers kunnen aantonen of bewijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag over een bekend onderwerp hier op g.v.
Maar wel een vraag met twee soorten antwoorden.
Je moet het zien als een onderzoek naar het bestaan van de wind, die kan je ook niet zien, maar wel de gevolgen hiervan, terwijl de wetenschap verklaart, waarom je deze gevolgen ziet, ziet de andere groep alleen maar de gevolgen.
Zo zie je in de natuur nog steeds vaak de gevolgen van iets, waar de wetenschap nog niets mee kunt.
Zo dus ook met het zesde zintuig.
Ja, want je hebt allemaal gevoel en intuïtie.
Als je twijfelt volg dan je gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heeft iedereen een zesde zintuig, maar hebben we het zo genoemd, en bestaat het ook onder een andere naam, want het is een intuitie/gevoel/waarneming. Het onbewust waarnemen, wat elk mens wel in zich heeft maar niet iedereen gebruikt het intensief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vijf klassieke zintuigen zijn zicht, gehoor, reuk, smaak en tast. We hebben echter meer: evenwicht, pijn en temperatuurgevoel. Dus we hebben allemaal een zesde zintuig. (En een zevende, en een achtste ;) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je bedoelt of we een zintuig hebben die buitenzintuigelijke waarnemingen kan doen: nee, die heeft niet iedereen. Sterker nog, niemand heeft die.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Aan de minnetjes te zien trekt deze vraag vooral mensen die geen andere standpunten *willen* horen. Van mij een C+.
niko
13 jaar geleden
mmm buitenzintuiglijke waarnemingen.?bedoel je daar iets mee,enzo ja,wat dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@cryofiel Ik denk dat dit hetzelfde is als je tegen een christen zegt dat god niet bestaat. Dus de minnetjes lijken mij vrij logisch. Mijn interpretatie van "mmm" is: alles wat we zien bestaat, alles wat we niet zien bestaat niet.
niko
13 jaar geleden
buitenzintuiglijke waarneming is toch een contradictio in terminus.
tenzij je iets zou kunnen waarnemen zonder zintuigen,zelfs zonder een 6de,7de enz.
en dat kan dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens met jou, Cryofiel!!! Dikke niet te geven +!
Cryofiel
13 jaar geleden
Zo was er eens een oudere dame die langzaamaan behoorlijk doof was geworden. Na verloop van tijd begon ze dingen te horen die voor anderen verborgen bleven: stemmen, voorbijrijdende auto's, dichtgaande deuren, muziekstukken - van alles. Toen ze een gehoorapparaat kreeg, verdwenen die geluiden. Paranormaalgelovers zullen zeggen dat deze vrouw gevoelig werd voor signalen vanuit het geestenrijk, dat ze dingen hoorde die in het verleden ooit hadden plaatsgevonden. Realisten houden het erop dat de hersenen, bij gebrek aan zintuiglijke input, hun eigen signalen produceren. Dit komt overeen met wat we weten van de werking van de hersenen.
niko
13 jaar geleden
met het meeste wat ik hier lees ben ik het zeker eens.het verhaal over de + - is erg verhelderend.
of ik nu wel of niet geloof in meer dan de 5 bekende zintuigen doet er niet toe,als ik beweer dat er zonder zintuigen geen waarnemingen zijn,hoe je die zintuigen ook wil noemen.6de zintuig,enz.of "ingevingen",of welke werking van de hersenen dan ook.
blijft dus dat"buitenzintuiglijke waarneming"niet kan zijn.
ook van mij ,prettig en goed nieuwjaar.
Ik denk het wel. Bij de 1 is het beter ontwikkeld dan de ander. Misschien krijg je zelf ook vaak dingen te zien die je dan onbewust af doet als toeval. Mensen met een 6de zintuig worden algemeen niet serieus genomen. Snap ik ook wel want ik kan niet zeggen dat ik mijn zesde zintuig zo kan aanspreken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar niet iedereen heeft de gevoeligheid ontwikkeld of kunnen ontwikkelen om deze 6e zintuig te herkennen en te gebruiken.
