Ik denk dat je wel degelijk heimwee kunt hebben in een tijd waarin je nooit geleefd hebt, omdat iedereen een onderbewustzijn heeft en zich van tijd tot tijd daarmee bezig houdt, in dromen en dergelijke.

Soms als je een film ziet die jou aanspreekt en zich afspeelt in een ander tijdperk, jou niet los laat, je gaat erover fantaseren en zelfs dromen, dan denk/weet ik haast wel zeker dat je er iets mee hebt (gehad) en gaat dagdromen over 'ik wilde dat ik in die tijd leefde'. Een soort van heimwee naar je innerlijke/onbewustheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Ja hoor, een tijd kan zo leuk klinken dat je erin zou willen leven, daarom hebben mensen ook het begrip 'tijdmachine' bedacht en proberen ze een tijdmachine uit te vinden of ze schrijven er fantasieverhalen over. Allemaal omdat ze een kijkje willen nemen in een andere tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een beetje nadenkt, over hoe de leefomstandigheden vroeger waren, dan laat je dat wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee,
het woord heimwee zegt het eigenlijk al. je verlangt weer naar een plek waar je (pas) bent geweest.

dus je kunt geen heimwee hebben naar een tijd waarin je nooit bent geweest.

misschien dat je gewoon heel erg graag naar die tijd wilt. en wil je daar gewoon graag zijn, maar dat noem je anders. dat noem je gewoon verlangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja,wanneer je in reincarnatie gelooft als mogelijkheid dan heb je misschien wel heimwee naar je vorige leven.
Ik bedoel dat dat dan de verklaring zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben het met je eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ee,thx! ;)
Ik heb altijd een lichte heimwee naar een tijd dat de zaken nog niet zo gecompliceerd waren, de mensen dichter bij elkaar leefden en elkaar nog allemaal kenden. Armoede die je deelt in plaats van rijkdom en begeren naar materiele zaken waardoor de meeste mensen (gedwongen zijn ) alleen voor zichzelf te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel een beetje 'heimwee' naar het oude Rome, maar wel onder de voorwaarde, dat ik welgesteld zou zijn. Ik heb ook wel een beetje 'heimwee' naar de tijd over 100 jaar, maar wel onder de voorwaarde dat ik een Drion pil bezit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heimwee is een Duits leenwoord, waarmee een verlangen of weemoed wordt uitgedrukt naar de geborgenheid en zekerheid van het bekende

Wat jij beschrijft lijkt meer op dromen/verlangen hebben naar iets (anders dan wat je nu hebt/kent).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou zeggen van niet want bij heimwee mis je een plek waar je eerst was en zo prettig bij voelde

dus misschien hoort er wel nieuwe term bij deze vraag !:O+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of heimwee het goede woord is, maar er kan wel een verlangen zijn om te leven in een tijd die achter ons ligt. Maar degene die dat zou willen heeft meestal geen realistisch beeld van die tijd, ziet alleen maar de mooie dingen en gaat aan de nadelen voorbij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan, als je een vorig leven kunt herinneren dan kan je heimwee krijgen.

Maar wat ook zeker zal meewerken is dat je huidige leven nu heel vervelend voor je is en je hier liever niet nu wilt leven.

Je hebt helaas geen keuze en je bent niet voor niets NU in het leven. Dus probeer hiervan te leren wat je wilde leren en los je problemen op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee als je er nooit geleefd heb kan je er geen heimwee naar toe hebben.je kan de plek wel gezien hebben en het graag weer een keer zien op tv ofzo...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat kan niet, wat je niet kent dat mis je niet, dus kan je nooit heimwee naar hebben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop het niet zeg.. Ja en nee de illusie mis je misschien, de verbeelding die je ervan hebt.. Maar je weet het nooit zeker, toch?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doet me denken aan het "paradise lost syndroom", een verlangen naar het leven voordat je hier op aarde kwam, dus zoiets als de hemel, of daar waar je was voor de geboorte.
En daar kun je heimwee naar hebben, zonder dat je eigenlijk weet waarnaar omdat je er geen herinneringen in je bewustzijn van hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Carl Gustav Jung meende dat alle individuele mensen met elkaar verbonden zijn door middel van wat hij noemde het collectief onbewuste. Ín dat collectief onbewuste zou volgens hem alle informatie [gedachten, gevoelens, daden, kennis, gebeurtenissen etc] van alle tijden opgeslagen liggen. En deze informatie zou bij meerdere individuen in het (dagelijks) bewustzijn kunnen komen.

Zo gezien kan iedereen heimwee voelen naar een eerdere tijd, zonder dat daar reïncarnatie aan te pas hoeft te komen.

Stephen Hawkings zei iets in de gelijke lijn toen hij stelde dat informatie nooit verloren gaat, zelfs niet bij het 'passeren' van een zwart gat.