wat zijn de voordelen van een HSP'er?

Dit is de laatste vraag die ik over dit onderwerp ga stellen. Voor de rest zal het meer mijn eigen weg vinden zijn. Iedereen alvast dankt voor de hartelijke hulp.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Annswers
13 jaar geleden
Je mag zoveel vragen als je zelf wilt! Interessant onderwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens!!! Hartstikke interessant en ik heb ook veel gehad aan de gegeven antwoorden en reacties! Dus "vooral doorgaan":-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, voor mij is dit genoeg. Ik zal het ook zelf moeten doen. Maar jullie staan ook vrij om vragen te stellen hoor. Misschien ben ik dan al ver gegroeid en kan ik een nuttig antwoord geven.

Het beste antwoord

Met hooggevoeligheid kan je zeker je voordeel doen!
Je kan bijvoorbeeld al snel doorhebben dat iemand liegt,
je kunt kleinere nuanceverschillen waarnemen, je beter concentreren, beter op dingen inspelen, voelen wat een ander nodig heeft enz.
Met jouw zeer goed ontwikkelde zintuigen kan je zomaar in het voordeel zijn. Zo zou je als kok of wijnproever ( als je daarvan houdt) zomaar een voorsprong kunnen hebben op andere koks. Je zou het dan goed in je beroep kunnen gebruiken bijv. Dit kan dan op allerlei andere gebieden zo zijn waarin je het voor je beroep kunt gebruiken. HSPers hebben een drang naar perfectionisme en dit zou weer goed zijn omdat zij altijd afmaken waaraan ze begonnen zijn en de dingen goed afmaken.
De intuitie is meestal boven gemiddeld ontwikkeld en dit leidt ertoe dat mensen goed worden aangevoeld en hierop ingespeeld kan worden.
De creativiteit en fantasie zijn goed ontwikkeld en daardoor kan je dan weer goed entertainen door kunst,
toneel, schrijven en publiceren. Je kunt ook meer genieten van persoonlijk contact omdat je een diepere verbinding voelt met alles en iedereen om je heen en e zijn diepere relaties mogelijk omdat je mensen aan kunt voelen.

Als de HSPer dus goed omgaat met het overprikkeld raken,
hoeft de overgevoeligheid geen probleem te zijn en kan deze er zelfs zijn voordeel mee doen. Men ziet, hoort etc. dingen scherper dan menig ander en dit kan bijv. betere carrierekansen betekenen. Je moet echter wel oppassen dat je je niet mee laat slepen. HSPers zijn meestal betrokken bij hun werk en zeer loyaal. Hierdoor kunnen ze het echte verzuim voor zich uit schuiven en daardoor fysieke klachten krijgen zoals vermoeidheid en verminderd concentratievermogen. Ze gaan dan toch door vanwege hun trouwheid en een burn-out is dan het gevolg. De werkgever en werknemer moeten dit dus in de gaten houden en beiden proberen dit te voorkomen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Er zijn veel voordelen van HSP zijn
Denk maar aan sferen goed aanvoelen, dat kan een voordeel zijn, als het je niet tot last is.
Ook is een groot voordeel dat je extra kan genieten van kleine dingetjes, en dat je daardoor op dat moment heel gelukkig bent.
En bijvoorbeeld dat je een groot inlevingsvermogen hebt is fijn, je kan sociaal omgaan met mensen en kan daardoor soms ook mensen helpen omdat je ze zo goed aanvoelt.

Wanneer je leert omgaan met je HSP zijn, ga je er vanzelf vele voordelen van inzien ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt je vaak beter inleven in de ander.
Veel aardse zaken beleef je intenser.
De natuur om je heen ziet er spectaculairder uit.
Je mag vaak fijne energie ervaren.
Je hebt meer oog voor de kleine dingen.
Je kan genieten van heel simpele momenten.
En misschien wel het aller mooiste, als je voldoende bent gegroeid, kan en mag je anderen helpen.

Ter voorkoming van een zinloze discussie, mensen met geen HSP , kunnen vaak het zelfde, alleen op een andere manier, ze zijn niet minder, alleen anders.
Er is niemand minder of beter, niemand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
amc
13 jaar geleden
Je hebt weer zo`n gelijk Ed!+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ En heerlijk te lezen, dat er geen zinloze discussies zijn!!!!
Je voelt zoals al vaker genoemd dingen beter aan en meestal ook eerder. In een groep kun je daardoor (als je het durft en vooral durft te vertrouwen op je eigen gevoel) VEEL eerder dan de rest van de groep het aanvoelt, aangeven dat iets lastig/belastend wordt.

