Als je in karma gelooft, hoe verklaar je dan dat, volgens de uitdrukking, "bad things happen to good people"?

Karma wordt gezien als een natuurlijk principe, een wet van actie en reactie. Een goede daad heeft van nature gunstige gevolgen voor degene die de handeling verricht, en slechte daden hebben van nature slechte en onplezierige gevolgen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bestaat er wel zoiets als karma of is dat iets dat de mensenmind heeft verzonnen om alles wat er gebeurt recht te breien?

Het beste antwoord

Ik denk dat je in je toevoeging de zaken iets te eenvoudig stelt.

Karma is het effect van jouw acties op het universum (spiritueel en praktisch), waarbij het niet stop bij je dood. Je spreekt over 'slechte' daden en 'goede' daden, echter is het erg afhankelijk van interpretatie en 'point of view' of iets een 'goede' dan wel 'slechte' daad is. Daarmee ook al voor een deel je hoofdvraag beantwoordend.

definieer 'bad things' en definieer 'good people'. Overigens, een uitdrukking is geen wereldse waarheid natuurlijk en hoeft ook niet te kloppen.

Bad things: Er gebeurt iets slechts. Dit houdt in dat er a. iets met slechte intentie is gedaan door een ander of b. iets gebeurt dat bestempeld wordt als slecht. In het tweede geval kan het om een gebeurtenis zijn die 'toevalt' (dom toeval, maar hierover weer een andere keer). In het eerste geval is er iemand die negatief karma verwerft. Natuurlijk kan hier iemand de dupe van zijn en het hoeft niet zo te zijn dat je slecht karma moet hebben om onplezierige dingen mee te maken (dan is er ook nog: what doesn't kill you makes you stronger, waarbij doesn't ook niet definitief hoeft te zijn als je in reincarnatie gelooft).

Good people: Hoe bepaal je of iemand een 'goed persoon' is? Aan de daden in dit leven? De fysieke daden of spirituele daden? De effecten dichtbij of veraf? De persoon die hij/zij als kind was of op latere leeftijd? Een 'goed persoon' bestaat wellicht, maar als we van karma uitgaan, ga je ook uit van reincarnatie en dan kun je iemand niet bepalen aan 1 leven.

Slechte dingen kunnen goede mensen overkomen. Ja, vanuit karma oogpunt is dit heel juist mogelijk. Zou niet best zijn als Karma bepaalt wat er gebeurt. Je bepaalt in eerste instantie wat er in de wereld gebeurt door je acties, de accumulatie van die effecten noemen we karma, dit is zo breed dat het niet altijd in een eerste of tweede instantie te overzien is. Daarmee gezegd te hebben dat je in karma kunt geloven en de genoemde uitdrukking daarmee ook kunt verklaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik ga, zoals altijd, voor de simpelst mogelijke oplossing: ik geloof niet in karma.

Geen tegenspraak meer met de waarnemingen. Probleem verdwenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bad things happen to good people... Dat komt omdat dan verondersteld wordt dat het grijze verleden dit onheil heeft doen laten ontstaan...
Maar er is een heel simpele oplossing daarvoor, als je stopt met het te geloven, dan is het dus meer niet zo...

Toegevoegd op 29-05-2009 15:42:00
Karma bestaat wel degelijk, maar niemand die precies snapt wat het is EN je bent nooit verantwoordelijk voor iets dat je niet weet... Vandaar dat karma zo´n grijs gebied is in de normale doorgesneden wereldburger...

Karma is geen wet van actie en reactie, dat is de derde wet van Newton...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wet van actie en reactie is de derde wet van Newton... Wat snap je daar niet aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@guidance
hoe kom je er bij dat karma te maken heeft met actie en reactie?... spiritueel gezien..
karma is ook het principe actie /reactie
elke goede daad berengt ook een goede daad met zich mee.

maar tegenwoordig is het samenleving zo veranderd .
wat eigenlijk een filosoof ( weet naam niet meer ) zei : mensen zijn net zo als wolven tegenover elkaar.

iedereen probeert deze dagen een ander bereken door zelf beter van te worden en hierdoor krijgen we bad things happens to good people .
omdat deze mensen " good people " goed gelovig zijn en juist wordt van deze mensen misbruik gemaakt..

om een hele simpele voorbeeld te geven..
een dief ..

een dief is geen slechte mens met slechte karma ..
een dief is alleen maar een slimme mens die van een sitautie goed gebruik kan maken .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dingen gebeuren... of je nu in karma, god of sprookjes gelooft...
jouw geloof doet niets aan of af aan de werkelijkheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het goed begrijp staat hier dat de wereld zich niets aantrekt van jouw persoonlijke voorkeuren en levensvisie. In dat geval: +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@simplynotedible...
je hebt precies gesnapt wat ik bedoel... @Guidance..
nee ik zeg dat geloof in karma niets te maken heeft met hoe de werkelijkheid zich manifesteert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deva in sprookjes trouwens gelooft niemand... ook kinderen niet want ze nemen het waar niet als iets waarin ze kan geloven :) illusie die je nu als illusie ziet was ooit realiteit voor jou, nu ben je het vergeten en plaats je karma, god en sprookjes in een rij
het is niet helemaal juist dat goede daad tot goede gevolgen leidt. in werkelijkheid is het wat complexer. ik zou zelfs zeggen veel complexer dan die korte logische of associatieve verbanden die we met onze verstand neer kunnen leggen. wat is 'bad thing' en wat is 'good people' of wat is 'goede daad' en wat is 'gunstige gevolg'... en wat zijn criterias hiervan? heel moeilijk (onmogelijk) om een gemeenschappelijke punt te vinden. karma 'werkt' alleen als je het naar binnen gericht toepast. het werkt niet naar buiten toe, ook niet van buiten af. er zijn geen objectieve aanwijzingen dat als je goed doet dan doe je echt goed. volgens de bronnen waaruit wij over karma in eerste instantie weten is het wat bredere begrip dan alleen maar oorzaak-gevolg principe. in het geheel kan begrip karma per definitie niet beschreven worden, maar met actie-reactie hebben we te maken iedere dag. en verbanden leggen tussen goede daad en goede gevolg of slechte daad en slechte gevolg is typisch menselijk. when bad things happen to good people, they just get better and better
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sla de definities van goed en slecht even over, hier is al het een en ander over gezegd.

"When bad things happen to good people" kun je gaan twijfelen aan de wet van oorzaak en gevolg. Dat komt omdat we alleen kijken naar wat er gebeurt in de korte periode van dit leven. Veel van de gevolgen die we in dit leven ervaren zijn gevolgen van activiteiten uit vorige levens, en veel van de activiteiten die we in dit leven verrichten zullen pas in toekomstige levens tot uiting komen.

De rijkdom van oneerlijke mensen is het gevolg van hun vrijgevigheid in voorafgaande levens. Hun huidige oneerlijkheid laat een 'karmisch zaadje' achter, zodat ze in toekomstige levens bedrogen zullen worden en armoede zullen ervaren. En ook krijgen 'slechte' mensen respect en macht als gevolg van positieve activiteiten die ze in het verleden hebben verricht. In het heden misbruiken ze hun macht, waardoor ze de oorzaak voor toekomstig lijden creëren.

Het feit dat negatieve activiteiten lijden veroorzaken en positieve activiteiten geluk, is onveranderlijk.