En sommigen hebben die gevoeligheid al meegekregen vanaf hun geboorte. Maar ook deze mensen kunnen het dan nog versterken of verzwakken in hun leven.
De gevoeligheid die kan je wel ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Zelfs de grootste ontkenners hebben een zesde zintuig, alleen leggen ze dat op hun ( andere) manier uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toeval, suggestie, intuïtie, product van je eigen brein. Zelf vind ik dat intuïtie ook onder het zesde zintuig valt, maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intuïtie kan ik niet anders verklaren dan een deel van je zesde zintuig, het is onmogelijk het volledig wetenschappelijk uit te leggen, natuurlijk spelen opgedane ervaringen in het verleden ook een rol, maar ook onbewust waargenomen omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft: *Snap je wat ik bedoel? Mijn punt is: misschien is zintuig niet het juiste woord voor wat bedoelt wordt met ‘zesde zintuig’. :)* Ik denk dat je daar gelijk in hebt, de term zesde zintuig is meer een verzamelnaam voor een aantal onverklaarbare waarnemingen.
Intuïtie is een alsmaar doorgroeiend proces.
beinvloed door alles om ons heen, het bewuste en vooral het onbewuste.
Maar binnen dit geheel heeft ook je eigen gids een grote rol in binnen je eigen intuïtie.
Ja iedereen heeft een zesde zintuig. Alleen sommige mensen ontwikkelen het niet. netzo als ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder mens heeft vijf zintuigen. We kunnen horen, zien, proeven, voelen en ruiken. Maar soms ‘weten’ we iets, zonder dat we een verklaring kunnen geven. Dat komt door ons zesde zintuig. Velen noemen dit intuïtie, maar er zijn er ook die denken dat het meer is dan dat. Of het nu je intuïtie is of een paranormale gave: een goed ontwikkeld zesde zintuig zorgt ervoor dat je meer weet.

Er zijn verschillende manieren om je zesde zintuig te trainen. Het belangrijkste is, dat je er zoveel mogelijk mee doet. Hoe? Bijvoorbeeld door steeds te raden we er belt als je telefoon gaat, of door in elke ruimte waar je binnen gaat aan proberen te voelen hoe de sfeer is. Of vraag je vriendin om een woord op een briefje te schrijven en probeer het woord te raden. Net als bij het trainen van je lichaam of je hersenen gaat het makkelijker als je het vaker doet!

Wanneer je je zesde zintuig wilt ontwikkelen, is het een groot voordeel als je gelooft in het bestaan van een zesde zintuig en in je eigen (paranormale) vermogens. Wie zich er namelijk voor openstelt, zal het sneller onder de knie krijgen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat denk ik wel. We luisteren er echter vaak niet naar en dat zouden we maar beter wel kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja.
Net als de meeste mensen kunnen ruiken, voelen, proeven, kijken en horen, zijn de meeste mensen zich bewust van hun intuïtie.
En zoals sommige mensen hun zintuig proeven tot hoog niveau ontwikkelen als bijvoorbeeld wijnproever, of hun ruikzintuig tot ´neus´ van een parfumfabriek, kan je je intuïtie ontwikkelen tot een zeer gevoelige ´antenne´.
Heeft niks te maken met ´erin geloven´ maar met oefenen en ontwikkelen, dus ervaring opdoen daarmee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,maar vertrouw er niet al te veel op, het kan je net als die andere 5 bedriegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+! Altijd overal je koppie bijhouden: helemaal mee eens!
Als ik je avatar zo bekijk, dan kan je in ieder geval weer een beetje lachen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heb je toch een leuke avatars de laatste tijd, de vorige was ook erg goed, gaat dat nog, een beetje lachen met die neus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,dat lukt aardig Ed, zij het af en toe als de bekende boer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou de w.c. deur er uit halen, dan kan je daar niet meer tegen vallen ;-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WIJ krijgen nogal eens visite en dan staat het zo voyeuristisch zo'n open deur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WAAAAAAAAHAHAHAHHAHAHAHAHA....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Puntje van je snavel staat nog een beetje krom Moolkeesje :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga daar zo wat aan doen!