Banaal voorbeeld maar als er in een vergaderzaal echt fout licht is heeft een HSP daar direct last van, de anderen meestal niet maar als zij er uren in zitten hebben ze daarna bijv wel hoofdpijn ed. Door snel te signaleren dat iets niet prettig is kun je jezelf maar ook anderen leed besparen.
13 jaar geleden
Je bent een stuk gevoeliger, en je bent daardoor sneller in staat om de emoties van een ander te peilen, waardoor je je kunt aanpassen.
Door je hoge gevoeligheid zul je sneller geneigd zijn om iemand in je hart te sluiten, om hem of haar je liefde te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HSP heeft alleen maar voordelen Het is namelijk wat jíj bent, dus helemaal prima!
Maak geen probleem van iets wat geen probleem is.

Twee jaar terug wees iemand mij erop dat ik een HSP`er zou zijn, leuk maar er verandert niets, ik ben nog steeds dezelfde als die 45 jaar daarvoor.
Ik herken geen nadelen want die had ik al 45 jaar, daar kon ik allang mee leven, ik weet immers niet beter.

Realiseerde me alleen dat niet iedereen zo intensief leeft als ik dat doe, jammer voor ze, maar ja iedereen is weer anders.

Kortom HSP is geen afwijking, geen ziekte, geen verschijnsel, het is wie en wat je ben,jouw karakter. En je ´hoeft´ er niets mee, je hoeft er je weg niet in te vinden, waarom zou je? Je bent toch al jaren wie je bent. Het is leuk je te realiseren dat alles zo intens op je overkomt, maar daar hoef je niets mee.

Dit is mijn mening over HSP, weer een stempeltje wat verzonnen is om een mens in een hokje te stoppen, of als excuus voor je eigen gedrag.
Ik heb er niets mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je beter kan zeggen wat zijn de voordelen van gewoon mens zijn:

Ik zie het als de besnijdenis van het hart,dat je hart van steen verandert in een hart van vlees.

Ik denk dat het een keus is,en niet dat het een unieke gave is.Ik zie het ook niet als wonderlij maar gewoon als helderzien,en het kunnen lezen,gewoon logische.

iedereen is er voor geroepen maar weinig uitverkorenen..

