Zijn er studies over correlaties of causale verbanden tussen het mate van geloof en criminaliteit of oorlog in verschillende landen?

Ik ben benieuwd of er al wetenschappelijke studies over dit onderwerp zijn gedaan, aangezien er vaak dergelijke argumenten als "geloof brengt enkel geweld voort en zonder geloof waren er geen oorlogen!" worden gevoerd in discussies over het geloof.

Ik zou graag kwalitatief goede studies willen zien van goed gerankte instanties en geen een of andere subjectieve wetenschapper of geloofsfanaat!

Dus puur objectieve studies graag.

Toegevoegd na 6 dagen:
Hierbij bedoel ik dus bronnen die niet uitgaan van enkel een atheistisch of religieus perspectief, maar puur wetenschappelijk objectief, zonder meningen e.d.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb even gegoogeld op: religion cause of war. Dat gaf een aantal interessante hits. Misschien kom je zo verder met je zoektocht. Ik maak momenteel gebruik van mijn mobiel en daarom kijk ik nu niet verder voor je. Te veel gepriegel...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Adriaan, voor al je voorbeelden zijn er tegenvoorbeelden te geven. Zowel positief als negatief. Je voorbeelden zijn dus nietszeggend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, ok. Dat is meestal wel zo ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Adriaan; je opmerking slaat nergens op. De vraagsteller vraagt naar objectieve studies over correlaties. Die studies kunnen zowel een positieve of negatieve correlatie aangeven. De vraagsteller vraagt niet naar een bepaalde richting van de correlatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gooit het allemaal op personen en daar gaat het niet om. Je kunt statistisch relatief eenvoudig onderzoeken of er meer of minder geweld is in regio's die religieus zijn om eens een voorbeeld te noemen. Daarop kun je hypotheses formuleren waarmee je kunt onderzoeken of religie wel of geen invloed heeft. Wat de vraagsteller m.i. met geloofsfanaten bedoelt zijn onderzoeken waarbij je in de eerste zin al leest wat de uitkomst gaat worden. En atheïsten zijn in dit verband net zo geloofsfanaat. En de majoor, demoeder en de voedselbank een geloofsfanaat noemen stuit mij tegen de borst. Ze zijn ongetwijfeld zeer gelovig, maar ook zeer pragmatisch en gewoon goede mens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor de interessante reacties op mijn vraag. Groome zit zeer goed op hetgeen ik graag verlang te weten. Ik besef me inderdaad dat er weinigen neutraal zijn op gebied van politiek en geloof en daarom vraag ik dus jullie hulp op mijn zoektocht naar studies die dergelijke correlaties en causale verbanden kunnen aantonen of weerleggen. Mijn term voor fanatiek gelovigen bedoel ik niet om gelovigen negatief neer te zetten maar om een extreme overtuiging (naar algemeen maatschappelijke maatstaven) aan te duiden die een publicatie heeft gedaan aangaande dit onderwerp. Dit geldt dus niet perse voor een gelovige van een bepaalde religie, maar ook mensen die extreem een andere levensbeschouwing of drang naar secularisatie aanhangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Adriaanv, volgens mij mis je mijn hele punt.

Het beste antwoord

Er zijn onderzoeken op dat gebied gedaan. Bijgevoegde link geeft een aantal van deze onderzoeken, waarvan ik er nog op een specifiek heb gezocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een kwalitatief goede, puur objectieve studie vind je in de Bijbel. Behalve een geloofsboek geeft het ook neutrale informatie over de geschiedenis van het volk Israël weer. Even wat voorbeeldjes die je zelf kunt naslaan.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Num+33&id16=1&l=nl&set=10
“Spreek tot de Israëlieten en zeg tot hen: Wanneer gij de Jordaan overtrekt naar het land Kanaän, dan zult gij al de bewoners van het land voor uw aangezicht verdrijven en al hun beeldhouwwerk vernietigen; ook zult gij al hun gegoten beelden vernietigen en al hun hoogten verwoesten. Gij zult het land in bezit nemen en daarin wonen, want aan u heb Ik het land gegeven om het in bezit te nemen”.

Hier kun je lezen waarom het volk Israël deze bewoners moesten verdrijven: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Deut+20&id16=1&l=nl&set=10
“Maar uit de steden van déze volken die de HERE, uw God, u ten erfdeel zal geven, zult gij niets wat adem heeft, in leven laten, maar gij zult ze volledig met de ban slaan . . . . , zoals de HERE, uw God, u geboden heeft, opdat zij u niet leren te doen naar al de gruwelen, die zij voor hun goden doen, zodat gij tegen de HERE, uw God, zoudt zondigen”.