Het zesde zintuig (gave voor ingewijden) ofwel "intuïtie" voor de mens is hetzelfde als "instinct" voor het dier. Van de hogere ontwikkelde dieren staan wij aan de top en wel zodanig dat wij als superieur denkend mens menen niet meer bij de dieren te horen. De evolutie is in deze heel duidelijk, maar toch vinden wij het aantrekkelijker dat we uit de klei zijn getrokken door een God naar zijn beeld en gelijkenis.
Het binnenste del van de hersenen noemen wij de oerhersenen die zelfs al de eerste reptielen zo'n 200 miljoen jaar geleden hadden. Ze regelen de ademhaling, hartslag, slaap en allerlei instincten (ook seksualiteit). Deze regelen voornamelijk dingen waar we zelf geen of nauwelijks invloed op kunnen oefenen, maar wel noodzakelijk zijn om in 't leven te blijven.
Afhankelijk van wat de generaties vóór jou hebben beleefd, gevoeld, gedacht en in welke ecologische omstandigheden ze op deze aardkloot hebben geleefd is jouw oerhersentje met zijn instincten anders dan die van je buurman. In deze moderne tijd hebben wij de signalen van dit instinct niet meer zo nodig om steeds maar allert te zijn naar het altijd loerende gevaar. Logisch dat gebieden van de latente oerhersenen die niet of nauwelijks nog gebruikt worden verslappen of verminderen. Het wordt meer als een blinde darm die zijn grootste functie heeft verloren. Het mag dan ook duidelijk zijn dat zij die nog altijd in het oerwoud leven meer gebruik maken van dit oerinstinct (intuïtie, zintuig, gave)dit in hogere mate hebben dan de z.g. moderne mens.
Heel kort om over na te denken:
Vroeger een arts in Egypte Sinuhe, deed zijn schedelboringen altijd in het bijzijn van een ongeletterde boer. Deze had de gave door alleen al er bij te zijn, dat er geen bloed vloeide.
Nu in deze tijd: Mijn vrouw zegt "Nu in de auto stappen, jouw moeder roept ons!" Zonder dat er andere signalen er eerder waren in een spoedrit is enkele uren daarna mijn moeder in ons beider armen gestorven. Zij weet vaak op te merken wie er vandaag waarschijnlijk zal bellen. Ook dat er die of die klant vandaag zal komen terwijl het wel een jaar geleden was dat hij hier was.
Dochter leeft in Spanje. Had haar Ierse Setter Ferran toen nog niet mee kunnen nemen. Na 8 maanden Ferran bij ons, was ze in de gelegenheid deze op te halen met de auto vanuit Spanje. Enkele minuten voor dat de auto in onze straat kwam sprong Ferran met de poten op de vensterbank en keek precies in de richting waar later de auto vanaf kwam.
Blaft nu Spaans!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi en duidelijk uitgelegd!
+1
volgens mij heeft het te maken met de hemel en de dood
in de hemel praat men niet daar gebruiken ze Intuïtie, telepathie want er zijn zoveel talen met Intuïtie, telepathie kunnen mensen in de hemel met een andere taal wel met elkaar communiceren dus dat is een zesde zintuig als je als een ander mens weer naar de aarde komt kan het zijn dat je die talent een beetje houd en dan heb je een zesde zintuig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan bij iedereen verschillend zijn, en als die een zesde zintuig heeft, hoeft dat ook niet allemaal voor hetzelfde te zijn ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, een soort van wel alleen bij niet veel mensen is deze zintuig goed ontwikkeld. je kunt het zesde zintuig wel trainen door bijvoorbeeld te mediteren of cursussen te volgen.