Als je de besnijdenis mee maakt oftewel wedergeboorte
zie je de werkelijkheid zoals ie is,leef je onder een geopende hemel waar je het aangezicht van onze vader des levens mag aanschouwen. Kom je tot je recht zoals je bedoelt bent.Leef je dicht bij je zelf. En zie je in alles het wonder van de schepping,als tekening van je heligen vader van het al..Je overziet problemen door dat je je je gevoel kan scheiden van je verstand. Zeer zelfbewust
als je echt mee maakt ben je perfect in balans.Dan zijn er geen nadelen.problemen zijn een uitdaging.Je ziet dat het een leerschool is...Alleen maar voordelen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mits goed getraind heb je een inzicht , doorzicht en overzicht waar menigeen je om eert of benijd.
Alleen de wijsheid om alles goed toe te passen, die moet je dus trainen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of HSP een beperking is of een gave dat is niet bewezen. HSP is niet opgenomen in de DSM dus is het een terminologie die in de alternatieve sferen thuishoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
....Ik geloof dat ik zelf ook HSP'er ben. Een voordeel is dat ik sneller (be)dreigingen zie aankomen dan een ander. Aan mensen op straat zie ik of ze iets in hun schild voeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt dat ook? Heb je dat kunnen controleren? Ik vraag dit zo bewust, omdat ik van mezelf weet dat ik ook heel veel doemgedachtes heb gehad. Ik herken datgene wat jij in je antwoord schrijft. Het is iets waardoor je altijd op je hoede bent en er altijd een bepaalde spanning in je zit.
Ik kan het ook mis hebben en voor sommigen is het zeker een goed ontwikkelde gave.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ik voorop stellen dat het voor mij geen doemgedachten zijn, zoals voor jou. Het zijn zaken die echt gebeuren of gebeurd zijn, dus geen fantasie. ....Als klein menneke kon ik 'onopvallende' politiewagens op straat herkennen. Het werd ongemerkt een 'hobby'. Maar het werd ook een 'ongewilde' vaardigheid die me attent maakte op gedrag van anderen. Klopt het ook, vraag je? Tjsa. Kofferdieven, tasjesrovers, zakkenrollers, auto-inbrekers, overvallers op geldtransport, overvallers op warenhuis, verkrachting, insluipers, voorbereiding op zelfmoord, loverboy.... Slechts enkele voorbeelden van zaken waar ik op de een of andere wijze in betrokken raakte, waarover ik de nodige anekdotes over kan vertellen. Ik heb een daar dus een extra gevoelige antenne voor. Sommige zaken hadden nog niet eens plaatsgevonden, terwijl - voor mij totaal onbekende - betrokkenen op straat wel op mijn warme aandacht konden rekenen. Zoals die voorbereiding op de overval op een warenhuis. Of die overval op een geldtransport. Ik loop ook niet de straat op met de gedachte: Vandaag ga ik eens criminelen spotten. Het overkomt me gewoon. Mijn gevoel geeft mij een seintje, zodat er tal van alarmbellen in mijn hoofd gaan rinkelen en ik op scherp kom te staan. Maar zeker. Ook ik kan me wel eens vergissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
....Maar of ik nu echt HSP'er ben? Ik wil eigenlijk niet zo graag in een hokje geplaatst worden. Ik heb gewoon een speciale gave. Ik kan er veel mee. En verwacht er ook in de toekomst nog het nodige mee te kunnen doen. Tschuess!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt zeker een speciale gave. Ik kan de laatste tijd helemaal geen enkele crime serie of thriller kijken. Bij de eerste fractie van de seconde waarom de 'dader' voor het eerst in beeld is, weet ik al dat hij het heeft gedaan.
Dit klopt altijd. Wil hier eigenlijk ook een gv-vraag over stellen, maar weet niet goed hoe. Alsof ik bij die 'acteur' als kan zien dat hij de boef speelt. Terwijl hij dit nog niet laat blijken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...Ja, dat begrijp ik. Maar volgens mij hebben meer mensen dat. Soms is zo'n acteur dan gewoon al te braafjes, dat je denkt dat er al iets niet klopt. Wel mooi als je uiteindelijk toch op het verkeerde been wordt gezet. Ben dol op krimi's! Tatort, Derrick, Taggart, Siska, Midsommer Murders.... Vooral de Duitsers zijn erg goed, vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is gewoon puzzelen.Wat Sjoensje bedoelt is denk dat dat hij gezichten kan lezen.Alles wat iemand gedaan of nog van plan is te doen is te lezen van iemands gezicht
dat zijn levens littekens,zo noem ik ze altijd..
Gerechtdienaars stralen het ook uit dat ze het zijn.
Loversboys,dragen het sluwen van een valse vos.
Een verkrachte besmet met de vergiftiging van sex..enz Dat is niks biezonders voor de gene die het kan er zit zelf gewoon logica in...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik noem de Gave altijd( onderscheiding van geesten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
....Ja, Carlo, het inderdaad het 'lezen' van gezichten, ogen en handelingen: Dat alles gaat in een mixertje en binnen fracties van seconden draait er een 'sheet' uit met de nodige informatie. Om die reden weet ik echt niet of ik HSP'er ben of niet. Maar toevallig was er informatie-avond in Hasselt, en de info in de brochure wekte toch mijn aandacht. Ben ik het of niet? Ook na die info avond ben ik er nog niet van overtuigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet in die etiketten. Ik denk ook niet dat je van mensen moet verwachten dat ze jou moeten gaan vertellen wat je ben.Je bent wie je bent,en dat is genoeg om van je te houden...We zijn allemaal delen in het lichaam,het oog kan niet zonder de hand,geen is belangrijker..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi gesproken. Maar soms kan het fijn zijn als je een etiketje kunt plaatsen, om andere dingen te kunnen begrijpen. Mijn rekenkundige vaardigheden zijn zwak. Altijd bijlessen moeten hebben enz. Het maakt je onzeker. Nu is daar een term voor: Dyscalculie. Als men toen ik school zat - alweer een poosje geleden - wist dat ik dyscalculie had, had ik mogelijk een heel ander leerproject aangeboden gekregen. Meer tijd voor alles, meer begeleiding. Het verklaart voor mij veel. Ik schaam me er ook niet voor. En ben dus blij dat ik er een naam, term voor heb.
Zelf ben ik hooggevoelig maar niet iedereen begrijpt dat. Ik ben nog steeds bezig om manieren te zoeken om hiermee om te gaan. HSP is misschien een gave maar het maakt je ook extra kwetsbaar. Ik trok me in het verleden vaak de spanningen van andere mensen zo aan dat ik er zelf kapot van was. Je weet wat anderen dwars zit maar mag dat niet zeggen want die ander weet minder van zichzelf dan jij. Met een hsp kun je goed leven maar anderen begrijpen je vaak niet reageren met agressie en vinden het maar nonsens. Oefen zoveel mogelijk in situaties waarin je je nu nog niet op je gemak voelt. Ga vooral je eigen weg.