Maar wat deden de Israëlieten toen zij eenmaal in het land waren?
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ri+3&id16=1&l=nl&set=10
“De Israëlieten dan woonden te midden der Kanaänieten, enz.; zij namen zich hun dochters tot vrouw en gaven de eigen dochters aan hun zonen en dienden hun goden. De Israëlieten deden wat kwaad is in de ogen des HEREN, zij vergaten de HERE, hun God, en dienden de Baäls en de Asjera’s. Toen ontbrandde de toorn des HEREN tegen Israël . . “

Maar er zijn ook goede voorbeelden te noemen; denk bijvoorbeeld aan de gloriedagen tijdens het koningschap van David en Salomo. Maar helaas ging bij Salomo het ook weer mis . . .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijbel kun hiervoor niet gebruiken. Die is geschreven in de tijd dat er nog geen formele wetenschappelijke methodes waren dus zijn er ook geen toetsingscriteria in die beschrijvingen (-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeii groome. Zou je misschien kunnen aangeven wanneer die formele wetenschappelijke methodes om de geschiedenis op waarheid te toetsen er dan wèl waren? En hoe is die dan toegepast? Ik ben erg benieuwd naar jouw antwoord, anders moet ik al mijn geschiedenisboeken weggooien . . .!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een formeel wetenschappelijke methode die op hoofdlijnen als volgt werkt. Je formuleert een hypothese, beschrijft de wijze van onderzoek , legt de onderzoeksresultaten vast en toets of de hypothese hout snijdt of niet. Uit de strekking van de vraag begrijp ik dat de vraagsteller daarnaar op zoek is binnen dit onderwerp. Deze methode wordt binnen alle wetenschappen toegepast omdat het anders geen wetenschap is. Zelfs binnen de alfawetenschappen en zeker ook binnen de geschiedenis, hoewel er daarbinnen vast vaak discussies zullen zijn over de interpretatie van de resultaten. Overigens vraagt de vraagsteller niet naar geschiedenis maar naar studies over correlatie tussen geloof en criminaliteit/oorlog (expliciet ook nog eens naar objectieve studies dienaangaande) en los van het wetenschappelijk gehalte van de bijbel in zijn algemeenheid kun je een verhaal over hoe de Israelieten Jericho in de pan hakken moeilijk een studie naar dat onderwerp noemen.
De oorzaken met oorlogen tot gevolg zijn niet perse geloofskwesties. Er zijn om mindere redenen oorlogen uitgebroken.
Elke oorlog heeft zo zijn ontstaansgeschiedenis.

De gevolgen van een oorlog spreken voor zich.
Google maar eens op: Oorlog. Oorzaak en gevolg.

L. de Jong schreef de geschiedenis van Nederland in de Tweede Wereld Oorlog. Of hier sprake is van een wetenschappelijk document meen ik te mogen betwijfelen. In het algemeen gaat het om het chronologisch vastleggen van feitelijke gebeurtenissen aan de hand van diverse bewijsvoeringen en documenten over de periode die betrekking heeft op geschiedenis die als WO II wordt aangeduid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is in de hele geschiedenis van de mensheid nog nooit een oorlog gevoerd alleen vanwege geloofskwesties. Altijd speelden andere factoren mee, macht, geld, handelsbelangen, grondgebied etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het werk van de Jong is zeker wetenschappelijk, maar volgens mij niet wat de vraagsteller zoekt. (-) Vanwege geen antwoord op de vraag en onjuiste info.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de context van de vraag denk ik dat het werk van de Jong niet wetenschappelijk is geweest. Hij heeft geen nadrukkelijk onderzoek gedaan naar wat de vraagsteller wilt weten wat tot een oorlog (in dit geval de WOII) heeft geleid. Geloof, criminaliteit in correlatie of causaal verband.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De contaxt van de vraag bepaald niet of iets wetenschappelijk is of niet. Dan zou het niet wetenschappelijk zijn omdat het nu als antwoord bij deze vraag genoemd wordt, en als iemand vraagt is er een gechiedschrijving over Nederland in de tweede wereldoorlog oid zou het opeens wel wetenschappelijk zijn? Zo werkt het niet volgens mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij ook niet. Het werk van de Jong is een wetenschappelijk geschiedkundig werk (voorzover dat geen contradictie is), het heeft echter niets met geloof te maken.
Oorlog kent meerdere factoren. Ik denk zelf dat macht en grondgebied vaker een reden voor de macht/bevelhebbers zijn om oorlog te beginnen en religie een methode om het volk aan boord te krijgen. Immers, mensen hebben minder snel zin om grond te veroveren voor hun leiders dan om de 'ongelovigen' die 'hun God' niet erkennen een kopje kleiner te maken.

