Hoe hou je dat euforische gevoel langer vast?

je mediteert en komt bij dat hele diepe gelukzalige gevoel terecht, of je krijgt dat gevoel in andere situaties. Heeft iemand van deze spirituele bende tips om dat gevoel langer vast te houden?> en kan het lukken daar uiteindelijk helemaal in te blijven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kost wel veel energie om euforisch te zijn hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh? Dat ontzettend gelukzalige gevoel krijg ik juist energie van

Het beste antwoord

Dat gevoel krijg je pas als je alles los kunt laten. Het gevoel verdwijnt weer als je weer gaat denken. En het proberen vast te houden van het gevoel, is ook een manier van denken, waardoor het dus verdwijnt.

Je zult jezelf moeten trainen om steeds gemakkelijker en langer het gevoel te kunnen vasthouden. Dus oefenen, oefenen, oefenen…

En vooral niet vergeten om ervan te GENIETEN. Het komt allemaal zoals het komt.

—-

Zelf krijg ik het voor elkaar door 1 zinnetje uit te spreken: IK BEN DE LIEFDE
en hierbij laat ik de innerlijke glimlach opkomen. Daarna nergens meer aan denken, puur genieten van het gevoel.

—-

Voor jou denk ik dat deze zin heel erg nuttig is: ik knuffel mijn geliefden vol liefde.
En voor iedereen geldt dat een innerlijke glimlach wonderen doet!

(Een innerlijke glimlach is een glimlach waarbij je geen spieren gebruikt, maar je glimlacht wel echt: van binnen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zinnetje kan ik inderdaad wat mee en het gaat me bij meer helpen! thnx!

Andere antwoorden (9)

speel tijdens het mediteren met een armband of je horloge. Nadat je dit heel vaak hebt gedaan, zal je je armband of horloge matchen met het euforistische gevoel. Dan hoef je alleen nog maar naar je pols te kijken om het gevoel te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien door, als je voelt dat het uitwerkt, te vertreden naar een andere toestand. Namelijk, de dagdagelijkse realiteit die, als je er oog voor hebt, geweldig veel euforie en tevredenheid kan leveren.
Zelfs mensen die het in bepaalde opzichten niet zo getroffen hebben in het leven, kunnen in staat zijn nu en dan erg gelukkig te zijn. Niet kunstmatig, maar doordat ze zich realiseren, dat het nog veel erger kan. Met andere woorden: door te beseffen wat ze allemaal wel hebben. Door te zien, ervaren, voelen.. wat hun leven zin geeft/gaf .
Als je dit knopje vindt en beheerst, kan je leven, hoe anders dat misschien uitpakte dan je als kind hoopte, nog best een feestje zijn.
Misschien niet elke minuut, elk uur, elke minuut.. Maar hoogtepunten duren ook niet eeuwig. Die tekenen zich zelfs alleen maar af, als er ook dieptepunten zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door bewust te genieten van dit gevoel kun je het oprekken en meer integreren in je totale beleving.
Je kunt het echter niet heel lang vasthouden, de euforie
op zich maakt prethormonen vrij.
Zou je dit te lang voort laten duren, dan worden de receptoren ongevoeliger voor deze prethormonen.
Zonder dal geen berg en zonder berg geen dal.

Dat betekent dus niet dat je op de berg niet wat langer van het uitzicht zou mogen genieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon neuken, dan komt het wel weer terug
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wordt een zware dagtaak dan rofl :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja men zet er wel een min bij maar als je even goed nadenkt dan weet je dat bij en goeie vrijpartij, en zeker waar twee personen heel hartstochtelijk in elkaar opgaan je wel degelijk zo'n gevoel van euforie krijgt! dus van mij een plus als tegenhanger. Al bedoelde ik meer zo'n gevoel krijgen als je alleen bent. Dat betekent dus vrijen met mezelf in dit geval. Zo'n gek idee is dat niet. Rust alleen voor veel mensen nog een taboe op, op sex en zo van jezelf houden dat het op anderen arrogant overkomt? Maar als je dan goed kijkt zit zo iemand boordevol liefde... universele liefde...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi @forallweknow
Wij hebben vrij weinig controle over onze eigen geest, iets wat je al snel ondervind als je begint met mediteren.

Je zult ongetwijfeld gemerkt hebben dat, zodra je niet wilt dat het euforische gevoel verdwijnt, het juist wel gebeurd. Dit komt inderdaad, zoals hierboven al aangegeven, omdat de euforie voortkomt uit overgave. En wanneer je verlangt, is de overgave er niet meer, zo ook met de euforie.

Zoals de Boeddha al zei, verlangen is de wortel van alle lijden.

Het enige wat je kunt doen is het gevoel observeren. Onpartijdig, neutraal observeren. Je kijkt naar wat er gebeurd in je lichaam terwijl de euforie verdwijnt, je kijkt naar wat je gedachten aan het doen zijn, maar je blijft compleet onpartijdig.
Het grappige is, dat de euforie dan juist niet zal verdwijnen.

Dit vergt training, maar 1 van de belangrijkse aspecten van goede meditatie is dat je neutraal blijft, zelfs op hele mooie momenten. (uiteindelijk zullen de mooie momenten dan juist steeds langer en langer worden)

Zo'n mantra (Ik ben de liefde, zoals gwadony al aangaf) kan misschien werken voor je, maar het is niet de meditatie die de Boeddha beoefende en zal je niet verder dragen dan korte momenten van euforie.

Als je inderdaad in de euforie wil blijven, alsof je stroomopwaarts door het leven drijft en alles prachtig is, zul je daar alleen komen met observatie en neutraliteit.

Veel (neutraal) succes gewenst :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon héééle goeie chill muziek luisteren,lekker ff je ogen dicht en dan aan leuke dingen denken enzo,b.v. dat je op een soort paradijsstrand zit en dat het hééél lekker weer is bijvoorbeeld.
En zodat je heéél kalm en rustig van binnen in jezelf wordt,ik bedoel als je dat allemaal lang doet,kan je het misschien wel steeds langer de volgende keren daarop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je dat willen?
Dan zou er op den duur geen verschil meer zijn in je dagelijkse leven, als je daar in zou kunnen blijven.
dan moet je opzoek naar iets krachtiggers, iets anders, iets nog spectaculairders!.

Wees te vreden met het moment, dat je je zo voelt je kunt dit niet afdwingen, je bent al zeer bevoorrecht.

Zie het als het kleine meisje dat eindelijk jarig is, de hele dag is het groot feest met alles er op en er aan en ze zou wensen dat deze dag nooit meer voorbij ging, stel dat dit feestje een maand zou duren?
Of een jaar?
Het meisje zou gek worden!

Alles went, ook euforisch gevoel.
Wees tevreden met wat je hebt.
Als je deze wens los laat, zal je het vaker wezen.
Ik hoop dat je me begrijpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja Ed, ik snap het helemaal want dit is ook precies wat daar binnenin valt waar ik mee bezig ben. Ik stel de vraag dan ook niet echt uit ontevredenheid maar omdat ik probeer te snappen hoe dingen in elkaar zitten. Want sommige mensen die erover praten zijn er ZO enthousiast over dat het lijkt alsof ze er nooit uitkomen en ALLEEN maar daarin zitten :) Dat vond ik nogal hoog gegrepen dus vandaar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laat maar lekker praten, die er zo over praten zullen niet veel beleven, vrees ik, het lijkt meer op een partijtje interessant doen van deze mensen, hecht er geen waarde aan, maar koester wat je wel hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ thnx :)
Door het te willen bezitten en langer vast te houden, zul je het niet kunnen bezitten.
Pas met het kunnen loslaten, en met de juiste instelling, niet op het ego gericht, zul je ervaren.
Zolang je iets wil vast houden, zul je ego krachten gaan ontwikkelen die je precies de andere kant zullen opsturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't Is ook nooit genoeg. Wees nu maar blij met dat gevoel en probeer het niet te herhalen, want je focust je er dan zo op dat een nieuwe ervaring geen kans meer krijgt.

vr.gr.
Fatsoof