Nevertheless, er is natuurlijk onderzoek gedaan. De Global Peace Index is een jaarlijkse survey over de hele wereld waarin een ranglijst staat van in hoeverre vrede heerst in een land
Er is een (meer polariserend) filmpje waarin de Global Peace Index wordt besproken en een vergelijking tussen theïstische en minder theïstische landen wordt gedaan. Het is in ieder geval zo dat in de landen waar op dit moment een gebrek aan vrede en veiligheid heerst er bijna zonder uitzondering sprake is van een hoge mate van religieuze integratie in het dagelijks leven.

De tweede bron is een tekst van Zuckerman. Hij onderzoekt een groot aantal wetenschappelijke onderzoeken en bronnen. Religie is gecorreleerd met armoede, analfabetisme, lagere gezondheid en lager opleidingsniveau. Deze zaken zijn in de Global Peace Index ook allemaal gecorreleerd met verminderde gradaties van vrede in een land.

Doe ermee wat je wilt, het blijft sociologisch onderzoek en het is behoorlijk doorspekt met aannames. Ik denk persoonlijk dat religieuze overtuigingen een symptoom zijn van een gebrek aan opleiding en vaardigheid in kritisch denken en dat lagere opleiding en lagere levensstandaard de kans op oorlog vergroot.

Toegevoegd na 15 minuten:
Kleine edit: de GPI is (helaas) geen jaarlijkse survey.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, ik heb je bronnen bekeken en mij is het volgende opgevallen: 1. De statistische correlatie die in het filmpje en Zuckermans onderzoek getoond worden kunnen goed kloppen omdat het feitelijk te controleren valt maar de generaliserende uitspraken in de conclusies mogen niet worden gemaakt, omdat deze niet extern valide en bovendien falsifieerbaar zijn. Na een check kwam ik er bijvoorbeeld achter dat landen als Maleisië (20) en Qatar (12!!) hoger gerankt staan in het GPI-index dan Nederland (28) terwijl het volk daar respectievelijk 61% en 77.5& moslim is! http://en.wikipedia.org/wiki/Global_Peace_Index Verder kan ik bronnen als "FFreethinker" niet gebruiken omdat hij geen gerankte instituut is en eerder zijn eigen mening in de media aan het uiten is welke dus niet kloppend blijken te zijn. 2. Hoogleraar Zuckerman is zover ik het begrijp een gerespecteerde hoogleraar op het gebied van atheïsme en seculariteit in de maatschappij. Hij richt zich in dit essay echter niet op de correlatie van geloof en criminaliteit maar op positieve correlaties voor het atheïsme. Ik kan in het essay echter niet opmaken hoe deze bron bijdraagt tot mijn vraag, zou je hierover een nadere verklaring kunnen geven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, Zuckerman geeft correlaties tussen religie en armoede, lagere levensstandaard en lagere opleidingsniveaus. GPI geeft correlaties tussen deze zaken en minder vrede in een land. Ik ben het met je eens dat het filmpje polariserend is en niet falsifieerbaar. Ik ben het niet met je eens dat de externe validiteit een probleem is, tenzij je je druk maakt over het generaliseren van deze resultaten naar de relatie tussen atheïsme en vrede op andere planeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarnaast hoopte ik dat je in de referenties van Zuckerman misschien iets zou vinden waar je iets aan hebt, ik heb geen tijd om ze door te spitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In ieder geval ontzettend bedankt voor je bronnen, ik vond ze wel interessant ondanks dat zij inderdaad wat polariserend overkomen. Helaas belicht het GPI index zich niet zo zeer op criminaliteit maar op een combinatie van een aantal factoren zoals ook het HDI index, hierdoor is de uitspraak ook niet zo zuiver als je zou verwachten. Ik ga mij ook wat meer verdiepen op Zuckerman, aangezien die ook nog wat andere interessante publicaties heeft gedaan over dit onderwerp. Nogmaals bedankt voor je bronnen!